فهرست مطالب

قانون کار در حسابداری

سلام دوستان گرامی. امروز هم طبق روال قبل برای شما نکاتی طلائی از گنجینه قانون کار در حسابداری در اختیارتان قرار خواهیم داد.
نکته مهمی که باید این روزها به یاد داشته باشید این است که تسویه حساب خود را به صورت کاملا قانونی انجام دهید. چه مدیر و در حکم کارفرما هستید و چه کارمند و در حکم حقوق بگیر قرار دارید باید این موضوع را رعایت کنید که تسویه حساب قانونی و با امضای کتبی، از به وجود آمدن هرگونه مشکلی در آینده جلوگیری خواهد کرد. برای همین موضوع بهتر است نمونه فرم تسویه حساب قانونی را در انتهای مطالب این قسمت دانلود کنید.

چند نکته کاربردی از قانون کار برای محاسبه حقوق و دستمزد در پایان سال

  • شرایط پرداخت کمک عائله مندی

با توجه به ماده 86 قانون تامین اجتماعی کمک عائله مندی ( حق اولاد ) به کلیه بیمه شدگان تعلق میگیرد که اولا سابقه پرداخت 720 روز حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی را دارا بوده و ثانیا سن فرزندان آن ها از 18 سال کمتر باشد و یا منحصرا به تحصیل اشتغال داشته و یا بنا به گواهی کمیسیون های پزشکی مربوط قادر به کار نباشند.
میزان کمک عائله مندی نیز معادل نیز معادل سه برابر حداقل مزد روزانه کارگر ساده و حداکثر بابت 2 فرزند تعیین گردیده است.

شرایط پرداخت کمک عائله مندی در صورتی که فرزندی جایگزین فرزند دیگر شود، با توجه به ماده 86 قانون تامین اجتماعی، اگر به فرزند بیمه شده ای به دلیل رسیدن به سن 18 سال حق اولاد تعلق نگیرد فرزند دیگر وی در صورت احراز شرایط قانونی میتواند جایگزین گردد.

  • مفاد قانونی مرتبط با ترک کار

در قانون کار اقدام کارگر به ترک کار از موارد خاتمه قرارداد کار که پرداخت حق سنوات برای آن منظور شود، شناخته نشده و برای کسانی که بدون رعایت تبصره ماده 21 این قانون محل کار را ترک و با کارفرما قطع رابطه می کنند مزایائی پیش بینی نشده است.

باتوجه به ماده 29 ق کار در صورتی که بنا به تشخیص هیات حل اختلاف، کارفرما موجب تعلیق قرارداد از ناحیه کارگر شناخته شود، کارگر استحقاق دریافت خسارت ناشی از تعلیق را خواهد داشت و کارفرما مکلف است کارگر تعلیقی از کار را به کار سابقش بازگرداند.

  • نحوه استعفاء و پرداخت سنوات

اگر استعفای کارگر با توجه به مفاد ماده 20 و21 قانون کار صورت گیرد، کارگر مشمول اخذ سنوات به ازاء هر سال یک ماه آخرین حقوق خواهد بود. و درصورتی که موارد قانونی مذکور رعایت نشده باشد ترک کار تلقی شده و استعفا موضوعیت ندارد.

  • پرداخت فوق العاده های کار  به کارگران پاره وقت

با توجه به ماده 39 قانون کار جدید، مزد و مزایای کارگران که به صورت نیمه وقت و یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام شده ،محاسبه و پرداخت میشود.

 

فرم تسویه حساب

 

 با ما همراه باشید

برای بهره گیری از مطالب مرتبط با این موضوع از  مقالات سایت ما استفاده کنید.

 

گنجینه نکات قانون کار در حسابداری (بخش اول )

 

حقوق و مزایا و بیمه کارگران پاره وقت


 

فوق العاده جمعه کاری از نگاه قانون

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :