فهرست مطالب

برگ تشخیص مالیات یکی از اولین برگه‌های رسمی مالیاتی صادره برای مودیان است. در حقیقت برگه تشخیص مالیاتی کارنامه عملکرد حسابداری و مالی مودی طی دوره مالی گذشته است. در این برگه نوع و میزان مالیات قابل پرداخت بر اساس گزارشات اعلامی مودی به وی ابلاغ می‌شود. اما متاسفانه برخی از مودیان به این برگه و امتیازاتی که به واسطه آن خواهند داشت، بی‌توجه هستند. از این رو در این مقاله از سری مقالات مالیات بر عملکرد قصد داریم شما را با برگ تشخیص مالیات و انواع آن و همچنین نحوه اعتراض به آن آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

برگ تشخیص مالیات چیست؟

برگ تشخیص مالیاتی که با عناوین برگ ارزیابی عمومی مالیاتی و یا نامه برگ ارزیابی مالیاتی نیز شناخته می‌شود، یکی از اوراق رسمی مالیاتی است که طی آن سازمان مالیاتی، پس از بررسی گزارشات مالی و اظهارنامه مالیاتی مودی و همچنین فعالیتهای واقعی او مالیات محاسبه شده مودی را به وی ابلاغ می‌کند.

انواع برگ تشخیص مالیات

برگه تشخیص مالیاتی برای هر یک از انواع مالیات پرداختی مودی به صورت مجزا صادر می‌شود. بر این اساس انواع برگه تشخیص مالیاتی عبارتند از:

  • برگ تشخیص مالیات بر درآمد
  • برگ تشخیص مالیات بر حقوق
  • برگ تشخیص مالیات تکلیفی

برگ تشخیص مالیات بر درآمد

ممیزان مالیاتی پس از بررسی درآمد ابرازی مودی در اظهارنامه مالیاتی و مطابقت آن با ترازنامه، دفاتر و اسناد و مدارک مودی و گزارش صورت معاملات فصلی او، مالیات بر عملکرد او را محاسبه و ابلاغ می‌نمایند.

برگ تشخیص مالیات بر حقوق

کلیه اشخاصی که موظف به پرداخت حقوق هستند باید قبل از پرداخت، مالیات متعلق را از حقوق قابل پرداخت کسر و به حساب سازمان مالیاتی واریز نمایند. در صورتی که این اشخاص مالیات حقوق را پرداخت نکنند، پرداخت آن را به تعویق بیندازند و یا مغایرتی میان مبلغ مالیات حقوق قابل پرداخت و مبلغ پرداخت شده وجود داشته باشد، سازمان مالیاتی میزان مالیات و جریمه قابل پرداخت را به همراه میزان جریمه متعلق طی برگ تشخیص مالیات حقوق به اطلاع مودیان می‌رساند.

برگ تشخیص مالیات تکلیفی

برگ ارزیابی مالیاتی در خصوص مالیاتهای تکلیفی با سایر انواع برگ تشخیص متفاوت است. در واقع در این مورد سازمان مالیاتی، طی برگ تشخیص میزان مالیات تکلیفی قابل پرداخت مودی را به وی ابلاغ می‌کند.

انواع برگ تشخیص مالیاتی
انواع برگ تشخیص مالیاتی

مراحل صدور و ابلاغ برگ تشخیص مالیات

پس از اینکه مودی اظهارنامه مالیاتی خود را در مهلت قانونی ارسال نمود، ممیزان سازمان مالیاتی ظرف یک سال اطلاعات مالی و مالیاتی او را بررسی و تصمیم نهایی خود را در زمینه مالیات قابل پرداخت او در قالب برگ تشخیص مالیاتی اعلام می‌کنند.

سازمان مالیاتی موظف است برگ تشخیص صادره را ظرف یک ماه از تاریخ صدور، جهت اطلاع مودی از مالیات قابل پرداخت خود به وی ابلاغ نماید.

خوب است بدانید:

مطابق ماده 237 ق.م.م، برگ تشخیص مالیاتی باید بر اساس ماخذ صحیح و متکی به دلایل و اطلاعات کافی و به نحوی تنظیم گردد که کلیه فعالیت­های مربوط و‌ درآمدهای حاصل از آن به صورت صریح در آن قید و برای مودی روشن باشد. امضا‌کنندگان برگ تشخیص مالیات باید نام کامل و سمت خود را در برگ ‌تشخیص به­ طور خوانا قید نمایند و مسئول مندرجات برگ تشخیص و نظریه خود از هر جهت خواهند بود و در صورت استعلام مودی از نحوه‌ تشخیص مالیات مکلفند جزئیات گزارشی را که مبنای صدور برگ تشخیص قرار گرفته است به مودی اعلام نمایند و هر گونه توضیحی را در این‌خصوص بخواهد به او بدهند.

نحوه ابلاغ برگ تشخیص مالیات

با راه اندازی سامانه مایتکس، ابلاغ اوراق مالیاتی به صورت غیرحضوری و به صورت ابلاغ الکترونیکی مالیاتی انجام می‌شود. بدین ترتیب که هم زمان با بارگذاری برگ تشخیص در سامانه ابلاغ الکترونیکی برگ تشخیص مالیاتی (سامانه مایتکس) پیامکی برای مودی ارسال می‌شود.

به این ترتیب بر اساس دستورالعمل ترتیبات ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی که طی نامه شماره 200/1401/531 مورخ 1401/4/25 ابلاغ شد، در صورتی که مودی طی 10 روز از تاریخ بارگذاری اوراق، آنها را مشاهده نماید، به منزله ابلاغ واقعی برگه در نظر گرفته می‌شود. اما در صورتی که تا پایان روز دهم مودی ابلاغ را مشاهده ننماید، روز یازدهم به عنوان تاریخ ابلاغ قانونی موضوع تبصره 1 ماده 203 ق.م.م در نظر گرفته می‌شود.

توصیه می‌کنیم بخوانید: تفاوت ابلاغ قانونی و ابلاغ واقعی

مهلت پرداخت برگ تشخیص مالیات

مطابق ماده 239 ق.م.م، مهلت پرداخت مالیات ابلاغی در برگ تشخیص حداکثر 30 روز پس از ابلاغ اوراق است. در صورتی که مودی طی این زمان مالیات خود را پرداخت کند، ترتیب پرداخت آن را بدهد و یا به هر ترتیب اختلاف خود را با سازمان مرتفع نماید، پرونده مختومه تلقی می‌شود.

اعتراض به برگ تشخیص مالیات

اعتراض به اوراق تشخیص مالیاتی به دو روش انجام می‌شود:

  • مودی در مهلت قانونی نسبت به برگ تشخیص ابلاغی اعتراض نماید
  • در مواردی که مودی به شرح مقررات تبصره 239 اقدام ننموده است

مودی در مهلت قانونی به برگ تشخیص ابلاغی اعتراض نماید

مودیان مالیاتی پس از دریافت برگ تشخیص مالیاتی چنانچه نسبت به آن معترض باشند، مطابق ماده 238 ق.م.م، می‌توانند ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ شخصا یا به وسیله وکیل تام‌الاختیار خود به اداره امور مالیاتی مراجعه و با ارائه دلایل و اسناد و مدارک کتبا تقاضای رسیدگی مجدد نمایند.

مسئول مربوط موظف است پس از ثبت درخواست مودی در دفتر مربوط و ظرف مهلتی که بیش از 45 روز از تاریخ مراجعه نباشد به موضوع رسیدگی و در صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابراز شده را برای رد مندرجات برگ تشخیص کافی دانست، آن را رد و مراتب را ظهر برگ تشخیص درج و امضا نماید. در صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابرازی را موثر در تعدیل درآمد تشخیص دهد و نظر او مورد قبول مودی قرار گیرد، مراتب ظهر برگ تشخیص منعکس و به امضای مسئول و مودی خواهد رسید.

هرگاه دلایل و اسناد و مدارک ابرازی مودی را برای رد برگ تشخیص یا تعدیل درآمد موثر تشخیص ندهد، باید مراتب را مستدلا در ظهر برگ تشخیص منعکس و پرونده امر را برای رسیدگی به هیئت حل اختلاف ارجاع نماید.

! نکته

هم زمان با ابلاغ قانون دائمی ارزش افزوده در تیر ماه 1400، برخی مواد قانون مالیاتهای مستقیم نیز تغییراتی داشت. یکی از این قوانین ماده 238 ق.م.م بود که طی آن مهلت بررسی اعتراض به برگ تشخیص مودیان توسط مسئولان سازمان از 30 روز به 45 روز افزایش یافته است.

همچنین با توجه به الکترونیکی شدن اوراق مالیاتی، درج مراتب عملکرد ممیزان در ظهر برگ تشخیص و امضای آن موضوعیتی نخواهد داشت.

در مواردی که مودی به شرح مقررات تبصره 239 اقدام ننموده است

در چنین مواردی ممکن است مودی از وجود و یا محتویات برگ تشخیص مطلع نباشد. به این ترتیب بر اساس تبصره ماده 239 ق.م.م در مواردی که برگ تشخیص مالیات طبق مقررات مواد 203 و 208 ق.م.م و تبصره‌های آنها به مودی ابلاغ شده و مودی هیچ اقدامی در خصوص تمکین، اعتراض، پرداخت برگ تشخیص و یا مراجعه به سازمان مالیاتی انجام ندهد، در حکم معترض به برگ تشخیص شناخته می‌شود. در این صورت پرونده امر برای رسیدگی به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع می‌گردد.

! نکته

دقت کنید که روش اعتراض به انواع برگ تشخیص مالیات اعم از اعتراض به برگ تشخیص مالیات عملکرد، مالیات تکلیفی و یا مالیات حقوق و همچنین اعتراض به ارزش افزوده به شرح مطرح شده در این مقاله است.

نمونه فرم اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

در ادامه نمونه فرم اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی و همچنین چند مورد متن نمونه اعتراض به برگ تشخیص جهت دانلود در اختیار شما قرار داده شده است.

نکته: دقت کنید که با توجه به الکترونیکی شدن اوراق مالیاتی و اعتراض به آنها، ممکن است فرم الکترونیکی موجود در سامانه با فرم حاضر متفاوت باشد.

نمونه فرم اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی
نمونه فرم اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی – صفحه اول
فرم اعتراض مالیاتی
نمونه فرم اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی – صفحه دوم

نکات مهم در زمان اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

یکی از نکات مهمی که برای تاثیرگذاری بیشتر متن اعتراض باید به آن توجه نمود، نحوه نگارش متن نامه اعتراض در فرم مخصوص آن است. برای نگارش متن اعتراض در فرم مخصوص اعتراض رعایت نکات زیر پیشنهاد می‌شود:

  • خلاصه بودن متن اعتراض و صرف نظر از پرداختن به جزئیات
  • نوشتن برگ اعتراض بر اساس مشکل موجود؛ به عنوان مثال تشابه اسمی و یا اعتراض به مبلغ مالیات تشخیصی
  • پرهیز از به کار بردن عبارات محاوره‌ای
  • پرهیز از توهین به سازمان و یا کارمندان سازمان مالیاتی

! نکته

بهتر است در فرم اعتراض، چکیده‌ای از لایحه دفاعیه که برای دفاع مد نظر دارید درج نمایید.

دانلود ویدیو تکنیکهای اعتراض نویسی در مالیات

برای آشنایی با نحوه صحیح اعتراض به اوراق مالیاتی تماشای ویدیوی زیر را که بخشی از دوره آموزش مالیات پرشین حساب است، از دست ندهید.

اعتراض الکترونیکی به برگ تشخیص مالیاتی

یکی از مهم‌ترین خدمات ارائه شده در درگاه ملی خدمات مالیاتی (مایتکس)، اعتراض به مالیات تشخیصی از سوی سازمان مالیاتی است.

مراحل اعتراض الکترونیکی عبارت است از:

  • مراجعه به منوی داشبورد مالیاتی
  • انتخاب گزینه “درخواست‌ها”
  • انتخاب بخش “ثبت اعتراضات و شکایات”

مودیان با ثبت شماره نامه برگه‌ای که به آن معترض هستند، مشخصات تراکنش‌های مالی مرتبط را مشاهده و مراتب اعتراض خود را با جزئیات اعلام می‌کنند. همچنین می‌توانند نماینده یا وکیل خود را مشخص و به سازمان مالیات معرفی نمایند.

استعلام برگ تشخیص مالیات

استعلام و مشاهده برگ تشخیص مالیاتی از طریق مایتکس امکان پذیر است. برای این کار باید پس از ورود به مایتکس با کمک نام کاربری و رمز عبور، وارد بخش کارتابل ابلاغ الکترونیک از منوی داشبورد مالیاتی شوید و اوراق ابلاغی خود را مشاهده نمایید.

! نکته

دقت کنید که برای دریافت ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی باید نسبت به فعال سازی ابلاغ الکترونیکی اقدام نمایید.

برگه تشخیص مالیات چه فرقی با برگ قطعی مالیات دارد؟

در صورتی که مودی در مهلت تعیین شده نسبت به تعیین تکلیف برگ تشخیص مالیاتی خود اقدامی انجام ندهد، برگ تشخیص مالیات به برگ قطعی تبدیل می‌شود.

مهم‌ترین تفاوت‌های برگ تشخیص و برگه قطعی مالیاتی عبارتند از:

شرح تفاوتماده قانونیبرگ تشخیص مالیاتبرگ قطعی مالیات
میزان بخشودگی جرایم مالیاتی در صورت تمکین به اوراق در مهلت مقررتبصره 1 ماده 190 ق.م.م80% جرایم متعلق40% جرایم متعلق
امتیازات قانونیماده 239 ق.م.مامکان رفع اختلاف و توافق با سازمان مالیاتی
نحوه رسیدگی و رفع اختلافمواد 239 و 251 ق.م.مبررسی موضوع از طریق شوراهای حل اختلاف و تجدید نظرارسال نامه به وزیر اقتصاد در شرایط خاص
جدول شرح تفاوت برگ تشخیص و برگ قطعی مالیاتی

شرایط تبدیل برگ تشخیص به برگه قطعی

مطابق ماده 239 ق.م.م، در موارد زیر برگ تشخیص مالیات به برگ قطعی تبدیل می‌شود:

  • اعلام کتبی مودی مبنی بر پذیرش مالیات ابلاغی ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ
  • پرداخت مالیات و یا ترتیب پرداخت مالیات به ماخذ برگ تشخیص
  • عدم اعتراض کتبی به برگ تشخیص مالیات ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ
  • عدم مراجعه به سازمان مالیاتی در مهلت مقرر جهت تعیین تکلیف برگ تشخیص

در چنین مواردی سازمان مالیاتی برگ قطعی مالیات مودی را صادر و به وی ابلاغ می‌نماید.

! نکته

در صورتی که مودی بدهی قبلی داشته باشد مانده بدهی در برگ قطعی منعکس می‌شود. بدین ترتیب در صورتی که مودی برگ قطعی را تکمین نموده مالیات مربوطه را پرداخت نماید، می‌تواند از معافیت 40% بخشودگی جرایم برخوردار شود. در غیر این صورت دایره وصول اجرا، با ابزارهای قانونی که در اختیار دارد، اقدام به وصول مالیات متعلقه به همراه جرایم آن می‌نماید.

کلام آخر

برگ تشخیص مالیات نتیجه بررسی و اظهار نظر سازمان مالیاتی در خصوص نحوه عملکرد و مالیات قابل پرداخت مودی است. از این رو دریافت آن و انجام اقدامات لازم در موعد مقرر بر اساس آن، برای کسب و کارها ضروری است. زیرا در غیر این صورت مجموعه ممکن است از برخی امتیازات مالیاتی نظیر اعتراض به مالیات ابلاغی و یا بخشودگی جرایم محروم شود. برخورد با اوراق مالیاتی به ویژه برگ تشخیص مالیاتی، مستلزم آموزش مالیات به صورت حرفه‌ای و عملیاتی است. همچنین کمک گرفتن از تجربیات و تخصص یک مشاور مالیاتی خبره نیز می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

18 پاسخ

  1. سلام
    موارد زیر دقیقا چه ثبت های حسابداری دارد با تشکر

    برگ تشخیص مالیات بر درآمد
    برگ تشخیص مالیات بر حقوق
    برگ تشخیص مالیات تکلیفی

    1. سلام دوست عزیز
      ابلاغ برگ تشخیص از هر نوع، هیچ گونه ثبت حسابداری ندارد؛ زمانی که شما نسبت به تخصیص یا پرداخت مالیات متعلقه اقدام نمایید، موظف به ثبت اقلام هستید. برای آشنایی با این ثبتها، مطلب “چطور سند حسابداری مالیات بر درآمد را ثبت کنیم؟” را مطالعه نمایید.
      همچنین استفاده از آموزش صفر تا صد حسابداری پرشین حساب در این زمینه می‌تواند راهگشای شما در زمینه آموزش حسابداری پایه باشد.

  2. سلام
    من میخواستم بدونم برگه تشخیص ارزش افزوده چیست؟ ایا همان برگه تشخیص مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی می باشد یا نه فرق داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      مالیات ارزش افزوده نوعی مالیات غیرمستقیم است که از مابه‌التفاوت ارزش خرید و فروش یک کالا یا خدمت دریافت می‌شود؛ در صورتی که مالیات بر درآمد، مالیات مستقیمی است که اشخاص برای درآمدهای خود می‌پردازند. به این ترتیب برگ تشخیص مالیات بر ارزش افزوده نتیجه ارزیابی اعتبار ارزش افزوده شرکت با مبالغ بدهکاری او است. این برگ با برگ تشخیص مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی کاملا متفاوت است.
      برای آشنایی با اصول پایه‌ای حسابداری و مالیات استفاده از آموزش حسابداری پرشین حساب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  3. سلام اگر به برگه تشخیص مالیات بر درآمد اعتراضی نداشته باشیم بخواهیم قبل از قطعی شدن پرداخت کنیم چه کار باید کنیم

    1. سلام کاربر گرامی،
      همانطور که در مطلب توضیح داده شده طبق ماده 239 ق.م.م ممکن است شرایطی پیش آید که برگ تشخیص، قطعی تلقی گردد:
      1-اعلام کتبی از سوی مودی ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ مبنی بر قبول مالیات طبق برگ تشخیص (تمکین به برگ تشخیص)
      2-پرداخت مالیات به ماخذ برگ تشخیص
      3-عدم اعتراض کتبی به برگ تشخیص
      4-عدم مراجعه به اداره امور مالیاتی
      به عبارتی اگر مودی به برگ تشخیص مالیاتی تمکین نماید مالیات اعلام شده در برگ قطعی خواهد شد. در نامه تمکین به برگ تشخیص، مودی به صورت کتبی موافقت خود را نسبت به مالیات طبق برگ تشخیص اعلام کرده و آمادگی خود برای پرداخت مالیات تشخیصی را اعلام میکند.

  4. سلام
    وقت بخیر

    من برگ تشخیص رو گرفتم و اعتراض کردم بعد رفت هیات بدوی که کمی تعدیل کرد حالا باز اعتراض زدم بره تجدید نظر … آیا فارغ از نتیجه من باید از زمانی که به رای هیات بدوی اعتراض زدم باید اون جریمه 2.5 درصد رو بدم؟

    1. سلام
      اگر به مرحله قطعیت برسه و دیگر اعتراض نکنید تا زمان پرداخت، جرایم محاسبه میشود البته میتونید درخواست بخشودگی جرایم بدید و درصدی تخفیف بگیرید

  5. با سلام
    اگر نسبت به درآمدی برگ تشخیص به تاریخ 11/02/1398 کشیده شود و نسبت به همان درآمد برگ مجدد در تاریخ 15/04/138 صادر شود آیا صدور برگ دوم خلاف مقررات نیست؟

    1. سلام

      سازمان مالیاتی میتواند برای هر سال برگ تشخیص صادر کند و اگر نیاز باشد برگ تشخیص اصلاحی و متمم صادر کند و تا پنج سال قبل را می تواند مجدد بررسی نماید

  6. سلام وعرض ادب
    با تشکر از مطالب مفیدتان. چه زمانی هست وآیا امکان این هست که حوزه برگ تشخیص صادره که مودی در موعد مقرر هم اعتراض بهش داشته را به واحد اجراییات بفرسته ؟؟؟ قبل از تشکیل هیات بدوی؟

    1. باسلام خدمت شما کاربر محترم
      در مواردی که مودی نسبت به برگ تشخیص مالیات ابلاغ شده، معترض باشد، می تواند ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ شخصاً یا به وسیله وکیل تام الاختیار خود به اداره امور مالیاتی مراجعه و با ارائه دلایل و اسناد و مدارک، کتباً تقاضای رسیدگی مجدد نماید. (ماده 238 ق.م.م)مسئول مربوط (رئیس امور مالیاتی) موظف است پس از ثبت درخواست (اعتراض) مودي در دفتر (در سیستم) مربوط و ظرف مهلتي كه 30 روز از تاريخ مراجعه نباشد به موضوع رسيدگي و در صورتي كه دلايل و اسناد و مدارك ابراز شده را براي رد مندرجات برگ تشخيص كافي دانست، آن را رد و مراتب را ظهر برگ تشخيص درج و امضا نمايد ودر صورتي كه دلايل و اسناد و مدارك ابرازي را موثر در تعديل درآمد تشخيص دهد و نظر او مورد قبول مودي قرار گيرد، مراتب ظهر برگ تشخيص منعكس و به امضاي مسئول و مودي خواهد رسيد و هرگاه دلايل و اسناد و مدارك ابرازي مودي را براي رد برگ تشخيص يا تعديل درآمد موثر تشخيص ندهد بايد مراتب را مستدلا در ظهر برگ تشخيص منعكس و پرونده امر را براي رسيدگي به هيات حل اختلاف ارجاع نمايد. (ماده 238 ق.م.م)در صورتي كه مودي ظرف سي روز از تاريخ ابلاغ برگ تشخيص ماليات قبولي خود را نسبت به آن كتبا اعلام كند يا ماليات مورد مطالبه را به ماخذ برگ تشخيص پرداخت يا ترتيب پرداخت آن را بدهد يا اختلاف موجود بين خود و اداره امور مالياتي را به شرح ماده (238) اين قانون رفع نمايد پرونده امر از لحاظ ميزان درآمد مشمول ماليات مختومه تلقي مي گردد و در مواردي كه مودي ظرف سي روز كتبا اعتراض ننمايد و يا در مهلت مقرر در ماده مذكور به اداره امور مالياتي مربوط مراجعه نكند درآمد تعيين شده در برگ تشخيص ماليات قطعي است. (ماده 239 ق.م.م)موفق باشید.

    2. سلام وقتتون بخیر
      در یک پاراگراف توضیح دادید که اگه مودی هیچ اقدامی در خصوص برگ تشخیص ظرف سی روز انجام نده در حکم معترض شناخته میشه و پرونده به هیات حل اختلاف ارجاع میشه،
      در جای دیگه ای از متن گفتین که اگه هیچ اقدامی ظرف سی روز نکنه برگ قطعی صادر میشه،
      میشه توضیح بفرمایید که در نهایت اگر مودی ظرف سی روز هیچ اقدامی نکنه برگ قطعی صادر میشه یا پرونده به هیات حل اختلاف ارجا میشه؟
      ممنون میشم

      1. سلام دوست عزیز
        متن ماده 239 ق.م.م و تبصره آن به شرح زیر است:
        در صورتی که مودی ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات قبولی خود را نسبت به آن کتبا اعلام کند یا مالیات مورد مطالبه ‌را به مأخذ برگ تشخیص پرداخت یا ترتیب پرداخت آن را بدهد یا اختلاف موجود بین خود و اداره امور مالیاتی را به شرح ماده (238) این قانون ‌رفع نماید پرونده امر از لحاظ میزان درآمد مشمول مالیات مختومه تلقی می‌گردد و در مواردی که مودی ظرف سی روز کتبا اعتراض ننماید و یا در‌مهلت مقرر در ماده مذکور به اداره امور مالیاتی مربوط مراجعه نکند درآمد تعیین شده در برگ تشخیص مالیات قطعی است.

        تبصره ـ در مواردی که برگ تشخیص مالیات طبق مقررات ‌تبصره (1) و قسمت أخیر تبصره (2) ماده‌ (203) و ماده‌ (208) این قانون ابلاغ شده باشد و مودی به ‌شرح مقررات این ماده ‌اقدام نکرده باشد در حکم معترض به برگ ‌تشخیص مالیات شناخته می ‌شود و پرونده امر برای رسیدگی به هیأت حل اختلاف مالیاتی ارجاع می ‌گردد.
        بر این اساس محتوای مطلب موجود در سایت بر اساس ماده قانونی نوشته شده است.

  7. با سلام حضور شما استاد عزیز و گرامی
    مطلالب شما برای من بسیار عالی و مفید بود.
    از شما ممنونم

  8. لطفا به انواع برگه تشخیص ماده 169 مکرر رو هم اضافه بفرمایید همانطور که مستحضر هستید از سال 1395 گروه رسیدگی، موظف است موضوع ماده 169 مکرر را هم رسیدگی و در قبال آن برگه تشخیص صادر کند

    باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :