فهرست مطالب

یک روز وکلیم جمله خیلی خوبی در مورد قرارداد بیان کرد و البته مثال خیلی خوب. ایشان گفتند یک قرارداد خوب همانند ساختمانی که راه ورود و خروج ان مشخص است.من به این مثال یک بخش دیگر هم اضافه می کنم و ان هم نقشه اولیه یا سازه ساختمان است. قبل از اینکه ما قرارداد را منعقد کنیم باید ابتدا سازه آن را در مذاکرات طراحی کنیم و بلافاصله باید بدنبال مجوز این سازه که همان بند های و مواد قانونی انعقاد قرار داد می باشد، باشیم.

یکی از مشکلات اساسی بسیاری از واحدهای اقتصادی نسبتا کوچک و اشخاص حقیقی ضعف در رعایت اصول انعقاد قرارداد است. این مجموعه ها شاید در کلیات و موضوع قرارداد مشکلی نداشته باشند ولی در بندهای تخصصی مانند مالیات و بیمه و فسخ مشکل دارند.

این خیلی ایده آل است که ما  قراردادهای خودمان را از نگاه حقوقی ایمن سازی کنیم چون قطعا مشاورین حقوقی و وکلای محترم قطعا به مورد بیمه و مالیات اشرافیت و توجه دارند ولی شما بعنوان کارشناس مالی و حسابداری باید از اعمال ضرایب مربوط متغیرهای بیمه و مالیات باید توجه بیشتری نسبت به یک وکیل داشته باشید. متاسفانه مشاوره نادرست برخی از مشاورین در خصوص میزان تعلق مالیات و بیمه مزید بر علت می شود و باعث می شود در حسابرسی بیمه و تشخیص مالیات از سوی این دو سازمان، متوجه اشتباهات خود شوند.

قرارداد

کلاه ایمی قراردادها با رعایت اصول مربوط به بند کسورات تکمیل می شود. قبل از توضیحاتم پیرامون قراردادها، یک نکته مهمتر را عرض می کنم و آن هم زمان بررسی قراردادهاست.

قراردادها از دو منظر مورد توجه سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی است

  • از نظر سازمان امور مالیاتی میزان درآمد زایی و اصالت و واقعی بودن قرارداد مهمترین نکات قابل توجه است
  • و سازمان تامین اجتماعی کمی ظریفتر قراردادها را بررسی می کند و آن هم تعلق ضریب به خدماتی است که در قالب قرارداد نهفته یا آشکار است.

درحالت کلی حسابرس سازمان تامین اجتماعی به دنبال احقاق سهم بیمه تامین اجتماعی می گردد. به جز قراردادهای عادی کار و ساعتی  و استخدامی، قراردادهایی که مشمول ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی می شود، شامل موارد زیر باشد:

  • قرارداد با اساتید و مدرسین
  • قراردادهای خدمات نصب و راه اندازی
  • قراردادهای تعمیر و نگهداری
  • قراردادهای ترجمه
  • قراردادهای مطالعات اقتصادی و سرمایه گذاری
  • قراردادهای بازاریابی
  • قراردادهای فعالیتهای نرم افزاری و برنامه نویسی
  • قرارداد فعالیتهای گازرسانی
  • دارایی های ثابت و داراییهای درجریان تکمیل
  • کلیه فعالیتهای هنری و پدیدآورندگان آثار هنری
  • فعالیتهای درمانی و خدماتی
  • کلیه کارکردهای ماشین آلات و تجهیزات
  • کلیه فعالیتهای فنی و مهندسی

یک ماده و ۲ تبصره کلیدی

نمایندگان مجلس شورای در جلسه علنی امروز، ماده واحده لایحه اصلاح ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم را که کلیات آن در جلسه علنی قبلی مجلس تصویب شده بود، با اصلاحاتی به تصویب رساندند.

بر اساس ماده واحده این لایحه که با هدف یکسان کردن نرخ مالیات فعالیت‌های پژوهشی و جلوگیری از تبعیض ارائه شده است، نرخ مالیات بر درآمد فعالیت‌های پژوهشی به طور قطعی ۵ درصد تعیین می شود.

مطابق این لایحه «تبصره ماده ۸۶ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۴ حذف و دو تبصره به شرح زیر به ماده ۸۶ الحاق می‌شود؛

تبصره ۱:

در مورد پرداخت‌هایی که از طرف غیر از پرداخت‌کننده اصلی حقوق به اشخاص حقیقی به عمل می‌آید، پرداخت‌کنندگان این قبیل وجوه مکلفند هنگام هرگونه پرداخت، مالیات متعلقه را با رعایت معافیت‌های قانونی مربوط به حقوق به جز معافیت موضوع ماده ۸۴ این قانون، به نرخ مقطوع ۱۰ درصد محاسبه، کسر و حداکثر تا پایان ماه بعد با صورتی حاوی نام و نشانی دریافت‌کنندگان و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت کنند و در صورت تخلف، مسئول پرداخت مالیات و جریمه‌های متعلق خواهند بود.

تبصره ۲:

پرداخت‌های دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و سایر موسسات آموزشی و پژوهشی دارای مجوز از وزارتین مذکور، به اشخاص حقیقی اعم از کارکنان و غیر کارکنان خود در قالب حق‌التحقیق، حق پژوهش و قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی، با رعایت سایر احکام مقرر در تبصره یک، مشمول مالیات مقطوع به نرخ پنج درصد می‌شود نوع نگارش قرارداد را من در ادامه خدمت شما توضیح می دهم ولی نکته ای که باید بیشتر به آن توجه کنید درج بند کسورات قانونی و سهم دو سازمان بیمه تامین اجتماعی و اداره دارایی از هر قرارداد است.

ضمناً نحوه محاسبه آن هم مهم است که در سال 1395 با اصلاحیه جدید قانون مالیاتها کاملاً متفاوت است. در سال 95 دیگر امکان ارائه لیست جداگانه نیست و شما باید در قالب لیست حقوق و دستمزد،اشخاص حقیقی  که برای شما ارائه خدمات انجام داده اند را گزارش کنید. تبدیل و رفع مغایرت دو لیست حقوق و بیمه یکی از مهمترین مباحثی است که من در یکی از جلسات دوره مدیریت مالیات و بیمه در کسب و کار به آن می پردازم

تنظیم قرارداد به چه صورت است؟

فرض کنید بصورت کاملا” اتفاقی مدیر عامل شرکت، شما را در یک جلسه خیلی مهم دعوت می کند و تنظیم یک قرارداد با طرف معامله را برعهده شما می گذارد، برای تنظیم این قرارداد شما نیاز به رعایت ترتیب و توجه به یک سری نکات کلی را دارید، مهمترین آنها عبارتند از:

• بعد از نام خدا عنوان قرارداد را مشخص کنید (قرارداد اجاره ، پیمانکاری ، مشارکت و …)
• طرفین قرارداد (خریدار و فروشنده) را بطور دقیق مشخص کنید.
• موضوع قرارداد را بصورت کاملا” شفاف مشخص کنید.
• مبلغ قرارداد با عدد و حروف نوشته شود.
• نحوه پرداخت مبلغ قرارداد مشخص شود.
• مشخص کردن تعهدات طرفین نسبت به موضوع قرارداد بخش بعدی کار شماست.
• تعیین محل و چگونگی جبران خسارت در قرارداد را ثبت نمایید.
• مرجع حل اختلاف از نظر حکمیت و داوری را مشخص کنید.
• اسناد تعهد آور یا نحوه تضمین قرارداد از سوی خریدار یا پیمانکار را تعیین کنید.
• شرایط و ضوابط مربوط به برهم زدن قرارداد از جمله فسخ و انحلال را مشخص کنید.
• اقامتگاه قانونی طرفین معامله (خریدار و فروشنده) را بنویسید.
• و در پایان نحوه ارائه نسخه های قرارداد به طرفین مشخص و تنظیم خواهد شد.

 برای دریافت رایگان 100 مدل از نمونه قراردادهای مهم می توانید فرم زیر را تکمیل کنید

بانک قرارداد و مشاوره

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

10 پاسخ

  1. باسلام
    دراثر اشتباه شرکتی که طرف قرارداد من بودعلاوه بر قرارداد خودم قرارداد شخصی دیگه هم بنام من ثبت شده وبعنوان عملکردبه اداره مالیات ارسال شد وشرکت مورد نظر هم میگه که از طرف ما قابل حل نیست .میخاستم راهنمایی بفرمایید چه راهی جهت اصلاح از طریق شرکت ویا اداره مالیات وجود داره . سپاس از همکاری شما

    1. سلام این مشکل فقط از طریق دایره اطلاعات و خدمات حوزه مالیاتی قابل حل است. شما باید دفاتر و گزارش 3 ماهه مربوط را به همراه رونوشت نامه به این اداره تحویل دهید تا ضمن بررسی ویرایش و اصلاحات انجام شود.

  2. سلام
    از مهمترین بندها بند فسخ هست که تو بسیاری از سایت ها هیچ اشاره ای نمیشه که به نظر من مهمترین قسمت قرار داد هست. لطفا در مورد این بند نکاتی ارایه بدین.ممنون

    1. سلام کاربر گرامی

      در بخش قراردادهای مهم و کاربردی همین سایت ، پیش نویس چندین قرارداد واقعی در آن جمع آوری شده که در تمامی آنها بند فسخ با توجه به موضوع هر قرارداد توضیح داده شده است .

  3. باسلام

    در قرارداد فروش نرم افزار که در آن اشاره به پشتیبانی هم شده است چگونه برخورد میشود؟
    چرا وقتی شرکت من نیروی ثابت ندارد (تمام نیروهای من برون سپار هستند و جای دیگری حق بیمه پرداخت می کنند) باید در قرارداد پیمانکاری بیمه پرداخت کنم؟
    پیشاپیش ممنون

    1. سلام محمد آقا زاده عزیز
      قسمت پشتیبانی نرم افزار اجرای خدمات است و مشمول بیمه خواهد بود . طبق قانون نیروهای قراردادی هم به نوعی مشمول قانون بیمه و کار خواهند بود ، اگر نیروی شما هستند باید قرارداد داشته باشند.

  4. با سلام و احترام

    کسورات قانونی بیمه و مالیات چیه ؟ خب مالیات فکر میکنم به قرارداد های خدماتی و مشاوره ای تعلق میگیره با نرخ 3 % که کارفرما کسرنموده و فیش رو به پیمانکار داده تا از مبلغ مالیات عملکرد پایان سال به عنوان مالیات پرداخت شده ( مکسوره ) از حساب پیمانکار کسرشود ….ولی بیمه چطور……….. من اصلا از بیمه و نحوه کسر و پرداخت هیچ اطلاعی ندارم اگر راهنمایی بفرمایید متشکر میشم با سپاس

    1. سلام سعید رضایی عزیز
      طبق قانون، قراردادهای پیمانکاری موظف به ارائه یک نسخه از قرارداد به بیمه و گرفتن کد بیمه می باشند . در مورد مالیات هم از از این نوع قراردادهای 3% مالیات تکلیفی کسر می شود .
      در مورد بیمه قراردادهای مشاوره های اگر بصورت انفرادی اجرا شود ، بستگی به کارفرما دارد که مفاصاحساب از شما بخواهد یا نه .

      1. با سلام
        واسه همه قراردادهای پیمانکاری می بایست ردیف پیمان گرفت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟منظورم پیمانکاران دست دوم
        اگر ردیف پیمان گرفته نشد و در غالب حق بیمه ماهانه پرداختی از بابت کارکنانمشغول در آن قرارداد می شود مفاصا حساب گرفت؟؟؟؟

        اگر قراردادی خدماتی بصورت انفرادی انجام شود نرخ آن 30% می باشد یا 16/67%؟؟؟؟؟

        1. سلام به شما
          پیمانکاران دست دوم هم موظف به گرفتن ردیف پیمان هستند . قرارداد خدماتی انفرادی هم اگر کلمه ای از حقوق و ساعت کار داخلش نباشد 16.67 محاسبه می شود و لی اگر غیر از این باشد 30 درصد می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :