فهرست مطالب

قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا از چه زمانی اجرا می‌شود؟

قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا از دی ماه 1400 قابل اجراست.

آیا هنگام خرید طلا، ارزش افزوده اصل طلا پرداخت می‌شود؟

طبق قانون جدید ارزش افزوده، مالیات بر ارزش افزوده طلا از اصل طلا حذف شده و مالیات فقط به سود و اجرت طلافروش تعلق می‌گیرد.

تاثیر حذف ارزش افزوده از اصل طلا چیست؟

به دلیل حذف ارزش افزوده از اصل طلا، قیمت نهایی برای مصرف‌کننده کاهش می‌یابد و میزان تقاضا برای خرید طلا افزایش می‌یابد.

مجلس شورای اسلامی 12 تیرماه 1400، قانون مالیات بر ارزش افزوده را بعد از رفع ایرادات اصلی و تایید شورای نگهبان به دولت ابلاغ کرد. یکی از موارد مهم که در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده امکان استرداد مالیات‌های اخذ شده در فرآیند تولید یک کالاست؛ همچنین مالیات بر ارزش افزوده طلا از اصل طلا هم در این قانون حذف شده که برای فعالان صنف طلا و خریداران مصنوعات طلا خبر مهمی است. در ادامه با یکی دیگر از مقالات آموزش رایگان مالیات با ما همراه باشید.

اجرای قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا از دی ماه 1400

قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا از دی ماه 1400 قابل اجراست.

از سال 1388 قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا تصویب و این مالیات به اصل قیمت طلا اضافه شد و مقدار آن از 3% شروع و تا 9% در قانون دائمی افزایش یافت. اما بر اساس برخی مصالح ممکن است نرخ ارزش افزوده در قانون بودجه تغییر نماید.

می‌توان گفت قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا به ضرر خریدار است و خریدار در هنگام فروش طلای خود به دلیل کسر مالیات پرداختی متضرر می‌شد، بنابراین اتاق اصناف طرح اصلاح این قانون را به کمسیون اقتصادی مجلس ارائه کرد.

با توجه به مفاد قانون حذف مالیات ارزش افزوده از اصل طلا طبق این قانون، نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا فقط به اجرت و سود طلا تعلق می‌گیرد و اصل طلا از این مالیات معاف است.

این قانون در 12 تیرماه سال 1400 توسط مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شد و مهلت اجرای آن شش ماه بعد از تاریخ ابلاغ یعنی دی ماه 1400 است.

هنگام خرید طلا، ارزش افزوده اصل طلا را ندهید

با توجه به اینکه طبق قانون جدید ارزش افزوده، ارزش افزوده از اصل طلا حذف شده و مالیات فقط به سود و اجرت طلافروش تعلق می‌گیرد، نه به قیمت اصل طلا، از این پس در صورت خرید طلا دقت کنید که نرخ مالیات بر ارزش افزوده را روی قیمت اصلی طلا حساب نکنند و تنها سود و اجرت طلافروش شامل مالیات می‌شود.

تاثیر حذف ارزش افزوده از اصل طلا

درباره تأثیر این قانون بر بازار می‌توان گفت با توجه به اینکه بسیاری از مردم، طلا را به‌دلیل سرمایه‌گذاری خریداری می‌کنند با اعمال این قانون روند خوبی در بازار طلا ایجاد می‌شود.

تاثیر حذف ارزش افزوده از اصل طلا
تاثیر حذف ارزش افزوده از اصل طلا

مالیات بر ارزش افزوده اصل طلا، معادل نرخ مصوب ارزش افزوده بوده و زمانی که دریافت این مالیات لغو شود، طبیعی است که قیمت نهایی برای مصرف‌کننده کاهش می‌یابد و میزان تقاضا برای خرید طلا افزایش می‌یابد.

طبق قانون جدید ارزش افزوده به دلیل حذف ارزش افزوده از اصل طلا، مردم از این پس ‌می‌توانند طلای ساخته شده و زیورآلات را به عنوان کالای سرمایه‌ای خریداری کنند و در واقع ضمن کمک به چرخه تولید، نیازی به خرید طلای آب شده و سکه غیربانکی نیست.

دلیل اعتراض طلافروشان به قانون مالیات بر ارزش افزوده چه بود؟

♦ طلا فروشان و تولیدکنندگان مصنوعات طلا معتقد بودند که طلا کالای مصرفی نبوده و نباید مشمول مالیات بر ارزش افزوده شود، بنابراین  باعث اعتراض و تجمعات آنها شد.

♦ در نهایت اصلاح و تغییر قانون و تصویب قانون جدید ارزش افزوده در سال 1400 این مشکل را حل کرده و اصل طلا شامل مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود. در واقع پس از 10 سال فعالان صنف و اتحادیه طلا و جواهر توانستند قانونگذار را در این زمینه قانع کنند.

♦ طبق گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر در 10 سال اجرای قانون ارزش افزوده پیشین و دریافت نرخ مالیات بر ارزش افزوده از کل طلا، قیمت تمام شده برای خریدار طلا بالا رفت و تقاضا برای خرید کاهش یافت که رکود بی‌سابقه صنف و صنعت طلا و جواهر را به دنبال داشت و موجب تعطیلی بخش وسیعی از کسب و کارهای این صنف شد.

♦ بر اساس ماده ۲۶ قانون مالیات برارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، اصل طلا، جواهر و پلاتین از مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند و مالیات بر ارزش افزوده طلا تنها از اجرت و سود مصنوعات طلا دریافت خواهد شد.

♦ البته قانون به شرطی اصل طلا را از مالیات برارزش افزوده معاف کرده که طلافروشان معاملات خود را در سامانه جامعی که سازمان امور مالیاتی موظف به طراحی و ایجاد آن است ثبت کنند.

♦ بنابراین لغو مالیات بر اصل طلا، بازار طلا را به نفع خریداران و اصلاح قیمت‌ها تغییر می‌دهد، ضمن آنکه به باور این فعال صنف طلا و جواهر، قانون جدید این صنف را از رکود و ورشکستگی اجرای ناقص این قانون نجات می‌دهد.

نکته

لازم به یادآوری است مودیان مشمول ارزش افزوده موظفند اظهارنامه ارزش افزوده خود را حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از تاریخ انقضای هر دوره (هر فصل) تکمیل و ارسال نمایند؛ در مقاله ای قوانین اجرایی و نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده را توضیح داده ایم که میتوانید این قوانین مهم را مطالعه کنید.

پیشنهاد میشود: دریافت مالیات از خریداران سکه را مطالعه نمایید

نحوه جلوگیری از تخلفات در طلا فروشی ها

طبق توضیح رئیس اتحادیه طلا و جواهر برای جلوگیری از تخلفات، صندوق فروش مکانیزه در طلافروشی‌ها تعبیه می‌شود که فروشنده اطلاعات مربوط به قیمت طلا، اجرت و سود را وارد سیستم کرده و قیمت نهایی توسط سیستم محاسبه می‌شود و این اطلاعات به سیستم مرکزی به عنوان ناظر ارسال می‌شود.

کلام پایانی

از مهم‌ترین پارامترهایی که اخیراً بیشتر کسب‌و‌کارها را با چالش مواجه ساخته است نحوه اعتراض و لایحه‌نویسی، اظهارنامه ارزش افزوده تطبیقی، فراهم نمودن آیتم‌های برگه دعوتنامه رسیدگی حوزه مالیاتی، طراحی انبار متناسب با حجم و میزان فروش، استرداد به موقع از اعتبار مالیاتی و خیلی موارد دیگر است.

شما می‌توانید با تهیه دوره غیرحضوری آموزش اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، به تمام ابهامات در این خصوص پایان دهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :