فهرست مطالب

ارسال لیست مالیات حقوق در سامانه یکی از چالش‌های بزرگ حسابداران به ویژه افراد تازه کار محسوب می‌شود. از آنجا که سامانه ارسال لیست مالیات حقوق به آدرس https://salary.tax.gov.ir با هدف کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در زمان و انتقال صحیح و دقیق اطلاعات به سازمان راه اندازی شده است، آشنایی با این سامانه برای همه حسابداران ضروری است. در این مطلب آموزش حسابداری همراه ما باشید تا شما را با نحوه ارسال لیست مالیات حقوق در سامانه جدید مالیات را به صورت تصویری همراه با مثال آشنا نماییم.

سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی چیست؟

طبق ماده 86 ق.م.م، پرداخت‌کنندگان حقوق مکلف‌اند، مالیات حقوق خود را طبق مقررات ماده 85­ این قانون محاسبه و کسر و‌ تا پایان ماه بعد به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماه‌های بعد فقط ‌تغییرات را صورت‌دهند. در این سامانه اطلاعات پرداخت‌کنندگان و دریافت‌کنندگان حقوق و میزان حقوق و مزایای پرداختی و مالیات مربوط به آن به صورت فایل الکترونیکی از مودی دریافت می‌شود.

اگر نیاز به آموزش صفر تا صد دوره مالیاتی دارید حتما دوره های مالیات پرشین حساب را دنبال کنید و برای مشاوره میتوانید از چت آنلاین و یا به صورت تلفنی با مشاوران ما در تماس باشید.

همچنین بر اساس تبصره 1 این ماده قانونی، در مورد پرداختهایی که از طرف غیر از پرداخت کننده اصلی حقوق به اشخاص حقیقی، به عمل می­‌آید، پرداخت­ کنندگان مکلفند هنگام هر پرداخت، مالیات متعلق را با رعایت معافیت­‌های قانونی مربوط به حقوق به جز معافیت موضوع ماده 84 این قانون، به نرخ مقطوع 10% محاسبه، کسر و حداکثر تا پایان ماه بعد با فهرستی حاوی نام و نشانی دریافت­‌کنندگان و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل، پرداخت کنند و در صورت تخلف، مسئول پرداخت مالیات و جریمه‌های متعلق خواهندبود.

تبصره 2 ماده 86 ق.م.م چنین می‌گوید: پرداخت­‌های دانشگاهها، مراکز و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه­‌های علوم،تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر موسسات آموزشی و پژوهشی قانونی دارای مجوز رسمی از وزارتین فوق‌­الذکر باشند، به اشخاص حقیقی اعم از کارکنان و غیر کارکنان خود در قالب حق‌­التدریس مشمول مالیات مقطوع به نرخ 10% و حق­‌التحقیق، حق پژوهش و قراردادهای پژوهشی و تحقیقاتی مشمول مالیات مقطوع به نرخ 5% با رعایت سایر احکام مقرر در تبصره 1 خواهدبود.

لیست مالیات حقوق را به دو صورت آنلاین و آفلاین می‌توان تهیه کرد. در روش آفلاین باید اطلاعاتی که در نرم افزار‌ salary وارد شده را در سامانه تسلیم مالیات حقوق بارگذاری کنیم. در این مطلب قصد داریم روش آنلاین ارسال لیست مالیات حقوق را برای شما دوستان عزیز توضیح دهیم. لازم به ذکر است روش آفلاین، نرم افزار salary در مقاله آموزش تصویری ارسال لیست مالیات حقوق در نرم افزار توضیح داده‌شده‌است.

الزام مودیان به استفاده از سامانه حقوق و دستمزد برای ارسال فهرست حقوق کارکنان

بر اساس اعلام سازمان مالیاتی در بخشنامه شماره 200/7091/د مورخ 1402/2/10 کلیه مودیان موظفند برای ارسال فهرست حقوق کارکنان خود از سامانه حقوق و دستمزد سازمان مالیاتی استفاده نمایند. همچنین سازمان مالیاتی هرگونه مغایرت در میزان مالیات که در اجرای حکم بند (و) تبصره (12) قانون بودجه سال 1402 کل کشور به واسطه عدم ارسال فهرست از طریق آدرس یاد شده توسط مودی برای هر یک از حقوق بگیران مودی شناسایی شود، به انضمام جرایم موضوع قانون مالیاتهای مستقیم از پرداخت کننده حقوق که در حکم مودی است، مطالبه خواهد نمود.

مراحل ارسال لیست مالیات حقوق به صورت الکترونیکی

برای ارسال لیست مالیات حقوق باید مراحل زیر را طی نمایید: ابتدا وارد سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی شده و بر روی گزینه فهرست مالیات حقوق الکترونیکی کلیک می‌کنیم. سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی 2. سپس بر روی ورود به سامانه جدید تسلیم مالیات حقوق کلیک می‌کنیم. همچنین برای ارسال لیست مالیات حقوق می‌توانیم به جای انجام مرحله 1 و 2، به صورت مستقیم به سایت http://salary.tax.gov.ir مراجعه‌ کنیم. ورود به سامانه تسلیم لیست مالیات بر حقوق 3. با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور وارد پرتال خود شوید. توجه داشته باشید نام کاربری و کلمه عبور بعد از ثبت نام در سازمان امور مالیاتی به صورت نامه محرمانه برای شرکت ارسال می‌شود. نام کاربری و کلمه عبور سامانه مالیات حقوق 4. با انتخاب فهرست حقوق و سپس انتخاب فهرست حقوق جدید می‌توانید نحوه ثبت لیست را مشخص کنید. اینجا  فیلد‌‌های مربوط به ماه، حوزه مالیاتی، نوع لیست و نام لیست را تکمیل می‌کنیم. فهرست حقوق جدید در سامانه مالیات بر حقوق
  • نام حوزه مالیاتی که به صورت پیش‌فرض وجود دارد را انتخاب می‌کنیم.
  • نوع لیست شامل اصلی، الحاقی و اصلاحی است که در صورتی که بار اول در ماه مذکور اطلاعات را ثبت می‌کنید، گزینه اصلی انتخاب می‌شود.
  • در صورتی که اشتباهاتی در لیست ارسال شده داشته باشیم و بخواهیم آن را اصلاح کنیم، گزینه الحاقی را انتخاب می‌کنیم.
  • در صورتی که فایلی که قبلا ارسال کردیم که ثبت نهایی هم شده به صورت کلی اشتباه باشد از گزینه اصلاحی استفاده می‌شود. با انتخاب گزینه اصلاحی، اداره مالیاتی کلیه اطلاعات ارسالی قبلی را باطل تلقی کرده و فایل جدید را مدنظر قرار می‌دهد.
آموزش تصویری لیست مالیات بر حقوق 5
فرض کنید ارسال لیست مالیات حقوق ماه قبل به صورت آنلاین انجام شده، پس در اینجا نحوه ثبت لیست را کپی از ماه قبل انتخاب می‌کنیم. و در قسمت نام فهرست، فهرست حقوق ماه قبل را انتخاب می‌کنیم.
5. سپس به فهرست حقوق مراجعه و بر روی فهرست لیست‌ها کلیک کنید.
  • فهرست حقوق جدید: در این قسمت می‌توان یک لیست حقوق جدید ایجاد کرد.
  • فهرست فایل‌های ارسالی: فهرست فایل‌هایی که تاکنون ارسال شده را نشان می‌دهد.
  • تبصره ماده 86
  • فهرست لیست‌ها: فهرست لیست‌های حقوق مودی را نشان می‌دهد.
  • فهرست قبض‌ها: فهرست لیست‌هایی که مودی ارسال نموده را نشان می‌دهد.
فهرست لیست ها در سامانه مالیات بر حقوق 6. در صورت مطابقت تعداد نفرات روی گزینه عملیات و خلاصه لیست به ترتیب کلیک کرده و در صورت مطابقت کامل اطلاعات نسبت به تائید اقدام کنید. توجه کنید که ابتدا کلیه اطلاعات و خطاها را بررسی و برطرف شود. در صورت تائید نهایی اطلاعات امکان اصلاح مجدد وجود نخواهد داشت. خلاصه لیست مالیات بر حقوق
  برای جلوگیری از بروز خطاهای احتمالی حتما یکبار بر روی گزینه خلاصه لیست و خطاهای فایل‌ها  کلیک کرده و اطلاعات را کنترل کنید.

مثال ثبت حقوق بگیر جدید در سامانه مالیات بر حقوق

فرض کنید شرکتی در تاریخ 1 خرداد 1401 یک نیروی جدید استخدام کرده است. می‌خواهیم لیست مالیات حقوق مرداد  این شخص را به صورت آنلاین در سامانه مالیات بر حقوق ارسال کنیم. اطلاعات حقوق این شخص به صورت زیر است:
تاریخ استخدام 1401/03/01
تعداد فرزند 1
حقوق پایه روزانه 1,393,250
تعداد روز کارکرد در خرداد ماه 31
میزان مرخصی استفاده نشده خرداد 10ساعت
بن و خواروبار ماهانه 8،500،000
حق مسکن ماهانه 6,500,000
  • فرض کنید این شخص مرخصی استفاده نشده خود را در پایان خرداد ماه دریافت کرده است
  • مهلت ارسال فهرست مالیات حقوق خرداد ماه تا 31 تیر 1401 است
در ابتدا باید این شخص جدید را در سامانه مالیات حقوق به عنوان حقوق بگیر جدید تعریف کنیم.
  • در صورتی که کارمند به صورت غیر اصلی تعریف شود، در زمان ویرایش فقط اطلاعات شغلی قابل تغییر است.
  • در صورتی که نوع بیمه، سایر انتخاب شود حتما نام بیمه باید نوشته شود.
  • در صورتی که حقوق بگیر بیمه نباشد یا بازنشسته باشد، نوع بیمه را بیمه نشده انتخاب کنید.
  • پس از وارد کردن اطلاعات هویتی حقوق بگیر بر روی دکمه ثبت کلیک کنید.
تعریف حقوق بگیر جدید آموزش تصویری ارسال لیست مالیات حقوق

محاسبات حقوق خرداد ماه سال 1401 نیروی جدید مربوط به مثال

شرح مطالبات نحوه محاسبه
حقوق ناخالص خرداد (ریال) 58,190,750 = 6,500,000 + 8,500,000 + (31 × 1,393,250)
مرخصی استفاده نشده (ريال) 2,582,880 = 10 × (7.33 ÷ 1,893,251)
نکته: لازم است بدانید بر اساس اصلاحیه شماره 3328 مورخ 1400/11/9 روزنامه رسمی کشور، مبنای محاسبه سنوات پایان کار بر اساس مواد 24 و 31 قانون کار، فقط مطلق حقوق و مزد کارگر است.

پس از ثبت حقوق بگیر جدید، باید اطلاعات زیر نیز وارد شود:

  • اگر شخصی آخرین ماه است که در شرکتی فعالیت می‌کند باید تاریخ پایان کار او مشخص شود و تیک گزینه آیا این ماه آخرین ماه فعالیت کاری حقوق بگیر می‌باشد، فعال شود.

  اطلاعات حقوق بگیر آموزش تصویری ارسال لیست مالیات حقوق  آموزش تصویری ارسال لیست مالیات حقوق   جمع اطلاعات حقوق

دوستان عزیز پرشین حساب، می‌توانید با کلیک بر روی، آموزش تصویری نرم افزار salary، این مطلب مرتبط را نیز مطالعه نمایید. همچنین شما میتوانید جهت دریافت توضیحات بیشتر راهنمای سامانه مالیات بردرآمد حقوق را مطالعه نمایید.

آموزش تصویری ارسال لیست مالیات حقوق

پیشنهاد مطالعه

یکی از موارد بسیار مهم در زمینه مالیات حقوق که به تازگی تغییر کرده است، اما شاید بسیاری از تهیه کنندگان لیست حقوق و دستمزد از آن بی‌خبر باشند، لغو قانون دو هفتم حق بیمه با رای دیوان عدالت اداری است. در سال 1400 و پس از شکایت آقای بهمن زبردست (کارشناسی ارشد حسابداری و فعال در زمینه مالی و مالیاتی)، دیوان عدالت اداری این محدودیت را لغو نمود. به این ترتیب از تاریخ مذکور به بعد معافیت دو هفتم حق بیمه تامین اجتماعی لغو شد و این سازمان نیز همانند سایر سازمان‌های بیمه‌گر، کل حق بیمه سهم کارگر را از پرداخت مالیات معاف اعلام نمود. پیشنهاد می‌کنیم مطلب معافیت مالیاتی حق بیمه را مطالعه نمایید تا از جزئیات لغو آن مطلع شوید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :