فهرست مطالب

بخشنامه مزد 1403 چیست؟

بخشنامه حقوق سال 1403 ابلاغیه ای است که وزارت کار برای اجرای مصوبه افزایش حقوق و نحوه اجرای آن برای کارفرمایان مشخص میکند

مفاد بخشنامه حقوق سال 1403 چیست؟

در این بخشنامه به حداقل حقوق کارگران، پایه سنوات، حق مسکن، کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار و شیوه محاسبه سایر سطوح دستمزدی پرداخته شده است

بخشنامه حداقل حقوق 1403 از چه زمانی لازم الاجرا است؟

بخشنامه حقوق 1403 از ابتدای سال 1403 و تا پایان این سال لازم الاجرا است

بخشنامه حقوق 1403 یکی از مهم‌ترین بخشنامه‌هایی است که همه ساله عده زیادی اعم از کارگران و کارفرمایان، منتظر تصویب و ابلاغ آن هستند. اما از آنجا که تصویب این بخشنامه منوط به بررسی وضعیت اقتصادی جامعه است تا هم فشار کمتری بر قشر کارگر اعمال شود و هم کارفرمایان بتوانند کسب و کار خود را گسترش دهند، ابلاغ آن با مذاکرات طولانی انجام می‌شود. همراه ما بمانید تادر این مطلب آموزش رایگان حسابداری شما را با جزئیات بخشنامه شماره 276716 مورخ 1402/12/29 موسوم به بخشنامه حقوق سال 1403 شورای عالی کار و دستورالعملهای تبعی آن آشنا نماییم.

مفاد بخشنامه حقوق 1403

بخشنامه حقوق سال 1403 ابلاغیه‌ای است که وزارت کار برای اجرای مصوبه افزایش حقوق و نحوه اجرای آن برای کارفرمایان مشخص می‌کند. این ابلاغیه همه ساله توسط شورای عالی کار و پس از بررسی شرایط جامعه و با در نظر گرفتن مصالح کارگران در هماهنگی میزان درآمد با سطح معیشت آنان و همچنین شرایط کارفرمایان و بنگاه‌های اقتصادی در اسفند ماه تصویب و ابلاغ می‌شود.

شورای عالی کار پس از بررسی شرایط جامعه و با در نظر گرفتن مصالح کارگران در هماهنگی میزان درآمد با سطح معیشت آنان و همچنین شرایط کارفرمایان و بنگاه‌های اقتصادی، حداقل حقوق کارگران را در تاریخ 1402/12/29 تصویب نمود؛ این مصوبه طی بخشنامه حقوق 1403 مورخ  1402/12/29 و در 8 بند به شرح زیر ابلاغ شد:

بند اول بخشنامه افزایش حقوق 1403

از اول سال 1403 حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد کار دائم یا موقت مبلغ 2,388,728 (دو میلیون و سیصد و هشتاد و هشت هزار و هفتصد و بیست و هشت) ریال تعیین می‌گردد. همچنین از اول سال 1403 سایر سطوح مزدی نیز روزانه 22 درصد مزد ثابت یا مزد مبنا (موضوع ماده 36 قانون کار) به اضافه روزانه 230,026 ریال به نسبت آخرین مزد در سال 1402 افزایش می‌یابد.

! تبصره: با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرحهای طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ 2,388,728 (دو میلیون و سیصد و هشتاد و هشت هزار و هفتصد و بیست و هشت) ریال بند 1 کمتر شود.

بند دوم بخشنامه دستمزد 1403

۲- به کارگرانی که در سال 1403 دارای یک سال سابقه کار شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد روزانه مبلغ 70,000 ریال نیز به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد.

! تبصره ها

1- پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرحهای طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق‌الذکر برای گروه یک با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامی توسط اداره کل روابط کار جبران خدمت و بیمه بیکاری صورت می‌گیرد.

2- به کارگران فصلی به نسبت مدت کار کردشان در سال 1402 میزان مقرر در این بند یا تبصره یک آن حسب مورد تعلق خواهد گرفت.

3- بر اساس مصوبه مورخ 1402/12/28 شورای عالی کار و در راستای تقویت مهارت محوری و بهره‌مندی تمامی کارگران و در نتیجه رضایتمندی کارگران با سابقه از ابتدای سال 1403 همه کارگران دارای قرارداد کار دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر مشمول دریافت پایه (سنوات) خواهند بود.

توصیه می‌کنیم بخوانید: حق سنوات چیست و چه تفاوتی با پایه سنوات دارد؟

بند سوم بخشنامه حقوق و دستمزد سال 1403

بر اساس مصوبه مورخ 1387/7/21 شورای عالی کار و در جهت افزایش رضایتمندی کارگران و کارفرمایان و به منظور تثبیت و تسری به تمامی کارگران، اعم از دائم و موقت مقرر شد از ابتدای سال 1403 کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای موضوع تبصره 3 ماده 36 قانون کار بابت هر کارگر (اعم از متاهل یا مجرد) ماهانه مبلغ 14,000,000 ریال از سوی کارفرمایان به آنان پرداخت گردد.

بند چهارم بخشنامه حداقل مزد 1403

مبلغ کمک هزینه مسکن کارگری مطابق سال گذشته ماهانه 9,000,000 ریال (نه میلیون ریال) است تا از فروردین ماه سال 1403 توسط کارفرمایان پرداخت شود.

بند پنجم بخشنامه مزد 1403

مبلغ حق تاهل ماهانه 5,000,000 ریال (پنج میلیون ریال) برای کارگران متاهل اعم از مرد یا زن تعیین تا از فروردین ماه سال 1403 از سوی کارفرمایان پرداخت شود.

بند ششم بخشنامه حقوق 1403

ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند 1 و تبصره یک بند 2 در کارگاه‌هایی که دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و همچنین چگونگی ارتقای طبقه شغلی به موجب دستورالعملهای اداره کل روابط کار جبران خدمت و بیمه بیکاری خواهد بود.

بند هفتم بخشنامه حقوق و دستمزد 1403

مقررات این مصوبه شامل حال دانش آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال 1403 به طور موقت در کارگاهها اشتغال می‌یابند، نخواهد شد.

بند هشتم بخشنامه دستمزد 1403

واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هر چه بیشتر مزد و مزایا با بهره‌وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود علاوه‌بر اجرای این مصوبه می‌توانند نسبت به افزایش و برقراری مزد و مزایا در قالب موافقت‌نامه‌های کارگاهی و پیمان‌های دسته جمعی و پس از تائید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام نمایند.

! تبصره: سقف پرداختی به کارگران مشمول قانون کار شاغل در موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و شرکت‌های غیردولتی وابسته به صندوقهای بیمه‌ای و بازنشستگی با رعایت قوانین و مقررات عمومی کشور حداکثر 7 برابر حداقل مزد ماهانه است.

چه کسی مسئول تصویب بخشنامه حقوق 1403 است؟

شورای عالی کار که از نمایندگان کارگران، نمایندگان کارفرمایان و نمایندگان حاکمیت تشکیل شده است، هر سال طی چندین جلسه گفتگو و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه به تعیین حداقل حقوق و دستمزد کلیه مشمولین قانون کار اقدام می‌نمایند.

نحوه تعیین حداقل حقوق و دستمزد سالیانه باید به گونه‌ای باشد که از یک سو توان مالی کارفرما بر اساس تورم اعلامی بانک مرکزی مورد توجه قرار گیرد؛ از سوی دیگر، کارگر بدون در نظر گرفتن شرایط خاص، امکان تامین شرایط یک زندگی در سطح متوسط برای یک خانواده با تعداد اعضای متوسط (بر اساس اعلام مراجع رسمی) را داشته باشد.

جدول خلاصه بخشنامه حداقل مزد سال 1403

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بخشنامه مزد 1403 را به شماره 276716 مورخ 1402/12/29 ابلاغ نمود. بر این اساس حقوق کارکنان بخش خصوصی (کارگران) نسبت به سال قبل 22% افزایش داشت.

اداره کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جدول خلاصه بخشنامه حداقل مزد سال 1403 را به شرح زیر ارائه نمود:

جدول خلاصه بخشنامه حقوق 1403
جدول خلاصه بخشنامه حقوق 1403

⬇️ دانلود بخشنامه حقوق 1403

جزئیات مصوبه حداقل دستمزد در سال 1403 به شماره 276716 مورخ 1402/12/29 و دستورالعمل‌های تبعی آن برای اجرا ابلاغ شد. بخشنامه مذکور که به امضای سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رسیده است، همچنین دستورالعمل‌ نحوه اجرای مصوبه 1402/12/29 در مورد کارگاه‌های دارای طرح طبقه بندی مشاغل و کارگران کارمزدی دائم و موقت جهت اجرا ابلاغ شد.

صفحه اول بخشنامه حقوق 1403
صفحه اول بخشنامه حقوق 1403
صفحه دوم بخشنامه حقوق 1403
صفحه دوم بخشنامه حقوق 1403

کلام آخر

بخشنامه حقوق 1403 اصلی‌ترین مبنای محاسبه حقوق و دستمزد کارگران مشمول قانون کار است. اما لازم است بدانید محاسبه حقوق و دستمزد، تابع عوامل مختلفی نظیر تعداد ساعات کارکرد ماهیانه، اضافه کاری، سابقه کارگر است. از این رو آموزش حسابداری حقوق و دستمزد یکی از مهارت‌های ضروری برای کلیه حسابداران جهت پیشگیری از تضییع حقوق کارگران و کارفرمایان است.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

18 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      کارانه پاداشی است که کارفرما برای تشویق کارکنان به آنها می‌پردازد. پرداخت کارانه الزامی نیست و در قانون کار در این خصوص صحبتی نشده است.

  1. با سلام و صبح بخیر. لطفا در خصوص سقف حقوق و دستمزد کارگران با ذکر مستند قانونی در سال 1402 راهنمایی بفرمایید . در شرکتهای دولتی تابعه وزارت نفت که واگذاری کار به پیمانکاران صورت می گیرد ، حقوق کارگران در کارگاه بر مبنای قانون کار احتساب و پرداخت می گردد لذا برخی مدیران تاپ چارت یا کلیدی متخصص از پیمانکار مبلغی بین 50 تا 70 میلیون تومان در مناطق کمتر توسعه یافته ( عسلویه) دریافت می نمایند که مطابق قانون بودجه سال 1402 حداکثر 55 میلیون تومان برای کارمندان دولت بوده و تا کنون سقفی برای کارگران مشاهده نگردیده است . خواهشمند است در جهت رعایت مقررات اعلام نظر صریح و راهنمایی لازم مبذول فرمایید .
    با سپای فراوان –

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق بخشنامه شماره 296137 مورخ 29 اسفند 1401 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حداکثر حقوق مشمول کسر حق بیمه در سال 1402 برای مشمولین قانون کار معادل هفت برابر حداقل دستمزد روزانه تعیین شده است. اما در خصوص حداکثر حقوق و مزایای کارگران در قانون کار اظهارنظری نشده است.
      لازم است بدانید که محاسبه حقوق و دستمزد برای کارکنان شرکتهای دولتی بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری انجام شده و تابع قوانین دیگری است.

  2. سلام
    اگر نیروی نوجوان فقط تابستان بکار گرفته شود و ساعت کارش نیم ساعت کم نگردد مشکل قانونی دارد ؟

  3. سلام كارشناس محترم.
    كارگر ( اشپز) كارخانه هستم. از سال ٩٥ و بدليل مشكات مالي كارگاه ما در تاريخ ١٨/١٢/١٤٠١ تعطيل شده است. البته كارفرما حقوق و سنوات همه را تا اخر سال محاسبه و پرداختند. ولي بدليل مشكلات مالي كارفرما بخشي از سنوات كارگران قديمي تر مثل من را با توافق في مابين قرارشد در چند مرحله بپردازند كه تا الان هم حدود ٧٠٪‏ انرا به حسابمان واريز كردند.
    البته من در ايام تعطيلي عيد به عنوان كمك نگهبانان در شيفت شب براي هشت شب روز مزد بدون قرارداد كار كردم و حقوق انرا هم به حسابم واريز كردند. حالا يك نفر به من گفته كه چون در سال ١٤٠٢ هم كار كردي كارفرما بايد سنوات را با پايه حقوق امسال با من حساب كنند.
    ايا درست هست ؟ يا چون پارسال تسويه حساب كردم و فرم امضا كردم ، نميتوانم مابهالتفاوت را بگيرم. لطفا راهنمايي بفرماييد. ممنونم.

    1. دسلام دوست عزیز
      در صورتی که قرارداد شما سال گذشته پایان یافته و تسویه حساب قطعی انجام شده است، موضوعی برای دریافت مابه‌التفاوت نیست؛ اما در صورتی که در سال 1402 شما هنوز تسویه حساب ننموده باشید، بر اساس ماده 24 قانون کار، کارفرما موظف است حق سنوات شما را بر اساس آخرین حقوق دریافتی در سال 1402 پرداخت نماید.

  4. باسلام و عرض خسته نباشید
    بخشنامه تصویب شده این مورد رو از کجا میتونم پیدا کنم؟
    چون تو هیچ سایتی اصل بخشنامه موجود نیست و فقط اطلاعیه گذاشته شده

  5. با سلام … یعنی از اول تیر ماه این افزایش را انجام میدهیم ؟ و حقوق فروردین و اردیبهشت و خرداد طبق بخشنامه اول سال است ؟

  6. سلام، خسته نباشید، سوالی داشتم در مورد پایه سنوات:
    اگر شخصی 4 سال سابقه کار در یک شرکت داشته باشه در سال 98 از اونجا بیرون اومده باشه و سال 99 کارش رو در شرکت دیگه ای شروع کرده باشه به این شخص پایه سنوات در شرکت جدید داده میشه؟؟؟ یا حتما باید یک سال رو در شرکت جدید بمونه بعد بهش تعلق میگیره؟؟؟
    ***

    1. سلام
      شرط تعلق پایه سنوات یکسال کارکرد در همان کارگاه است پس بعد از یکسال در کارگاه جدید پایه سنوات تعلق میگیره

      1. سلام من ۱۳سال در شرکت کار میکنم آیا از نظر قانون این شرکت نباید حقوق بنده را نسبت به کارگران ورودی جدید بیشتر بدهد

        1. سلام دوست عزیز
          حقوق و دستمزد برای اشخاصی که بیش از دو سال در یک کارگاه مشغول به فعالیت هستند، بر اساس سایر سطوح مزدی محاسبه میشود. این مقدار معمولا بیشتر از حداقل حقوق دریافتی سایر کارکنان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :