فهرست مطالب

با سلام و عرض ادب به همه کاربران عزیز ، امروز قصد دارم در مورد یک بخش متصل به حسابداری به نام انبار با شما صحبت کنم . شاید اکثر شما دوستان در کنار سیستم حسابداری خود سیستم انبارداری هم داشته باشید و کارکردن در این سامانه برای شما آشنا باشید . در این بخش بیشتر در مورد نحوه کنترل داخلی انبار مطالبی ارائه می کنم که امیدوارم مفید باشد.

اکثر سیستمهای انبار داری به همراه نرم افزارهای حسابداری عرضه شده و به راحتی با آن لینک می شوند ، ولی بیشتر انبار ها کارایی لازم را در این سیستم ها نداشته و نتوانستند به روز باشند. به این معنی که تنوع محصولات و نداشتن موجودی دقیق باعث شده که موجودی نرم افزار با انبار همخوانی لازم را نداشته باشد . من بارها سیستم های پیشرفته حسابداری را دیدم که استفاده کارآمدی از سیستم انبار ندارند و روش ثبت و قیمت گذاری مناسبی را بکار نمی برند.

روش های ثبت موجودی ها و روش بهای تمام شده موجودی ها مخصوص خواندن و مطالعه نوشته نشده است ، این ها ابزارهایی برای آشنایی بیشتر شما در بکارگیری سامانه های انبارداری و حسابداری است .

جهت یادآوری مروری بر این روش ها می کنم ، در روش های مربوط به ثبت موجودیها در انبار 2 سیستم ارائه شده که با توجه به نحوه ورود کالاها و حجم موجودی ها یکی را برای ثبت انتخاب می کنید:

ثبت موجودیها در انبار

  • سیستم ادورای

  • سیستم دائمی

موقعی شما از سیستم ادواری استفاده می کنید که ورود و خروج کالاها به انبار زیاد نبوده و نیازی به کنترل آنی و روزانه ندارید، در اینصورت شما بصورت دوره ای می توانید موجودی انبار را شمارش کرده و بصورت یکجا در سیستم خود ثبت کنید ، شما در موقع خرید حساب خرید را بدهکار کرده و در هنگام فروش کاهش موجودی را در سیستم ثبت نمی کنید.

سیستم دائمی مربوط به انبارهای فعال تر و دارای ترافیک بالاتر می شود . ورود و خروج بسیار بالا در کالاهای جزئی تر از نشانه های اینگونه انبارها ست .برای ثبت این سیستم شما باید در هنگام خرید حساب موجودی کالا را بدهکارکرده و در هنگام فروش ، ثبت دیگری بابت کاهش موجودی ها از این حساب انجام می دهید.

advancement-of-technology

روش های محاسبه بهای تمام شده و قیمت گذاری موجودیها در انبار هم شامل 4 روش است :

1. روش شناسایی ویژه
2. روش میاگین موزون
3. روش اولین صادره از اولین وارده
4. روش اولین صادره از آخرین وارده

در ایران بیشترین روش قابل استفاده روش دوم است . بعد از همه این توضیحات شما برای پیاده سازی یک سیستم موفق تنها نیاز به یک چیز دارید : نظم . اگر ترتیب چیدمان انبار بر پایه نظم شکل بگیرد می توانید به راحتی تمامی ورود و خروج ها و تعداد موجودیها را در کنترل خود داشته باشید.

با کمک پرسنل انبار این عملیات را مدیریت کنید و نتایج را بعد از تنظیم یک صورتجلسه به دفاتر خود منتقل کنید. از مهمترین ابزارهای کنترل انبار رسید و حواله به همراه شماره سریال است . فاکتور های خرید بلافاصله پس از تایید باید در سیستم انبار رسید شده و باعث افزایش موجودی ها گردد.

سعی کنید هر دوروز یک بار گزارش روزانه از انبار خود بگیرید و آن را با دفاتر و حسابها خرید کنترل کنید . در صورت رویت مغایرت ، خودتان بصورت حضوری در انبار حضور پیداکنید و مورد را با دقت پیگیری کنید.

بهترین و دقیق ترین گزارش های موجودی انبار در همه نرم افزار ها قابل دسترسی است و در سیستم های دائمی کاربرد قابل توجهی دارد ، اگر سیستم انبار داری شما غیر استفاده است آن را فعال کنید و قابلیتهای آن را شناسایی کنید، تا بتوانید پاسخگویی مطمئنی برای مدیران خود باشید. کدینگ مناسب و دردسترس بودن از مهترین ویژگی های یک نرم افزار حسابداری انبار مناسب است .

امید است با یک برنامه ریزی مناسب کنترل انبار ها را در اختیار بگیرید و پاسخگوی توانمندی برای مدیران خود باشید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :