فهرست مطالب

هزینه قابل قبول مالیاتی چیست؟

تعریف و شرایط پذیرش هزینه های قابل قبول مالیاتی در متن مقاله مطرح شده است

تفاوت هزینه های قابل قبول مالیاتی با هزینه های غیرقابل قبول مالیاتی در چیست؟

هزینه های قابل قبول مالیاتی قابل کسر از درآمد مشمول مالیات هستند اما هزینه های غیرقابل قبول مالیاتی از درآمد مشمول مالیات کسر نمیشوند

آیا سود پرداختی به سرمایه گذاران جزء هزینه های قابل قبول مالیاتی است؟

سود پرداختی در صورت احراز شرایط خاصی هزینه قابل قبول است. بخشنامه مربوطه را در مطلب ببینید

هزینه های قابل قبول مالیاتی در حقیقت هزینه‌هایی است که یک کسب و کار به منظور کسب درآمد در راستای فعالیتهای شرکت متحمل می‌شود. مطابق قانون این هزینه‌ها از درآمد مشمول مالیات مودیان کسر می‌شود. به این منظور قانون گذار در ماده 147 و 148 قانون مالیاتهای مستقیم به معرفی هزینه های قابل قبول مالیاتی و همچنین شرایط پذیرش این هزینه‌ها پرداخته است. در این مطلب آموزش رایگان مالیات همراه ما باشید تا شما عزیزان را با انواع هزینه قابل قبول مالیاتی و نکات مربوط به آن آشنا نماییم. همچنین در انتهای مطلب می‌توانید لیست هزینه‌های قابل قبول را مطابق متن ماده 148 ق.م.م دریافت نمایید.

یه خبر خوب برای شما دوست عزیزی که دنبال کسب درآمد هستی. با تهیه دوره آموزش جامع مالیات پرشین حساب میتونی کسب و کارت رو توی حوزه مالیات راه اندازی کنی و کلی درآمد کسب کنی. این فرصت رو از دست نده.

آموزش مالیات

هزینه های قابل قبول مالیاتی چیست؟

بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم، هزینه‌هایی که یک کسب و کار برای کسب درآمد متحمل می‌شود به دو دسته کلی زیر تقسیم می‌شود:

  • هزینه های قابل قبول مالیاتی
  • هزینه های غیر قابل قبول مالیاتی

هزینه های قابل قبول مالیاتی

بر اساس ماده 147 قانون مالیاتهای مستقیم هزینه‌های قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات به شرحی‌که ضمن مقررات این قانون مقرر می‌گردد عبارت است از‌ هزینه‌هایی که در حدود متعارف متکی به مدارک بوده و منحصرا مربوط به تحصیل درآمد موسسه در دوره مالی مربوط با رعایت حد نصاب‌های مقرر ‌باشد.

! نکته: در مواردی‌که هزینه‌ای در این قانون پیش‌بینی نشده یا بیش از نصاب‌های مقرر در این قانون بوده ولی پرداخت آن به موجب قانون و یا مصوبه ‌هیئت وزیران صورت گرفته باشد، نیز قابل قبول خواهد بود.

هزینه های غیر قابل قبول مالیاتی

هزینه های غیرقابل قبول مالیاتی آن دسته از هزینه‌های یک واحد اقتصادی هستند که در چهارچوب قانون مالیاتها (ماده 147 و 148 قانون مالیات مستقیم) قرار نگرفته و در نتیجه مورد تایید کارشناسان سازمان قرار نمی‌گیرند. این هزینه‌ها از درآمد مشمول مالیات کسر نشده و جزء منابع دریافت مالیات در نظر گرفته می‌شوند.

هزینه های قابل قبول و غیرقابل قبول مالیاتی
هزینه های از دیدگاه مالیاتی به دو دسته هزینه های قابل قبول و غیرقابل قبول تقسیم میشوند

4 شرط مهم پذیرش هزینه های قابل قبول مالیاتی

بر اساس ماده 147 ق.م.م، شرایط پذیرش هزینه‌ها از سوی سازمان مالیاتی به عنوان هزینه قابل قبول به شرح زیر است:

  • در حدود متعارف متکی به مدارک باشند؛ برای وقوع هزینه اسناد و مدارک قابل اثبات از جمله صورتحساب قانونی موجود باشد
  • منحصرا مربوط به تحصيل درآمد موسسه در دوره مالی مربوط ‌باشد؛ هزینه‌ها مربوط به درآمد کسب شده در همان دوره مالی باشد (اصل تطابق درآمد و هزینه)
  • با رعایت حد نصاب‌های مقرر (برای هزینه) باشد؛ سازمان مالیاتی برای پذیرش برخی هزینه‌ها به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی، سقف مشخصی تعیین نموده است؛ هزینه مازاد بر سقف تعیین شده پذیرفته نمی‌شود
  • مربوط به درآمدهای معاف یا مشمول نرخ صفر نباشد

خوب است بدانید:

از لحاظ مقررات قانون مالیاتهای مستقیم، کليه اشخاص حقوقی و همچنين صاحبان مشاغل موضوع ماده 95 ق.م.م که مکلف به نگهداری دفاتر هستند، در حکم موسسه محسوب می‌شوند. همچنين هزينه‌های قابل قبول مالياتی در مورد ساير صاحبان مشاغل نيز قابل پذيرش است.

شرط تهاتر حساب های دریافتنی و پرداختنی با هزینه های قابل قبول مالیاتی

هزینه‌هایی که به شیوه تهاتری انجام شود، هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب نمی‌شود. در حقیقت، مطابق تبصره 3 ماده 147 ق.م.م تنها پذيرش هزينه­‌های پرداختی قابل قبول مالياتی موضوع قانون مالیاتهای مستقیم که به شيوه تهاتری انجام نشود از مبلغ پنجاه ميليون ريال به بالا امکان پذیر است و شرط پذیرش این هزینه‌ها، پرداخت يا تسويه وجه آن از طريق سامانه (سيستم) بانکی است.

! نکته:

مطابق تصویب نامه شماره ۷۷۸۹۹/ت/۵۹۷۲۷هـ مورخ ۱۴۰۱/۵/۱۹ پذیرش هزینه های قابل قبول، به مبلغ ۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال افزایش یافت.

لیست هزینه های قابل قبول مالیاتی

سازمان مالیاتی با هدف کمک به مودیان در تعیین درآمد مشمول مالیات خود، لیست هزینه های قابل قبول مالیاتی ماده 148 ق.م.م اعلام نمود. در ادامه می‌توانید لیست این هزینه‌ها را دانلود نمایید.

هزینه های غیر قابل قبول مالیاتی

همان گونه که پیش از این گفته شد، هزینه‌هایی که شرایط مطرح شده در مواد 147 و 148 ق.م.م را نداشته باشند، هزینه های غیرقابل قبول مالیاتی هستند. به عبارت دیگر در صورتی که هزینه‌ها با یکی از شرایط زیر مطابقت داشته باشند، جزء هزینه‌های غیر قابل قبول مالیاتی در نظر گرفته می‌شوند:

  • فاقد اسناد و مدارک مورد تایید سازمان مالیاتی
  • هزینه‌های غیرمرتبط با فعالیت اقتصادی مودی
  • عدم تطابق اصل درآمد و هزینه (درآمد و هزینه مربوط به یک دوره مالی نباشند)
  • هزینه‌های مازاد بر حدنصابهای مقرر سازمان مالیاتی
  • هزینه‌های مربوط به درآمدهای معاف از مالیات و یا مشمول نرخ صفر مالیاتی

! نکته: لازم است بدانید در موسساتی که غیر اشخاص حقوقی باشند حقوق و مزایای صاحب موسسه و اولاد تحت تکفل و همسر نامبرده جزء هزینه‌های قابل قبول منظور نخواهد شد.

مهم ترین بخشنامه ها هزینه قابل قبول مالیاتی

از آنجا که هزینه‌های قابل قبول مالیاتی در کاهش سود مجموعه و در نتیجه کاهش مالیات پرداختنی موثر است، در این خصوص بخشنامه‌های زیادی منتشر شده است؛ در ادامه به ذکر مهم‌ترین بخشنامه‌ها در این خصوص می‌پردازیم.

شماره بخشنامهتاریخشرح
  210/17505  1387/2/30کمک­های پرداختی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان بهزیستی کشور، جهت احداث واحدهای مسکونی برای مشمولین آیین‌­نامه، به استناد ماده 147 ق.م.م جزء هزینه­‌های قابل قبول مالیاتی برای تشخیص درآمد مشمول مالیات محسوب می­گردد
  92890  1387/9/13کمکهای اشخاص حقیقی و حقوقی برای احداث مساجد، مصلاها و مدارس علمیه به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شـود. اداره اوقاف و امور خیریه تنها مرجع تایید اسناد هزینه کمک اشخاص حقیقی و حقوقی برای احداث مساجد است
200/200641391/10/11در صورتی که طبق قوانین و مقررات مربوط عدم انجام تکالیف یا تعهد از سوی اشخاص، مشمول جریمه‌ای شناخته شود، این جرایم (به استثنای جرائم پرداختی به بانکها) به عنوان هزینه قابل قبول در تشخیص درآمد مشمول مالیات قابل پذیرش نیست
    19484/200/ص   1392/11/6مستنبط از مفاد ماده 147 و بند 1 ماده 148 ق.م.م، سود سپرده پرداختی توسط موسساتی که بدون مجوز به فعالیتهای موضوع ماده 1 قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی در امر واسطه‌گری مالی (عرضه و تقاضای پول) مبادرت می‌نمایند و در حدود متعارف متکی به مدارک و منحصرا مربوط به تحصیل درآمد موسسه در دوره مالی مربوط است، جزء هزینه‌های قابل قبول موسسات یاد شده محسوب می‌گردد
  230/93/99  1393/9/4 مالیات کافرمایان کارگاههایی که با هماهنگی بنیاد جانبازان، نیروی انسانی مورد نیاز خود را از میان ایثارگران انتخاب نمایند، با احتساب 150% حقوق پرداختی به ایثارگران جدیدالاستخدام به مدت پنج سال به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی در نظر گرفته می‌شود در مورد ثبت حسابداری 50% اضافه حقوق بخشنامه سازمان را مطالعه نمایید
 200/97/28  1397/2/30100% هزینه‌های اشخاص حقیقی و حقوقی در جهت احداث و تجهیز و توسعه و مناسب سازی تمامی مراکز توانبخشی، نگهداری و مراقبتی، حرفه‌‏آموزی، آموزشی، کارآفرینی، رفاهی و مسکن مورد نیاز افراد دارای معلولیت با تایید سازمان به ‌عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‏‌شود
جدول مهم ترین بخشنامه های مربوط به هزینه های قابل قبول مالیاتی

جدیدترین بخشنامه هزینه های قابل قبول مالیاتی

سازمان مالیاتی طی بخشنامه شماره 200/1402/10 مورخ 1402/4/31، شرایط پذیرش سود پرداختی به سپرده گذاران بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی را اعلام نمود.

بر این اساس به استناد بند 1 ماده 148 ق.م.م، سود پرداختی به سرمایه گذاران در صورتی که شرایط حد نصاب هزینه های قابل قبول مالیاتی (موضوع ماده 147 ق.م.م) را داشته باشد، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی در نظر گرفته می‌شود.

بخشنامه هزینه قابل قبول مالیاتی
صفحه اول بخشنامه هزینه قابل قبول مالیاتی
بخشنامه هزینه های قابل قبول مالیاتی
صفحه دوم بخشنامه هزینه قابل قبول مالیاتی

ویدیوی سازمان امور مالیاتی در مورد هزینه قابل قبول

سوالات متداول در مورد هزینه های قابل قبول مالیاتی → کلیک کنید

1) آیا هزینه ماموریت هزینه قابل قبول مالیاتی است؟

مطابق جزء ب بند 2 ماده 148 ق.م.م، برای هزینه ماموریت و مسافرت داخلی حد نصابی در نظر گرفته نشده است. اما برای هزینه ماموریت و مسافرت به خارج از کشور حد نصاب مقرر شده است؛ این حد نصاب بر اساس آیین نامه اجرایی جزء ب بند 2 ماده 148 ق.م.م اعلام می‌شود.

2) آیا پاداش هیئت مدیره هزینه قابل قبول مالیاتی است؟

پاداش هیئت مدیره در صورتی که مطابق ماده 241 قانون تجارت، در شرکتهای سهامی عام از 3%  و در شرکتهای سهامی خاص از 6% سودی که در همان سال به صاحبان سهام قابل پرداخت است، تجاوز نکند؛ همچنین مشروط بر اینکه این پاداش برای هر عضو موظف از معادل یک‌سال حقوق پایه وی و برای هر عضو غیرموظف از حداقل پاداش اعضای موظف هیئت‌مدیره بیشتر نباشد، زیرگروه حقوق این اشخاص بوده و هزینه قابل قبول مالیاتی خواهد بود.

3) آیا هزینه مرخصی استفاده نشده کارکنان قابل قبول است یا خیر؟

این هزینه در صورت پرداخت یا تخصیص در زیرگروه حقوق پرداختنی بوده و طبق بند 2 ماده 148 هزینه قابل قبول مالیاتی است.

4) آیا پرداخت مزایای پایان خدمت بیش از یک ماه هزینه قابل قبول مالیاتی است؟

به استناد جزء د بند 2 ماده 148 ق.م.م، پاداش پایان خدمت کارکنان مشروط بر اینکه مطابق مقررات استخدامی موسسه باشد، جزء هزینه های قابل قبول مالیاتی است؛ اما مطابق جزء و بند 2 همین ماده قانونی، احتساب ذخیره مازاد بر یک ماه به عنوان مزایای پایان خدمت، هزینه قابل قبول تلقی نخواهد شد.

5) آیا هزینه تبلیغات یک هزینه قابل قبول مالیاتی است؟

بر اساس آیین‌نامه اجرایی مقررات بند 8 ماده 148 اصلاحی ق.م.م، هزینه تبلیغات با رعایت شرایط زیر، جزء هزینه های قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود:

  • هزینه بازاریابی و تبلیغات برای تولید کالا یا ارائه خدمات در دوره جاری باشد

نکته: در صورتی که هزینه تبلیغات برای دوره آتی (قبل از بهره‌برداری) است، هزینه مزبور ظرف ده سال از تاریخ شروع به فروش یا عرضه خدمات به اقساط مساوی مستهلک شود

  • هزینه تبلیغات برای معرفی کالا و یا خدماتی باشد که مستقیما با فعالیت اصلی موسسه ارتباط دارد
  • تبلیغات یا بازاریابی با هدف صادرات کالا انجام شود

6) آیا هزینه استهلاک یک هزینه قابل قبول است؟

از آنجا که هزینه استهلاک از ابعاد مختلفی نظیر هزینه استهلاک دارایی ثابت یا هزینه استهلاک ناشی از افزایش تجدید ارزیابی قابل بررسی است، این هزینه‌ها در مطالب دیگری مورد بررسی قرار گرفته‌اند. برای اطلاع از پذیرش یا عدم پذیرش مالیاتی هزینه استهلاک، مطلب هزینه استهلاک قابل قبول را مطالعه نمایید.

7) هزینه خرید کتاب، لوح‌های فشرده و یا سایر اقلام آموزشی مربوط به فعالیت موسسه (موضوع بند 8 ماده 148 ق.م.م) در چه صورت هزینه قابل قبول است؟

این مورد با اعمال شروطی همراه است. برای مثال زمانی که مدیریت اقدام به خرید کتاب برای کارمندان خود می‌کند اگر این کتب و نرم افزارهای آموزشی را در اختیار آنان قرار دهد و در تملکشان قرار گیرد در این صورت امکان اعمال این هزینه‌ها در سرفصل هزینه های قابل قبول وجود دارد.

ولی در صورتی که مدیریت اقدام به خرید وسایل و تجهیزات آموزشی از جمله کتاب نماید و به کارکنان خود اعلام کند که تنها در شرکت از این نرم افزار استفاده شود، این مورد نمی‌تواند جزئی از هزینه‌های قابل قبول تلقی گردد، چرا که در تملک شرکت است و هنوز به عنوان دارایی از آن بهره گرفته می‌شود.

در حالت اول در حسابداری مالیاتی این مخارج به عنوان هزینه در نظر گرفته می‌شود ولی در مورد دوم به عنوان دارایی در ترازنامه نشان داده خواهد شد.

8) زیان در چه صورت به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی شناخته میشود؟

مطابق بند 9 ماده 148 ق.م. زیان تنها در صورتی که شرایط زیر را دارا باشد، هزینه قابل قبول تلقی می‌شود:

  • وجود خسارت توسط مراجع ذی صلاح تایید شود
  • موضوع و میزان زیان مشخص باشد
  • جبران زیان بر اساس مقررات قانون یا قراردادهای موجود بر عهده دیگری نبوده یا در هر صورت از طریق دیگران جبران نشده باشد یا نشود

کلام آخر

آشنایی با هزینه های قابل قبول مالیاتی یکی از راهکارهای قانونی کاهش سود موسسه و در نتیجه پرداخت مالیات منصفانه است. اما پذیرش هزینه‌های قابل قبول در گرو انجام تکالیف مالیاتی در مهلت مقرر است. این مهم با کسب آموزش صفر تا صد مالیات زیر نظر اساتید خبره امکان پذیر است. بدین ترتیب با انجام تکالیف مالیاتی به صورت صحیح و دقیق علاوه‌بر پرداخت مالیات منصفانه می‌توانید از سایر تسهیلات سازمان مالیاتی نیز بهره‌مند شوید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

4 پاسخ

  1. سلام من یک سوال داشتم که جوابشو فعلا از سایت ها و کتاب هایی که خوندم پیدا نکردم
    مکاتب در حسابداری به چه چیزهایی اطلاق میشود
    م:مالیات ک:قانون کار و؟؟؟

    1. باسلام خدمت شما
      ممنون می شوم اعلام نمایید که این مکاتب را در کجا مطالعه نموده اید تا بتوانم راهنمایی تان نمایم.

      1. سلام ، خسته نباشید سوالی داشتم از خدمتتون ، آیا خرید دین هزینه قابل قبول است ؟ اگر هست ممنون میشم شماره بخشنامه بهم اعلام کنید .
        تشکر

        1. سلام کاربر گرامی،
          دادنامه دیوان عدالت اداری به شماره 140109970905810954 مورخ 1401/05/25 را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :