فهرست مطالب

فیش حقوقی چیست؟

فیش حقوق با شماره و کد پرسنلی یک سند حسابداری است که اطلاعات هویتی و همچنین اطلاعات مبالغ پرداختی حقوق و دستمزد کارگر را در یک دوره مشخصی نمایش میدهد

مزیتهای ارائه فیش حقوقی چیست؟

شفاف سازی شرایط کار، مطلع شدن از میزان تعهدات کارفرما در قبال کارگر، جزییات حقوق و مزایا و ریز دریافتی‌ها، سهولت در گرفتن وام و تسهیلات و داشتن سندی برای پیگیریهای حقوقی

کسورات در فیش حقوقی چیست؟

کلیه اقلامی که از حقوق و دستمزد شخص کسر میشود، کسورات نامیده میشود؛ نظیر حق بیمه سهم کارگر ، مالیات ، وام‌ ، مساعده و… .

فیش حقوقی با شماره پرسنلی، به دلیل وجود اطلاعات دستمزدی کارگران و همچنین کسورات بیمه و مالیات، یکی از مهم‌ترین اسناد در حسابداری حقوق و دستمزد برای کارگران، کارفرمایان و حتی حسابداران محسوب می‌شود. به دلیل اهمیت این سند، بر آن شدیم تا شما را با جزئیات فیش حقوق آشنا نماییم. همچنین در انتها می‌توانید برای دریافت فیش حقوقی با شماره پرسنلی (کد پرسنلی) در قالب یک فایل اکسل اقدام نمایید. برای استفاده از این اطلاعات بی‌نظیر با ما همراه باشید.

برای دریافت اکسل فیش حقوقی با شماره پرسنلی سال 1403، روی کلمه اکسل کلیک کنید.

فیش حقوقی چیست؟

فیش حقوقی یک سند حسابداری است که میزان حقوق و دستمزد قابل پرداخت به افراد شاغل (اعم از کارگر و کارمند) را براساس میزان کارکرد ماهیانه و اضافه کاری آنها و همچنین کسورات و مزایای آنها نمایش می‌دهد.

فیش حقوقی عموما برای شاغلان در بخش‌های اجرایی، دولتی، نظامی، سایر سازمانها و یا موسسات وابسته به دولت ارائه می‌شود؛ اما شرکت‌های خصوصی و کارخانجات نیز بر اساس بخشنامه حقوق سالیانه و به منظور اطلاع پرسنل از جزئیات مبالغ واریزی، فیش حقوق به کارکنان خود ارائه می‌دهند.

مزایای دریافت فیش حقوقی

فیش حقوقی، یک سند از مشخصات کارگر مورد نظر با تمام جزئیات حقوق و دستمزد و معمولا اطلاعات بانک محل پرداخت او است. از مزیت‌های دریافت فیش حقوق می‌توان به شفاف سازی شرایط کار، مطلع شدن از میزان تعهدات کارفرما در قبال کارگر، جزییات حقوق و مزایا و ریز دریافتی‌ها، سهولت در گرفتن وام و تسهیلات و ارائه سندی برای پیگیری‌های حقوقی اشاره نمود.

اقلام موجود در فیش حقوقی

یک فیش حقوقی استاندارد، علاوه‌بر اطلاعات هویتی شخص دریافت کننده، شامل اطلاعات مبالغ قابل پرداخت و کسورات از حقوق و دستمزد شخص دریافت کننده نیز هست. آیتم‌های موجود در فیش حقوق شامل دو قسمت “پرداختها” و “کسورات” است.

اقلام موجود در فیش حقوقی
اطلاعات دریافت کننده و پرداخت کننده و کلیه پرداختها و کسورات

پرداختها در فیش حقوقی

پرداختها شامل کلیه مواردی است که به دریافت کننده حقوق پرداخت می‌شود؛ نظیر حقوق پایه ماهانه، پایه سنوات، بن و حق مسکن، حق اولاد و سایر پرداختهای به تبع شغل یا مزایای شاغل

مهم‌ترین آیتم‌هایی که ممکن است در فیش حقوق خود مشاهده کنید عبارتند از:

  • حقوق مبنا : مبلغ مورد توافق پرسنل با کارفرما بابت اشتغال به کار به مدت یک ماه یا یک دوره مشخص
  • پایه سنوات : افزایش سنواتی یا پایه سنوات مبلغی است که در صورت اشتغال به کار در یک محل بیش از یک سال به فرد پرداخت می‌شود
  • کمک هزینه عائله مندی : مبلغ معینی که دستگاه‌های وابسته به دولت بابت تاهل به کارکنان خود پرداخت می‌کنند
  • حق اولاد : مبلغی معادل سه روز حقوق پایه برای هر فرزند برای یک ماه (در موسسات و شرکت‌های خصوصی تنها حق اولاد پرداخت می‌شود)
  • کمک هزینه مسکن : مبلغی که همه ساله از سوی شورای عالی کار تعیین شده و به عنوان مزایای مستمر جهت تسهیل پرداخت هزینه مسکن به شخص پرداخت می‌شود
  • بن کارگری: مبلغی که همه ساله از سوی شورای عالی کار تعیین شده و پس از تصویب هیئت وزیران به عنوان مزایای مستمر جهت کمک هزینه معیشتی به شخص پرداخت می‌شود
  • جمع ناخالص حقوق : مجموع کلیه اقلام قابل پرداخت به شخص
  • جمع خالص پرداختی : مبلغی که پس از کسر مبالغ قابل کسر از حقوق، به شخص پرداخت خواهد شد

📌 نکته

هیئت وزیران در بخشنامه حقوق و دستمزد سال 1403 آیتم جدیدی تحت عنوان “حق تاهل” برای کارگران تعریف نمود؛ بر این اساس، حق تاهل مبلغ ثابتی است که به صورت ماهیانه به کارگران متاهل تعلق می‌گیرد.

کسورات در فیش حقوقی

کلیه اقلامی که از حقوق و دستمزد شخص کسر می‌شود، کسورات نامیده می‌شود؛ نظیر حق بیمه سهم کارگر، مالیات حقوق، وام‌ یا مساعده دریافتی

کسورات فیش حقوقی ممکن است تعدادی از موارد زیر باشد:

  • حق بیمه
  • مالیات بر حقوق
  • بیمه تکمیلی
  • اقساط وام‌ها
  • مساعده
  • پس انداز سهم کارگر
  • بدهی به شرکت تعاونی
  • کسورات صندوق اجرا

📌 نکته

سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده 84 ق.م.م، در سال 1403 سالانه مبلغ  1,440,000,000 ریال و ماهیانه 120,000,000 ریال است.

نمونه فیش حقوقی

از آنجا که شرکت‌ها و موسسات مختلف، بر مبنای نوع فعالیت خود پرداختها و کسورات متفاوتی دارند، همچنین از قالب‌های متفاوتی برای صدور فیش حقوقی در اکسل استفاده می‌کنند، فیش حقوق همه سازمان‌ها و شرکت‌ها یکسان نیست. در ادامه یک نمونه فیش حقوقی کارگران را مشاهده می‌کنید.

فیش حقوقی با شماره پرسنلی برای شرکت نمونه
فیش حقوقی پرسنل برای شرکت نمونه

دانلود فایل اکسل فیش حقوقی با شماره و کد پرسنلی

یکی از چالش برانگیزترین امور برای حسابداران تهیه و تنظیم فیش حقوقی و همچنین لیست حقوقی کارکنان مجموعه است. از این رو کارشناسان ما یک فایل اکسل ارزشمند برای تهیه هم زمان فیش حقوقی و لیست حقوق کارکنان یک مجموعه اقتصادی تهیه نموده‌اند که با قیمت بسیار مناسبی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

فایل فیش حقوقی با شماره و کد پرسنلی قابلیت ثبت تعداد زیاد کارکنان و ارائه فیش حقوق و انجام محاسبات مربوط به جزئیات لیست حقوقی نظیر بیمه و مالیات حقوق و حقوق پرداختنی را دارد.

ویژگی های فایل اکسل فیش حقوقی با شماره پرسنلی

  • ثبت جزئیات بیمه و مالیات و سایر پرداختی‌ها و کسورات به کارگران (تهیه لیست حقوق)
  • مشاهده فیش حقوقی با وارد کردن کد پرسنلی کارگران به صورت انفرادی
  • ثبت اطلاعات تعداد زیاد کارگران و قابلیت استفاده برای کسب و کارهای کوچک، متوسط و یا حتی بزرگ

برای دریافت این فایل ارزشمند، روی لینک زیر کلیک کنید.

کلام آخر

فیش حقوقی یکی از مهم‌ترین اسناد در جدول محاسبه حقوق و دستمزد محسوب می‌شود. از آنجا که این سند، اطلاعات مهمی از جمله میزان دستمزد بر اساس کارکرد و همچنین بیمه و مالیات کارگران را ارائه می‌دهد، دقت در تهیه و تنظیم آن از اهمیت زیادی برخوردار است؛ تا حدی که کوچکترین بی‌دقتی در تهیه آن کارگران و کارفرمایان را با چالش‌های بزرگی مواجه می‌سازد. از این رو یکی از اصلی‌ترین مهارتها برای هر حسابدار آموزش حسابداری حقوق و دستمزد است. بدین ترتیب مانع از بروز مشکل برای کارفرما و تضییع حقوق کارگران خواهد شد.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

21 پاسخ

    1. سلام کاربر گرامی
      فیش حقوق معمولا به صورت ماهانه تهیه میشود.
      با دانلود فایل اکسل فیش حقوقی با کد پرسنلی، در شیت مربوط به لیست حقوق میتوانید لیست حقوق 12 ماهه خود را تهیه کنید که اطلاعات 12 ماهه در یک فیش قابل نمایش باشد.
      یا اینکه فیش حقوق هر ماه را به طور مجزا تهیه کرده سپس اطلاعات را به صورت مجموع در یک فیش ثبت کنید.

  1. سلام. مطالبتون بسیار آموزنده هست. اما دو هفتم حق بیمه ی سهم کارگر رو متوجه نشدم.ممکنه توضیح بدید؟ ممنون میشم

    1. سلام کاربر گرامی،
      میزان حق بیمه کارکنان 30 درصد حقوق (از موارد مشمول پرداخت بیمه) حقوق بگیران است. از این میزان 23 درصد بر عهده کارفرما و 7 درصد بر عهده کارگر است. شیوه کار به این صورت است که کارفرما 7% سهم بیمه کارگر را از حقوق او کسر می‌کند؛ 23% حقوق کارگر را نیز خودش به آن اضافه می‌کند؛ سپس مبلغ حاصل را به سازمان بیمه می‌پردازد.
      دو هفتم از این 7% حق بیمه سهم کارگر، معاف از مالیات حقوق است که معافیت مالیاتی دو هفتم حق بیمه سهم کارگر نام دارد.

  2. سلام
    چطوری به صورت خودکار، به تعداد رکوردهای موجود در شیت مشخصات پرسنل، در شیت فیش حقوقی ، فیش تولید کنیم؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      برای این کار از یه سری توابع مانند VLOOKUP و … میتوان استفاده کرد اما این کار با توابع وقت گیر هست. اگر در اکسل با ماکرونویسی اشنا باشید میتوانید این کار را به راحتی انجام دهید.

  3. سلام،وقت بخیر،ممنون از مطالب مفید سایتتون،فقط اگه میشه،برعکس این مطلب هم توصیح بدید،برای مثال چطور میتونیم برای فردی با خالص پرداختی10میلیون فیش حقوقی طراحی کنیم،

    1. سلام
      در فیش حقوق اشخاص مختلف آیتمهای متفاوتی وجود دارد لذا قرارداد و شرایط آن موارد اصلی محاسبه حقوق می باشد که با قرار دادن آیتمهای ان در فیش حقوق مبلغ حقوق مشخص میگردد

  4. مطالبتون عالی و گویاس
    ممنون از سایت مرتب و بهینه ای که تهیه کردین چون واقعا سایتهای ایرانی دچار ضعف هستن

    1. سلام به شما دوست گرانقدر
      از اینکه مطالب برای شما کاربردی بوده بسیار خرسندم.یرایتان آرزوی موفقیت و پیروزی دارم

      1. با سلام واحترام
        سرکار خانم بیات از مطالب آموزنده تون بسیار سپاسگزارم انشاالله که ایزد منان اجر خیرتان دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :