فهرست مطالب

102

توصیه ها و نکات قبل از کنکور

اغلب، داوطلبین چند هفته قبل از شروع کنکور حالاتی از خود نشان می‌دهند که گویای وجود اضطراب و نگرانی در آنهاست که متأسفانه گاه همین امر منجر به ایجاد شرایط بحرانی در خانواده و در برخی موارد باعث از بین رفتن تمام تلاش‌های ماهانه و حتی سالانه انها می‌شود.

برخیها گمان می‌کنند که چند هفته مانده به کنکور باید به فرزندان خود نکات و راهکارهای غلبه بر اضطراب و فشار عصبی ناشی از امتحان را بیاموزند و یا یادآوری کنند حال آنکه در این شرایط، شما تنها باعث افزایش فشار و اضطراب می‌شوید زیرا به فرزندتان این امر را القاء می‌کنید که من مطمئنم اضطراب داری و به همین دلیل راهکارهای مناسب را به تو ارائه می‌دهم؛ لذا به تمامی والدین توصیه می‌شود که به جای انجام این کار در آستانه کنکور از چندی قبل اقدام به انجام آن کنید. نکات ذیل راهکارهای مناسبی برای راهنمایی هستند.

۱- اگر در هر لحظه از زمان امتحان، احساس اضطراب و نگرانی کردید، لحظاتی به افرادی که در زندگی شما الگوی قدرت و اعتماد به نفس به شمار می‌روند فکر کنید.

۲- اگر با سؤالی روبه‌رو شدید که در نگاه اول متوجه شدید قادر به پاسخ دادن آن نیستید چند لحظه تأمل کنید و در ذهن‌تان آن مبحث را مرور کنید و به سؤال و پاسخ‌های مشابه فکر کنید. در پیدا کردن پاسخ عجله به خرج ندهید و مطمئن باشید با دقایقی تمرکز می‌توانید پاسخ را بیابید و درصورت به نتیجه نرسیدن آن سؤال را رها کرده و بعد از اتمام پاسخ‌دهی به سؤالات- درصورت داشتن زمان- دوباره به آن سؤال رجوع کنید.

۳- اگر صبح روز کنکور احساس اضطراب و نگرانی می‌کنید، به موسیقی بدون کلام آرامش‌بخشی گوش دهید؛ این کار باعث افزایش تمرکز و آرامش شما می‌شود.

۴- سر جلسه یک بطری آب کنارتان داشته باشید تا درصورت تشنگی از آن بنوشید؛ البته سعی کنید از آب سرد استفاده نکنید.

۵- خوردن میوه‌هایی مانند سیب و موز را به‌طور پیوسته در برنامه غذایی پیش از امتحانتان بگنجانید تا سطح قند‌خون‌تان، در حد متعادل باقی بماند.

۶- زمانی از روز را فقط به دوره کردن آنچه خوانده‌اید اختصاص دهید و با برنامه‌ریزی مناسب برای تمامی درس‌های‌تان زمان دوره را در نظر بگیرید.

آخرین تمهیدات

در چند روز پاياني، مراقب باشيد در دام اضطراب خودساخته نيافتيد. سعي كنيد از روز ماقبل كنكور، تست زني و تمرين را كنار بگذاريد. اگرچنين كاري كرديد توجه داشته باشيد كه هم هي وقت را پاي تلويزيون صرف نكنيد، فقط به خواب و استراحت نپردازيد و يا به دنبال سوژه هاي جديد فكري نرويد. به جاي آن، در فضاي سبز قدم بزنيد، موسيقي ملايم گوش كنيد، ورزش كنيد، به عبادت بپردازيد و دقايقي هم به تصويرسازي ذهني و يا تمرين. شب شام سبكي ميل كنيد. 10 شب بخوابيد و صبح زود بيدار شويد. حتما صبحانه مقوی بخورید و بدون صبحانه از منزل خارج نشوید حتي اگر عادت به صبحانه ي اول صبح نداريد حداقل كره و عسل و تخم مرغ و چاي هر چند اندك، ميل كنيد. بد نيست چند عدد شكلات همراه داشته باشيد. همه ي وسايل مورد نياز را آماده كرده و در جاي مشخصي قرار دهيد. اين كار را حتما خودتان انجام دهيد. دو عدد خودكار، يك مداد تراش و يك مداد پاكن كافي است. براي اطمينان بيشتر، بهتراست يك جامدادي داشته باشيد تا وسايل يك جا باشند. اگرعينكي هستيد در صورتي كه سابقه ي شكستن و خراب كردن عينك داريد! عينك يدكي تهيه كنيد تا به مشكلي برنخوريد. به تمهيدات و مقدمات لازم قبل از كنكور توجه داشته باشيد.

مكان آزمون

در مورد مكان آزمون، توجه به چند نكته مهم است. اول محل آزمون و مسير آن را شناسايي كنيد. لازم است به شماره ي داوطلبي خود كاملا توجه داشته باشيد تا خداي نكرده در مورد محل آزمون دچار اشتباه و مشكل نشويد. اگر روز آزمون صبح زود و سر موقع از منزل خارج شويد اطمينان و آرامش بيشتري خواهيد داشت و هر گونه اشتباه احتمالي قابل جبران خواهدبود. دوم درمورد مكان آزمون و شرايط محيطي آن،خود را براي هر نوع وضعيتي آماده كنيد. پيش بيني اين وضعي تنها به شما كمك مي كند كه اگر با شرايط نامناسبي رو به رو شويد دست و پايتان را گم نكنيد. ممكن است صندلي شما جايي باشد كه مراقبين و رابطين جلسه زياد تردد نمايند، شايد صداي كولر و يا نزديكي فاصله ي آن،شما را اذيت كند، و يا شايد صداي سيستم صوتي نا مناسب باشد،به هر حال براي مواجهه با هر وضعيتي آماده باشيد. اگرموضوعي موجبات ناراحتي شما را فراهم مي آورد محترمانه به مسؤلين جلسه يادآوري كنيد. محل آزمون و مسيرآن را از قيل شناسايي كرده و براي موقعيت مكاني پيش بيني هاي احتمالي لازم را به عمل آوريد.

سر جلسه

عده اي به دليل اضطراب و يا شايد ناشي گري ‐ به خصوص براي آن هايي كه تجربه اول است ‐ حساسيت هاي خنده داري از خود نشان مي دهند. البته رعايت يك سري اصول كلي لازم است ولي وسواس نيست. وسواس درمورد نحوه ي پركردن خانه هاي پاسخنامه، پاك كردن و تصحيح اشتباهات، تطبيق چندباره ي شماره سؤال با شماره ي پاسخنامه، سرعت در برداشتن دفترچه سؤالات و عجله در آغاز پاسخگويي…، موجب اتلاف وقت و افزايش اضطراب مي شوند. سرجلسه كارخود را بكنيد و كاري به ديگران نداشته باشيد. اگر از داوطلبان اطراف شما كسي سؤال پرسيد و يا حتي تقلب خواست، اصلا توجه نكنيد و براي خود دردسر نسازيد. براي رفع خستگي در سر جلسه، مي توانيد بعضي از تمرينهاي آرميدگي را انجام دهيد. سر جلسه ي آزمون دقت لازم را در پاسخگويي داشته باشيد ولي وسواس به خرج ندهيد. توكل و توسل و ياد خدا آرامش بخش دلهاست. همچنین در صورت امکان دفترچه سوالات را از جلسه خارج و برای آماده کردن هرچه سریعتر حل تشریحی، آن را به صورت اسکن شده لطفا ارسال کنید. اگر فكر مي كنيد واقعا كارهاي لازم را انجام داده ايد و در آن چه كه از دستتان برمي آمد كوتاهي نكرده ايد پس اضطراب و نگراني را به خود تحميل نكنيد، توكل داشته باشيد و با توسل به معصومين و ائمه اطهار از آنان مدد بجوييد. به خودتان و تلاش هاي صورت گرفته اعتماد داشته باشيد و اين اعتماد را با توكل و توسل، كامل كنيد.

موفق باشید….

نویسنده مطلب : یاسر آسترکی (کنکور حسابداری )

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :