فهرست مطالب


با سلام به همه کاربران و دوستان عزیز ،

در بخش قبلی مطالبی مقدماتی در مورد بورس و نحوه فعالیت آن برای شما نوشتیم. حالا فرض کنید شما قصد ورود به این بازار را دارید، یکی از مواردی که شما باید هنگام ورود به بورس توجه داشته باشید مفهوم شاخص بورس است؟ در کنار زیبایی منحصر بفرد این بازار ، دارای پیچیدگیهایی هم هست و شما با آشنایی با شاخص کل و شاخص بورس می توانید با تمرکز بیشتری تصمیم گیری کنید.

شاخص، یک معیار آماری است که تغییر حرکت و جهت یک اقتصاد یا یک بازار سهام را نشان می‌دهد.برای محاسبه شاخص یک سال را به عنوان سال مبنا یا پایه فرض کرده و پس از تقسیم ارزش جاری بر ارزش مبنا ( ارزش سال پایه ) آن را در عدد 100 ضرب می کنیم.

عدد بدست آمده شاخص آن گروه یا دسته مورد نظر را به ما نشان می‌دهد. شاخص قیمت یا شاخص بها متغیری در اقتصاد است که تحولات قیمت را بر مبنای یک سال پایه نشان می‌دهد.حال اینکه در هر بازار بورس شرکتها در دسته ها و گروه های مختلفی دسته بندی می شوند که هر گروه دارای شاخص مختص خود است،

برخی از شاخص های بورس عبارتند از:

شاخص صنعت

این شاخص عملکرد شرکت‌های صنعتی بورس را نشان می‌دهد.
شاخص واسطه‌گری‌های مالی:این شاخص عملکرد شرکت‌های واسطه‌گری مالی شامل شرکت هلدینگ‌ ها، سرمایه‌گذاری‌ها و لیزینگ‌ها را نشان می‌دهد.

شاخص قیمت و بازده نقدی

شاخص قیمت و بازده نقدی را می‌توان یکی از دقیق‌ترین شاخص‌های محاسبه در بورس تهران به حساب آورد چون تقسیم سود در شرکت‌ها و بازده سهام بر اثر افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در آ‌ن مدنظر قرار گرفته است.
بطور کلی شاخص ها ابزار اندازه گیری بازار سهام شرکتها هستند .

پرشین حساب به شما پیشنهاد میکند برای ورود به این بازار پردرآمد عجله نکنید و حتما” از مشاورین و سایتهای حرفه ای که در بخش های بعدی برخی از آنها را معرفی خواهیم کرد ، کمک بگیرید .لازم است بدانید :انواع بورس‌ها را می‌توان به سه دسته‌ی کلی بورس کالا، بورس ارز و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی کرد.

بورس کالا

بازاری که در آن خرید و فروش کالاهای معین صورت می‌گیرد و به طور منظم و دائم فعال است بورس کالا نام دارد. در بورس کالا معمولاً مواد خام و مواد اولیه مورد معامله قرار می‌گیرد. هر بورس کالایی را با نام همان کالایی که مورد معامله قرار می‌گیرد نام‌گذاری می‌کنند. مثلاً بورس نفت و بورس گندم.

بورس ارز

در بورس ارز، همان طور که از نام آن مشخص است، کار خرید و فروش پول‌های خارجی انجام می‌گیرد. این بورس در کشور ما فعال نیست اما در کشورهای پیشرفته فعالیت چشم‌گیری دارد.

بورس اوراق بهادار

در بورس اوراق بهادار دارایی‌های مالی از قبیل سهام، اوراق مشارکت و… مورد معامله قرار می‌گیرد.

دوستان بعد از همه این توضیحات نحوه ورود شما به این سیستم خیلی مهم است . یعنی اینکه شما به چه عنوانی قصد فعالیت دارید : سرمایه گذار ، کارشناس ، کارگزار و یا مشاور ؟ هر یک از این موارد مستلزم کسب مهارتها و تجربیات مختص خود است ،در بخشهای بعدی بیشتر سعی می کنیم روشهای ورود به این بازار را برای شما تشریح کنیم.

آرزوی موفقیت برای همه شما را دارم .

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

6 پاسخ

  1. سلام
    برای من تازه کار که اطلاعات کمی هم در مورد بورس دارم پیشنهاد چیست راهکار دریافت اطلاعات مفیدبرای تازه کار

    1. سلام
      اگر نمی خواهید خودتان خرید و فروش کنید به کارگزاری می سپارید در غیر اینصورت می توانید از دوره مقدماتی تا تکنیکال و تحلیل بازار جلو بروید.
      به سایت سازمان بورس به آدرس http://www.seo.ir مراجعه فرمایید.
      موفق باشید.

  2. سلام
    میخواستم اگه میشه درباره نحوه ورود به بورس و نحوه خرید و فروش سهام ازتون مشاوره بگیرم

    1. سلام سعید جودکی عزیز
      خوشحال میشم بتونم در این زمینه کمکی به شما بکنم .
      موفق باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :