فهرست مطالب

51097_216

سلام دوستان عزیز

در چند پست قبل مطالبی رو براتون درباره ماده 70 تأمین اجتماعی پیرامون مبحث از کارافتادگی قرار دادیم که در این پست به ادامه این مبحث می پردازیم.

بر اساس ماده 71 بیمه شده ای که در اثر حادثه ناشی از کار با بیماری حرفه ای از کارافتاده کلی شناخته شود بدون در نظر گرفتن مدت پرداخت حق بیمه استحقاق دریافت مستمری از کارافتادگی کلی ناشی از کار را خواهد داشت.

اصل کلی و استثناها

همانطور که در ق.ت.ا. پرداخت مزایای تأمین اجتماعی براساس الگوی سابقه کار شکل گرفته است. لیکن در مواردی قانونگذار بنا به مصالحی، پرداخت مزایا را به وجود سابقه کار منوط نکرده است، از جمله مفاد این ماده یکی از استثناهای اصل مزبور تلقی می شود که ذیلا به توضیح آن می پردازیم:

از کارافتادگی کلی در اثر حادثه ناشی از کار یا بیماری حرفه ای

1- حوادث تاشی از کار در ماده 60 ق.ت.ا. تعریف شده است. افزون بر این قوانین متفرقه ای نیز وجود دارد که مواردی را به عنوان حادثه ناشی از کار تلقی کرده است. این موارد عبارتند از :

الف– حادثه منجر به نقص عضو، از کار افتادگی جزئی یا کلی که مربوط به جریان انقلاب اخیر می باشد ( بند ب لایحه قانونی شمول مواد 82،81،80،74،73،72،70،60و83 ق.ت.ا. مصوب 1358/6/26)

ب حادثه منجر به ازکارافتادگی که در راه به ثمر رساندن انقلاب اسلامی ایران یا حفظ دستاوردهای آن رخ داده باشد. (لایحه قانونی راجع به برقراری وظیفه درباره کارکنان دولت و مشمولین ق.ت.ا. که در جریان انقلاب اسلامی از کارافتادگی و … می شوند مصوب 1358/9/21)

ج قهرمانان ورزشی؛ که تعریف قهرمان، شرایط برخورداری از مستمری و میزان آن در آیین نامه معالجه و از کارافتادگی ورزشی و اصلاحیه آن مورد اشاره قرار گرفته است.

2- گذشته از حادثه اشی از کار، هرگاه سبب پیدایش ازکارافتادگی کلی بیماری حرفه ای نیز باشد، ازکارافتاده مشمول ماده 71 خواهد بود. واژه بیماری حرفه ای در ق.ت.ا تعریف نشده است، لکن حقوق دانان نعاریفی به شرح ذیل درباره آن ارائه کرده اند:

– “بیماری حرفه ای، هرنوع مرضی است که در نتیجه اشتغال باشد”؛

– “بیماری حرفه ای، تغییری اندامی یا کارکردی است که در نتیجه انجام برخی از کارها توسط کارگر در حیطه وظایفش صورت می گیرد” ؛

– “بیماری حرفه ای، هرنوع مرض یا عفونت میکروبی یا صدمه بدنی است که طبق قرائن و شواهد در نتیجه اشتغال به کار برای کارگر به وجود آمده باشد”

مرجع تعیین منشأ از کارافتادگی

یکی از مسائل مهم در این ماده این است که اگر درباره نشأت گرفتن از کارافتادگی کلی از حادثه ناشی از کار یا بیماری حرفه ای اختلاف یا ابهامی پیش آید، نظر چه مرجعی مستند و مبنای رفع ابهام یا حل اختلاف خواهد بود؟

دلیل طرح مسأله فوق این است که در عمل، زمانی که بحث از کارافتادگی ناشی از کار یا بیماری حرفه ای مطرح می شود، سازمان از بازرسان خود جهت تهیه گزارش استفاده می کند، در عین حال به موجب مقررات قانون کار از جمله ماده 33 و ائین نامه اجرایی آن و مواد 98،97،96 اداره کل بازرسی وزارت کار و امور اجتماعی، مأمور بررسی اوضاع و احوال کارگاه از لحاظ بهداشتی و رعایت ضوابط حفاظت فنی و … شده اند. لیکن در مقام عمل در صورت تعارض گزارش بازرسان سازمان تأمین اجتماعی با گزارش بازرسان کار و کاشناسان بهداشت کار، به نظر می رسد که با عنایت به ماده 101 قانون کار که گزارش اشخاص اخیرالذکر را در حکم گزارش ضابطه قلمداد کرده است، گزارش آنها نزد مراجع قضایی از اعتبار بیشتری برخوردار است.

شرط بیمه پردازی

همانطور که در صدر ماده آمده شخص در صورتی از مزایای مندرج در این ماده برخوردار می شود که عنوان “بیمه شده” بر او اطلاق شود. باتوجه به معافیت از داشتن سابقه مسأله ای که در اینجا مطرح می شود این است که اگر شخصی در روزهای اشتغال به کار در کارگاه در اثر حادثه ناشی از کار دچار از کارافتادگی شود در حالی که هنوز لیست بیمه برای او رد نشده و مبلغی هم به عنوان حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی نپرداخته، آیا می توان او را بیمه شده نامید؟

حسب بند 1 ماده 2 ق.ت.ا. “بیمه شده” شخصی است که رأسا مشمول مقررات تأمین اجتماعی بوده و با پرداخت مبالغی به عنوان حق بیمه، حق استفاده از مزایای مقرر در این قانون را دارد. با توجه به ظاهر بند مورد اشاره، پرداخت حق بیمه شرط لازم برای اطلاق عنوان بیمه شده به شخص است. لیکن براساس مفاد ماده 4 و ماده 36 ق.ت.ا باید از این ظاهر دست کشید. زیرا بر اساس مواد مزبور، بیمه تأمین اجتماعی، بیمه ای اجباری است و شخص به صرف این که براساس ماده 4 جزو مشمولین اجباری باشد، باید او را بیمه شده تلقی کرد. به ویژه اینکه انتهای ماده 36 مقرر داشته: “تآخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه یا عدم پرداخت آن، رافع مسئولیت و تعهدات سازمان در مقابل بیمه شده نخواهد بود”. به عبارتی از لحاظ اصولی می توان گفت که این مقرره بر بند 1 ماده2 ق.ت.ا. حاکم است. زیرا احکام یا مزایای بیمه شده را بر افراد مورد اشاره نیز مترتب ساخته است.

لینک های مرتبط:

حسابدار عزیز درباره ماده ۷۰ قانون تامین اجتماعی چه میدانی؟

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :