فهرست مطالب

تجدید ارزیابی

تجدید ارزیابی دارایی ها، مخصوصا در شرایط تورمی میتواند ارزش های مطلوبتری را در گزارش های مالی انعکاس دهد.

در استاندارد 11 حسابداری و بند 9 این استاندارد بیان شده است که پس از شناخت دارایی ثابت مشهود، چنانچه ارزش منصفانه به گونه ای اتکاپذیر قابل اندازه گیری باشد، باید آن را به مبلغ ارزیابی یعنی ارزش منصفانه در تاریخ  تجدید ارزیابی پس از کسر استهلاک انباشته و کاهش ارزش انباشته بعد از تجدید ارزیابی، ارائه کرد.

تجدیدارزیابی باید در فواصل زمانی منظم انجام شود تا اطمینان حاصل شود مبلغ دفتری دارایی تفاوت با اهمیتی با ارزش منصفانه آن در تاریخ ترازنامه ندارد. پس از انجام تجدید ارزیابی، استهلاک انباشته قبلی حذف و مبلغ تجدیدارزیابی، از هر نظر جایگزین ناخالص مبلغ دفتری قبلی آن دارایی خواهد شد.

افزایش ارزش دفتری یک قلم دارایی ثابت مشهود و در نتیجه تجدیدارزیابی آن (  درآمد غیر عملیاتی تحقق نیافته ناشی از تجدید ارزیابی ) مستقیما تحت عنوان مازاد تجدیدارزیابی ثبت و در ترازنامه به عنوان بخشی از حقوق صاحبان سهام طبقه بندی و در صورت سود و زیان جامع انعکاس می یابد.

تجدید ارزیابی

هر زمان که افزایش مزبور برعکس یک کاهش قبلی ناشی از تجدیدارزیابی باشد که به عنوان هزینه شناسایی گردیده، در این صورت این افزایش تا میزان هزینه قبلی شناسایی شده در رابطه با همان دارایی به عنوان درآمد به حساب سود و زیان دوره منظور می شود. کاهش مبلغ دفتری یک قلم دارایی ثابت مشهود در نتیجه تجدیدارزیابی آن به عنوان هزینه شناسایی می شود.

هرگاه کاهش مزبور برعکس یک افزایش قبلی ناشی از تجدید ارزیابی باشد که به حساب مازاد تجدیدارزیابی منظور شده، در اینصورت این کاهش تا میزان مازاد تجدید ارزیابی مربوط به همان دارایی به حساب مازادتجدید ارزیابی بدهکار و در صورت سود و زیان جامع منعکس می شود و مابقی به عنوان هزینه شناسایی می شود.

به طور کلی لازم است تا دارایی ها تجدید ارزیابی شود.با البته برای این امر باید روش و اصول آن رعایت شود. در روزهای آتی بیشتر در این خصوص توضیح خواهیم داد.

چگونه تجدید ارزیابی مقبول سازمان امور مالیاتی می شود؟

شرط معافیت مالیات سرمایه گذاری برای شرکتهای سرمایه پذیر

 

 

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :