فهرست مطالب


دوستان خوبم سلام. تو این شرایط بازار که کسب روزی حلال یکی از سخت‌ترین کارهاست، براتون کسب و کار پررونقی آرزو می‌کنم. همینطور میتوانید مقاله محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو را هم در پرشین حساب مشاهده بفرمایید. از نکات مهمی که امروز براتون در نظر گرفتیم، در رابطه با رزومه خدمات حسابداری و مالیاتی و راه‌اندازی آزمایشگاه مالیاتی هست. برای موفقیت در حوزه کسب و کارتان با ما همراه باشید.

به همین خاطر با هدف کمک به شما برای بهبود کسب و کارتان، بخش اول و بخش دوم از مجموعه مقالات نکات مهم مالیاتی از زبان میثم حاجی محمدی رو براتون منتشر کردیم؛ امروز با بخش سوم آموزش نکات مهم مالیاتی از زبان استاد میثم حاجی‌محمدی عزیز، در خدمتتان هستیم.

رزومه خدمات حسابداری و مالیاتی

رزومه خدمات حسابداری و مالیاتیرزومه‌سازی، یکی از مهم‌ترین مسائل در بخش آموزش نکات مهم مالیاتی است. رزومه یک حسابدار یا مجری خدمات مالیاتی با شاغلین در سایر مشاغل، کمی متفاوت است. اجازه بدهید در اینجا حسابدارها و مجریان خدمات حسابداری و مالیاتی را از مشاوران مالیاتی جدا کنیم.

رزومه حسابدارها و مجریان خدمات حسابداری و مالیاتی

رزومه‌سازی برای مجریان خدمات حسابداری و مالیاتی بسیار حساس و مستلزم دقت و هوشیاری بالاست. زیرا ارائه یک رزومه خوب و پربار برای یک مجری خدمات حسابداری یا مالیاتی، نظیر: انجام کارهای بزرگ یا کار کردن با تعداد زیادی شرکت معتبر، بسیارخوب و ایده‌آل است؛ اما اگر این کارهای بزرگ به تعداد زیاد و در زمان کم باشد، حتی اگر در حد همکاری در اجرای پروژه‌های سنگین باشد، تاثیر نامطلوبی بر کارفرما خواهد داشت. به موارد فوق کم بودن سن و سابقه کم فعالیت حسابدار یا مجری خدمات حسابداری و مالیات را نیز اضافه کنید؛ تا موضوع کاملا برایتان روشن شود.

دیدگاه کارفرما

از دیدگاه کارفرما، تعویض مداوم محل کار نشانه بی‌مسئولیتی یا عدم آگاهی از وظایف حسابدار است؛ مگر در مواردی که دلایل موجهی مانند انحلال مجموعه قبلی وجود داشته باشد. با این دیدگاه، یک حسابدار بی‌عیب و نقص باید حداقل تا مدت دو سال (تا زمان رسیدگی به حساب‌های مجموعه) در مجموعه حضور داشته باشد.

راه‌حل کاربردی

از آنجا که ما نمی‌توانیم دیدگاه کارفرما را تغییر دهیم و البته در موارد زیادی این دیدگاه درست است؛ شما به عنوان یک حسابدار یا مجری خدمات مالی، باید وظایف مجموعه تحت نظارت خود را با دقت و از ابتدا تا رسیدن به نتیجه قطعی و مثبت پیگیری کنید. به این ترتیب رزومه خوبی در کارنامه خود ثبت می‌کنید؛ همچنین با چالش‌های فرآیند تحت نظارت‌تان و راهکارهای حل آنها به خوبی آشنا می‌شوید.

رزومه مشاوران مالیاتی

برخلاف مجریان مالی و مالیاتی، برای یک مشاور مالیاتی حضور به دفعات کم و در تعداد زیادی کسب و کار معتبر، بازخورد مثبتی خواهد داشت. دلیل این مسئله آن است که نشان می‌دهد شما به عنوان مشاور مالیاتی

  • درک درستی از مشکلات مجموعه یافته‌اید؛
  • راهکارهای دقیق و مناسبی ارائه نموده‌اید.

به صورتی که به علت تبحر شما مشکل مجموعه به سهولت حل شده؛ در نتیجه نیاز به حضور مجددتان در مجموعه نبوده است.

از جزء به کل برسید

نکات مهم مالیاتیبسیاری از دانش آموختگان رشته حسابداری و کسانی که برای آموزش مالیات وقت و انرژی هزینه کرده‌اند، شکایت دارند که: چرا ما باید با این همه اطلاعات، به انجام کارهایی نظیر تکمیل اطلاعات در اظهارنامه عملکرد و یا انجام سایر تکالیف به ظاهر ساده مالیاتی بپردازیم؟

اما این دوستان به یک مسئله مهم توجه نمی‌کنند؛ شما با انجام این تکالیف مالیاتی و نشان دادن مهارت خود، می‌توانید با افراد و شرکت‌های بزرگ آشنا شوید؛ با نشان دادن کیفیت عملکردتان، اعتبار خوبی نزد آنها به دست آورید؛ و این آغاز پیشرفت و موفقیت شما خواهد بود؛ حتی ممکن است برای مشاوره و یا انجام امور داخلی شرکت به شما مراجعه نمایند؛ یا شما را به سایر شرکت‌ها معرفی نمایند. به این ترتیب شما با انجام یک تکلیف که شاید در نظر خودتان خیلی ساده جلوه می‌کند، می‌توانید سکان‌دار بخش مالی و مالیاتی یک یا چند مجموعه بزرگ شوید.

همواره به خاطر داشته باشید که موفقیت به سادگی و بدون تلاش به دست نمی‌آید. برای رسیدن به قله باید از پای کوه شروع به حرکت کنید.

بازار داغ حسابداری و مالیات در سال‌های پیش رو

بازار خدمات حسابداری و مالیاتییکی از اتفاقات بسیار خوب در بازار کار حسابداری و مالیات، افزایش تعداد مجریان خدمات مالیاتی و حسابداری است. این افراد ممکن است در قالب اشخاص حقیقی و به صورت انفرادی و یا در قالب شرکت‌های حقوقی با همین موضوع و اساس‌نامه فعالیت کنند. اهمیت این مسئله از آن جهت است که نشان‌دهنده ارتقای سطح علمی حسابداری و مالیات در کشور است. به این معنی که قشر حسابدار یا مجریان خدمات مالیاتی به دنبال به‌روزرسانی علمی خود، آموزش نکات مهم مالیاتی یا انجام خدمات گسترده‌تری در این حوزه هستند. حسابداری از حالت مبتدی و اپراتوری خارج شده و تحلیل رفتار بازار و رقبا یکی از ارکان آن شده است. خدمات مالیاتی نیز به صورت پروژه‌های مشاوره‌ای و یا خدمات اجرایی انجام می‌شوند؛ که باعث افزایش کیفیت این خدمات از سویی و همچنین افزایش درآمد تیم مالی و مالیاتی از سوی دیگر شده است.

چگونه می‌توانید از این بازار داغ استفاده کنید؟

این مسئله به همان میزان که نویدبخش و امیدوار کننده است، به همان میزان هشدار دهنده نیز هست؛ دوستان و همکاران عزیز مراقب باشید از این رشد و پیشرفت جا نمانید. توصیه من به شما همراهان این است که به دانسته‌های خودتان اکتفا نکنید؛ پیوسته به دنبال به روزرسانی و افزایش اطلاعات خود باشید؛ خودتان را به کامل‌ترین، دقیق‌ترین و جدیدترین اطلاعات مجهز کنید. مهم‌تر از همه از سرمایه‌گذاری بر آموزش نکات مهم مالیات و حسابداری غافل نشوید.

با تکنولوژی همگام شوید

تکنولوژییکی از راه‌های ارتقای تخصص و افزایش مهارت، به روز بودن و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیاست. در اینجا دو نرم‌افزار کاربردی برای صرفه‌جویی در وقت و درآمدزایی بیشتر در حوزه خدمات مالیاتی به شما معرفی می‌کنیم.

  • Skype: برقراری جلسات آنلاین

در شرایط بحرانی کنونی و همچنین به دلیل مشغله کاری، بسیاری از افراد فرصت مراجعه حضوری برای دریافت مشاوره یا ارائه اطلاعات جهت انجام خدمات مالی ندارند. از سویی برقراری تماس تلفنی به خاطر عدم استفاده از تماس چشمی شاید چندان تاثیرگذار نباشد. در این صورت استفاده از نرم‌افزارهایی مانند Skype برای شما سودمند خواهد بود؛ این نرم‌افزارها به سادگی در سیستم کامپیوتر یا تلفن همراه شما نصب می‌شوند.

  • Any Desk: برقراری ارتباط غیرحضوری بین دو سیستم کامپیوتری

از طریق این نرم‌افزار شما می‌توانید به سادگی به سیستم کامپیوتری مشاوره‌جو متصل شوید؛ و نسبت به رفع مشکلات و راهنمایی او برای انجام بهتر تکالیف مالیاتی اقدام کنید.

این دو نرم‌افزار به شما کمک می‌کنند ارتباط بهتری با کارفرمایان برقرار کنید؛ در نتیجه پروژه‌های بیشتری جذب و به بهترین شکل ممکن آنها را اجرا کنید.

هر واحد مالی یک آزمایشگاه مالیاتی

آموزش نکات مهم مالیاتییکی از آموزش‌های مهم مالیاتی به ویژه در سال‌های اخیر، رسیدگی داخلی به وضعیت مالیاتی کسب و کار است. پیشنهاد من برای انجام این کار ایجاد یک آزمایشگاه مالیاتی در واحد مالی شرکت‌تان است. مهم نیست فعالیت مجموعه شما چیست؛ بهتر است مدیرمالی همراه با تیم مالی مجموعه و با کمک و همراهی مدیرعامل یک آزمایشگاه مالیاتی در محل شرکت تشکیل دهند. این آزمایشگاه می‌تواند به صورت یک جلسه طوفان فکری یا حتی به صورت یک مکان فیزیکی در محل شرکت باشد؛ که به بررسی جنس و وضعیت پرونده مالیاتی شرکت‌تان می‌پردازد. در سال‌های اخیر بررسی تراکنش‌های مالی نیز به رسیدگی‌های مالیاتی اضافه شده است؛ به همین جهت آگاهی و رسیدگی به وضعیت پرونده مالیاتی اهمیت ویژه‌ای یافته است.

اهمیت تشکیل آزمایشگاه مالیاتی

کمترین کار این آزمایشگاه، یافتن راهکارهای قانونی برای کاهش مالیات شرکت است؛ اما در سطوح بالاتر در حل مشکلات مالیاتی بزرگتر مجموعه (در صورت وجود) کارآمد خواهد بود. به عنوان مثال، هرگاه شما یک مودی مالیاتی پرخطر باشید؛ با هم‌فکری در این آزمایشگاه باید راهکارهایی برای حل مشکلات و از بین بردن یا کاهش ریسک بیابید.

چگونگی حل مسئله در آزمایشگاه مالیاتی

من ایده تشکیل آزمایشگاه را به شرکت‌هایی که برای نظارت، عارضه‌یابی یا مشاوره مراجعه می‌کنند، مطرح می‌کنم؛ این دوستان با اجرای آزمایشگاه نتایج بسیارخوبی به دست آورده‌اند. شما نیز به عنوان حسابدار، مدیرمالی یا حتی مدیرعامل یک کسب و کار، این ایده را اجرا کنید. با هدف بهبود وضعیت مالیاتی مجموعه، برای آن دستورالعمل و برنامه تنظیم کنید. در یک سو وضعیت مالیاتی شرکت، مشکلات، خطرها و حتی اشتباهات مجموعه را قرار دهید؛ در سوی دیگر امتیازات شرکت، قوانین مالیاتی مرتبط، امتیازات سازمان امور مالیاتی برای صنف شما و تمامی راهکارهای ممکن. در موارد پیچیده‌تر حتی می‌توانید از راهنمایی یک مشاور مالیاتی خبره نیز استفاده کنید. با بررسی دقیق تمامی نقاط ضعف و قوت حتما راه‌حلی برای مشکلتان خواهید یافت؛ همچنین می‌توانید مجموعه را در برابر تهدیدهای احتمالی نیز، بیمه کنید.

بخش سوم از مجموعه نکات مهم مالیاتی از زبان میثم حاجی‌محمدی هم به پایان رسید. اما مالیات و آموزش نکات مهم مالیاتی همواره نیازمند به‌روزرسانی است. پس مطالعه و آموزش رو فراموش نکنید. در هر کجا به مشکل برخوردید روی کمک مشاوران ما حساب کنید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :