تحریر دفاتر قانونی

moradisadegh77gmail-com asked 8 ماه ago

سلام.
من حسابدار یک مدرسه غیرانتفاعی هستم.بانک اشتباهی مبلغی را به حساب جاری مدرسه که ۸۰۰۰۰۰۰ریال بوده واریز کرده وبعد از چند ساعت پول را از حساب مدرسه برداشت کرده بایدچه ثبتی برای این اشتباه زده شود
سوال دوم:استهلاک انباشته اثاثه وتجهیزات و همچنین هزینه استهلاک اثاثه وتجهیزات در دفتر کل هرکدام صفحه جداگانه دارند یا در صفحه مربوط به اثاثه وتجهیزات به صورت کاهنده است.لطفا یک مثال بزنید
باتشکر از راهنمایی ها سودمندتان

M.jafari replied 8 ماه ago

سلام
اشتباهات صورت گرفته از طرف بانک ثبتی در دفاتر شرکت ندارد.

6 Answers
Best Answer
مرضیه خیری answered 8 ماه ago

سلام کاربر عزیز. بستگی به کدینگ حساب ها دارد اگر به عنوان حساب مجزا تعریف شده باشد در دفتر کل یک صفحه جداگانه به آن اختصاص داده می شود. که معمولا دارایی ثابت هرچه هست به بهای تمام شده وسرفصل استهلاک انباشته هم جدا ثبت می شود. برای اشتباه بانک هم به صورت رفت و برگشت با توضیح در شرح ثبت نمایید.

moradisadegh77gmail-com answered 8 ماه ago

سلام
من برای استهلاک انباشته کدینگ جداگانه اختصاص دادم ودردفاترکل در صفحه جداگانه ثبت کردم.حالا درترازاختتامیه اثاثه راجداگانه واستهلاک انباشته را جداگانه در ثبت واردکنم.
من از نرم افزار استفاده میکنم اگر نرم افزار حساب ماهیانه را ندادخودم میتوانم ثبت ماهیانه را در دفتر روزنامه بزنم وبه چه تاریخی بایدثبت ماهیانه رابزنم.

مرضیه خیری answered 8 ماه ago

سلام مجدد کاربر عزیز در روند دفاتر نویسی لازم است که ابتدا کدینگ حسابداری اصولی طراحی شود و بعد از روی سیستم حسابداری دفتر تحریر شود. ولی درر کل لازم است تا حتما از روی سیستم نوشته شود تا مغایرتی حاصل نشود.در کل استهلاک دارایی ثابت در سرفصل دارایی ها به عنوان کاهنده نگهداری می شود. اگر از آنگروهی هستید که  در سال ۱۴ سند میزنند باید ۳۰یا ۳۱ ماه به شرط وجود ریز اسناد ماهانه انجام شود.موفق باشید.

moradisadegh77gmail-com answered 8 ماه ago

سلام
ابتدااز راهنمایی مفیدتان تشکر میکنم.
من هنوز در مورد استهلاک انباشته داراییهای ثابت کاملا متوجه نشدم چکار باید بکنم.مخصوصا در ترازاختتامیه.من در کتابی خواندم که استهلاک انباشته یک حساب دایم است وهرسال به سال بعد منتقل میشود.مثلا فرض کنید اثاثه ۵میلیون استهلاک اثاثه ۵۰۰هزارتومان و بستانکاران ۱میلیون ریال است البته در پایان سال وحالا ما میخواهیم تراز اختتامیه را ثبت کنیم میشه این توضیح دهید.
درضمن موسس مدرسه ما قبل از اینکه مدرسه تاسیس شود وحساب بانکی داشته باشد یک ساختمان را با مبلغ ۰۵۰میلیون ریال از حساب شخصی رهن کرده است.چه ثبتی بایدبرای این زد.

moradisadegh77gmail-com answered 8 ماه ago

سلام
ابتدااز راهنمایی مفیدتان تشکر میکنم.
من هنوز در مورد استهلاک انباشته داراییهای ثابت کاملا متوجه نشدم چکار باید بکنم.مخصوصا در ترازاختتامیه.من در کتابی خواندم که استهلاک انباشته یک حساب دایم است وهرسال به سال بعد منتقل میشود.مثلا فرض کنید اثاثه ۵میلیون استهلاک اثاثه ۵۰۰هزارتومان و بستانکاران ۱میلیون ریال است البته در پایان سال وحالا ما میخواهیم تراز اختتامیه را ثبت کنیم میشه این توضیح دهید.
درضمن موسس مدرسه ما قبل از اینکه مدرسه تاسیس شود وحساب بانکی داشته باشد یک ساختمان را با مبلغ ۰۵۰میلیون ریال از حساب شخصی رهن کرده است.چه ثبتی بایدبرای این زد.