فهرست مطالب

آیا پزشکان باید مالیات بپردازند؟

بله بر اساس ماده 1 ق.م.م کلیه اشخاصی که به هر نحو در ایران به کسب درآمد مشغول هستند از جمله پزشکان، باید مالیات بپردازند.

مالیات پزشکان به چه صورت انجام میشود؟

مالیات پزشکان بر اساس انواع منابع درآمدی آنها به سه دسته تقسیم میشود: 1- مالیات بر حقوق پزشکان 2- مالیات بر درآمد مشاغل پزشکان 3- مالیات تکلیفی پزشکان

آیا پزشکانی که در استخدام مراکز درمانی هستند، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد میشوند؟

بله، پزشکانی که در استخدام مراکز درمانی هستند، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد حقوق هستند

محاسبه مالیات پزشکان به دلیل نامشخص بودن منابع درآمدی آنان همواره یکی از چالش‌های سازمان مالیاتی بوده است. این مسئله باعث شد سازمان مالیاتی اقداماتی در خصوص تعیین درآمد واقعی پزشکان به عمل آورد؛ که یکی از مهم‌ترین این اقدامات، الزام نصب و استفاده کلیه پزشکان از دستگاه پوز بود. همراه ما در این مطلب آموزش مالیات بمانید تا با شما از نحوه محاسبه مالیات پزشکان، قوانین و الزامات اجرایی آن و معافیت‌های متعلقه صحبت نماییم.

آیا پزشکان باید مالیات بپردازند؟

مطابق ماده 1 قانون مالیاتهای مستقیم، کلیه اشخاصی که به هر نحو در ایران به کسب درآمد مشغول هستند، مشمول پرداخت مالیات هستند. به این ترتیب کلیه پزشکان و یا سایر فعالان در حرف و فنون پزشکی موظفند برای کلیه درآمدهای خود مالیات بپردازند.

نکته قابل توجه این است که پزشکان، فارغ از اینکه به صورت مستقل فعالیت می‌کنند و یا با مراکز درمانی همکاری می‌کنند، موظف به پرداخت مالیات بر درآمد هستند.

مهمترین قوانین محاسبه مالیات پزشکان

  • محاسبه مالیات پزشکان به حوزه تخصصی فعالیت و یا سطح علمی آنان وابسته نیست؛ در واقع نحوه محاسبه مالیات یک پزشک متخصص و یا جراح با یک پزشک عمومی یکسان است و تفاوت در سطح علمی، تفاوتی در میزان مالیات پرداختی ایجاد نمی‌کند؛ آنچه میزان مالیات پزشکان را تعیین می‌کند، میزان درآمد آنها است
  • پزشکان در صورت عدم رعایت قوانین در زمینه اعلام درآمد واقعی و پرداخت مالیات تعیین شده، مشمول پرداخت جرایم غیرقابل بخشش مالیاتی خواهند بود
نحوه محاسبه مالیات پزشکان
پزشکان نیز مانند سایر اقشار جامعه باید برای درآمدهای خود، مالیات بپردازند

مالیات پزشکان چگونه محاسبه می شود؟

مالیات پزشکان را متناسب با نحوه درآمدزایی آنان می‌توان به سه دسته زیر تقسیم نمود:

  • مالیات بر درآمد حقوق
  • مالیات بر درآمد مشاغل
  • مالیات تکلیفی پزشکان

خوب است بدانید:

هر پزشک بر اساس نحوه درآمدزایی خود (استخدام در مراکز درمانی، داشتن مطب و یا همکاری غیراستخدامی با مراکز درمانی) مشمول یکی و یا مجموع مالیات محاسبه شده در بخشهای فوق، خواهد شد.

کدام پزشکان مشمول مالیات بر درآمد حقوق هستند؟

هر گاه پزشک با انعقاد قرارداد کار در استخدام بیمارستان‌ها و یا سایر مراکز درمانی باشد، به نحوی که میان پزشک و مرکز مذکور رابطه کارگر و کارفرمایی حاکم بوده و پزشک از مرکز طرف قرارداد، حقوق دریافت نماید، مشمول مالیات بر درآمد حقوق خواهد بود. در این صورت، مرکز طرف قرارداد (کارفرما) موظف است درصدی از حقوق پزشک را با احتساب معافیت مالیات حقوق به عنوان مالیات بر درآمد کسر و به حساب سازمان مالیاتی واریز نماید.

بر این اساس مالیات پزشکان در سال 1403، میزان مالیات پلکانی پزشکان استخدام شده برای حقوق ماهانه پزشکان به صورت زیر محاسبه و پرداخت می‌شود:

جدول نحوه محاسبه مالیات بر درآمد حقوق پزشکان در سال 1403
جدول نحوه محاسبه مالیات بر درآمد حقوق پزشکان در سال 1403

خوب است بدانید:

بر اساس بخشنامه شماره 230/8296/د مورخ 1402/2/13، پزشکانی که دارای رابطه استخدامی با مراکز درمانی هستند، مشمول حکم جزء 1 بند ح تبصره 6 بودجه 1400 کل کشور نبوده و کلیه وجوه دریافتی آنها، مشمول مقررات فصل مالیات بر درآمد حقوق است. منظور از عبارت “کلیه وجوه دریافتی”، صرفا شامل کلیه وجوه دریافتی پزشک از مرکز درمانی دارای رابطه استخدامی با پزشک بوده و این موضوع قابل تسری به سایر وجوه دریافتی پزشک مزبور از دیگر مراکز درمانی، با موضوع حق الزحمه یا حق العمل پزشکی نیست.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل پزشکی

اما گاهی برخی پزشکان به صورت مستقل و از طریق بازگشایی مطب یا کلینیک شخصی ارائه خدمات درمانی (با ماهیت شخص حقیقی) و یا همکاری با مراکز ارائه خدمات درمانی (بدون وجود رابطه کارگر و کارفرمایی) به فعالیت می‌پردازند. در این صورت بر اساس ماده 93 ق.م.م، درآمدی که این پزشکان در برابر اشتغال به کار کسب می‌کنند، پس از کسر معافیتها مشمول مالیات بر درآمد مشاغل است. درصد مالیات پزشکان برای این گروه بر اساس نرخ ماده 131 قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه و مطالبه می‌شود.

بر این اساس میزان مالیات قابل پرداخت پزشکان مستقل بر اساس درآمد آنها به نرخ زیر محاسبه می‌شود:

جدول نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل پزشکی
جدول نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل پزشکی

مالیات پزشکان برای عملکرد سال 1403 بر اساس گروه شغلی مالیاتی و انجام تکالیف مالیاتی، نظیر ارائه اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی و یا فرم تبصره ماده 100 (برای مشمولین) در مهلت مقرر (حداکثر 31 خرداد 1403) محاسبه می‌شود. همچنین این اشخاص موظف به نگهداری اسناد و مدارک شغلی خود هستند.

نحوه محاسبه مالیات تکلیفی پزشکان

اما گروهی از پزشکان نیز هستند که بدون اینکه در استخدام یک بیمارستان باشند، به دلایلی برخی از خدمات خود را در مراکز درمانی ارائه می‌دهند؛ به عنوان مثال برخی پزشکان اعمال جراحی خود را در برخی بیمارستانها انجام می‌دهند. در این صورت پزشک قراردادی با مرکز درمانی مذکور منعقد می‌کند؛ این قرارداد ممکن است مشارکتی و یا غیرمشارکتی باشد.

بر اساس بند ث تبصره 6 قانون بودجه 1403 کل کشور، بیمارستانها و مراکز خدمات درمانی موظفند پیش از پرداخت حق الزحمه این پزشکان، مبلغ 10% از حق الزحمه را تحت عنوان علی‌الحساب مالیات تکلیفی پزشکان کسر و به حساب سازمان مالیاتی واریز نمایند. این پرداخت در هر دو حالت قرارداد مشارکتی و یا غیرمشارکتی یکسان بوده و از طریق سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان به آدرس https://withholding.tax.gov.ir انجام می‌شود.

لازم است بدانید:

مالیات تکلیفی، بخشی از مالیات بر درآمد پزشکان است که وظیفه پرداخت آن بر عهده مراکز درمانی است؛ اما یک پزشک به عنوان یک شخص حقیقی، موظف است برای پرداخت مالیات بر درآمدهای کسب شده خود از طریق همکاری با مراکز درمانی و یا سایر درآمدهای خود اقدام نماید. این مالیات با تکمیل اظهارنامه عملکرد و یا فرم تبصره ماده 100 ق.م.م و با احتساب مبالغ مالیات تکلیفی او محاسبه و مطالبه می‌شود.

معافیت های مالیاتی پزشکان در سال 1403

معافیت مالیات پزشکان در سال 1403 (عملکرد 1402) بر اساس نوع فعالیت پزشک مربوطه متفاوت است. این معافیتها به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

معافیت مالیاتی برای پزشکان غیراستخدامی

در صورتی که پزشک به صورت مستقل به ارائه خدمات بپردازد، اعم از اینکه با مراکز درمانی قرارداد بسته و یا نبسته باشد، جزء اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل محسوب می‌شود. به این ترتیب مالیات مطب پزشکان مشمول معافیت ماده 101 ق.م.م خواهد بود.

جدول معافیت مالیاتی مشاغل ماده 101 ق.م.م برای پزشکان
جدول معافیت مالیاتی مشاغل ماده 101 ق.م.م برای پزشکان

! نکته: مطابق بند ح تبصره 15 قانون بودجه 1403 کل کشور، در صورتی که صاحبان مشاغل از پايانه فروشگاهی موضوع ماده 1 قانون پايانه‌های فروشگاهی و سامانه موديان مصوب 1398/7/21 با امكان درج مشخصات كالا و هويت خريدار استفاده كنند، معافيت ماده 101 برای آنان معادل مبلغ 1,440,000,000 ريال خواهد بود که در این جدول با عنوان مودیان قانونمند معرفی شده‌اند.

معافیت مالیات بر حقوق پزشکان استخدام شده

در صورتی که پزشک در استخدام مراکز درمانی باشد، مشمول معافیت مالیات حقوق (موضوع ماده 84 ق.م.م) تا سقف 1,440,000,000 ريال برای سال 1403 خواهد بود.

جدول معافیت مالیات بر حقوق برای پزشکان استخدام شده
جدول معافیت مالیات بر حقوق برای پزشکان استخدام شده

نکات مهم در استفاده از معافیتها برای مشاغل پزشکی

به استناد بخشنامه 16635 سازمان مالیاتی، در صورتی که پزشکان از منابع مختلف کسب درآمد نمایند، برای هر منبع می‌توانند از معافیت مالیاتی مربوطه استفاده نمایند. به عبارت دیگر در صورتی که یک پزشک بخشی از سال را در استخدام یک مرکز درمانی بوده و بخشی دیگر را به ارائه خدمات در مطب شخصی خود مشغول باشد، می‌تواند به صورت هم زمان از معافیت موضوع مواد 84 و 101 ق.م.م استفاده نماید. در خصوص استفاده از معافیت ماده 101 ق.م.م باید بدانید:

  • هر پزشک به صورت انفرادی در طول سال تنها می‌تواند از 1 معافیت مالیاتی موضوع ماده 101 استفاده کند
  • پزشکانی که به صورت مشارکتی با اشخاص دیگر فعالیت می‌کنند، حداکثر از 2 معافیت مالیاتی طی سال بهره‌مند خواهند شد

تکالیف مالیاتی پزشکان چیست؟

یکی از مهم‌ترین موارد در محاسبه مالیات پزشکان برای آن دسته از پزشکان که مشمول مالیات مشاغل هستند، انجام تکالیف قانونی در مهلت مقرر است. از جمله تکالیف مالیاتی پزشکان (به تناسب شرایط) می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ثبت نام و تشکیل پرونده در نظام مالیاتی
  • پلمپ دفاتر قانونی جهت ثبت رویدادهای مالی (برای مودیان گروه اول مالیاتی)
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و بایگانی اسناد و مدارک مربوطه
  • استفاده از پایانه‌های فروشگاهی و دستگاه‌های پوز قانونی
  • ثبت نام در سامانه مودیان (به تناسب فراخوان سازمان مالیاتی)
  • تهیه و تنظیم قرارداد با مراکز درمانی مطابق با الزامات مالیاتی
  • ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان به صورت ماهانه
  • ارسال لیست بیمه کارکنان به صورت ماهانه  
  • ارائه اسناد کسر مالیات تکلیفی توسط مراکز درمانی

همچنین پزشکانی که برای ارائه خدمات خود نیازمند تهیه تجهیزات و مواد اولیه هستند (مانند جراحان)، موظفند برای اقلام مورد نیاز خود فاکتورهای رسمی مورد پذیرش سازمان مالیاتی تهیه نمایند.

توصیه می‌شود بخوانید: صدور صورتحساب الکترونیک

اظهارنامه مالیاتی پزشکان

یکی از اصلی‌ترین تکالیف مالیاتی برای تعیین میزان مالیات پزشکان مشمول مالیات مشاغل، ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی در مهلت مقرر (موضوع ماده 93 ق.م.م) است.

لازم به ذکر است صاحبان بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها، آسایشگاه‌ها، درمانگاه‌ها و همچنین صاحبان آزمایشگاه‌ها و لابراتوارها و سایر فعالان در مشاغل پزشکی، اعم از طبی و غیرطبی و صاحبان رادیولوژی‌ها و فیزیوتراپی‌ها و موسسات بهداشتی و همچنین پزشکان و دندانپزشکانی که دارای مطب هستند، مکلف هستند اظهارنامه مالیاتی مربوط به عملکرد هر سال مالی خود را حداکثر تا پایان خرداد ماه سال بعد بر اساس مقررات اعلامی سازمان ارائه و مالیات متعلقه خود را بپردازند.

خوب است بدانید:

در صورتی که صاحبان مشاغل و حرف پزشکی به عنوان شخص حقوقی مشغول به فعالیت باشند، مهلت ارائه اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی و پرداخت مالیات متعلقه برای آنها حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی ایشان (معمولا 31 تیر ماه سال بعد) خواهد بود.

4 سوال متداول در مورد مالیات پزشکان

1) شرایط دفاتر قانونی پزشکان چیست؟

در صورتی که پزشک جزء مشاغل گروه اول مالیاتی باشد، مشمول تهیه، پلمپ و نگارش دفاتر قانونی است. در این صورت باید کلیه استانداردهای موجود برای نگارش دفاتر قانونی حسابداری را رعایت نماید. از جمله این استانداردها عبارتند از:

  • پلمپ دفاتر قانونی در مهلت مقرر
  • نوشتن دفاتر بدون تراشیدگی و قلم خوردگی
  • ثبت کلیه هزینه‌های جاری (متکی به اسناد و مدارک قابل قبول) ظرف 15 روز از صدور صورتحساب

نکته: پزشکان در هنگام نوشتن دفاتر قانونی خود می‌توانند درآمدها را به صورت تفکیکی و یا یکجا ثبت نمایند. اما ثبت تعداد مراجعین، درآمدهای کسب شده از مراکز درمانی، بیماران طرف قرارداد بیمه‌های مختلف و مواردی از این قبیل جهت شفاف سازی درآمدها ضروری است.

2) آیا در محاسبه مالیات پزشکان، مالیات و عوارض ارزش افزوده نیز در نظر گرفته می‌شود؟

بر اساس جزء 1 بند ب ماده 9 قانون دائمی ارزش افزوده، خدمات درمانی، تشخیصی و پیشگیری، خدمات توانبخشی و حمایتی و خدمات آرامستانها جزء معافیتهای ارزش افزوده هستند. از این رو خدمات ارائه شده توسط پزشکان، معاف از مالیات بر ارزش افزوده است.

3) سازمان مالیاتی چگونه از درآمد پزشکان فاقد قرارداد کار و یا مطب مطلع میشود؟

ملاک سازمان مالیاتی برای تعیین درآمد مودیان، علاوه‌بر درآمد ابرازی آنها، اطلاعاتی است که از سایر بانکهای اطلاعاتی کسب می‌کند. از جمله این بانکهای اطلاعاتی برای پزشکان می‌توان به مقادیر ثبت شده در سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان و همچنین بررسی تراکنش‌ها و حساب‌های بانکی پزشکان اشاره نمود.

4) سازمان مالیاتی برای تشویق پزشکان به استفاده از پایانه فروشگاهی چه امتیازی برای آنان در نظر گرفته است؟

بر اساس بند ح تبصره 6 قانون بودجه 1403 کل کشور، ميزان معافيت درآمد مشمول ماليات سالانه ماليات بر درآمد مشاغل موضوع ماده 101 ق.م.م مبلغ يك 1,000,000،000 ريال در نظر گرفته شد. اما چنانچه صاحبان مشاغل از پايانه فروشگاهی موضوع ماده 1 قانون پايانه‌های فروشگاهی و سامانه موديان مصوب 1398/7/21 با امكان درج مشخصات كالا و هويت خريدار استفاده كنند، معافيت مذكور مبلغ 1,440,000,000 ريال در نظر گرفته می‌شود.

کلام آخر

محاسبه مالیات پزشکان بر اساس منابع درآمدزایی آنان در یک دوره مالی متفاوت است. به این ترتیب درآمد این گروه ممکن است مشمول یکی یا مجموع انواع مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی، مالیات تکلیفی و یا مالیات بر درآمد حقوق (نسبت به نوع فعالیت آنها) باشد. اما لازم است بدانید که برخورداری از معافیتها و تسهیلات سازمان مالیاتی در گرو انجام تکالیف مالیاتی در مهلت مقرر است. این مسئله ضرورت آموزش مالیات و اطلاع از آخرین قوانین و بخشنامه‌های مالیاتی را بیش از پیش آشکار می‌سازد. ما در این مسیر همراه شما هستیم.

همچنین بهره‌مندی از مشاوره مالیاتی کارشناسان خبره، می‌تواند در حفاظت از درآمد پزشکان عزیز بسیار موثر باشد. با تکمیل فرم زیر می‌توانید کارشناس بخش مشاوره را مطلع کنید تا در اولین فرصت جهت رزرو وقت مشاوره با شما تماس حاصل نماید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

63 پاسخ

  1. سلام وقت شما به خیر
    آیا پزشکی که فقط حقوق خود رو بعد از کسر مالیات، از بیمارستان دریافت میکنه،باید اظهارنامه مالیاتی ارسال کنه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که پزشک مورد نظر با بیمارستان قرارداد کار امضا نموده و میان پزشک و بیمارستان رابطه کارگری و کارفرمایی وجود داشته باشد و همچنین در صورتی که پزشک هیچ گونه درآمدی از منابع دیگری نداشته باشد، نیازی به تکمیل اظهارنامه مالیاتی نیست. اما در صورتی که هر یک از شرایط فوق برقرار نباشد، پزشک موظف به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی است.

  2. سلام.يك سوال داشتم.من كارمند بيمارستان خصوصي هستم.ما كاركرد بيمه رو به بيمه ها ارسال ميكنيم و بعد چند ماه با تاخير وجه توسط بيمه واريز ميشه و حتي كسور هم از سوي بيمه اعمال ميشه و دريافتي كمتر از درخواستي واريز ميشه بحساب بيمارستان.ماليات در زمان پرداخت به پزشك بعد از كسر كسورات محاسبه و به دارايي واريز ميشه.با توجه به اين شرايط پزشك اگه در اظهارنامه كاركرد قبل از كسورات و دريافت وجه از طرف بيمه و بيمارستان رو ثبت بكنه ميتونه ريز كسورات به دارايي جهت كاهش ماليات و درآمدش ارايه بده؟

    1. سلام دوست عزیز
      کاهش مالیات پس از دریافت برگ تشخیص و با ارائه مستندات مورد تایید سازمان مالیاتی امکان پذیر است. توصیه می‌کنیم از مشاوره مالیاتی در جهت کاهش مالیات استفاده نمایید.

  3. سلام. من به صورت قراردادی با بیمارستانها کار میکنم و نیاز به خرید وسایل و تجهیزات ندارم. آیا میتوانم باز هم درصدی از درامد را به عنوان هزینه در اظهارنامه وارد کنم؟ سال قبل ممیز مالیاتی به من گفت تا ۴۵ درصد درامد را میتوان هزینه منظور کرد.

    1. سلام دوست عزیز
      درج هزینه‌های غیرواقعی در اظهارنامه مالیاتی صحیح نیست. زیرا ممکن است مشمول جرایمی شوید که میزان آنها از مالیات قابل پرداخت شما بیشتر است.

  4. سلام،من پروانه طبابت دو شهر از یک شهرستان رو دارم و هر دو جا هم به عنوان پزشک عمومی شیفت داخل درمانگاه کار کردم،آیا باید هر دو جا اطهارنامه پر کنم یا شهر اول کافیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      پاسخ به سوال شما مستلزم بررسی نوع قرارداد شما با درمانگاههای مذکور است. در صورت تمایل به استفاده از خدمات مشاوره مالیاتی پرشین حساب، با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

  5. سلام من در یک کلینیک دندانپزشکی به صورت درصدی از اواسط سال 1399 کار میکنم و ماهیانه حدود 50 تومان درآمد دارم که ده درصد آن را کلینیک به عنوان مالیات کسر می کند. تا به حال اظهارنامه پر نکرده ام، با توجه به توضیحات شما مبلغ بسیار بالایی باید پرداخت کنم و جریمه هم می شوم. آیا الان می شود کاری کرد؟

    1. سلام دوست عزیز
      شما به عنوان یک شخص حقیقی موظف به ارسال اظهارنامه مالیات بر عملکرد برای درآمدهای خود در سالهای 1399 و 1400 بوده‌اید. عدم انجام تکالیف منجر به تعلق جرایم مالیاتی نیز خواهد شد.
      پیشنهاد ما مراجعه به یک مشاور مالیاتی خبره و استفاده از تجربیات ایشان در اسرع وقت جهت کاهش مالیات و جرایم (در صورت امکان) است.

  6. سلام روزبخیر
    مسئولیت یک مرکز درمانی با بنده هست
    میخواستم بدونم برای اظهارنامه درمانگاه که بصورت حقوقی تشکیل پرونده داده به صورت فقط خرید وفروش باید ثبت بشه ؟
    و برای پزشکانی که با درمانگاه کار میکنند فقط باید مالیات حقوق رد بکنم ؟ به میزان 10 درصد ؟
    درکل تکالیف مالیاتی یکسال مالیاتی درمانگاه چه چیزهایی هست ؟

    1. سلام دوست عزیز
      در اظهارنامه هر درآمد با هر منبع باید به صورت شفاف و دقیق گزارش شود. از آنجا که مرکز درمانی با هدف فروش محصول تاسیس نشده است، درآمد این مرکز بر اساس ارائه خدمات ثبت می‌شود. مالیات پزشکان بر اساس نوع قراردادی که با درمانگاه دارند، به صورت مالیات حقوق و یا مالیات تکلیفی پرداخت می‌شود. برای دریافت توضیحات بیشتر نیاز به بررسی اطلاعات مالی و مالیاتی مجموعه شما است. در صورت تمایل نسبت به تکمیل فرم مشاوره مالیاتی و استفاده از مشاوره کارشناسان مالیاتی پرشین حساب استفاده نمایید.

  7. سلام وقت بخیر
    پزشک عمومی هستم که قصد بستن قرارداد با یک کلینیک زیبایی دارم بعنوان جانشین مسئول فنی،
    مدیر کلینیک گفته دستگاه پوز و مالیات کلینیک به نام من ثبت بشه ولی تمام این مخارج به عهده خودشون هست که چک ضمانت دار میدن
    و میگه که پزشکی که اونجا مسئول فنی هست و پروانه اش رو گذاشته در مراکز دیگه داره مالیات میده و اینجا مجددا نمیشه مالیات بده
    .
    سوال من اینه که چه خطراتی میتونه منو تهدید کنه
    و
    اینکه درصورتی که بعدا من دیگه در این کلینیک نباشم ، باز هم بدلیل این سابقه مالی در سالهای بعد هم‌باید مالیات بدم‌؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      لازم است ابتدا تشکیل پرونده مالیاتی دهید و تا زمانی که سازمان مالیاتی تمامی موارد را بررسی نکند نمیتوانید پرونده مالیاتی را ببندید. جهت دریافت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره 02128111228 تماس حاصل نمایید.

  8. سلام و خسته نباشید.
    یکی از دوستان بیمه ای به بنده اطلاع دادند اگر کارمندها را بیمه عمر و زندگی کنم شامل تخفیف مالیاتی می شوم میخواستم بدونم چنین کاری اگر انجام دهم شامل تخفیف می شوم یا نه.تشکر

    1. سلام کاربر گرامی،
      طبق بخشنامه 200/1400/63 مورخ 28 آذر 1400، حق بیمه پرداختی بابت بیمه درمان و انواع بیمه های عمر و زندگی شخص حقوق بگیر و افراد تحت تکفل موضوع ماده ۱۳۷ قانون مالیاتهای مستقیم، با ارائه اسناد و مدارک از درآمد مشمول مالیات آنها قابل کسر است و پرداخت کننندگان حقوق می توانند با کسر سهم حق بیمه درمان و انواع بیمه های عمروزندگی پرداختی از درآمد مشمول مالیات حقوق بگیران و قید میزان آن درفهرست های حقوق تسلیمی به اداره امور مالیاتی ذیربط ، مالیات متعلق را محاسبه و پرداخت نماید.
      و در صورت وجود ابهام در مورد میزان دقیق سهم هر یک از موارد حق بیمه پرداختی حقوق بگیران بیمه شدگان تامین اجتماعی به منظور کسر آن از درآمد مشمول مالیات حقوق، مراتب از سازمان تامین اجتماعی قابل استعلام است.

  9. سلام پزشک عمومی هستم که جدیدا قرار است با پروانه مطبم دریک مطب زیبایی با یک پزشک دیگر صبح و عصر کار کنیم،مطب شراکتی مربوط به سه نفر غیر پزشک است که گفته اند پوز باید به اسم من و پزشک دیگر باشد اما در تفاهم نامه میخواهند ذکر کنند حساب مشترک بین پنج نفرمان باشد و مالیات بین همه تقسیم گردد،ایا با توجه به نام بودن پوز به اسم ما می توانند از زیر دادن مالیات شانه خالی کنند و ما پزشکان مجبور به پرداخت شویم؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      این نوع شراکتها (شراکت افراد پزشک با افراد غیر پزشک) در مطبها، کلینیکها و درمانگاه ها باطل است و مورد قبول نخواهد بود.

  10. درود
    من دندانپزشک هستم و سال ۹۹ در کلینیک کار می کردم که مالیاتش رو به صورت تکلیفی پرداخت کردم
    سال ۱۴۰۰ مطب زدم و توی کلینیک هم به صورت قراردادی کار می کردم. الان می خوام اظهارنامه پر کنم می خوام محل کار اصلیم رو مطب بزنم و کارکرد کلینیک رو به عنوان شعبه تو اظهار نامه وارد کنم. درامد رو الان چجوری باید وارد کنم مجموع مطب و کلینیک رو بزنم؟ هیچ آپشنی نداره که درامد کلینیک رو جدا کنم با توجه به این که محاسبه ی سود درامد کلینیک و مطب متفاوت هست می ترسم بعدن دردسر ایجاد کنه

    1. سلام کاربر گرامی،
      به آدرس مطب تشکیل پرونده دهید و درصد فعالیت رو 100 بزنید.
      در قسمت درآمد ارائه خدمات درآمد مطب و در قسمت سایر درآمدها درآمد کلینیک رو وارد کنید
      فیش های واریزی کلینیک رو هم در پرداختی این اظهارنامه ثبت کنید.

        1. صرفا ارسال تبصره 100 کافی است. اما لازم است میزان 10% مالیات مکسوره پزشکان را در فرم لحاظ کنید.
          و درآمد کلینیک را نیز به درآمد اعلامی تبصره 100 اضافه نمایید.

    2. سلام
      من پزشک هستم مطب ندارم و در دو کلینیک پورسانتی کار میکنم. برای ثبت نام پرونده مالیاتی منظور از کد پستی اقامتگاه قانونی همون محل سکونته یا کلینیک و کدام یک از دو کلینیک؟

  11. سلام
    درمانگاهی هستیم که تعدادی پزشک عمومی و‌متخصص داریم که به صورت درصدی با درمانگاه کار می کنن مالیات تکلیفی به صورت همون ۱۰ درصد هست یا از یه مبلغی به بعد پلکانی باید حساب بشه ؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      لازم است اظهارنامه صاحبان مشاغل ارسال کنید. مالیات بر درآمد مشاغل برای آن دسته از پزشکان است که به صورت مستقل و از طریق بازگشایی مطب یا کلینیک شخصی ارائه خدمات درمانی (با ماهیت شخص حقیقی) و یا همکاری با مراکز ارائه خدمات درمانی به فعالیت می‌پردازند. مالیات این گروه بر اساس نرخ ماده 131 قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه و مطالبه می‌شود.
      در صورت داشتن شرایط استفاده از فرم تبصره 100 مالیات، میتوانید مالیات بر درآمد خود را (که به صورت مقطوع محاسبه میشود) ارسال و پرداخت کنید.

    1. سلام کاربر گرامی،
      لازم است اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل با توجه به گروه بندی خود یا فرم تبصره 100 مالیات را برای عملکرد 1400 حداکثر تا 15 تیرماه ارائه دهید.
      در صورتی که از فرم تبصره 100 مالیات استفاده نمایید مالیات شما به صورت مقطوع و با توجه به میزان مالیات سال قبل، وجوه واریزی به حساب متصل به دستگاه پوز و… مشخص میشود.
      اما در صورتی که اظهارنامه صاحبان مشاغل ارسال نمایید مالیات به نرخ ماده 131 قانون مالیات مستقیم محاسبه خواهد شد.

    2. سلام
      پزشک عمومی هستم و فقط هفته ای یک روز در یک درمانگاه خلوت بصورت درصدی کار میکنم با در آمد بسیار کم. تا کنون پرونده مالیاتی نداشته ام. ۱۸تیر یک پیامک ظاهرا از اداره مالیات اومده که تا ۱۵ تیر مهلت تشکیل پرونده و ثبت اظهارنامه یا فرم تبصره ۱۰۰ دارید.‌ در حالیکه برای سایر همکاران که بسیار پرکار و با درآمد بالاترند و پرونده ای هم ندارند ، این پیامکِ بعد از اتمام مهلت تشکیل پرونده، نیامده!!!

      سوال ، آیا میشه برای بار اول هم از تبصره ۱۰۰ استفاده کرد و یا حتما باید اظهارنامه پر بشه؟
      و آیا برای درآمد ناچیز (کمتر از حداقل ترین حد مشمول مالیاتی ذکر شده در سایت) و هزینه های واقعی انجام شده( از جمله ثبت نام بیمه تکمیلی درمان و بیمه مسئولیت پزشکی و یا هزینه های درمانی پرداخت شده) نیاز به ارائه مدرک هست؟
      و اینکه اگر محل کار از مبالغ پرداختی ده درصد کم کرده ولی مدرکی هم ارائه نمیدهد، ، آیا قبلا به اسم من در سامانه مالیاتی ثبت شده یا راهی برای حسابرسی آن و یا باز پس گیری اش از اداره مالیات وجود دارد یا نه ؟

      1. سلام کاربر گرامی،
        برای سال اول فعالیت ارسال اظهارنامه صاحبان مشاغل با توجه به گروه بندی مودیان توصیه میشود. اگر سال 1400 اولین سال فعالیت شما بوده بهتر است اظهارنامه صاحبان مشاغل ارسال نمایید.
        برای هر میزان درآمد نیاز به ارائه مدارک هست اما با توجه به گروه بندی مشاغل مالیاتی تکالیف مالیاتی گروه های اول تا سوم متفاوت است.
        به طور معمول در صورت کسر مالیات تکلیفی توسط مراکز درمانی، نام پزشکی که مشمول کسر این مالیات شده در سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان قید شده است.
        مالیات تکلیفی پزشکان قابل کسر از درآمد مشمول مالیات است.

        1. ممنون. نه من چند ساله که فعالیت پزشکی به میزان محدود داشته ام (صرفا برای اینکه معلوماتم کم نشه).
          با اینحساب که سال گذشته اولین سال فعالیتم نبوده، ولی برای اولین بار هم میخوام پرونده تشکیل بدم ، آیا حتما همانند سال اول فعالیت که فرمودید، اظهارنامه لازمه یا ماده ۱۰۰ (بدون داشتن پرونده در سالهای قبل) قابل اعمال است؟

          1. یکی از شرایط استفاده از فرم تبصره 100 مالیات وجود مالیات سابقه(مالیات سال قبل) است. چون پرونده نداشته اید پیشنهاد میشود اظهارنامه صاحبان مشاغل با توجه به گروه مالیاتی خود ارسال کنید.

    1. سلام کاربر گرامی،
      طبق تبصره ماده 101 قانون مالیات مستقیم، در مشارکت­های مدنی اعم از اختیاری و قهری شرکا حداکثر از دو معافیت استفاده خواهند کرد و مبلغ معافیت به­ طور مساوی بین آنان تقسیم و ‌باقی­مانده سهم هر شریک جداگانه مشمول مالیات خواهد شد.
      اگر پزشک در استخدام بیمارستان‌ها و یا سایر مراکز درمانی است، به نحوی که میان پزشک و مرکز مذکور رابطه کارگر و کارفرمایی حاکم باشد (قرارداد استخدامی) و پزشک از مرکز طرف قرارداد، حقوق دریافت کند صرفا مشمول مالیات بر درآمد حقوق است که این مالیات توسط کارفرما از حقوق پزشک کسر میشود.
      اما در صورتی که رابطه کارگری، کارفرمایی برقرار نیست و با قرارداد همکاری با مراکز ارائه خدمات درمانی به فعالیت می‌پردازید، طبق ماده 93 ق.م.م درآمدی که اشخاص حقیقی در برابر اشتغال به کار کسب می‌کنند، پس از کسر معافیتها مشمول مالیات بر درآمد مشاغل است. یعنی حتی پزشک بدون داشتن مطب در صورتی که رابطه استخدامی با مراکز ندارد و قرارداد همکاری دارد مشمول مالیات بر درآمد مشاغل است و با توجه به میزان کسب درآمد مشمول ارائه اظهارنامه یا استفاده از فرم تبصره 100 مالیات است. و مالیات تکلیفی 10 درصدی هم از وظایف مراکز درمانی است که لازم است قبل از پرداخت حق الزحمه پزشکان از درآمد آنها کسر شود.

  12. سلام.
    پزشک هستم و سال 1400 حوالی شهریور مطب را را راه انداختم. پرونده مالیاتی را تشکیل دادم (مرحله 4) و دستگاه پوز را هم در پرونده ثبت کردم. وقتی می خواهم اظهار نامه ارسال کنم (گروه سوم سایر مشاغل) پیغام زیر را نمایش می دهد:
    مودی گرامی امکان ارسال اظهارنامه برای ثبت نام الکترونیک اشخاص حقیقی غیر تجاری وجود ندارد. جهت تغییر این فیلد به فرم اطلاعات پایه در سامانه ثبت نام مراجعه فرمایید.
    اطلاعات پرونده من کاملا درست است. چه کاری باید انجام بدهم؟

  13. سلام وقت بخیر کل درآمد پزشک از مطب و دریافتی بیمه ها و بیمارستانهای خصوصی باید در فرم اظهارنامه وارد بشه یا اینکه ضرایب خاصی داره

  14. سلام من در سال ۱۴۰۰فقط۳ماه در مطب شخصی کار کردم وبعد از ان مطب تعطیل کردم ودر چندسال قبل از ان با استفاده از ماده ۱۰۰مالیات پرداختم . در شرایطی که مجموع در امد من در سه ماه اول سال گذشته کمتر از میزان معافیت سالانه با شد چگونه باید مالیات پرداختدکنم؟

  15. سلام وقتتون بخیر
    درمانگاهی هستیم که تعداد زیادی پزشک داریم
    برای رد کردن مالیات تکلیفی پزشکان ۱۰درصد مبلغ حقوق را کم کرده ولی متاسفانه به اشتباه از سامانه ارسال لیست حقوق(salary.tax.gov)اقدام کردیم و برای پرداخت مالیات از این سامانه استفاده و قبض مالیاتی را پرداخت کردیم و در حال حاضر پزشکان برای رسیدگی مالیاتی خودشان به مشکل خوردن و ممیز با توجه به لیست و قبض پرداختی ،مالیات پرداختی از طرف درمانگاه را قبول نمیکند و هم برای درمانگاه و خود پزشک ایجاد مشکل شده است
    ایا راهی هست که بتوان به نحوی این اشتباه را جبران کرد؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      لیست مالیات حقوق مربوط به ماده 86 قانون مالیات مستقیم و ده درصد تکلیفی طبق قانون بودجه قابل اجراست. این دو مورد مجزاست و راهی برای جبران نیست.
      بهتر است موضوع را برای ممیز و سر ممیز جاری پرونده مطرح نمایید.

  16. درود
    ۱:مبلغ کل درامد در دمانگاه باید عین مبلغ دریافتی باشه یا برای درامد ذخالص جهت تعیین مالیات باید۳۰ درصد کم بشه
    ۲: مبلغ پرداختی جهت بیمه خویش فرما باید جز هزینه از مبلغ کل درامد کم بشه
    ۳: در فرم اظهارنامه مبلغ ۱۰ درصد کسر شده از درامد جهت مالیات را باید در کدوم گزینه وارد کنم

    1. سلام کاربر گرامی،
      1) مبلغ کل درآمد باید عین خدمات ثبت شده باشد یعنی به صورت تعهدی ثبت شود.
      2) بیمه خویش فرما ربطی به این مورد ندارد و قابل کسر نیست.
      3) در طرف حساب مالیاتهای پرداختنی به سازمان.

  17. سلام من سال گذشته پروانه طبابت تهران را گرفتم اما به دلایلی در شهرستان دیگری در بخش بهداشت کار کردم وماهانه مالیات از حقوقم کم شده.آیا صرف اینکه پروانه طبابت تهران رو دارم باید اظهارنامه مالیاتی پر کنم

    1. سلام کاربر گرامی،
      از زمان دریافت پروانه و مجوز فعالیت لازم است به وظایف قانونی خود عمل کنید.

  18. اگر یک پزشک مطب شخصی داشته باشد و با پزشکان دیگر قرارداد مشارکتی بندد، آیا باید اظهارنامه اشخاص حقوقی رد کند؟

    1. قرارداد مشارکتی با بقیه پزشکان در ماهیت مطب (حقیقی یا حقوقی) تاثیری ندارد. در صورتی که ماهیت مطب شما شخص حقیقی است باید تا 31 خرداد اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل و در صورتی که ماهیت آن شخص حقوقی است باید تا 31 تیر اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی تسلیم کنید.

  19. سلام سوال من این هست که فرض کنین پزشکی مطب شخصی یا کلینیک شخصی برای خودش نداره.ولی مثلا تو یه مرکز خصوصی به صورت قراردادی گار میکنه مثلا متخصص رادیولوژی هست و میره در یه مرکز تصویربرداری مریض میبینه در این شرایط فقط باید اون ۱۰ درصد مالیات تکلیفی رو بده یا هم مالیات تکلیفی داره هم مالیات مشاغل رو؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      در صورتی که پزشک در استخدام بیمارستان‌ها و یا سایر مراکز درمانی است، به نحوی که میان پزشک و مرکز مذکور رابطه کارگر و کارفرمایی حاکم باشد (قرارداد استخدامی) و پزشک از مرکز طرف قرارداد، حقوق دریافت کند صرفا مشمول مالیات بر درآمد حقوق است که این مالیات توسط کارفرما از حقوق پزشک کسر میشود.
      اما در صورتی که رابطه کارگری، کارفرمایی برقرار نیست و با قرارداد همکاری با مراکز ارائه خدمات درمانی به فعالیت می‌پردازید، طبق ماده 93 ق.م.م درآمدی که اشخاص حقیقی در برابر اشتغال به کار کسب می‌کنند، پس از کسر معافیتها مشمول مالیات بر درآمد مشاغل است. یعنی حتی پزشک بدون داشتن مطب در صورتی که رابطه استخدامی با مراکز ندارد و قرارداد همکاری دارد مشمول مالیات بر درآمد مشاغل است و با توجه به میزان کسب درآمد مشمول ارائه اظهارنامه یا استفاده از فرم تبصره 100 مالیات است. و مالیات تکلیفی 10 درصدی هم از وظایف مراکز درمانی است که لازم است قبل از پرداخت حق الزحمه پزشکان از درآمد آنها کسر شود.

      1. درود بر شما
        بنده پزشک عمومی هستم و در سال ۱۴۰۰ تاسیس مطب داشتم، پرونده مالیاتی همان موقع تشکیل شده، اما حساب شبای دستگاه پوز رو هفته قبل وارد کردم و پرونده بنده کامل شده
        حالا برای استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ یا اظهارنامه مشکل دارم، چند سوال دارم:
        ۱. در قسمت اطلاعات پایه، نوع فعالیت بنده غیر تجاری عنوان شده؛ آیا باید تجاری وارد میشد؟؟ چون سیستم پیامی میده که فعالیت اشخاص حقیقی غیر تجاری امکان ارسال اظهارنامه ندارن و باید به قسمت اطلاعات پایه مراجعه کنم!!!
        ۲. زمان شروع فعالیت دقیقا از چه زمانی باید عنوان بشه؟ مثلا ملک از ابتدای سال اجاره شده جهت تجهیز،پروانه طبابت یک ماه بعد تمدید شده، اما مجوز فعالیت از معاونت درمان، چند ماه بعد داده شده و از همان زمان رسما شروع به کار کردم…

  20. باسلام
    پزشکانی که به صورت قراردادی با مراکز درمانی قرارداد دارند، مشمول مقررات مالیات بر درآمد حقوق هستند يعني 10% كاركرد آنها بعنوان ماليات كسر و در سامانه ماليات تكليفي پزشكان ثبت و پرداخت ميگردد .آيا بايد اظهارنامه حقيقي را رسال كنند؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      مالیات پزشکان با توجه به درآمدشان شامل 3 دسته است:
      1) مالیات بر درآمد مشاغل: مالیات بر درآمد مشاغل برای آن دسته از پزشکان که به صورت مستقل در مطب یا کلینیک شخصی به ارائه خدمات درمانی (با ماهیت شخص حقیقی) و یا صرفا به ارائه خدمات در مراکز درمانی (بدون داشتن مطب شخصی) می‌پردازند محاسبه میشود.
      2) مالیات بر درآمد حقوق: پزشکانی که دارای رابطه استخدامی با مراکز درمانی هستند مشمول مقررات مالیات بر درآمد حقوق هستند.
      3) مالیات طبق بند “ز” تبصره 6 قانون بودجه سال 1401 و بند “ح” تبصره 6 قانون بودجه سال 1400: مراکز درمانی مکلفند معادل ده درصد (۱۰٪) از حق الزحمه یا حق العمل پزشکی پزشکان، که صورتحساب ارسالی به بیمه ها یا دریافت نقدی از بیمار دارند را به عنوان علی الحساب مالیات بر درآمد عملکرد پزشکان، کسر و تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب، از طریق سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان به نام آن پزشک به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

      1. سلام وقتتون بخیر
        در مورد تبصره ماده ۱۰۰ بیشتر توضیح می‌دهید
        آیا کسی که تا پایان سال ۹۹ در دوره طرح تخصص خود به سر می‌برده و مالیات بر حقوق ازش کسر می شده و از ابتدای سال ۱۴۰۰ به صورت قراردادی با بیمارستانی فعالیت داره و اولین بار هست که می خواهد اظهار نامه ارسال کند مبنای عدد مالیات رو بر چه عددی گذاشته می شود چون تا جایی که من شنیدم تبصره ماده ۱۰۰ بر اساس عدد قبلی مالیات تعیین شده هر فرد هست
        ممنون از راهنماییهاتون

        1. سلام کاربر گرامی،
          هر چند امسال افرادی توانسته اند برای سال اول فرم تبصره 100 ارسال نمایند اما از اواسط خرداد مودیان سال اولی با پیغام خطای سامانه مواجه شده اند و امکان ارسال تبصره 100 را نداشتند یکی از ملاکهای تعیین مالیات مقطوع در فرم تبصره 100، مالیات سابقه (مالیات سال قبل است)
          برای سال اول فعالیت ارسال اظهارنامه صاحبان مشاغل با توجه به گروه بندی مودیان توصیه میشود. اگر سال 1400 اولین سال فعالیت شما بوده بهتر است اظهارنامه صاحبان مشاغل ارسال نمایید.

    2. سلام وقتتون بخیر
      من از سال قبل پروانه طبابت گرفتم ولی مشغول به کار در مطب یا درمانگاه و هیچ جای دیگه ای نیستم ،فقط در حد ثبت الکترونیک نسخ اقوام عملکرد داشتم و هیچ حقوقی نگرفتم ،آیا باید اظهارنامه پر کنم ؟ و مالیات شامل من میشه؟
      ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. سلام کاربر گرامی،
        لازم است اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل ارائه دهید. میزان مالیات با توجه به درآمد و تراکنشهای دستگاه پوز تعیین میشود.
        مالیات بر درآمد مشاغل برای آن دسته از پزشکان که به صورت مستقل در مطب یا کلینیک شخصی به ارائه خدمات درمانی (با ماهیت شخص حقیقی) و یا صرفا به ارائه خدمات در مراکز درمانی (بدون داشتن مطب شخصی) می‌پردازند محاسبه میشود.

      2. سلام کاربر گرامی
        با توجه به اینکه پروانه طبابت دارید می بایست اظهارنامه مالیاتی ارسال کنید.
        به سامانه my.tax مراجعه کنید و ببینید آیا اطلاعات شما ثبت شده یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :