فهرست مطالب

عضو شورای عالی بورس گفت: روند نزولی بازار سهام ناشی از حباب نبوده، بلکه ۴ عامل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، ابهام در اعداد و ارقام بودجه، ابهام در نحوه هدفمندی یارانه‌ها و فضای روانی ناشی از مذاکرات بر آن اثرگذار بوده است.

محمدرضا پورابراهیمی، عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در‌خصوص روند نزولی بورس و اینکه آیا بورس حبابی است یا خیر، گفت: از ابتدای سال 91 که ما با شوک ارزی در اقتصاد کشور مواجه شدیم، سطح عمومی قیمت‌ها به تناسب میزان کاهش ارزش پول ملی به شکل معکوس افزایش یافت.

وی افزود: مفهوم کاهش ارزش پول ملی را به این صورت می‌‌توانیم، توضیح دهیم که وقتی دلار از هزار تومان به 2 هزار تومان رسید، در نتیجه کاهش ارزش پول ملی داشتیم،تورمي 2 برابري اتفاق افتاد و وقتی دلار به 3 هزار تومان رسید 3 برابر تورم ثبت شد.عضو کمیسیون اقتصادی اظهار كرد: از ابتدای سال 91 که این اتفاق در اقتصاد رخ داد پیش‌بینی می‌شد که اثر این موضوع در بخش‌های مختلف ظاهر شود و این مساله کاملا طبیعی به نظر می‌رسید.

پورابراهیمی گفت: وقتی قیمت‌ها افزایش می‌یابد؛ بنابراین بر همه چیز مانند زمین، ملک و ساختمان اثر می‌گذارد و قطعا اثر آن بر دارایی‌های مالی شرکت‌ها هم پدیدار می‌شود.

پیشنهاد میشود بخوانید: ۶ سوال مهم درباره سرمایه گذاری در بورس

وی افزود: مثلا در سال 89 که یک کارخانه فولاد با دلار هزار تومان با سرمایه‌ای معادل 400 میلیارد تومان راه‌اندازی می‌شد، در سال 91 با افزایش قیمت دلار به 3 هزار تومان همان کارخانه و با همان مشخصات برای راه‌اندازی به بودجه‌ای سه برابر سال 89 و معادل هزار و 200 میلیارد تومان نیاز دارد. عضو شورای عالی بورس تصریح کرد: یعنی وقتی قیمت جدید در بازار شکل گرفت مسلما باید سهام آن متناسب با آن تغییر پیدا می‌کرد. پورابراهیمی اظهار كرد: پس پیش‌بینی شد که شاخص در سال 91 به تناسب آثار تورمی تعدیل یابد و این تعدیلی که در طول ماه‌های اخیر و اواخر سال پیش داشتیم، تعدیل تجدید ارزیابی دارایی‌هایی بود که متاثر از آثار شوک ارزی در اقتصاد کشوراست.

وی افزود: پس به تناسب آن تعدیل صورت می‌گیرد، یعنی همان کارخانه فولاد یا کارخانه پتروشیمی قیمت جایگزینی آن دو یا سه برابر شد و قاعدتا نمی‌شود که دارایی‌های کارخانه‌ای افزایش یابد و سهام آن افزایش نیابد.
پورابراهیمی گفت: 4 عامل روی بورس اثر گذاشته است، یکی تجدید ارزیابی بود که اثر نهایی خودش را بر بازار سرمایه‌گذاشته و دیگر اثری بر بورس ندارد.
وی افزود: عامل دوم اثر‌گذار بر بورس ابهام در اعداد و ارقام بودجه است.عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار كرد: عامل سوم اثرگذار بر بورس ابهام در نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه و عامل چهارم فضای روانی آثار مذاکرات هسته‌ای است.

پورابراهیمی گفت: در ابتدا نگاه به مذاکرات هسته‌ای بسیار خوشبینانه بود، اما الان کمی آن روند خوشبینی كاهش يافته‌است.
عضو شورای عالی بورس در خصوص اینکه آیا می‌توان گفت روند شاخص بورس حبابی بوده است و الان حباب بورس ترکیده است، گفت: خیر بازار حبابی نبوده است، بلکه اثرات تجدید ارزیابی بر بازار بورس حاکم شده‌است.

منبع : دنیای اقتصاد

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :