فهرست مطالب

با عرض سلام حضور شما کاربران عزیز ،

طرح شاپرک چیست ؟ شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی ( شاپرک )یک نهاد حاکمیتی است که رابط میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکت‌های PSP بوده و استاندارد‌سازی پرداخت‌های کارتی، کنترل و نظارت متمرکز در شبکه پرداخت‌، بازتوزیع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و هدایت منابع بانکها به سمت امور بهینه ، گسترش بازار کارتی و نظارت بر عملکرد پایانه‌ها را میسر می‌سازد .به گفته آقای دکتر بهمنی رییس بانک مرکزی در حال حاضر، مديريت و بهره‌برداري از پايانه‌هاي فروش‌ عمدتاً توسط شرکت‌هاي PSP انجام مي‌شود که به صورت سنتي از يک سو با بانک‌ها  طرف قرارداد بوده و از سوي ديگر، با پذيرندگان پايانه‌هاي فروش (POS) مرتبط هستند. ليکن به دليل نبود سازمان مديريتي و نظارتي مناسب در گذشته، اين شرکت‌ها از رشد متقارن و همگوني برخوردار نبوده و عدم توزيع مناسب دستگاه‌های پايانه‌هاي فروش در سطح کشور، مشکلات عديده‌اي را براي شبکه بانکي بوجود آورده است.
هداف اصلی تشکیل شاپرک به شرح ذیل ذکر شده است:

1- کنترل و نظارت در شبکه پرداخت کشور

2- ایجاد ساز و کار یکسان برای فعالیت شرکت‌ها

3- استاندارد سازی خدمات قابل عرضه

4- هدایت به سمت استفاده بهینه از منابع

5- گسترش بازار ابزارهای کارتی

6- افزایش سطح امنیت شبکه

7- مدیریت ریسک

8- افزایش رضایت مصرف کننده

می توان از شاپرک به عنوان یک شرکت خصوصی مستقل نام برد که در اسفند سال 89 براساس مصوبه شورای پول و اعتبار شکل گرفت اما مقدمات اجرایی آن از آذرماه سال 90 آغاز شد که در نهایت این شرکت در 10 دی سال گذشته با مشارکت بانک مرکزی و شبکه بانکی تاسیس شدتا نظام پرداخت یکپارچه مبنی بر کارت را در کشور سروسامان دهد.به گفته مدیر طرح شاپرک موضوع فعالیت شاپرک مدیریت یکپارچه شبکه پرداخت کارتی کشور است. این فعالیت متفاوت از نقش سوئیچ ملی شتاب است و موضوع انتقال کارت به کارت از طریق دستگاه های ATM یا شعب بانک و بستر شتاب کماکان وجود دارد.

توصیه می‌شود بخوانید: مالیات تراکنش بانکی

این شرکت هم همانند دیگر شرکت های خصوصی مجمع برگزار می کند و اعضای هیات مدیره در این مجمع انتخاب و در نهایت مدیرعامل توسط اعضای هیات مدیره انتخاب می شود. بر اساس مجمع برگزار شده جهت انتخاب اعضای هیئت مدیره در مهرماه 91 این شرکت دو تن از اعضای هیئت مدیره از بانک ملت و بانک پارسیان می باشند اصل ایجاد شاپرک کنترل و نظارت بر شرکت های عرضه کننده خدمات پرداخت بوده است. پیش از ایجاد طرح شاپرک تراکنش ها از طریق شرکت های واسطه صورت می گرفت به معنی آنکه یک شرکت میان بانک و مشتریان وجود داشت.

بیشتر بدانید: طرح شبنم چیست؟

اما در حقیقت شاپرک وارد شده که بتوان نظارت بیشتری بر مدیریت کلان بانک ها داشت. درگذشته مغایرت های زیادی در تراکنش ها اتفاق می افتاد که اکنون نمامی مشکلات گذشته در شاپرک قرار داده شده و سعی بر حل آن گذاشته شده است . این شبکه پردازش تراکنش‌های پذیرفته شده روی پایانه‌های متعلق به شرکت‌های پی‌اس‌پی را انجام داده و و در نهایت با شرکت تولید کننده تراکنش PSP تسویه حساب را انجام خواهد داد.

بنابراین می‌توان گفت، شاپرک همانند شتاب ولی این دفعه برای شرکت‌های PSP فعالیت خواهد کرد.به طور کلی شبکه شاپرک قرار است تراکنش‌های پذیرفته شده روی پایانه‌های متعلق به شرکت‌های پی‌اس‌پی را انجام داده و و در نهایت با شرکت تولید کننده تراکنش PSP تسویه حساب را انجام خواهد داد.

امیداست شما کاربران با اطلاعات و آگاهی  نسبت به طرح شاپرک بتوانید بیشتر با شبکه الکترونیکی معاملات در کشور آشنا شوید .

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

12 پاسخ

  1. باسلام بعضی از کارتهای تخفیف با شاپرک قرار داد دارند امکان دارد ضمن معرفی آنها نحوه عملکردآنهاراهم توضیح دهید ممنون

    1. سلام دوست عزیز در اولین فرصت این موضوع با توضیحات کارشناسان مورد بررسی و در سایت قرار خواهد گرفت. با تشکر از همراهی شما

  2. طرح شما ناقصه و حالگیر وقتی برداشت نا موفق باشه باید هفت خان رستم رو طی کنی تا پولت گیرت بیاد کلی هزینه فاکس یک روز مرخصی برای پرینت مهر شده بانک و …

  3. سلام , آیا اداره دارائی به تراکنشهای دستگاههای pos شاپرک فروشگاهی دسترسی دارد؟
    و برای تعیین میزان مالیات شغلی سالیانه اصناف می تواند به این تراکنش ها استناد کند و مبلغ مالیات را تایین کند؟
    ممنون

    1. سلام کاربر گرامی
      اداره دارایی از طریق ثبت خرید و فروش در سامانه فروشگاهی و پرینت آن می تواند به میزان آنها دستیابی داشته باشد و شما موظف هستید که طبق ماده 169 مکرر خرید و فروش ها را گزارش کنید.

    1. خود دستگاهها اکثراً وارداتی است ، منظور ایجاد سامانه پرداخت و واریز ( تراکنش ) است که توسط این شرکتها اجرا می شود .

  4. Ba salam va khaste nabashid.man aslan nemidonestam tarhe shapark chiye mikham bedonam ba khandane in maghale shaparak yek moa ssese ast ke ma beine bank va sherkate psp gharar migire va ro kar sherkathaye psp nezarat mikone.mikham yek komaki be man bekonid va rahnamayeem konid ke in komak chist va dar haghighat che jori anjam mishe.va aya in moa seseye shaparak az nazare maghami az bank maghamash balatar ast va har dastor amali eraye dahand bank majbor adt ejra onad va aya sakhteman joda darad ya in ke dar banke markazi hastand .agar mishe rahnamaye konid mamnoonam

    1. سلام کاربر گرامی
      وقت بخیر
      همانطور که می دانید شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی ( شاپرک ) یک شرکت مستقل است که در 10 دی ماه 1390 زیر نظر بانک مرکزی تشکیل شده و فعالیت می کند . یک شرکت خصوصی است که هیات مدیره آن اعضای بانک ملت و پارسیان می باشند . قبل از ایجاد شاپرک 3 تا آیتم برقرار بود :

      1. بانک مرکزی
      2.شرکت های تولید تراکنش psp
      3.پایانه های فروش pos

      چرخه به این صورت بود که عملیات پرداخت از pos به psp می رسیدند و شرکت های psp وجوه را به بانک مرکزی ارجاع می دادند ، با آمدن شاپرک دیگر شرکت psp با بانک مرکزی روبرو نیستند و باید وجوه خود را با شاپرک تسویه کنند و حالا شاپرک پس از کنترل دقیق و نظارت یکپارچه روی آنها وجوه تسویه شده را به بانک مرکزی ارجاع می دهد .
      امیدوارم اطلاعات کافی باشد .
      موفق باشید .

      1. Vaghe an yek donya mamnoonam babate tavajo va inke pasokhe man ra dadid.yek soale dige az hozoretan daram mitonambeporsam sherkate psp chist.man fekr mikardam ke psp yani haman sherkat haye ke dasgahe pos ra nadb mikonand mesle saman fanap va … mamnonam

        1. خواهش میکنم ، شرکت های psp ، همان شرکتهایی هستند که دستگاه های تولید کننده تراکنش را تولید می کنند و در پایانه های فروش نصب می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :