فهرست مطالب

به نام خدا و سلام

راه اندازی دایره حقوق و دستمزد در شرکتهای بزرگ و شرکت هلدینگ ها، همینطور بخش دولتی فرآیندی الزامی است. یک حسابدار و یا مدیرمالی به تنهایی در این مجموعه ها نمی تواند اجرای سیستم حقوق و دستمزد را از ابتدا تا انتها در دست بگیرند از این رو بخش مستقلی تشکیل می شود که مجری اجرای این بخش می شوند. نکته دیگر اینکه شاید همه سیستم ها قابلیت حقوق و دستمزد نرم افزاری نداشته باشند و کلیه محاسبات از طریق اکسل انجام گردد. با این مقاله از سری مقالات آموزش رایگان حسابداری با ما همراه باشید.

در این بخش چند راهکار کنترلی در این حوزه را برای شما توضیح خواهیم داد که بیشترین کاربرد را برای سرپرستان حسابداری و مدیران مالی دارد.

اقدامات زیر می تواند بصورت نمونه گیری و یا کنترل کامل 100 درصد انجام شود .

  1. کنترل محاسبات ریاضی لیست های حقوق و مزایا و مالیات مکسور پس از اعمال معافیت
  2. کنترل محاسبات حق بیمه های اجتماعی سهم کارفرما با توجه به نوع بیمه (کارمندی و کارگری)
  3. توجه به امضا دریافت کننده حقوق و دستمزد و احراز پرداخت و همچنین پیگیری اقلام پرداخت نشده در لیست از طریق رسیدگی به حساب بستانکاران (حقوق پرداختنی)
  4. مطابقت اسامی حقوق بگیران و مبلغ حقوق و مزایا با پرونده استخدامی ، کارت های حضور و غیاب و سایر مدارک موجود
  5. رسیدگی به 100 درصد اقلام پرداخت شده خارج از لیست و تطبیق مبالغ پرداختی با مدارک ضمیمه سند پرداخت و کنترل مالیات کسر شده و سایر کسور قانونی
  6. اثبات اشتغال و رابطه استخدامی تعدادی از حقوق بگیران با موسسه مورد رسیدگی از طریق مراجعه به پرونده استخدامی ملاقات با حقوق بگیران و سایر شواهد و قرائن
  7. تهیه صورت خلاصه و صورت تفکیکی مبالغ پرداختی طبق لیست و خارج از لیست اقلام فاقد مدارک اقلام غیر قابل قبول در مورد هر یک از سرفصل های هزینه های پرسنلی طبق دفاتر
  8. بررسی قبوض واریز مالیات،حق بیمه های اجتماعی ( کسورات قانونی ) و استخراج مبالغ جریمه و خسارت تاخیر پرداختی
  9. چنانچه برای هزینه های پرداخت نشده ذخیره در نظر گرفته شده است محاسبات موسسه را در این خصوص کنترل نموده و پرداخت از این محل را در سال بعد پیگیری نمایید.
  10. هرگونه پرداخت حقوق و دستمزد و سایر مزایا بایستی  به کارمندان و کارگران موظف موسسه بوده و کنترل اینکه هیچگونه پرداختی به افراد غیر مشمول نشده باشد.
  11. هدف اصلی از رسیدگی به هزینه های حقوق و دستمزد پی بردن به موارد زیر است:
  • کلیه افرادی که نام آنها در لیست حقوق بوده واقعاً وجود داشته
  • افراد فوق در استخدام موسسه بوده و در سال مورد رسیدگی برای موسسه کار کرده اند.
  • حقوقهای پرداختی واقعی بوده و افراد همان حقوقی را دریافت نموده اند که در لیستها است و عین مبلغ پرداختی به دست ذینفع رسیده است .
  • میزان حقوقهای پرداختی مندرج در لیستهای حقوق با مصوبات مربوطه مطابقت دارد و با توجه به میزان و مدت کارکرد بوده است .
  • مبالغ مندرج در لیستهای حقوق از لحاظ تفکیک هزینه به درستی طبقه بندی و به حسابهای صحیح منظور شده است.
  • مبالغ پرداختی بابت مزایا ( پاداش ، اضافه کار، عیدی ، ایاب و ذهاب ، ماموریت و سایر ) به طور مضاعف هم در لیست حقوق و مزایا و هم جداگانه به حساب منظور نشده باشند. در بخش بعدی کنترل های مربوط به پاداش و عیدی و سود حضورتان ارائه می گردد.

سخن آخر

محاسبه حقوق و دستمزد یکی از فرایندهای بسیار مهم در حسابداری است که پیشنهاد میکنیم برای آموزش حسابداری حقوق و دستمزد به شکل اصولی اقدام کنید و یکبار برای همیشه این مساله را حل نمایید.

مطالب زیر تسلط شما را در فرآیند حقوق و دستمزد بالا می برد:

۱۰ روش کنترل داخلی حقوق و دستمزد

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید
    وب سایت خوبی دارید . اما یک مورد کم داره اون هم آموزش کاربردی و کاملا عملی و کارگاهی حسابداری صنعتی که هیچ جای دیگه وجود نداره . مثلا آشنایی به اصطلاحاتی مثل BOM ، OPC، FPC و سایر موارد
    اجرای پروژه تعیین بهای تمام شده موسسات تولیدی چند محصولی روی کاغذ و اکسل و چگونگی استقرار سیستم بهای تمام شده . البته این موارد رو نمیگم برای شرکتهای بزرگ تولیدی مخصوصا برای شرکتها و کارگاههای تولیدی کوچک و متوسط که خیلی هاشون سیستم حسابداری درست و حسابی ندارن چه برسه به سیستم بهای تمام شده .
    اگر چنین دوره ای طراحی کنید خیلی عالی میشه
    با تشکر

    1. سلام دوست عزیز. بسیار سپاسگذارم از همراهیتون. حتما به مواردی که اشاره شد خواهیم پرداخت. سربلند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :