فهرست مطالب

home-img-megatron-technology-HD-wallpapers
به نام خدا و عرض سلام خدمت شما کاربران محترم .امیدوارم امروز هم منتظر مطالب ما باشید .امروز در نظر دارم مطالبی را راجع به تئوری محدودیت برایتان عنوان کنم .یکی از وظایف مدیران بنگاه های اقتصادیبه ویژه بنگاه های تولیدی ، استفاده بهینه از منابع در دسترس برای بیشترکردن سودآوری آن بنگاه است.

مدیران همیشه برای رسیدن به این هدف با مشکلات و محدودیت های بازار مانند تقاضا ،رقابت و نیاز مشتریان روبرو هستند .
زمانی می توان مدیری را موفق نامید که بتواند با توجه به وجود این محدودیت ها ، بیشترین استفاده از منابع را داشته باشد و سودآوری بنگاه اقتصادی خود را افزایش دهد.

مدیران برای دستیابی به این هدف ، باید اطلاعات دقیق و به موقع در مورد محدودیت های موجود در سیستم ، بهای تمام شده ی هر محصول و راهکارهای در دسترس برای استفاده بهینه از این محدودیت ها را داشته باشد .حسابداری مدیریت به عنوان یک سیستم باید این اطلاعات را برای مدیران فراهم کند .سیستم حسابداری مدیریت سنتی و تحولات به وجود آمده در آن مانند هزینه یابی بر مبنای فعالیت و همچنین راهکارهای تئوری محدودیت توانسته است اطلاعات مزبور را به خوبی تامین کند.

نظریه تئوری محدودیت :

فلسفه تئوری محدودیت ، استفاده بهینه از محدودیت ها و گلوگاه های تولیدی است .این تئوری به سیستم تولید شرکت های صنعتی به عنوان رشته ای از فرآیند های مرتبط ،مانند حلقه های یک زنجیر می نگرد .یک زنجیر هنگامی تقویت می شود که ضعیف ترین حلقه آن تقویت شود .معمولا فرآیند ساخت محصول در ایستگاه های مختلف تولیدی انجام می شود .گلوگاه ها زمانی به وجود می آیند که ظرفیت هر یک از ایستگاه های فرآیند تولید با یکدیگر متوازن نباشد.
به عنوان مثال شرکت گاما برای در فرآیند تولید خود از ایستگاه های شماره 1 ، 2 و 3 استفاده می کند .ظرفیت هر یک از این ایستگاه ها به شرح زیر است :

ایستگاه شماره 1 = تولید 12 قطعه در ساعت

ایستگاه شماره 2 = تولید 15 قطعه در ساعت

ایستگاه شماره 3 = تولید 10 قطعه در ساعت

با توجه به ظرفیت های تولیدی هر ایستگاه ،مشاهده می شود که ایستگاه شماره 3 دارای کمترین ظرفیت است به طوری که ،اگر شرکت با سرعت 12 یا 15 قطعه در ساعت کار کند ، مقادیری از موجودی ها در ایستگاه شماره 3 انباشته می شود .بنابراین ایستگاه شماره 3 به عنوان گلوگاه در نظر گرفته می شود.به بیان دیگر نقاطی از فرآیند تولید که در آنها مقادیری از موجودی در جریان ساخت به صورت انباشته شده وجود دارد و باعث کاهش سرعت فرآیند تولید می شود ، را گلوگاه می نامند.

فرآیند اجرای تئوری محدودیت :

مدیران برای افزایش عملکرد و ارزش افزوده ،باید بر محدودیت ها متمرکز شوند . “گلدرات” و “کوکس” در کتاب خود با عنوان ” هدف ” پنج گام را برای به کارگیری مفاهیم تئوری محدودیت پیشنهاد کردند .
گام های پنجگانه مزبور عبارتند از :

  1.  شناسایی محدودیت های سیستم
  2.  بهره برداری از محدودیت های سیستم
  3.  تسری اثر تصمیم گیری به سایر منابع فاقد محدودیت
  4.  رفع محدودیت های سیستم
  5.  در صورت رفع محدودیت ،بازگست دوباره به مرحله اول (فرآیند بهبود مستمر)

مزایای تئوری محدودیت:

تئوری محدودیت یک تئوری مدیریت فراگیر است .این تئوری برنامه ای را برای مدیریت موجودی کالا ،بهبود کیفیت و بهبود سودآوری در کوتاه مدت فراهم می کند .تئوری مزبور پیشنهاد می کند که مدیران باید ضعیف ترین نقاط را در زنجیره رویدادهای مربوط به تولید و فروش کالا شناسایی کنند.

این زنجیره شامل تبدیل مواد اولیه به محصول و تحویل آن به مشتریان است مدیر به محض شناسایی اولین گلوگاه های باید به سرعت بقیه سیستم را با آن تنظیم کند تا از انباشت کار در جریان ساخت و انجام هزینه های اضافی جلوگیری به عمل آورد.

سیستمهای تولیدی این تکنیک را همراه با برنامه ریزی مواد اولیه و تولید به هنگام (GIT) به کار می برند.تکنیک های تئوری محدودیت تنها برای شرکت های انتفاعی و بازرگانی به کار گرفته نشده است ، بلکه شرکت های دولتی و غیر انتفاعی نیز از راه حل های تئوری محدودیت به طور موفقیت آمیزی استفاده کرده اند .

بهره برداری از تئوری محدودیت به معنی یافتن بهترین ترکیب محصولات و مشتریان برای حداکثر ساختن سود و توتن عملیاتی است .

راهکارهای این تئوری برای بیشتر کردن سود شرکت در کوتاه مدت مفید است و مانند یک مسکن عمل میکند.به بیان دیگر، اگر بنگاه اقتصادی خواهان حداکثر سازی سود دربلندمدت است ، نباید از برنامه پیشنهادی این تئوری استفاده کند،زیرا در بلندمدت بیشتر هزینه ها (حتی هزینه های ثابت) متغیر هستند .

بنابراین باید از برنامه های پیشنهادی دیگری مثل هزینه یابی بر مبنای فعالیت(ABC) (که فرض میکند همه منابع دستمزد و سربار قابل کنترل هستند) استفاده کند.

در اینجا مبحث مربوط به تئوری محدودیت به پایان می رسد.امیدوارم برایتان جالب و جذاب بوده باشد.

خسته نباشید.

اعظم رزی

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

3 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      از اینکه مطالب ارائه شده توسط سایت پرشین حساب رضایت خاطر شما را فراهم نموده است، بسیار خرسندیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :