فهرست مطالب

سلام کاربران عزیز

قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در اصل نوزدهم (مربوط به حقوق ملت ) تصريح نمودهاست : (مردم ايران از هر قوم وقبيله كه باشند از حقوق مساوي برخوردارند و رنگ، نژاد ، زبان و مانند اينها سبب امتياز نخواهد بود)

اصل بيستم مي گويد: (همة افراد اعم از زن و مرد يكسان در حمايت قانون قرار دارند و از همه حقوق انساني، سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي با رعايت موازين اسلامي برخوردارند)

در اصل بيست و هشتم آمده است: (هركس حق دارد شغلي را كه بدان مايل است و مخالف اسلام و مصالح عمومي وحقوق ديگران نباشد برگزيند. دولت موظف است با رعايت نيازجامعه به مشاغل گوناگون براي همه افراد امكان اشتغال به كار و شرايط مساوي را براي احراز مشاغل ايجاد نمايد)

مطابق اصل بيست و نهم : ( برخورداري از تأمين اجتماعي از نظر بازنشستگي، بيكاري، پيري، از كار افتادگي، بي سرپرستي، در را ه ماندگي، حوادث و سوانح و نياز به خدمات بهداشتي و درماني و مراقبتهاي پزشكي به صورت بيمه و غيره حقي است همگاني و دولت مكلف است طبق
قوانين از محل درآمدهاي عمومي و درآمدهاي حا صل از مشاركت مردم، خدمات وحمايتهاي مالي فوق را براي يك يك افراد كشور تأمين كند)

در اصل چهل وسوم ، موارد زير جزء ضوابط اقتصاد جمهوري اسلامي ايران بشمار آمده است: تأمين شرايط و امكانات كار براي همه به منظور رسيدن به اشتغال كامل . قراردادن وسائل كار در اختيار همه كساني كه قادر به كارند ولي وسائل كار ندارند . تنظيم برنامه اقتصادي كشور به
صورتي كه شكل و محتوا و ساعات كار چنان باشد كه هر فرد علاوه بر تلاش شغلي، فرصت و توانكافي براي خودسازي معنوي، سياسي و اجتماعي و شركت فعال در رهبري كشور و افزايش مهارتو ابتكار را داشته باشد . رعايت آزادي انتخاب شغل و عدم اجبار افراد به كاري معين و جلوگيري ازبهره كشي از كار ديگري، منع اضرار به غير، تربيت افراد ماهر.

ضوابط فوق نشان مي دهد كار و فعاليت سالم اقتصادي در نظام اقتصادي جمهوري اسلامي ايران از ارزش والايي برخوردار مي باشد.

در زیر کتاب قانون کار را برای شما کاربران عزیز قرارداده ایم.

دانلود کتاب قانون کار

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :