فهرست مطالب


با سلام خدمت همراهان همیشگی پرشین حساب، یکی از مسائلی که همیشه بین حسابداران و تمامی کسانی که در رشته های زیرمجموعه حسابداری فعالیت می‌کنند مطرح است، بحث میزان حقوق و مزایای حسابداران و عوامل موثر بر آن است. در این مطلب ابتدا به بررسی عوامل موثر برحقوق و مزایای حسابداران می‌پردازیم و سپس میزان حقوق را بر اساس نوع فعالیت و ساعت کارکرد بیان می‌کنیم.

عوامل موثر بر حقوق حسابداران

در بررسی حقوق و مزایای حسابداری می‌توان به چند عامل موثر در تعیین میزان حقوق و مزایای حسابداران اشاره نمود از جمله:

1) نوع استخدام در بخش دولتی یا خصوصی

2) میزان تحصیلات مرتبط با این رشته از دیپلم تا دکتری

3) میزان سابقه کار مرتبط 

4) میزان مهارت ها و دانسته های حسابداران 

5) نوع حسابداری خدماتی، تولیدی، بازرگانی و یا پیمانکاری.

با توجه به موارد ذکر شده در قسمت های بعدی به توضیحات آنان می‌پردازیم.

1) نوع استخدام فارغ التحصیلان در بخش دولتی یا خصوصی

اولین و یکی از عواملی که همیشه بین حسابداران و فارغ التحصیلان  مورد بحث بوده است، نوع استخدام در ارگان‌ها، سازمان و ادارات دولتی یا خصوصی است که هر کدام مزایا و معایبی دارند.

از مزایای استخدام در بخش دولتی و سازمان های دولتی این است که در صورت جذب به صورت آزمون داخلی، دارای امنیت شغلی تقریبا همیشگی می‌شوند، حقوق ثابت خود را به موقع دریافت می‌کنند و همچنین حقوق و مزایای کارکنان دولت هر ساله در بودجه کشور پیش بینی می‌شود.

اما معایب آن می توان به آن اشاره کرد که حسابداری دولتی فقط در سازمان های دولتی کاربرد دارد و در صورتی که مستخدمین دولت قصد داشته باشند در بخش خصوصی که بیشترین تنوع کار را دارد مشغول شوند باید دانش خود را در این زمینه افزایش دهند و سپس به کسب تجربه در بخش خصوصی بپردازند.

اما استخدام در بخش خصوصی نیز دارای مزایا و معایبی می‌باشد. از مزایای استخدام در بخش خصوصی، این است که با توجه به اینکه شاخه‌های  حسابداری از جمله: شرکت های خدماتی، بازرگانی، تولیدی و همچنین پیمانکاری اکثرا در بخش خصوصی فعالیت دارند و همچنین به دلیل اینکه انواع حسابداری، با همدیگر نقطه اشتراک زیادی دارند حسابداران می توانند با مطالعه در تمامی رشته ها تسلط پیدا کنند.

از معایب بخش خصوصی می توان به عدم امنیت شغلی است که همیشه در ذهن فعالین این رشته می‌باشد و همچنین به حقوق پایین اداره کار نسبت به مستخدمین دولت اشاره کرد. که البته باز هم بسیاری از حسابدارانی که در بخش خصوصی هستند به دلیل تسلط به تمام دانش حسابداری، دارای حقوق و مزایای بالاتری هستند.

2) میزان تحصیلات و دانشگاه محل تحصیل این رشته از کاردانی تا دکتری

این موضوع نیز از عوامل مهم بر میزان حقوق و مزایای حسابداران می باشد، در ابتدا این نکته مهم را باید بگوییم که مدارک تحصیلی بالاتر در بخش دولتی به دلیل قوانین سازمان های دولتی دارای تاثیر مستقیم بر حقوق و مزایاست ولی در بخش خصوصی به این صورت تاثیرگذار نمی باشد. در بخش خصوصی دانشگاه محل تحصیل علی الخصوص دانشگاه های دولتی معتبر و همچنین مدارک تحصیلی بالاتر در جذب موثر است اما در شرایطی که مهارت و سابقه لازم پیش زمینه آن باشد. دلیل آن هم این است که در شرایط اقتصادی کنونی کشورمان و وضعیت شرکت های بخش خصوصی، کارفرمایان به دلیل ترس از اشتباهات احتمالی و یا آشنا نبودن به قوانین حسابداران تازه کار، افراد با سابقه و دارای مهارت های لازم و دارای مدارک تحصیلی پایین تر را نسبت به افراد با مدرک بالاتر و مهارت و سابقه کمتر ترجیح میدهند. 

3) میزان سابقه کار حسابداران

در ادامه بررسی میزان حقوق و مزایای حسابداران یکی از عوامل تاثیرگذار دیگر سابقه کار است، سابقه کار در بخش خصوصی در جذب و میزان حقوق و مزایا و همچنین افزایش آن بسیار موثر است، حتما آگهی های و نیازمندی های مختلف را در مورد جذب و استخدام حسابدار ملاحظه فرمودید که تقریبا 95 درصدشان خواهان جذب حسابدار با سابقه کار در حسابداری و بعضاٌ با سابقه کار در همان زمینه فعالیتشان است.

در این وسط افرادی که سابقه کار مرتبط هستند شانس بیشتری برای انجام کارهای پاره وقت و تمام وقت دارند و همچنین با توجه به سابقه و تجربیاتشان درخواست حقوق و مزایای بیشتری از کارفرمایان دارند. 

4) تسلط بر مهارت حسابداری، قوانین مرتبط و همچنین نرم افزارهای حسابداری

اصلی‌ترین و ضروری‌ترین ابزار کار حسابداران داشتن مهارت های لازم در خصوص انواع حسابداری بازرگانی، تولیدی، خدماتی و همچنین پیمانکاری است. علاوه بر آن آشنا بودن به قوانین مالیاتی، تامین اجتماعی ، سامانه های موجود در سایت تامین اجتماعی و امور مالیاتی کشور و همچنین تسلط بر نرم افزارهای حسابداری می‌تواند برگ برنده حسابداران به جذب در شرکت های خصوصی و همچنین افزایش حقوق و مزایای‌شان به دلیل قبول کردن چند شرکت به صورت هم‌زمان گردد. 

5) نوع حسابداری خدماتی، تولیدی، بازرگانی و تولیدی 

یکی دیگر از عوامل موثر بر میزان حقوق و مزایای حسابداران، نوع حسابداری شرکت هایی است که حسابدارن با آن شرکت قراداد همکاری می‌بندند. همانگونه که مستحضرید انواع حسابداری شامل خدماتی، بازرگانی، تولیدی و یا پیمانکاری می‌گردد. در این بین حسابداری شرکت‌های خدماتی و بعد بازرگانی ساده‌‌تر و راحت‌تر از حسابداری شرکت‌های پیمانکاری و یا تولیدی است و این عمل می‌تواند در رقم قراداد حسابدار با کارفرما تاثیر بسزایی داشته باشد. 

حقوق و مزایای حسابداران در بخش دولتی و خصوصی 

در ادامه بررسی حقوق و مزایای حسابداران، حقوق حسابداران و فارغ التحصیلان جذب شده در بخش دولتی با توجه به نوع استخدام (پیمانی یا قراردادی)، سازمان یا ارگان محل استخدام و همچنین مدرک تحصیلی شان متفاوت است و نمی توان یک پایه ثابت در نظر گرفت. اما با توجه به ضریب های 15 درصدی سال 99 و همچنین ضریب 50 درصدی اسفند سال 98، حداقل حقوق از 3-4 میلیون تومان در ماه بیشتر است. 

اما حقوق حسابداران در ایران و فارغ التحصیلانی که به تازگی استخدام می‌شوند با توجه به افزایش حقوق سال 99 که توسط شورای عالی کار تعیین شد و بر مبنای حداقل حقوق و مزایای وزارت کار و امور اجتماعی است از مبلغ 2،510،000 تومان تا مبلغ 2،870،000 تومان متغیر است.

در صورتی که حسابداران دارای سابقه سنواتی ‌باشند این مبلغ نیز به پایه اضافه می‌گردد. حسابداران دارای مهارت و سابقه بیشتر علاوه بر این مبالغ، حقوق و مزایای افزوده ای را نیز با توجه به توافق با کارفرما دریافت می‌کنند.

حقوق و مزایای حسابداری پاره وقت در بخش های مختلف 

همانگونه که بیان شد، حسابداران که دارای سابقه و مهارت بیشتر هستند علاوه بر کار حسابداری تمام وقت می توانند در شرکت ها، فروشگاهها و سایر مکان های خصوصی، به صورت پاره وقت از روزی چند ساعت تا هفته ای یک روز و یا به صورت غیرحضوری در منزل به فعالیت بپردازند.

درخواست میزان حقوق و مزایا کاملا به صورت توافقی است که بعضاٌ از ساعتی 20،000 تومان ، روزی 150،000 و یا ماهی 400،000 تومان شروع می‌شود تا به مبالغ بالاتر برسد. همینطور در صورتی که شرکت اقدام  به جذب افراد با سابقه مالیاتی به عنوان مشاور مالیاتی نماید ممکن است حتی برای حضور 4-5 روز در سال مشاور مالیاتی مبلغ بالایی را پرداخت نماید. 

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

یک پاسخ

  1. بعضی وقتا مشاغل دولتی حقوقهای کلانی دارن که وقت همون کارو بیرون تو بخش خصوصی انجام میدی اونقدر حقوق بهت نمیدن. متاسفانه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :