فهرست مطالب


فرمول تولید در حسابداری تولیدی

در این سری از آموزش رایگان حسابداری در پرشین حساب به یکی دیگر از مباحث آموزش نرم افزارهای حسابداری میپردازیم. در هر کارگاه تولیدی با توجه به نوع فعالیت آن چندین کالا تولید می‌شود. مهم‌ترین نکته برای مالکان مجموعه‌های تولیدی میزان مصرف مواد اولیه در هر تولید، هزینه‌های سربار و در نهایت بهای تمام شده هر کالا تولید شده است. در اینجا نیاز به ساخت فرمول تولید بسیار احساس می‌شود چرا که با استناد به موارد قید شده می‌توانند به سودآور بودن یا زیان‌ده بودن تولید خود پی برده و قیمت‌گذاری کالاها را بر این اساس انجام دهند.

پیش نیاز تهیه فرمول تولید 

برای تعریف فرمول تولید و استفاده از ماژول تولید در نرم افزارهای مختلف باید یکسری اطلاعات درباره بهای تمام شده محصولات و انواع هزینها داشته باشیم تا به کمک ان بتوانیم هزینها و مواد اولیه برای تولید محصول را وارد کنیم.

بهای تمام شده

به زبان ساده به مجموع هزینهای مستقیم و غیر مستقیم کالاهای تولیدی گفته میشود. هزینهای مسقیم کالاها و مواد اولیه از روش نرخ گذاری کالا در انبار (فایفو لایفو شناسایی ویژه و میانگین) بدست می اید و هزینهای غیر مستقیم نیز با روش های براورد و تسهیم سربار در پایان دوره تولیدی درج میگردد. در مورد دوره آموزش حسابداری صنعتی (حسابداری بهای تمام شده) بیشتر بدانید.

عوامل اصلی بهای تمام شده:

  1. مواد اولیه
  2. دستمزد
  3. سربار (سایر هزینه‌های تولید)
1- مواد اولیه

رکن اصلی تولید کالا و محصول است.مواد اولیه خود به 2 بخش مواد مستقیم و مواد غیر مستقیم تقسیم میشوند.

مواد مستقیم بخش جدایی ناپذیر کالا است و مستقیما در ساخت کالا نقش دارد مانند پارچه در تولید مانتو یا چوب در تولید مبلمان

مواد غیر مستقیم برای تکمیل کالا ضروری میباشد ولی به علت ناچیز بودن نمیتوان جز مواد مستقیم به حساب اورد مانند چسب در تولید مبلمان

2- دستمزد

حق الزحمه پرداختی به کارگران برای تبدیل مواد به محصول میباشد و به 2 بخش دستمزد مستقیم و غیر مستقیم تقسیم میشود.

دستمزد مستقیم بابت کاری پرداخت میشود که مستقیم صرف تبدیل مواد اولیه به کالای ساخته شده انجام میشود مانند حقوق چرخکار در تولیدی مانتو

دستمزد غیر مستقیم بایت کاری پرداخت میشود که به طور مستقیم در تولید محصول نقش نداشته باشد مانند حقوق حسابدار، منشی، نگهبان و…

۳- سربار (سایر هزینه‌های تولید)

هزینهایی که در جریان تولید اتفاق می افتد ولی نمیتوان ان را به طور مستقیم و مشخص به اقلامی از تولید یا محصول خاص اختصاص داد.مانند هزینهای تعمیرات هزینهای بیمه مواد و دستمزد غیر مستقیم (برای تسهیم سربار مثلا در یک واحد تولید پوشاک میتوان در مدت یکماه هزینهای سربار را حساب کرد و تقسیم بر کل تعداد محصول تولید شده کرد تا مبلغ هزینه شده برای هر محصول مشخص شود در نظر بگیرید مجموع هزینهای سربار تیر ماه 200000000 ریال باشد و 5000 محصول هم تولید شده باشد که با تقسیم 200000000 بر 5000 میشود 4000 ریال هزینه سربار هر محصول)

به عنوان مثال فرمول تولید یک شلوار را به طور خلاصه میتوان به شکل زیر تعریف کرد:

پارچه = 1 متر        دکمه= 4 عدد     زیپ=1 عدد
اجرت دوخت=50000 ریال             هزینه برق=1000ریال

در این فرمول ساده پارچه و دکمه و زیپ مربوط به مواد اولیه و اجرت دوخت جز هزینهای دستمزد و برق هزینه سربار بحساب می آید.

طبقه بندی هزینه‌ها بر اساس رفتار هزینه

این نوع طبقه بندی بر این اساس است که هزینها در مقابل تغییرات تولید چه رفتاری از خود نشان میدهند که به 2 بخش تقسیم میشود:

  1. هزینه‌های ثابت
  2. هزینه‌های متغیر

هزینه‌های ثایت هزینه‌هایی هستند که بدون توجه به تغییرات حجم تولید ثابت هستند مانند هزینه بیمه، هزینه اجاره، و….

هزینه‌های متغیر هزینه‌هایی هستند که با توجه به تغییر در سطح تولید تغییر میکنند مانند اضافه کاری.

تولید در نرم افزار هلو

در نرم افزار هلو با توجه به ورژن آن 3 ماژول جهت تولید وجود دارد:

  1. تعریف فرمول تولید                     
  2. تولید طبق فرمول
  3. تولید

 1- تعریف فرمول تولید

از این ماژول جهت تسریع در تولید محصولاتی که طبق یک فرمول و با مواد اولیه مشابه در طول سال تولید میشوند استفاده میشود.به عبارتی دیگر از این ماژول جهت تولید محصولاتی که در طول سال به طور مستمر طول میشوند استفاده میشود و ابتدا باید فرمول تولید برای هر محصول را معرفی کرده تا بتوان از قسمت تولید طبق فرمول، کالا مورد نظر را تولید کرد.

برای شروع از قسمت:

عملیات مرتبط با کالا                  تولید               تعریف فرمول تولید

را انتخاب کرده و وارد صفحه زیر میشویم و طبق شماره اطلاعات مورد نظر را وارد میکنیم.

تعریف فرمول تولید

1-نام فرمول تولید: در این قسمت نامی که برای فرمول تولید خود در نظر گرفته ایم را وارد میکنیم. این نام میتواند شامل اسم کالا یا شماره کالای تولید شده و … باشد.

2- گروه اصلی: در نرم افزار هلو برای معرفی هر کالا ۳ بخش لازم است که اولین ان گروه اصلی میباشد و در اینجا گروه اصلی کالایی که میخواهیم تولید کنیم را وارد میکنیم.

3- گروه فرعی: در این بخش گروه فرعی کالایی که میخواهیم تولید کنیم را وارد میکنیم.

4- نام کالا: در این قسمت کالایی که میخواهیم تولید کنیم را وارد انتخاب میکنیم.

5- ورود لیست محصولات اولیه مصرفی به ازای یک واحد از محصولات تولیدی: در این بخش مواد اولیه که برای تولید یک واحد محصول نیاز داریم را وارد میکنیم.‍‍‍‍‍‍‍‍(برای استفاده از این بخش باید ایتدا باید مواد مصرفی را در قسمت کالا تعریف کرده باشیم تا بتوانیم در این قسمت از ان استفاده کنیم. به عنوان مثال برای تولید شلوار باید پارچه ، زیپ،دکمه و دیگر مواد مصرفی را در بخش کالا تعریف کرده باشیم و به هنگام استفاده از فرمول تولید و تولید محصول باید موجودی مواد اولیه به تعدادی که میخواهیم تولید کنیم داشته باشیم و قبل از تولید فاکتور خرید انرا وارد کرده باشیم.)

6- هزینه‌ها: در این بخش هزینه دستمزد،هزینه ثابت،و هزینه متغیر جهت تولید یک واحد محصول را وارد میکنیم.

2- تولید طبق فرمول

پس از تعریف فرمول تولید، جهت تولید محصول مورد نظر و اضافه شدن مقدار آن به انبار جهت فروش باید مانند مسیر زیر وارد قسمت تولید طبق فرمول بشویم.

عملیات مرتبط با کالا                تولید                  تولید طبق فرمول

تولید طبق فرمول در نرم‌افزار هلو

1-محصول تولیدی: در این قسمت نام محصولی که میخواهیم تولید کنیم را انتخاب میکنیم

2-فرمولهای تعریف شده برای هر محصول: پس از انتخاب کالای تولیدی در مرحله اول در این قسمت فرمولهای تعریف شده برای ان محصول نمایش داده میشود.

3-تعداد تولید: در این قسمت تعداد کالایی که میخواهیم تولید کنیم را وارد میکنیم.پس از وارد کردن تعداد تولید مقدار مواد اولیه در مرحله بعد خود به خود افزایش پیدا میکند.

4-لیست مواد اولیه مصرفی:در این بخش مواد اولیه که در هنگام تعریف فرمول تولید وارد کرده ایم نمایش داده میشود. این قسمت قابل ویرایش نیست.

5-هزینه‌های مصرفی: این قسمت قابل ویرایش است و میتوان اطلاعات مورد نظر خودمان را وارد کنیم.

۳- تولید

سومین ماژول تولید است و از ان جهت تولید محصول استفاده میکنیم.این قسمت برای محصولاتی مناسب است که همواره دارای مواد اولیه متغیر با بهای تمام شده متفاوت در هر بار تولید کالا میباشند و نمیتوان برای ان فرمول تولید تعریف کرد.البته در شرایط تورمی هم بهتر است برای یک کالا با مواد اولیه یکسان از تولید استفاده کنیم به علت انکه ممکن است در هر بار تولید قیمت مواد اولیه ان تغییر کند.برا یشروع مسیر زیر را طی میکنیم:

عملیات مرتبط به کالا                    تولید             تولید

نحوه ثبت تولید در نرم افزار هلو

1-تعداد تولید: در این قسمت تعداد کالایی که میخواهیم تولید کنیم را وارد میکنیم.

2-محصول تولیدی: کالایی که میخواهیم تولید کنیم را انتخاب میکنیم.

3-ورود لیست محصولات اولیه مصرفی در تولید: در این قسمت مواد اولیه برای تولید را وارد میکنیم.دقت کنید که تعداد مواد اولیه وارد شده متناسب با تعدادی که میخواهیم تولید کنیم(شماره 1) متناسب باشد.

4-هزینه‌ها: در این بخش هزینها تولید را وارد میکنیم.مانند پرداخت حق الزحمه در قسمت دستمزد

نکته: باید توجه داشت که در یک مجموعه تولیدی تنها از طریق تولید می‌‌ توان موجودی کالا را افزایش داد که بعضا دیده شده به جای تولید برای افزایش کالا از ماژول خرید برای افزایش موجودی استفاده میشود که اشتباه است.

مثال

در پایین یک نمونه فرمول تولید ساده برای تولید شلوار زنانه اورده شده است، که در بخش مواد اولیه مصرفی مواد اولیه مورد نیاز به همراه تعداد(در مورد پارچه و کش و بند وزن مطرح است) لازم جهت تولید 500 عدد شلوار اورده شده است.

مثال آموزش ایجاد فرمول تولیددر قسمت هزینه‌ها بخش هزینه دستمزد داریم:

هزینه دوخت برای 500 عدد به مبلغ 40000 ریال = 20000000

هزینه اتو برای 500 عدد به مبلغ 2500 ریال = 1250000

که در مجموع داریم 21250000 ریال

در قسمت هزینه‌های بخش هزینه ثابت پس از محاسبه مجموع هزینه‌های ثابت تولیدی و تقسیم بر تعداد تولید به هر کالا مبلغ 10000 ریال هزینه اختصاص می یابد.

در قسمت هزینها بخش هزینه متغیر بابت اضافه کاری جهت تولید برای شلوار مبلغ 7000 ریال خرج شده است.

و در پایان قیمت تمام شده برای هر عدد شلوار مبلغ 1019000 ریال بوده است که با کلیک بر روی تایید 500 عدد شلوار به موجودی کالا ما اضافه میشود.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

28 پاسخ

  1. درتولیدصندلی اداری فقط فاکتورخریدزیرکارصندلی وفروش زده اندمیخواهندمیزان پارچه مصرفی صندلیهارودربیارم یاتعداددستگیره مصرفی کشومیزهارودربیارم ازچه طریق میتوان اینکارراانجام داد؟
    ممنون از راهنماییتون

  2. سلام و وقت بخیر
    من میخوام حسابداری پرورش گل و گیاه انجام بدم میخوام بدونم آیا میشه یه مرکز هزینه تعریف کرد(مثل گلخانه الف) و یه تفضیل برای اون مرکز هزینه در نظر گرفت(مثل گل رز )
    یه یه مرکز هزینه که تفضیل داشته باشه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام
      متناسب با سطح و چیدمان کدینگ امکان پذیره اما باید ببینید نرم افزار شما چند سطحی هست. جهت اطلاعات بیشتر میتوانید از پشتیبان نرم افزار جهت ایجاد کدینگ مناسب راهنمایی بگیرید تا بتوانید گزارش مناسب از نرم افزار دریافت کنید.

  3. سلام و درود بر شما
    توضیحات شما عالی بود
    فقط الان یک بحثی هست اینکه نرم افزار هلو فقط بهای تمام شده یک واحد محصول رو محاسبه میکنه ولی در صورتی که مثلا کارگاه تولید مبل شامل چندین بخش هستش
    مثلا نجاری – رویه کوبی – نقاشی و …
    حالا ما میخواییم که به تفکلیک هر واحد از نرم افزار بهای تمام شده محصول رو بگیریم باید چیکار کنیم ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      باید با پشتیبان هلو جهت ایجاد کدینگ مناسب هماهنگی کنید تا بعد از ثبت بتوانید گزارش مناسب از نرم افزار دریافت کنید.

  4. من هم سوال دوستان که در هلو هزینه ها دوبار لحاظ میشه برام مطرحه چون وقتی هزینه ای مربوط به دستمزد یا حتی سربار انجام میشه از سرفصل هزینه ها ثبت میشه و زمانی که بهای تمام شده محاسبه می شود مجدد این هزینه ها باید در فرمول تولید لحاظ بشه ولی از حساب هزینه ها به حساب بهای تمام شده منتقل نمیشه و این هزینه ها علاوه بر ثبت قبل که انجام شده یکبار هم در بهای تمام شده وارد میشود در صورتی که هزینه های دستمزد و سربار باید از سرفصل هزینه ها که ثبت شده به بهای تمام شده منتقل شوند

    1. سلام

      این موضوع نیاز به چیدمان دقیق کدینگ دارد لطفا با پشتیبان فروشنده نرم افزار هلو تماس بگیرید تا راهنمایی لازم را انجام دهند

  5. سلام و خداقوت. مطلب تون خیلی برای من مفید بود چون خیلی روان و کامل اموزش داده شده بود. من همین مراحل انجام دادم اما پیغام” موجودی کالای…. از مقدار تعیین شده کمتر می باشد.” چکار باید کنم که بتونم فرمول قطعی کنم؟

    1. سلام
      موضوع شما نیاز به بررسی کارشناس دارد لطفا در تلگرام یا واتس اپ 09207112980 مطرح نمائید

  6. با سلام
    من هم مشکل دوبار لحاظ هزینه ها رو دارم ، با توجه به اینکه یکبار در فرمول تولید می آید و یکبار هم در حسابداری ثبت هزینه انجام می شود
    مثلا
    هزینه حقوق
    آقای ****
    در فرمول تولید هم در هزینه ثابت هر واحد کالای تولیدی مزد دریافت می کنند و در بهای تمام شده تولید می آید .

    1. سلام

      هزینه حقوق مستقیم تولید به بهای تمام شده محصول یکبار ثبت میشه و احتمالا اشکال از تنظیمات نرم افزار و طراحی کدینگتان باید باشد

  7. سلام استاد کار من تولید اکسسوری هست ما سرب خرید کردیم و دادیم به پرداخت کار تا اون را تبدیل به مواد اولیه بکند حالا من سرب را خرید کردم باید ان را چیکار کنم که تبدیل به کالا ساخت بشه؟ با تشکر

    1. سلام

      باید ثبت حسابداری جدید بخوره و از انبار موجودی مواد خام خارج و به انبار موجودی تولیدشده وارد بشه

      1. سلام لطفا همون ثبت رو بفرمائین که چی هستش
        و اینکه گاهی اوقات سند دستی خورده میشه و گاهی اوقات هم با عملیاتی که انجام میشه سند ثبت میشه
        برای این مورد قطعا باید عملیاتی برای این جابه جایی انجام بشه لطفا اون رو بفرمائین

        1. سلام

          هنگامیکه هزینه های سربار و حقوق به فرمول تولید تخصیص میابد

          بهای تمام شده * بد
          هزینه سربار / حقوق * بس

          1. میخواستم بدونم منظور شما اینه که در تولید کالا مبلغی که بعنوان دستمزد و سربار شناسایی میشه رو با این ثبتی که شما فرمودید به بهای تمام شده سند دستی بزنیم؟بعدش بهای تمام شده رو به سود و زیان ببندیم؟

          2. بله ثبت دستی انجام میشود. همچنین میتوانید با پشتیبانی نرم افزار تماس بگیرید تا جهت انجام ثبت های سیستمی راهنمایی لازم را انجام دهند.

  8. استاد سلام این هزینه تولید که در فرمول قرار میگیرد و محاسبه میشود در کدام قسمت قابل پرداخت یا محاسبه است برای مثال برای شغل من من برای تولید هر روتختی اجرتی در حدود 100000 تومان به مسئول کارگاه میپردازم این هزینه من د رکجا قابل مشاهده و قابل پرداخت به شخص مورد نظر میباشد ایا سر فصل خاصی باید ایجاد شود و یا شخص مورد نظر باید سرفصل شخصی حسابدار ی خاصی برایش ایجاد شود

    1. سلام

      فرمول تولید در بخش قیمت گذاری کالای تولیدی اعمال میشه تا بهای تمام شده کالا محاسبه شود

    1. سلام

      براي اصلاح مقدار اوليه كالا ابتدا كالاي موردنظر را انتخاب كرده و سپس با كليك بر روي دكمه اصلاح مقدار اوليه کالا، در فرم ويرايش كالا موجودي اوليه و قيمت ميانگين را وارد نماييد. براي اصلاح كالاهاي يك گروه اصلي يا فرعي نيز ابتدا گروه موردنظر را مشخص و با استفاده از دكمه اصلاح ليستي كالاها در فرم بعدي اصلاحات لازم را درج و تأييد نماييد.

      قیمت در بخش تولید نیز بر اساس فرمول تولید تعیین میشود که اگر نیاز به تغییر داشته باشید باید در این بخش تغییرات را انجام دهید

  9. سلام روز به خیر . توضیحاتتون بسیار مفید و واضح هستند فقط برای من سوالی که پیش میاد این هست که وقتی اینجا هزینه حقوق یا هزینه های متغیر را میزنیم و از طرفی وقتی حقوق را پرداخت میکنیم و هزینه آن ثبت میشود آیا این هزینه دو بار حساب نمی شود ؟

    1. با سلام و درود
      ممنون از لطف شما دوست عزیز
      خیر دوبار ثبت نمیشود ثبت به شرح زیر میباشد
      هزینه حقوق …………
      حقوق پرداختنی ………….
      حقوق پرداختنی ………..
      بانک …………
      اگردقت بفرماید هزینه یکبار ثبت میشود
      موفق و پیروز باشید

      1. سلام در خصوص قنادی که محصولات تولیدی زیاد هس چیکار باید بکنیم
        تولید مشخص ثابت هم نداره هر روز مثلا امروز ۵۰ تا نان باگت میپزنند فردا ۷۰ تا هر روز باید فرمول تولید تعدادش زده بشه؟

        1. با سلام
          شما اول به میزان ظرفیت تولید بودجه ای را میبندید و بعد بهای تمام شده ای را پیش بینی و محاسبه مینمایید بعد در پایان هرما بهای تمام شده واقعی را به میزان تولید محاسبه مینمایید و بهای تمام شده واقعی به دست می اید برای دریافت اطلاعات بیشتر نشریه 36 و 48 سازمان را مطالعه نمایید .
          موفق و پیروز باشید

      2. خوب وقتی که یک بار تو فرمول تولید بیاد که بهای تمام شده افزایش و سود رو کاهش میده و یکبار هم که تو سرفصل هزبنه می یاد
        هزینه ها از سود ناویژه کم میشن
        پس یک هزینه یک بار از سود ناویژه و یک بار هم که بهای تمام شده رو افزایش میده ۲ بار تاثیر میذاره

        1. سلام

          هزینه ها و سربار فقط یکبار ثبت و سپس به بهای تمام شده سرشکن و در فرمول تولید لحاظ میگردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :