فهرست مطالب

سلام دوستان عزیز

حتما تا حالا براتون پیش اومده که سود و زیان دوره مالیتون رو محاسبه کردید و به یک مبلغ سود مشخص رسیدید، اما در واقعیت همچین مبلغی در حساب نقد و بانک شما موجود نیست و دنبال این اختلاف بودید.

در ایران دو نوع سیستم حسابداری داریم:

  • بر اساس فرض نقدی
  • بر اساس فرض تعهدی

مبنای شناسایی درآمد و هزینه بر اساس فرض نقدی به محض دریافت یا پرداخت وجه نقد می باشد. بنابراین در این فرض بین سود و پول موجود رابطه مستقیم می باشد. به این معنی که به میزان سود شناسایی شده، پول در حساب بانکی و صندوق موجود می باشد.

اما در روش تعهدی بر اساس فرض تطابق جهت تطبیق هزینه ها و درآمدها در دوره مربوطه و شناسایی دقیق سود، مبنای تشخیص درآمدها به محض وقوع و ثبت هزینه ها به محض تحمیل، شناسایی و ثبت می شود نه در زمان دریافت و پرداخت.

در روش تعهدی بین سود و پول اختلاف وجود دارد. یعنی به میزان سود شناسایی شده در حساب نقد و بانک موجودی نمی باشد، زیرا ممکن است بعنوان مثال فرایند کسب درآمدی صورت گرفته باشد اما بابت آن هنوز پولی دریافت نشده و به حسابهای دریافتنی منتقل شده باشد.

راه حل کشف این اختلاف چیست ؟

رویدادهای زیادی وجود دارد که ممکن است روی پول نقد تأثیر داشته باشند و آن را کم یا زیاد کنند ولی در سود اثری نداشته باشند، مانند: خرید یک ساختمان، پیش دریافت درآمد، پیش پرداخت هزینه و… که این عوامل در ترازنامه منعکس می شود اما در صورت سود و زیان تأثیری ندارند، بنابراین موجب ایجاد اختلاف بین سود و پول نقد می شوند.

برای تشریح و بیان این  اختلاف لزوم و اهمیت استفاده از صورت جریان وجوه نقد جهت شرح ورودی ها و خروجی های پول به کار گرفته می شود.

مبنای کلی صورت جریان جوه نقد معادله زیر  است که رابطه بین سود و پول را بوضوح نشان میدهد:

                                                       عوامل مؤثر روی پول – + هزینه استهلاک + سود = پول

اهمیت صورت جریان وجوه نقد

علاوه بر کشف اختلاف بین سود اکتسابی و پول نقد موجود، اطلاعات گزارش شده در صورت جریان وجوه نقد به دلایل متعددی حائز اهمیت است که برخی از انها به قرار زیر است:

  • استفاده کنندگان برون سازمانی به ویژه معامله گران سهام در بورس به جریان های نقدی شرکت توجه می کنند.
  • توانایی تقسیم سود شرکت را نشان میدهد.
  • جریان های نقدی تحت تأثیر روشهای حسابداری قرار می گیرند.
  • جریان های نقدی معیاری برای ارزیابی کیفیت سود گزارش شده است.

پیشنهاد میکنیم مقاله صورت سود و زیان در حسابداری را نیز مطالعه نمایید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :