فهرست مطالب

رشته حسابداری یا Accounting یکی از رشته‌های تحصیلی قدیمی و مهم در ساختار آموزشی همه کشورهای دنیاست که از اعتبار و ارزش زیادی برخوردار است چراکه به ادامه تحصیل در مهم‌ترین بخش کسب‌وکار یعنی امور مالی می‌پردازد و حرفه حسابداری را پایه‌گذاری می‌کند. رشته حسابداری معمولا از احترام شغلی زیادی برای حسابداران رسمی برخوردار است، حقوق بالاتری نسبت به سایر رشته‌ها دارد و بازار کار حسابداری همیشه فعال است.

دانشجویان رشته حسابداری در طول 4 سال تحصیل یاد می‌گیرند که امور مالی یک شخص حقیقی یا حقوقی را ثبت و گزارش کنند درنتیجه باید ریاضیات را دوست داشته باشند و از سازمان‌دهی کردن امور هم لذت ببرند.

فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری یاد می‌گیرند که یک سیستم مالی دقیق و پیچیده را خلق، نگهداری و حسابرسی کنند تا امور مالی یک کسب‌وکار یا سازمان را نمایش دهند.

در این مقاله، رشته تحصیلی حسابداری را معرفی می‌کنیم، مهارت‌های لازم برای این رشته را توضیح می‌دهیم و گزینه‌های شغلی‌ حرفه حسابداری را هم بررسی می‌کنیم تا یک انتخاب آگاهانه و هوشمندانه انجام دهید و در زندگی موفق شوید.

رشته حسابداری چیست؟

رشته حسابداری تحصیل در مورد تئوری فن حسابداری است و چگونگی آنالیز موقعیت‌های متفاوت مالی یک شرکت یا سازمان را یاد می‌دهد.

با توجه به برنامه یا دانشگاهی که انتخاب کنید، ممکن است یک مدرک لیسانس حسابداری یا مهندسی مالی را دریافت کنید. البته نام‌های متفاوتی مانند مدیریت مالی یا تکنولوژی حسابداری هم استفاده می‌شوند.

دریافت مدرک لیسانس حسابداری برای عضویت در انجمن حسابداران رسمی یا خبره و شرکت در آزمون تخصصی لازم است که برای بازار کار حسابداری اقدام خوب و مفیدی است اما ممکن است کلاس‌های آموزش رایگان حسابداری هم به شما پیشنهاد شود.

رشته حسابداری یک آموزش قوی در زمینه مدیریت بازرگانی ارائه می‌دهد که درک عمیقی از ظرافت‌های فنی حسابداری فراهم می‌کند و توسعه سایر مهارت‌های لازم برای سمت‌های متفاوت حسابداری مانند سخنرانی در مجامع و استفاده از سیستم‌های اطلاعات مدیریت را هم یاد می‌دهد.

دانشجوهایی که قصد ادامه تحصیل در رشته حسابداری دارند باید به اعداد و ارقام، تبادل اطلاعات مالی، حساب‌وکتاب‌های شرکتی، برنامه‌های نرم‌افزاری و آنالیز داده علاقه داشته باشند تا حسابداران رسمی موفقی شوند.

کارفرماهای امروزی برای مهارت‌هایی مانند قدرت سازمان‌دهی، نظم و ترتیب، توجه به جزییات، مدیریت مناسب زمان، مدیریت تیم و برقراری ارتباط موثر ارزش بالایی قائلند که می‌توانید در طول ادامه تحصیل در دانشگاه کسب کنید.

واحدهای تحصیلی رشته حسابداری چه هستند؟

دانشجویان حسابداری معمولا تحصیل خود را با واحدهای معارفه و عمومی مانند آشنایی استانداردهای حسابداری، زبان انگلیسی، روانشناسی و ریاضیات شروع می‌کنند اما به‌تدریج واحدهای تخصصی مانند انواع حسابداری و مالیات را به همراه اصول اقتصاد خرد و کلان یاد می‌گیرند و مباحث ریاضیاتی مانند دیفرانسیل و انتگرال و آمار هم بخشی از این آموزش است. واحدهای تخصصی سال‌های بالاتر شامل سیستم‌های کامپیوتری، مدیریت عملیاتی، قوانین تجارت و حسابرسی است. ارتباطات تجاری و مهارت‌های سخنرانی هم اغلب در رشته حسابداری آموزش داده می‌شوند.

بسیاری از دانشگاه‌های رشته حسابداری، دانشجوها را تشویق می‌کنند تا دوره‌های کارآموزی بگذرانند و تجربه عملی کسب کنند و درعین‌حال ارتباطات کاری خوب هم بسازند تا پس از فارغ‌التحصیلی شغل مناسب پیدا کنند و یک حرفه حسابداری موفق بنا کنند.

برای ادامه تحصیل در رشته حسابداری باید هم منطقی و هم خلاق باشید تا در حرفه حسابداری و بازار کار حسابداری موفق شوید و به حسابداران رسمی بپیوندید.

چگونه تشخیص دهید که رشته حسابداری برای شما مناسب است؟

فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری باید به ریاضیات عشق بورزند و از نظم و انضباط لذت ببرند برای اینکه تبادل اعداد و ارقام، استفاده از یک سیستم کامپیوتری و آنالیز اطلاعات مالی برای حرفه حسابداری مهم هستند.

از طرف دیگر، فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری باید بتوانند مشاهدات و اطلاعات مالی را در مقابل مدیران خود در سازمان گزارش کنند و به سوال‌های مربوط به آنالیزشان پاسخ دقیق و مرتبط بدهند. فارغ‌التحصیلان باید در انجام کارهای تکراری و مستمر راحت باشند و آمادگی لازم برای اضافه‌کاری در فصل بستن حساب‌ها و اظهارنامه مالیاتی را داشته باشند که معمولا در 4 ماهه ابتدای سال اتفاق می‌افتد. مهم‌تر اینکه، حسابداران رسمی باید تابع صادق قوانین باشند برای اینکه حرفه حسابداری استمرار در اجرای قوانین ظریفی مانند مالیات را ایجاب می‌کند.

پیشنهاد میشود بخوانید: با ۳۵ موضوع جذاب برای مقاله‌های حسابداری را اینجا آشنا شوید

پس از دریافت مدرک لیسانس حسابداری چه‌کاری می‌توانید انجام دهید؟

پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانید به‌عنوان حسابدار در پوزیشن های مختلف مالی در انواع حسابداری در شرکت‌ها و سازمان‌ها کار کنید یا در شرکت‌های حسابرسی مشغول شوید. البته قبول شدن در آزمون انجمن حسابداران رسمی ممکن است بازار کار حسابداری خوبی برایتان فراهم کند اما آنچه مهم است کسب تجربه عملی است که می‌توانید با گذراندن کلاس‌های آموزش اجرایی حسابداری به دست بیاورید. پس از اشتغال و کسب تجربه کافی در سمت‌های مختلف می‌توانید تا سمت مدیر ارشد مالی یا CFO یک کسب‌وکار پیش بروید که موقعیت بالایی در چارت سازمانی دارد.

گزینه‌ دیگر شغلی شامل مشاور خصوصی امور مالی یا خدمات حسابداری است که می‌تواند در قالب راه‌اندازی یک کسب‌وکار باشد و استقلال بیشتری برای شما فراهم کند. البته گزینه آموزش و تدریس هم وجود دارد که می‌توانید به‌صورت خصوصی یا در آموزشگاه ارائه کنید.

اگر به ادامه تحصیل علاقه دارید می‌توانید در آزمون کارشناسی ارشد حسابداری شرکت کنید یا رشته‌هایی مانند MBA را انتخاب کنید که درواقع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی است که زیرشاخه‌ای برای حسابداری دارد. در این صورت می‌توانید در واحدهای فروش و بازاریابی هم سمت‌های خوبی داشته باشید یا استاد دانشگاه شوید!

پیشنهاد میکنیم بخوانید: ۱۰ اتفاق مهم صنعت حسابداری در سال ۲۰۲۰

کلام پایانی

رشته حسابداری واحدهای تحصیلی پیچیده‌ای دارد که به نیمه چپ منطقی و تحلیلگر مغز شما نیاز دارد تا با اعداد و ارقام به‌راحتی کار کنید اما به نیمه راست مغز هم احتیاج دارد تا گزارش‌های سفارشی طراحی کنید و راه‌حل‌های خلاقانه مالی ارائه کنید. این رشته همیشه بازار کار خوبی دارد که درآمد مناسبی در مقایسه با سایر واحدهای داخل سازمانی تامین می‌کند. گزینه‌های ایجاد کسب‌وکار حسابداری هم در دسترس هستند که بتوانید استقلال بیشتری داشته باشید.

آیا شما هم علاقه‌مند هستید که در رشته حسابداری ادامه تحصیل دهید؟

منبع: usnews.com

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :