فهرست مطالب

اظهارنامه

تقریبا همه می دانند در تیرماه اوج ترافیک اظهارنامه مالیاتی است. یکی از مهمترین تکالیف مالیاتی تمامی فعالان اقتصادی فرهنگی ارسال الکترونیکی اظهارنامه است. اظهارنامه یک رویداد مهم مالی در کشور است که هر شخص حقیقی و حقوقی می بایست گزارش عملکرد یکساله خود را بصورت آنلاین به حوزه مالیاتی گزارش کند. برخلاف تصور بیشتر مودیان، تمرکز اصلی نباید بر مهلت ارسال و تکمیل آن باشد بلکه اصالت سنجی اطلاعات به طوری که قابل قبول و قابل دفاع باشد مهمتر از همه چیز است.

طرف دیگر این رویداد فعالان و حرفه ای های بازارکار هستند. دوستان و همکارانی که در راستای امور مالی شرکتها و فعالیت می کنند و یا خودشان یک شرکت حسابداری دارند و مجری یک یا چند پروژه مالی هستند. همانطور که می دانید فاصله زیادی تا تیرماه و ترافیک اجرای تکالیف مالیاتی ندارید. در حقیقت این رویداد 2 ضلع دارد : ماده 169 مکرر (گزارشات فصلی) ، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ، اظهارنامه مالیات بر عملکرد.

خیلی از دوستان در حال حاضر ، بر مقدمات و کنترل بستن حسابها در حسابداری، تمرکز کرده اند . واقعاً هم مانده گیری حسابها و محاسبه کردن ترازنامه و سود  و زیان کار مشکلی است و نیاز مند زمان کافی می باشد. ولی نکته مهم اینجاست که نباید اقدامات مهم برای اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده  و تهیه گزارشات فصلی را نادیده بگیرید . کمااینکه افرادی که هنوز گزارشات 91 و 92 را ارائه نکرده اند فقط تا 21 خرداد مهلت ارسال مجدد به اداره امور مالیاتی را دارند. در کنار این موارد کارهای جاری شرکت هم اضافه می شود . برنامه شما چیست؟

به نظرم از همین الان به فکر جمع کردن کارها باشید تا همانند روزهای آخر ارسال صورت معاملات فصلی دچار استرس نشوید. بهترین و موثرین حرکت در این روزها داشتن یک برنامه ریزی مطمئن می باشد. اگر برنامه داشته باشید خیلی سریعتر از آن چیزی که انتظار داشته اید جلو می روید و وقت زودهنگام  و با ارزشی را در تیرماه خریداری می کنید.

متاسفانه درصد اشتباهات حسابداران به دلیل ترافیک امور مالی در تیرماه بسیار بالاتر است دیگر مواقع بوده است و اگر انعکاس این اشتباهات در اظهارنامه تیرماه قرار بگیرد ممکن است خسارت زیادی را بر  مجموعه وارد کند. از طرف دیگر داشتن استرس عامل دیگری است که به این اشتباهات دامن میزند . ترس از اینکه با تمام تلاش ها ، کارنامه یک ساله به خوبی ارائه نشود و همراه با مشکلات باشد.

شاید باور نکنید اگر استرس و عوامل تضعیف کننده توانایی فردی کنار گذاشته شود ، خیلی زودتر از ان چیزی که پیش بینی می شود موفق شوید . مشکل دیگری که حسابداران و کلیه فعالان مالی با آن مواجه هستند تعیین و تکلیف سند افتتاحیه است.

پیشنهاد میشود بخوانید: آیا با جریمه عدم تسلیم اظهارنامه آشنایی دارید؟

شاید تعدادی از حسابهایی که از سال گذشته انتقال داده شده اند مانند پیش پرداخت ها و یا پیش دریافت ها، نیاز یه بروزرسانی و تصمیم گیری مجدد داشته باشند که این امر نیاز به جلسه با مدیران دارد که در نوع خود زمان بر خواهد بود . پس تا دیر نشده اگر هر نوع ابهامی دارید تا پایان همین ماه ، جلسه ای رابرگذار کنید و سعی کنید تکلیف این نوع حسابها را مشخص کنید.

اگر هم نیاز به یک دوره آموزشی برای آمده سازی خود در هر زمینه ای دارید از همین حالا اقدام کنید به عنوان مثال دوره تنظیم اظهارنامه مالیاتی ، تحریر دفاتر ، مالیات بر ارزش افزوده و …. .

نکته مهمی که مدیران مالی باید بیشتر به آن توجه کنند این است که اگر برنامه ریزی منظمی را در مجموعه خود پیاده کند ، خیلی خوب می توانند کارکنان بخش خود را به سمت یادگیری ، تمرکز ، و اجرای هر چه بهتر کارهای محول شده هدایت کنند. به عنوان مثال شرکت های تعاونی که حسابداران آنها دائما باید فعالیتهای روزانه را هم ثبت کنند، می توانند با داشتن یک برنامه منظم ، زمان لازم برای فرآیند اجرایی تیرماه پیدا کنند .

امید است با یک برنامه ریزی منسجم و حساب شده، اظهارنامه های خود را در بهترین حالت ممکن پشت  سر بگذارید. ما امسال هم مثل سالهای گذشته از شما حمایت می کنیم. حمایت ما امسال بصورت آنلاین و آفلاین است. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید لینک زیر را مشاهده نمایید :

persianhesab.com/مشاوره-مالیاتی/

موفق باشید .

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :