فهرست مطالب

آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۲۱۹ ق.م.م یکی از مهمترین و کاربردی ترین منابع مالیاتی در کشور است که دانستن آن برای هر حسابدار، مدیر مالی، حسابرس و مامور مالیاتی لازم و ضروری است. در این آیین نامه که اخیرا مورخ 9 آذر 1398 با اصلاحات زیاد منتشر شد در رابطه با پایه ای ترین اصول مفاهیم و قوانین مالیاتی بحث و صحبت شده است که در زیر مروری اجمالی بر موضوعات این آیین نامه خواهیم داشت.

ساختار تشکیلاتی و ماموران مالیاتی

در فصل دوم آیین نامه ماده 219 در رابطه با سمت ها و پست های شغلی کلیه کارکنان سازمان امور مالیاتی، شرایط احراز شغل و  حدود اختیارات آنها صحبت می کند.

دریافت و پردازش اظهارنامه مالیاتی

در فصل چهارم آیین نامه ماده 219 در رابطه با مقررات دریافت اظهارنامه مالیاتی، اظهارنامه های براوردی حسب مورد و … بحث می شود.

حسابرسی مالیاتی

پنجم آیین نامه ماده 219 در رابطه با یکی از مهمترین موارد فرایند مالیاتی  یعنی حسابرسی مالیاتی است. در این فصل مقررات حسابرسی مالیاتی از جمله وظایف و میسئولیت های ماموران مالیاتی درخصوص رسیدگی به پرونده ها، تاکید بر اجرای مفاد ماده 272 ق.م.م، انواع حسابرسی مالیاتی شامل اداری، میدانی، بازرسی، بازبینی بحث می گردد.

مطالبه و وصول مالیات

فصل ششم آیین نامه مختص بحث مطالبه و وصول است. صدور مفاصا حساب مالیاتی، پاداش وصول مالیات، نحوه استرداد وجوه و .. از جمله مباحث این فصل است.

اعتراض و شکایات مودیان

فصل هفتم آیین نامه مزبور بوده که مقرراتی را راجع به نحوه ثبت و رسیدگی به اعتراضات و شکایات مودیان وضع می نماید.

ابلاغ اوراق مالیاتی

در فصل هشتم به مسئولیت حوزه کاری خدمات مودیان در خصوص ابلاغ اوراق قانونی و تاکید به لزوم رعایت مواد ابلاغ در قانون از جمله مواد 203 تا 209 قانون مالیات های مستقیم اشاره دارد.

ترتیبات حسابرسی مالیاتی

در فصل نهم آیین نامه موارد مهمی را درخصوص مواردی که در رسیدگی بوجود می آید بیان میکند. از جمله ارائه یا عدم ارائه اسناد و مدارک و دفاتر، عدم ارائه بخشی از مدارک هزینه ای و یا درآمدی، کتمان درآمد و …

سایر فصول این آیین نامه شامل موارد زیر هستند:

سایر مقررات حسابرسی، مطالبه و حل اختلاف مالیات

فرایند های مالیاتی صاحبان مشاغل مشارکت مدنی

حسابرسی تجمیعی صاحبان مشاغل موضوع تبصره 2 ماده 101 ق.م.م

سایر مقررات

آیین نامه اجرایی ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم pdf

و در پایان جهت مطالعه کامل متن آیین نامه می توانید فرم زیر را تکمیل فرمایید. پس از تکمیل آیین‌نامه ماده ۲۱۹ بلافاصله برای شما ایمیل خواهد شد.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :