فهرست مطالب

break(great for any design)

به نام پروردگار بی همتا و با سلام و عرض ادب به همه شما کاربران عزیز ، در راستای آگاه کردن کاربران و علاقمندان رشته حسابداری از مسائل روز ، بد نبود اشاره ای به فاینانس داشته باشم و توضیحات مختصری را در رابطه به امور مالی و مالیاتی در روابط بین المللی ارائه کنم.فاینانس به نوعی قرارداد تامین مالی اطلاق می شود که از طریق منابع بین المللی تامین خواهد شد.این قراردادها با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی میان مدت با اعتبار دهندگان خارجی منعقد می شود ، که در این انتقال سرمایه کوتاه مدت ، بلافاصله بعد از مهلت مقرر باید اصل مبلغ سرمایه گذاری به همراه سود برگشت داده شود .نوع تامین مالی بیشتر شامل موارد زیر است :

  • اجرای پروژه های جدید زیر بنایی و عملیاتی
  • اجرای پروژ های طرح های تولیدی و توسعه ای
  • خرید تکنولوژی و تجهیزات مربوط به طرح های سرمایه ای و توسعه ای
  • خدمات فنی و مهندسی پروژه های توسعه ای و سرمایه ای

تسهیلات مالی و اعتباری خارجی عمدتا” سه مورد را شامل می شود :

  1. تسهیلات مالی و اعتباری که مستقیما” از سوی دولت اخذ می شود مانند تسهیلات مالی بانک جهانی .
  2. تسهیلات اعتباری است که سیستم بانکی مستقیما” از طریق اعتبار خود اخذ می کند .
  3. دستگاه هایی که با استفاده از توان و اعتبار خود می توانند تسهیلات اعتباری در چارچوب قوانین جاری کشور اخذ نمایند.

مبانی محاسبه سود متعلق به تسهیلات ، نرخ های متداول بین المللی نظیر نرخ بین بانکی لندن ( LIBOR) می باشد ، این سود بر اساس نرخ شناور و یا نرخ ثابت به اضافه حاشیه سود که معمولا” 5% مبلغ استفاده شده از تسهیلات می باشد ، محاسبه می گردد. ضمنا” طبق استانداردهای بین المللی ، در کلیه قرادها مقرر می شود که سود بدون کسر هر گونه هزینه ای از جمله مالیات به اعتباردهنده پرداخت شود.

قرارداد فاینانس ، فی مابین منابع بین المللی ارائه دهنده تسهیلات از یک سو و استفاده کنندگان این تسهیلات در سوی دیگر پس از انجام مذاکرات لازم و دستیابی به توافق منعقد می گردد.با توجه به اینکه طرفین این قرارداد در دو ویا چند کشور با قوانین حقوقی متفاوت مستقر می باشند ، چگونگی تنظیم بند های حقوقی و رجوع در موارد حل اختلاف از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین دلیل این نوع قراردادها توسط مشاورین و کارشناسان حقوقی حرفه ای تنظیم می شود.

maglev-public-transport-system_08_x3g55_17621

در حقیقت فاینانس این مفهوم را می رساند که یک بانک و یا موسسه تجاری خارجی وامی را به منظور انجام پروژ ه مشخصی طی یک قرارداد می دهد و هیچگونه کنترل و نظارتی بر روی هزینه ها نداشته  و در نتیجه تعهدی برای به ثمر نشستن طرح ندارد . در سررسید تعیین شده اصل و فرع وام را از طرف قرارداد ویا بانک تضمین کنند هقرارداد دریافت می نماید.

معمولا” بین 80 و 85 درصد قراردادها ، مشمول تسهیلات فاینانس می شود .دوره بازپرداخت این تسهیلات معمولا” 6 ماهه ودرر 17 قسط می باشد. از جمله مواردی که به عنوان وثیقه قابل قبول است می توان به اموال غیر متقول ، سفته یا برات ، اوراق سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار اشاره کرد. سود مربوط به اعتبارات و تسهیلات اعطایی موسسات خارجی مقیم خارج کشور که هیچگونه فعالیت عملیاتی در کشور ندارند مشمول پرداخت مالیات به دولت جمهوری اسلامی نخواهند بود .

امید است با این توضیحات مختصر توانسته باشم شما کاربران را با واژه فاینانس آشنا کنمو

در صورت تمایل نظرات خود را در مورد این مطلب ارسال کنید.

پاینده و سربلند باشید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :