فهرست مطالب

سلام عرض می کنم خدمت همه شما کاربران عزیز .امروز در نظر دارم مطالبی را در خصوص طریقه ترکیب واحدهای تجاری برایتان عنوان کنم.

در آغازهزاره سوم در دنیا شاهد تنگ شدن عرصه رقابت هستیم . این موضوع سبب شده برخی شرکت ها مجبور به ترک بازار شوند یا اینکه برای رویارویی با شرایط جدید به طور اساسی تغییر کنند . در چنین محیطی ، برخی شرکت ها راه چاره را در ترکیب عملیات خود با سایر شرکت ها یافته اند .
عموما ترکیب تجاری ، واحد های تجاری مستقل قبلی را به یکدیگر متصل می کند . هدف نهایی از انجام ترکیب تجاری معمولا افزایش سودآوری است .
اصولا ترکیب های تجاری از نظر نوع فعالیت شرکت ها سه دسته اند : ترکیب های افقی ، ترکیب های عمودی و ترکیب های ناهمگن ( مجتمع نمودن ) .

ترکیب افقی 

ترکیب شرکتها در فعالیتها و بازار های مشابه تجاری است . برای مثال شرکت سیمان فارس خوزستان حاصل ترکیب چند شرکت بوده که در امر تولید سیمان مشغولند .

ترکیب عمودی 

ترکیب شرکتها با عملیات مختلف اما پشت سرهم یا در سطوح مختلف تولید یا توضیع کالا و یا ترکیبی از هر دوی آنها می باشد . برای مثال شرکت فولاد مبارکه اصفهان که به امر تولید فولاد مشغول است ، اقدام به خرید شرکتهای تولید کننده سنگ آهن که مواد اولیه تولید فولاد بوده ، می نماید .

ترکیب ناهمگن 

نیز ترکیب شرکتهایی با محصولات و خدمات متنوع است . برای مثال ممکن است یک شرکت خودرو ساز با یک شرکت تولید کننده مواد غذایی ترکیب شود .
براساس استانداردهای حسابداری ، ترکیب تجاری اجتماع واحدها یافعالیت های تجاری جداگانه در قالب یک شخصیت گزارشگری واحد است . تقریبا در تمام ترکیب ها یک واحد تجاری به عنوان تحصیل کننده ، کنترل یک یا چند واحد تجاری تحصیل شده را بدست می آورد .

اگر به کنترل یک یا چند واحد دیگر ، فعالیت تجاری نباشد ، اجتماع آن واحدها، یک ترکیب تجاری تلقی نمی شود .
ترکیب تجاری ممکن است به دلایل قانونی ، مالیاتی یا سایر دلایل ، به شیوه های گوناگونی صورت پذیرد .

ترکیب می تواند به صورت خرید حقوق مالکانه ( سهام یا سهم الشرکه ) یا کل یا بخشی از خالص دارایی های یک واحد تجاری توسط واحد دیگر ، در ازای صدور سهام ، پرداخت وجه یا واگذاری سایر دارایی ها انجام شود .

ترکیب می تواند به صورت معامله ای بین سهامداران واحدهای ترکیب شونده یا بین یک واحد تجاری و سهامداران واحد تجاری دیگر باشد .

ترکیب تجاری ممکن است متضمن ایجاد یک واحد جدید برای کنترل واحدهای ترکیب شونده به واحد تجاری دیگر یا انحلال یک یا چند واحد ترکیب شونده باشد . به هر حال برای رسیدن به مفهوم ترکیب تجاری ، محتوای معامله ( و نه شکل ترکیب ) مهم است .

پیشنهاد میشود بخوانید: حسابداری مجتمع مسکونی چگونه است؟

Business, Sales internet Tech Wallpaper

شخصیت حقوقی شرکت ها بعد از ترکیب

مفهوم حسابداری ترکیب تجاری بر ایجاد یک شخصیت واحد و مستقل از شرکت های ترکیب شونده قبل از ترکیب تاکید دارد . اگر چه یک یا تعدادی از شرکت های ترکیب شونده مکن است در جریان ترکیب هویت قانونی مستقل خود را از دست بدهند ، ولی انحلال شخصیت قانونی جهت دستیابی به مفهوم حسابداری ترکیب تجاری ، ضرورتی ندارد . ترکیب واحدهای تجاری از نظر شخصیت حقوقی بعد از ترکیب به سه دسته جذب ، تلفیق و تحصیل تقسیم می شود .

جذب ( ادغام )

به گونه ای از ترکیب اطلاق می شود که ترکیب شونده یا ترکیب شوندگان ، شخصیت حقوقی خود را از دست داده و جذب شرکت ترکیب کننده می شوند . در جذب ، شرکت ترکیب کننده دارایی ها و بدهی های شرکت ترکیب شونده را خریداری و شرکت را از بین می برد .

111111ترکیب

تلفیق (ادغام دو طرفه)

اگر کلیه شرکت ها در جریان ترکیب ، منحل و همزمان با انحلال آنها شرکت جدیدی ایجاد شود که دارایی ها و بدهی های شرکت های منحل شده به آن واگذار شود ، ترکیب از نوع تلفیق است .

22222222

تحصیل

3333333333

هر گاه در نتیجه ترکیب هیچ یک از شرکت های ترکیب شونده منحل نشوند بلکه صرفا کنترل و اداره آنها در اختیار شرکت تحصیل کننده قرار گیرد ، ترکیب از نوع تحصیل است .
کنترل عبارت است از توانایی راهبری سیاست های مالی و عملیاتی یک واحد یا فعالیت تجاری به منظور کسب منافع اقتصادی حاصل از فعالیت های آن .
هنگامی که یک واحد تجاری مالک بیش از پنجاه درصد سهام با حق رای یک واحد تجاری دیگر باشد ، فرض بر وجود کنترل است ، مگر در موارد استثنایی که بتوان آشکارا نشان داد چنین مالکیتی ، سبب کنترل واحد تجاری نمی شود .

این نوع ترکیب تجاری که مرسوم ترین آن نیز بوده ، به رابطه اصلی و فرعی منجر می شود .بدین ترتیب که تحصیل کننده ، ” واحد تجاری اصلی ” و ” تحصیل شده ” ، ” واحد تجاری فرعی ” نامیده می شود .
از آنجا که هیچ یک از این شرکت ها منحل نمی شوند ، هر کدام صورت های مالی خود را به طور جداگانه تهیه می کنند. علاوه بر این شرکت تحصیل کننده باید بر اساس مفهوم رجحان محتوا بر شکل و به تبعیت از فرض شخصیت حسابداری صورت های مالی تلفیقی را نیز تهیه کند .

در پایان امیدوارم مطالب ارائه شده در مورد ترکیب واحدهای تجاری مفید باشد. در ادامه به بحث مربوط به تهیه صورتهای مالی تلفیقی خواهیم پرداخت.
اعظم رزی

مطلب زیر را نیز بخوانید: ترکیب واحد های تجاری چگونه صورت می گیرد؟

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :