فهرست مطالب

به نام خدا و عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما کاربران عزیز .امیدوارم آماده دریافت مطالب جدید از طرف ما باشید.امروز تصمیم دارم درباره هزینه یابی بر مبنای فعالیت(ABC) مطالبی را عنوان کنم.
سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت یکی از سیستم های نوین هزینه یابی محصولات است .این سیستم جایگزین هزینه یابی سفارش کار یا مرحله ای نیست ، بلکه می تواند همراه آن ها به کار گرفته شود تا اطلاعات دقیق تری را درباره هزینه ها و در نهایت تصمیم گیری های اقتصادی مدیریت فراهم کند.

یکی از ویژگی های مهم هزینه یابی بر کبنای فعالیت که آن را از سیستم سنتی متمایز می کند ، این است که به پدیده های نوین و اثرات فن آوری حاکم بر صنایع امروز توجه می کند و در حد امکان این اثرات را به طور کمی جذب محصولات یا خدمات می کند.
پیدایش فرآیند خودکار ماشین های الکترونیکی ، آدم واره ها (رباط ها) و به طور کلی فن آوری پیشرفته تولید ، ساختار هزینه ی محصول را به شدت تغییر داده است .
هنگامی که شرکتی از فن آوری پیشرفته استفاده می کند،هزینه های فن آوری آن بطور قابل ملاحظه افزایش می یابد،اما در عوض هزینه های کار مستقیم به شدت کاهش می یابد و اگر مدیریت از تفکر جدید مدیریت موجودی کالا مانند ” سیستم به هنگام موجودی کالا ” استفاده کند ، هزینه های نگهداری موجودی کالا هم به شدت کاهش پیدا می کند و حتی هزینه های مصرف مواد اولیه مستقیم هم کاهش می یابد.

نتیجه این وضعیت آن است که در حال حاضر اهمیت هزینه های غیرمستقیم تولید در واحدهای صنعتی افزایش یافته و درصد سهم هزینه های غیرمستقیم از کل هزینه های تولید افزایش چشمگیری در مقابل هزینه های مستقیم پیدا کرده است.
سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت فلسفه نوین مدیران را نیز به طور کمی در هزینه یابی محصول منظور می کند .فلسفه نوین مدیریت جلب رضایت مشتریان و رقابت با سایر شرکت ها در سطح بین المللی است .

برای دسترسی به موارد بالا باید حداقل به دو عامل زیر توجه کرد :

  1.  افزایش کیفیت محصول
  2. تولید انعطاف پذیر به نحوی که منطبق با سلیقه های گوناگون و متنوع مشتریان باشد.

بنابراین سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت علاوه بر هزینه های مواد اولیه مستقیم ، کار مستقیم و هزینه های غیرمستقیم تولید(سربار) هزینه های گوناگون مربوط به فن آوری ، کنترل کیفیت محصول و هزینه های مربوط به تولید انعطاف پذیر را در بر می گیرد.

سیستم مزبور علاوه بر هزینه های معمول سنتی ، دو نوع هزینه ی متغیر جدید را در ساختار جمع هزینه های هر واحد محصول منظور می کند:

1- هزینه های مربوط به پیچیدگی محصولات
2- هزینه های مربوط به تنوع محصولات

تعریف هزینه یابی بر مبنای فعالیت :

سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت تولیدی ،فعالیت های عمده فرآیند تولید را شناسایی می کند و سپس در یکی از چهر طبقه فعالیت های سطح واحد محصول ، سطح دسته محصول ، سطح محصول و سطح کارخانه طبقه بندی می کند .
هزینه های سه طیقه از فعالیت ها با استفاده از محرک های هزینه های مورد تخصیص است ، به محصولات تخصیص داده می شود ،اما هزینه های فعالیت خای سطح کارخانه به عنوان هزینه های دوره تلقی می گردد یا بر مبنای اختیاری به محصولات تسهیم می شود .

هزینه های غیر مستقیم تولید:

مشکل هزینه یابی بیش از حد و هزینه یابی کمتر از حد محصولات زمانی رخ میدهد که تخصیص هزینه های غیرمستقیم تولید (سربار)بر اساس سطح حجم یا سطح واحد محصول انجام شود یا هزینه های مزبور بر مبنای هر ساعت کار ماشین یا هر ساعت کارمستقیم به محصولات تخصیص یابد ، بدون اینکه هزینه های مزبور متاثر از تغییرات حجم تولید باشد.
اولین بار شرکت تنسی توانست با استفاده از تکنیکهزینه یابی بر مبنای فعالیت ،مشکلات هزینه یابی صحیح نرخ سپرده های مشتریان خود را حل کند و به موقعیت های بزرگی نایل شود.

فعالیت های فاقد ارزش افزوده :

دلیل اصلی به کارگیری هزینه یابی بر مبنای فعالیت ، اصلاح هزینه یابی کمتر یا بیشتر از حد معمول از طریق تخصیص درست هزینه های غیر مستقیم تولید است.مزیت دیگر تکنیک مزبور،شناسایی هزینه های فاقد ارزش افزوده است .فعالیت های فاقد ارزش افزوده نشان دهنده مصرف منابع بنگاه اقتصادی برای انجام فعالیت هایی است که برای آن بنگاه یا مشتریان ایجاد ارزش نمی کند .فعالیت های فاقد ارزش افزوده ،کیفیت یا عملکرد محصول یا خدکت را بهبود نمی بخشد ،اما می تواند آثار نامطلوبی بر هزینه ها و قیمت محصول یا خدمت داشته باشد.

نقل و انتقال مواد اولیه نمونه ای از فعالیت فاقد ارزش افزوده می باشد فعالیت هایی مانند تهیه اظهارنامه مالیاتی که انجام آن ها طبق قانون الزانی است اما هیچگونه ارزش افزوده ای برای مشتریان ،محصولات و خدمات ایجاد نمی کند را نمی توان فعالیت های فاقد ارزش افزوده دانست .

فرآیند اصلاح و بهبود فعالیت ها :

هزینه یابی بر مبنای فعالیت بر فعالیت های بنگاه اقتصادی متمرکز می شود .هدف اصلی آن نیز بهبود شیوه تخصیص هزینه ها به محصولات و خدمات است .پس از شناسایی محرک های هزینه و فعالیت های فاقد ارزش افزوده ،سعی می شود که فرآیند اجرای آنها به طور مداوم بهبود یابد.
دیدگاه تخصیص مناسب بهای تمام شده و دیدگاه بهبود فرآیند ها در شکل زیر نشان داده شده است .در این شکل دیدگاه بهای تمام شده در ستون عمودی و دیدگاه بهبود فرآیند ها در ستون افقی نشان داده شده است.

 

تصویر هزینه یابی بر مبنای فعالیت111

در ادامه به بحث هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC)(بخش دوم) میپردازیم.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

یک پاسخ

  1. با سلام و خسته نباشید درصورت امکان pdf یا اسلاید درخصوص حسابداری مدیریت پیشرفته داشته باشین و ایمیل کنید
    لطف بزرگی بهم کردین…متن انگیسی باشه مزید برامتنانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :