فهرست مطالب

 

منظور از ترک کار چیست؟

هنگامی که کارگر بدون رعایت تشریفات مربوط به فسخ قرارداد یا استعفا و با هدف قطع همکاری، مسئولیت‌های شغلی خود را رها نماید.

آیا در صورت عدم وجود قرارداد کتبی، کارگر می‌تواند هر زمان که بخواهد کار خود را ترک نماید؟

خیر؛ کارگر در مقابل کار خویش مسئول است؛ همچنین کارفرما می‌تواند با اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی، از کارگر ادعای خسارت نماید.

احراز ترک کار بر عهده کیست؟

کارفرما با دلایل و مستندات کافی، می‌تواند ترک کار را اثبات نماید.

هنگامی که دو نفر قراردادی با هم امضا می‌کنند، در قبال مفاد آن مسئولیت قانونی دارند. این موضوع در مورد کلیه قراردادها از جمله قراردادهای قانون کار میان کارگر و کارفرما صادق است. یکی از مواردی که در قراردادهای قانون کار، شاید کمتر به آن توجه شده باشد، ترک کار است. این‌گونه نیست که یک روز صبح تصمیم بگیرید دیگر سر کار نروید، بدون اینکه به رئیستان چیزی گفته باشید؛ ترک کار هم مثل سایر امور زندگی اجتماعی برای خود قاعده و قانونی دارد. در این مقاله از سری مقالات حسابداری حقوق و دستمزد، شما را با قوانین ترک کار از بعد مالی و حقوقی آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نحوه محاسبه حقوق و دستمزد در اکسل در سال 1400 را به صورت رایگان دریافت کنید.

منظور از ترک کار چیست؟

ترک کار عبارت است از اینکه کارگر بدون رعایت تشریفات مربوط به فسخ قرارداد یا استعفا و با هدف قطع همکاری، مسئولیت‌های شغلی خود را رها نماید.

قانون‌گذار در قانون کار (مصوب سال 1369) و همچنین تبصره‌ها یا آیین‌نامه‌های اجرایی آن، صراحتا صحبتی از قوانین ترک کار ننموده است؛ تنها در ماده 25 این قانون به فسخ یک طرفه قرارداد اشاره شده است.

🔻 ماده 25 قانون کار

هرگاه قرارداد کار برای مدت موقت و یا برای انجام کار معین، منعقد شده باشد هیچ یک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارد.

تبصره- رسیدگی به اختلافات ناشی از این نوع قراردادها در صلاحیت هیات‌های تشخیص و حل اختلاف است.

بر اساس این ماده قانونی می‌توان مفهوم ترک کار را چنین بیان کرد: هرگاه کارگر قرارداد خود را به صورت یک طرفه و بدون دلیل موجه یا اتمام زمان آن، فسخ و محل کار خود را ترک نماید، عمل حقوقی ترک کار را انجام داده است. همچنین در این شرایط کارفرما می‌تواند از کارگر به هیئت‌های حل اختلاف شکایت نماید.

🔻 نکته

عدم حضور کارگر در کارگاه در صورتی که قصد و نیت فسخ قرارداد را نداشته باشد، ترک کار محسوب نمی‌شود.

مراحل قانونی ترک کار چیست؟

هنگامی که یک کارگر قصد ترک کار خود را دارد، باید قوانین زیر را طی کند:

قوانین حقوقی

♦️ دو الی چهار هفته قبل از زمانی که قصد دارید به کارتان خاتمه دهید، موضوع را به کارفرمای خود اطلاع دهید.

♦️ طی یک نامه رسمی و به صورت مکتوب، استعفای خود و علت آن را به اطلاع کارفرما برسانید. نامه استعفا باید کوتاه، محترمانه و واضح باشد.

در صورتی که کارگر قوانین فوق را رعایت نکند، کارفرما می‌تواند ترک کار غیرموجه او را مورد پیگرد قانونی قرار دهد.

مراحل قانونی ترک کار
عدم رعایت برخی قوانین پیگرد قانونی دارد

قوانین یک کارمند حرفه‌ای

♦️ سلسله مراتب را رعایت نمایید؛ تصمیم خود را مبنی بر قطع همکاری، ابتدا به مدیر یا سرپرست ارشد خود اطلاع دهید؛ سپس موضوع را با همکاران خود مطرح نمایید.

♦️ با اطلاع به موقع، به کارفرمای فعلی خود زمان کافی بدهید، تا جانشینی برای شما پیدا کند. سپس آموزش‌های لازم را جهت اجرای بهتر وظایف، در اختیار نیروی جانشین قرار دهید.

♦️ زمان دقیق حضور در محل کار جدید را به کارفرمای آینده خود اطلاع دهید؛ تا برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: شرایط فسخ قرارداد کار

عواقب ترک کار کارگر

قرارداد کار مابین کارگر و کارفرما به دو صورت کتبی و شفاهی منعقد می‌شود.

♦️ قرارداد کتبی ضمانت اجرایی بیشتری دارد؛ به عبارت دیگر، در صورت بروز هرگونه اختلاف، طرفین می‌توانند با مراجعه به هیئت حل اختلاف، در خصوص شخص خاطی، حکم مناسب دریافت نمایند.

♦️ قانون کار، قرارداد شفاهی را نیز همانند قرارداد کتبی معتبر می‌داند؛ اما از آنجا که در این قرارداد، تعهدات به صورت مکتوب نیست، احقاق حق با مشکل مواجه است.

ترک کار و مسئولیت کارگر در مقابل کارفرما

زمانی که شما قراردادی (شفاهی یا کتبی) برای انجام کار منعقد می‌کنید، در مقابل کارفرما و وظایفی که بر عهده شماست، مسئول هستید. به این ترتیب ترک کار شما موجب وارد شدن خساراتی در زمینه این تعهدات به کارفرما خواهد شد.

♦️ حال اگر قرارداد به صورت کتبی باشد، کارفرما می‌تواند بر اساس آن از کارگر شکایت نموده، نسبت به جبران خسارات اقدام نماید.

♦️ اما اگر قرارداد شفاهی باشد؛ در صورتی که کارفرما بتواند وجود رابطه کارگر و کارفرمایی را اثبات نماید، می‌تواند از کارگر جهت ترک کار و اخلال در انجام مسئولیت محوله شکایت نماید.

مهلت اعلام ترک کار

کارگر پس از اعلام تصمیم خود مبنی بر ترک کار موظف است 30 روز به خدمت در سمت شغلی خود ادامه دهد، تا کارفرما نیروی جایگزینی برای وی بیابد. این مسئله وابسته به توافق کارگر و کارفرما است و اضافه کاری یا تحمیل کار اضافی نیست؛ گاهی کارفرما بلافاصله با استعفای کارگر موافقت نموده او را برای یک ماه بعد نزد خود نگه نمی‌دارد.

برای آشنایی با نحوه محاسبه اضافه کاری و انجام سایر خدمات مازاد بر کار توافقی کلیک کنید.

مراحل شکایت از کارگر برای ترک کار

بر اساس قوانین ترک کار، در صورتی که کارگر بدون هماهنگی نسبت به قطع همکاری با کارفرما اقدام نماید، کارفرما می‌تواند به صورت زیر نسبت به اقامه دعوا نسبت به وی اقدام نماید:

♦️ تهیه اسناد و مدارک مربوط به وجود رابطه کارگر و کارفرمایی؛ اعم از قرارداد کتبی و یا اسناد و مدارک اثبات انعقاد قرارداد شفاهی

♦️ ثبت شکایت در اداره کار

♦️ طرح شکایت در هیئت تشخیص توسط کارشناسان مربوطه و انجام اقدامات لازم جهت ایجاد توافق بین طرفین

♦️ صدور رای برای شخص خاطی، در صورت عدم توافق

🔻 نکته

شخص معترض می‌تواند نسبت به اعتراض رای صادره در هیئت حل اختلاف اقدام نماید.

احراز ترک کار به عهده چه کسی است؟

اثبات ترک کار بر عهده کارفرما است؛ کارفرما موظف است با ارائه متن قرارداد کتبی و یا اسناد و مدارک مبنی بر قرارداد شفاهی میان خود و کارگر ترک کار را اثبات نماید. در این صورت او می‌تواند در صورت تحمیل خسارت به سبب ترک کار، نسبت به اقامه دعوا در مراجع مربوطه اقدام نماید.

پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از شرایط اخراج کارگر از دیدگاه قانون کار، این مطلب را مطالعه نمایید.

تفاوت غیبت کارگر و ترک کار چیست؟

کارگر در زمان غیبت، قصد فسخ قرارداد را ندارد؛ در صورتی که ترک کار با قصد فسخ قرارداد صورت می‌گیرد. اما در واقع ملاک مشخصی برای تفاوت غیبت و ترک کار وجود ندارد. شاید کارگر قصد فسخ قرارداد را نداشته باشد حتی اگر از غیبت وی ده روز گذشته باشد.

تفاوت غیبت کارگر و ترک کار چیست؟
هدف از ترک کار، فسخ قرارداد است. اما غیبت بدون قصد قطع همکاری رخ می‌دهد

📌 نکته مهم

دوستان عزیز، در صورتی که قصد فسخ قرارداد کار خود را ندارید، حتما عدم حضور خود را در محل کار با کارفرما یا مدیر مربوطه هماهنگ نمایید. زیرا بر اساس ماده 27 قانون کار، کارفرما می‌تواند در صورت قصور در انجام وظایف محوله، کارگر را اخراج و قرارداد را فسخ نماید؛ عدم حضور کارگر حتی به مدت کوتاه می‌تواند به منزله قصور در انجام وظایف تلقی شود؛ از سویی هر چه زمان عدم حضور کارگر در محل کار بیشتر باشد، اثبات ترک کار وی آسان‌تر خواهد بود.

استفاده از مرخصی در قانون کار شرایط ویژه‌ای دارد؛ حتما پیش از عدم حضور در محل کار مراحل قانونی استفاده از مرخصی را انجام دهید.

آثار مالی ترک کار چیست؟

ترک کار علاوه‌بر آثار منفی اعتباری برای کارگر، آثار مالی نیز به دنبال دارد؛ به این صورت که در محاسبه سابقه کار (سنوات) و بیمه بیکاری مشکلاتی ایجاد خواهد نمود. جرائم ترک کار بر اساس نوع قرارداد به صورت زیر خواهد بود:

♦️  قرارداد کار دائمی: در صورت ترک کار مزایای پایان کار با عنوان حق سنوات به کارگر تعلق نخواهد گرفت.

♦️  قرارداد کار موقتی: اگر کارگر حق بیمه سنوات گذشته را دریافت نموده باشد، تنها سنوات سال جاری به او تعلق نخواهد گرفت. در غیر این صورت چنانچه قراردادهای قبلی با کارگر تسویه حساب نشده باشد، مستحق مزایای پایان کار کل مدت کارکرد خود نخواهد بود. (بند ۵ دستورالعمل شماره ۱۷ وزارت کار)

🔻 نکات

1- در صورتی که کارفرما با کارگر قرارداد موقت منعقد نماید، موظف است در پایان قرارداد کلیه مطالبات وی را پرداخت نماید؛ به بیان دیگر، مطالبات پرداخت نشده در حکم امانت در دست کارفرما خواهد بود؛ زیرا انعقاد قرارداد جدید به منزله تسویه و خاتمه قرارداد قبلی است. به این ترتیب بر اساس قوانین ترک کار، در قرارداد موقت نیز کارفرما تنها مجاز به خودداری از پرداخت حق سنوات مربوط به آخرین قرارداد کارگر خواهد بود.

2- در زمینه دریافت بیمه بیکاری، از آنجا که بیکاری کارگر به صورت خودخواسته است، نمی‌تواند از بیمه بیکاری استفاده نماید. بیمه بیکاری تنها در صورت بیکاری غیرارادی به کارگر تعلق می‌گیرد.

پیشنهاد ما

ندانستن فنون مربوط به قانون کار و تامین اجتماعی در شغل حسابداری، مانند سرعت گیر عمل می‌کند؛ شاید حادثه‌ای رخ ندهد ولی کاهش سرعت به همراه دارد و می‌تواند ارزش‌گذاری کار شما را کمتر کند. از سویی ناآگاهی از قوانین ممکن است شما را از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم نماید. از این رو اساتید ما در تیم پرشین‌حساب، ویدیو آموزش قانون کار و تامین اجتماعی را جهت آشنایی شما با این قوانین تهیه نموده‌اند. تا یک بار برای همیشه به تمامی مشکلات خود در خصوص قوانین کار پایان دهید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

43 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر
    من به دلیل عدم توافق سر حقوق با مدیر، قرارداد رو تمدید نکردم، اما اونها به گفته خودشون چون که تسویه حسابمو بدن یه فرم استعفا گذاشتن جلوم، گرچه من دنبال بیمه بیکاری نبودم، اما دیدم که برام دلیل ترک کار رو استعفا رد کردن، آیا این موضوع میتونه مشکل ساز بشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 25 قانون کار، فسخ یک طرفه قرارداد کار امکان پذیر نیست. بر این اساس تنها راهکار قانونی بودن عدم همکاری شما با شرکت طرف مقابل، اتمام قرارداد کار و یا تایید نامه استعفای شما است. بدین ترتیب امضای نامه استعفا مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. اما در خصوص بیمه بیکاری، یکی از مهمترین شرایط دریافت بیمه بیکاری، بیکاری کارگر به صورت غیرارادی است که شما به صورت خودخواسته اقدام به استعفا نموده‌اید و مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوید.

  2. با سلام و احترام ، من قبل از امضای قرارداد کاری مابین خود و شرکت ، مدت ۳ روز کاری در یک شرکت نیمه دولتی کار کردم، و تلفنی انصراف خودم رو اعلام کردم. آیا بدون قرار داد این سه روز برای من بیمه ثبت میشه؟ و آیا شرکت میتونه برای من ایجاد دردسر کنه؟
    لطفا راهنماییم کنین

    1. سلام دوست عزیز
      بر اساس ماده 7 قانون کار، قرارداد کار عبارتست از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد. بر این اساس قرارداد شفاهی نیز همانند قرارداد کتبی الزام آور است؛ اما آنچه در این خصوص تعیین کننده است، توافقات شخص شما با کارفرما است.

  3. سلام
    وقتتون بخیر
    یکی از نیروهای شرکت درخواست یک ماه مرخصی بدون حقوق دارن که مورد توافق مدیر عامل شرکت هم قرار گرفت. برای این یک ماه باید توی لیست بیمه براشون ترک کار زده بشه؟ و زمانی که برگشتن مجدد شروع به کار ثبت بشه؟ یا اینکه توی لیست بیمه باشن با کارکرد صفر؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که کارگر از مرخصی بدون حقوق استفاده نماید، قرارداد کار او به صورت تعلیق در می‌آید. در این صورت حق بیمه او در لیست بیمه نسبت به مدت زمان کارکرد او (بر حسب روز) درج می‌شود.

  4. سلام ببخشید من به کمک سریع شما احتیاج دارم . من حدوداً ۴ سال کار کردم و به اصرار کارفرما قرارداد امضاء کردم که به من گفتن قرار داد ۲ ساله هست و خلاصه که من به احتساب اینکه قرار دادم تموم شده از پنج ماه قبل بهشون اطلاع دادم که دیگه ادامه نمی‌دم و با تموم شدن مدت کارم مدارکم رو ازتون میگیرم . ایشون الان تو سوابق بیمه برای من زدن ترک کار .الان می‌خوام مدارکم و سفته هامو ازشون بگیرم ولی میگن که قراردادت ۳ ساله بوده و سفته هاتو نمیدیم. میخواستم بپرسم پس از ترک کار ایشون میتونن مدارک و سفته های منو نگه دارن ؟؟؟ میشه سریع جواب بدین چون نگرانم که سفته هامو بزارن اجرا

    1. سلام دوست عزیز
      سایت پرشین حساب پاسخگوی سوالات شما در حوزه حسابداری و مالیاتی است. برای دریافت پاسخ سوال خود، با اداره کار شعبه محل فعالیت خود تماس حاصل نمایید.

  5. سلام وقت بخیر ، من و همسرم درجایی سرایدار هستیم و همسرم پاش مشکل بهم خورده به علت سنگینی کار و متن استعفا کتبی هم گفتیم نامه پزشک هم داریم که نمیتونه کاری انجام بده آیا باتوجه به این وضعیت باید تا یکماه صبرکنیم تا جایگزین پیدا بشه و روزبه روز سلامتیشو ازدست بده
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که پس از ارائه اسناد و مدارک پزشکی، کارفرما با استعفا موافقت ننمود، با اسناد و مدارک خود با اداره کار محل زندگی خود مراجعه نموده و از کارشناسان این اداره کسب تکلیف نمایید.

  6. درود . من در شرکتی ویزیتور هستم و قرار داد دو ماهه امضا کردم ولی بعد ۱۵ هست ک سر کار رفتم میخام ترک کار کنم و ۱۶هم نرم سر کار . چگونه این کار را انجام دهم ک جریمه نشوم و شرکت چ جریمه ای میتواند من را بکند ۳۰۰ ملیوم چک در وچه شرکت از من گرفته اند

    1. سلام دوست عزیز
      شما بر اساس قرارداد خود موظف به حضور در محل کار هستید. در صورتی که تمایل به ادامه همکاری ندارید، با کارفرما در خصوص فسخ قرارداد توافق نمایید؛ در غیر این صورت مشمول جرایم ترک کار خواهید شد.

  7. سلام وقت بخیر بنده 5سال سرایدار هستم که بیمه هم بودم ولی هیچ گونه قراردادی بین من و کارفرما نبوده و40روز پیش شفاهی و بیست روز پیش کتبی نامه دست نویس جهت استعفا دادم ولی کارفرما با استعفای من موافقت نکرد و میگه باید صبر کنید که من جایگزین پیدا کنم الان اگه بنده ترک کار کنم مشکل پیش میاد یا نه

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق تبصره ماده 21 قانون کار، کارگری که استعفا می‌کند موظف است یک ماه به کار خود ادامه داده و بدوا استعفای خود را کتبا به کارفرما اطلاع دهد و در صورتی که‌ حداکثر ظرف مدت 15 روز انصراف خود را کتبا به کارفرما اعلام نماید استعفای وی منتفی تلقی می‌شود و کارگر موظف است رونوشت استعفا و ‌انصراف از آن را به شورای اسلامی کارگاه و یا انجمن صنفی و یا نماینده کارگران تحویل دهد. در صورت عدم رعایت قوانین، کارفرما می‌تواند از شما شکایت نماید.

  8. سلام وقتتون بخیر.
    من تو یه شرکت کار میکنم تعداد ساعات کاری من کمتر از قانون کار هست ولی کارفرما گفتن بیمه من رو ۳۰ روزه رد میکنن ولی بیمه من رو چند ماه به جای ۳۰ روزه ،۱۲ روزه رد کردن و به من اطلاعی ندادن و حق گارگر رو کامل از من گرفتن
    الان من بخاطر اینکه ساعت کاریم کمتر بوده بخوام شکایت کنم مشکلی پیش میاد؟
    یا اینکه اگ بخوام توافق کنم باهاشون خودم ترک کار نزدم و بگم برام نامه بیکاری بدن ک بتونم از بیمه بیکاریم استفاده کنم ،بیمه بیکاری کامل بهم تعلق میگیره یا چون بیمه کامل نبوده چند ماه اخر بیمه ام ،کامل نمیشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      حق بیمه کارگران معادل 30% حقوق و دستمزد مشمول حق بیمه کارگران است که از این مبلغ 23% برعهده کارفرما و 7% برعهده کارگر است. میزان پرداخت حق بیمه به تعداد ساعات کارکرد واقعی شما بستگی دارد، نه توافقی که با کارفرما داشته‌اید.
      در خصوص تمایل به دریافت بیمه بیکاری باید مطابق ماده 6 قانون بیمه بیکاری مصوب سال 1369، شرایط دریافت بیمه بیکاری نظیر غیرارادی بودن بیکاری و داشتن یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه را دارا باشید.

  9. سلام من معلم کلاس اول هستم، و الان ۹ روزه به مدرسه میرم و دیکه ادامه کار برام‌مقدور نیست چون من سال دومم هست و تجربه ندارم‌نمتونم کلاس را اداره کنم و بچه ها به حرفم گوش نمیدن و داد میزنم و کادر مدرسه هنش دخالت میکنن چرا داد میزنی ،و من نمتونم کلاسداری کنم و ابن موضوع و رفتار همکارانم باعث شده که هروز که به خانه می آیم اعصابم خورد باشد و ناراحت باشم و روحیه ام داغون شده و خانواده ام هم تحت تاثیر قرار گرفتن. من به مدیر اطلاع دادم که دیگه ادامه کار برام مفدور نیی،گفتن نمیشه و… بعد که اصرار کردم گفتن باید تا موقعی که جایگزین پیدا کنیم بیای، میخواستم ببینم من تا چه موقع باید برم؟ همون ۳۰ روز که گفتین با احتساب تعطیلی ها؟ بعدش مبتونم نرم؟ چون دیکه احتمالا حقوق مهر هم بهم‌نمیدن. و بیمه هم اول سال گفتن ۱۰ رور بیمه میکنیم که من گفتم ننخوام و به جاش به حقوقم‌اضافه کنین. من اصلا نمخوام حق و حقوقی بهم بدن فقط میخوام آزاد شم! تا ۳۰ روز برم کافیه؟ شکایت مبتونن بکنن ازم؟ و عواقبش در نهایت چیه؟ جریمه مالی هم ممکنه بشم؟ و چقد؟ و من کلا دیگه نمخوام معلم باشم.

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که مراحل قانونی ترک کار (اطلاع به کارفرما و ادامه همکاری به مدت 30 روز به منظور پیدا کردن جایگزین) را طی نمایید، کارفرما نمی‌تواند از شما شکایت کند؛ در این صورت مشمول جریمه نقدی نیز نخواهید شد. مگر اینکه در قرارداد شما ذکر شده باشد که تا پایان سال تحصیلی امکان ترک کار وجود ندارد.
      پیشنهاد ما به شما برای اطلاع و پیشگیری از تضییع حقوق خود، آموزش قوانین کار و تامین اجتماعی پرشین حساب است.

    1. سلام دوست عزیز
      برای اثبات ترک کار، مدت مشخصی برای عدم حضور کارگر در محل کار، تعیین نشده است. اما در صورتی که کارگر بدون اطلاع و هماهنگی با کارفرما و با قصد فسخ قرارداد از حضور در محل کار امتناع ورزد و یا اینکه اعلام به عدم تمایل به همکاری با کارفرما نماید، مشمول ترک کار محسوب می‌شود

  10. با سلام سوالی داشتم، آیا رفتارهای غیر قانونی کارفرما از قبیل ندادن مرخصی و نه پول مرخصی، جریمه ی پرسنل به بهانه های مختلف، مجبور کردن کارگر به اضافه کاری و ندادن پول اضافه کاری بر اساس نرخ قانونی و از این دست می تواند دلیل موجه برای ترک کار یک باره ی کار گر باشد یا در هر حال کارگر محکومه که استعفای خود را اعلام کنه و یک ماه با این شرایط برده ی کارفرما باشه؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      به خاطر رفتارهای غیرقانونی کارفرما میتوانید به اداره کار شکایت کنید.
      طبق ماده 25 قانون کار اگر قرارداد کار برای مدت موقت و یا برای انجام کار معین، منعقد شده باشد هیچیک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارد. اما در صورت توافق طرفین این امکان وجود دارد. لازم است استعفای خود را به صورت کتبی ارائه دهید. کارگر پس از اعلام تصمیم خود مبنی بر ترک کار موظف است 30 روز به خدمت در سمت شغلی خود ادامه دهد،(طبق تبصره ماده 21 قانون کار) تا کارفرما نیروی جایگزینی برای وی بیابد. این مسئله وابسته به توافق کارگر و کارفرما است و اضافه کاری یا تحمیل کار اضافی نیست؛ گاهی کارفرما بلافاصله با استعفای کارگر موافقت نموده او را برای یک ماه بعد نزد خود نگه نمی‌دارد.

      1. سلام در صورت نبودن قرارداد و عدم پرداخت نصف عیدی کارگر میتواند اطلاع شفاهی داده و اعلام کند که قصد همکاری ندارد آیا کارفرما میتواند به علت ترک کار پس از یک روز حقوق آن ماه و الباقی عیدی و پایان کار کارگر را پرداخت نکند

        1. سلام کاربر گرامی،
          طبق ماده 25 قانون کار اگر قرارداد کار برای مدت موقت و یا برای انجام کار معین، منعقد شده باشد هیچیک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارد. اما در صورت توافق طرفین این امکان وجود دارد. لازم است استعفای خود را به صورت کتبی ارائه دهید.
          طبق تبصره ماده 21 قانون کار، کارگری که استعفا می‌کند موظف است استعفای خود را کتباً به کارفرما اطلاع دهد و یک ماه به کار خود ادامه دهد. گاهی کارفرما بلافاصله با استعفای کارگر موافقت نموده او را برای یک ماه بعد نزد خود نگه نمی‌دارد.
          همچنین کارگر موظف است رونوشت استعفا و‌ انصراف از آن را به شورای اسلامی کارگاه و یا انجمن صنفی و یا نماینده کارگران تحویل دهد.
          اگر کارفرما از کارگر یه خاطر ترک کار غیر موجه شکایت کند سنوات به شخص تعلق نخواهد گرفت اما اگر شرایط قانونی ترک کار (اعلام استعفا یک ماه قبل و… ) را رعایت کند مشمول دریافت حقوق و مزایا و سنوات است.
          اگر با ترک کار خسارتی به کارفرما وارد شود سنوات به شخص تعلق نخواهد گرفت که تشخیص این موضوع با هیئت تشخیص اداره کار خواهد بود.

  11. سلام وقتتون بخیر . من الان یک ماهه که شفاهی اعلام کردم میخوام از شرکت خارج بشم ولی با استعفام موافقت نشده و همینطور به من فرم استعفا کتبی نمیدن که پر کنم . از دو سال قراردادم یک سالش رفته و دویست ملیون هم سفته ضمانت دادم . من چجوری میتونم از شرکت خارج بشم ؟ توی قراردادم توضیحی نیومده که چجوری میشه از شرکت خارج شد فقط نوشته در صورت تایید کارفرما یک ماه بعد میشه خارج شد . حالا الان مشکل من اینه که کارفرما قبول نمیکنه من چیکار باید بکنم؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      طبق تبصره ماده 21 قانون کار، کارگری که استعفا می‌کند موظف است استعفای خود را کتباً به کارفرما اطلاع دهد و یک ماه به کار خود ادامه دهد و موظف است رونوشت استعفا و‌ انصراف از آن را به شورای اسلامی کارگاه و یا انجمن صنفی و یا نماینده کارگران تحویل دهد.
      استعفا باید به صورت کتبی به کارفرما و نماینده کارگران در اداره کار ابلاغ شود در صورت تحویل چک یا سفته لازم است مشخصات سفته تحویل شده بایت کار در برگه استعفا ذکر شود. در صورتی که قرارداد کار موقت و برای مدت معین باشد استعفا در صورت توافق کارفرما قابل قبول است.

      1. درود . ممنون از پاسختون ولی جایی توی یک سایت حقوقی خوندم که قرارداد موقت امکان فسخ از هیچکدوم از طرفین رو نداره . الان یخورده گیج شدم که میتونم قانونی اقدام کنم برای استعفا یا خیر

        1. سلام کاربر گرامی،
          طبق ماده 25 قانون کار اگر قرارداد کار برای مدت موقت و یا برای انجام کار معین، منعقد شده باشد هیچیک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارد. اما در صورت توافق طرفین این امکان وجود دارد. لازم است استعفای خود را به صورت کتبی ارائه دهید. در واقع عرف رایج برای فسخ قراردادکار موقت استعفای کارگر است که به صورت کتبی به کارفرما و نماینده کارگران ارائه میشود. در صورت توافق کارفرما قرارداد فسخ خواهد شد. اما در صورتی که کارفرما با استعفا موافقت نکند لازم است به همراه برگه استعفا، اظهارنامه قانونی با ذکر دلایل موجه استعفا به اداره کار ارائه کنید.
          در عرف قانون گذار برای حل اختلاف میان کارگر و کارفرما مراحلی را پیش بینی کرده است: سعی در حل اختلاف با توافق یکدیگر؛ اگر نتوانستند توافق کنند به شورای اسلامی کار یا انجمن صنفی مراجعه کنند در صورتی که در این مراجع نیز اختلافشان حل نشد به هیات تشخیص و در مرحله بالاتر به هیات حل اختلاف که در ادارات کار مستقر هستند مراجعه کنند.

  12. سلام من از روز سه شنبه به مدت سه روز سرکار نرفتم
    مریض بودم الان ک به پزشک مراجعه میکنم استعلاجی برای روزهای قبل رو نمیدن برای روزای بعد مراجعه میدن و شرکت از من بابت این سه روز برگه استعلاجی می‌خواد. آیا عدم حضور میخورم؟ شرکت میتونه اخراجم کنه؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      کارفرما میتواند برای روزهای غیبت بدون گواهی برای شما مرخصی استحقاقی و یا کسر کار رد کند. در صورت اخراج، کارگر میتواند اعتراض کرده و بعد کمیسیون وزارت کار باید بررسی کرده و نظر دهد.

    1. اگر کارفرما مدرکی از ترک کار داشته باشد و بتواند این موضوع را اثبات کند حتی اگر قرارداد کتبی نباشد در صورتی که با ترک کار خسارتی به کارفرما وارد شود میتواند حقوق را پرداخت نکند، که تشخیص این موضوع با هیئت تشخیص اداره کار خواهد بود.

  13. سلام وقت شما بخیر
    من با یه وکیل وزارت کار صحبت کردم به من گفتند که هر زمان که استعفا رو بدیم نیازی نیست که حتما یک ماه رو سر کار بمونیم، الان نمیدونم قانونیش کدومه

    1. سلام کاربر گرامی،
      کارگر پس از اعلام تصمیم خود مبنی بر ترک کار موظف است ۳۰ روز به خدمت در سمت شغلی خود ادامه دهد، تا کارفرما نیروی جایگزینی برای وی بیابد. این مسئله وابسته به توافق کارگر و کارفرما است؛ گاهی کارفرما بلافاصله با استعفای کارگر موافقت نموده او را برای یک ماه بعد نزد خود نگه نمی‌دارد.

  14. سلام خسته نباشید .ممنونم بابت توضیحاتی ترک کاری که دادین.بعداز ترک کار که بتونم حق و حقوق گذشته مون ازشرکت که کارمیکردیم از اداره کاربگیرم تاچه مدت وقت داریم.که قانونی شکایت کنیم.

    1. سلام
      شما با مراجعه به اداره کار میتونید در این مورد با مشاورین مستقر در این اداره اطلاعات بدست آورید.

    2. با سلام
      در قرارداد موقت اگر قرار بر این باشه که برای مدتی مثلا یکماه کار به صورت دورکاری انجام شود، در صورت بروز احتلاف کارگر از چه راه هایی میتونه دورکاری رو ثابت کنه؟ و آیا کارفرما نمیتونه ترک از کار بزنه؟

      1. سلام کاربر گرامی،
        اثبات دورکاری با دلایل مانند کار انجام شده و شهادت شهود و بازرسی از محل کار انجام میشود.
        ترک کار در واقع به معنی فسخ یک طرفه قرارداد است و طبق ماده 25 قانون کار اگر قرارداد کار برای مدت موقت و یا برای انجام کار معین، منعقد شده باشد هیچ یک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارد. و رسیدگی به اختلافات ناشی از این نوع قراردادها در صلاحیت هیات‌های تشخیص و حل اختلاف است.

        1. سلام وقتتون بخیر من در تاریخ 1401/2/1 در مسیر محل کار خود تصادف کردم و به کارفرما اطلاع دادم که تصادف کردم که بعدمن به مدت 14روز بیمارستان بستری بودم و بعد از آن هم تا 1401/5/31 استعلاجی دارم هم از بیمارستان وهم پزشکی قانونی که این موضوع را هم اطلاع دادم که متوجه شدم بدون هیچ دلیلی ترک کار من را زده چطور می توانم پیگیر بشم ممنون

          1. سلام کاربر گرامی،
            طبق ماده 25 قانون کار اگر قرارداد کار برای مدت موقت و یا برای انجام کار معین، منعقد شده باشد هیچیک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارد. و رسیدگی به اختلافات ناشی از نوع این قراردادها در صلاحیت هیات‌های تشخیص و حل اختلاف است.
            به اداره کار شکایت کنید.

          2. سلام، وقت بخیر، حدود ۷ ماه هست که بنده در یک شرکت خصوصی مشغول به کارهستم و دراین مدت نه قراردادی منعقد گردید و نه حق و حقوقی طبق توافق پرداخت شد تصمیم گرفتم که ترک کارکنم ولی کارفرما ادعا کردن ترک کار اخلاقی نیس و موظف هستم تا یک ماه سرکار برم تا نیروی جایگزین پیدا بشه ، الان تمایلی به رفتن ندارم و کارفرما هم در قبال پیام ها و کارهایی که پیگیری میکنم عکس العملی نشون نمیدن، تصمیم گرفتم که دیگه دفتر نرم وقید حقوق و تسویه رو بزنم، بنظرشما این تصمیم درست هست؟

          3. سلام دوست عزیز
            پاسخ به پرسش شما منوط به اطلاع از جزئیات قرارداد و پرداختی‌های کارفرما است. از این رو توصیه می‌کنیم پیش از تصمیم گیری با مشاورین امور کار صحبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :