فهرست مطالب

به نام خدا و عرض سلام و ادب خدمت شما کاربران گرامی ، در این بخش قصد دارم در مورد یکی از مشکلاتی که گاها” بعضی از حسابداران و کارمندان بخش مالی با آن روبرو هستند با شما صحبت کنم . اجازه بدید از یک سوال شروع کنم ، از دید شما اتاق یا بخش امور مالی را چگونه محیطی تصور می کنید؟ آیا در انجام کار حسابداری تمرکز دارید؟

سوالاتی از این دسته ، نشانگر این نکته است که شما چه انتظاراتی از کار و شغل خود دارید؟ بله شما ،انتظارات کارفرما و مدیران در یک بخش و انتظار شما از خودتان در بخش دیگر است . مشکل از اینجا بوجود می آید که ممکن است شما در ابتدا به عنوان حسابدار وارد یک شرکت بازرگانی می شوید ، فرقی نمی کند ، صنعتی یا خدماتی و…، در همان ابتدا شما پس از آموزش نرم افزار و امور مالی شرکت فوق ، تصدی بخش مالی را در اختیار می گیرید . مدیران فعلا” از شما گزارشات مالی و مالیاتی را درخواست می کنند ، ولی رفته رفته بعد از مدتی ( 2 یا 3 ماه ) درخواست های آنها بیشتر و بیشتر شده و احساس می کنید سر شما بسیار شلوغ شده است.

من سازمان حمایت از حسابداران تشکیل ندادم ، فقط قصد تفکیک و یا مشخص کردن وظایف یک حسابدار را دارم . چه بسا در دیگر شرکت ها در همان ابتدای کار تمامی کارهای اداری ومالی را از حسابداران خواسته و در قرارداد فی بین عنوان می کنند.

اولین هدف در اجرای کار برای شما به عنوان کارشناس مالی ، باید در مرحله اول درست و دقیق انجام دادن وظایف شغل حسابداری باشد ، بعد آن اگر توانایی انجام امور اداری را داشتید ، آن را قبول کنید.

من حسابدارانی را دیدم که حتی کار خرید و کارپردازی را انجام داده و از به روز شدن اسناد و امورات حسابها کاملا” غافل شده اند . جواب آنها درخواست مدیران برای انجام دادن دیگر کارها می باشد و جواب دیگر را من خدمت شما عرض میکنم. احتمال خیلی زیاد دستمزد و حقوقی که برای کار حسابداری تنها در نظر گرفته می شود پایین تر از حقوقی است که بابت انجام همزمان دیگر کارها داده می شود. به نظر شما بهترین تصمیم گیری کدام است؟ آیا شما دوست دارید جایی مشغول به کارشوید که با این وضعیت حقوق بالاتر بگیرید و یا فقط کار حسابداری انجام دهید و حقوق پایین تر دریافت کنید؟ کدامیک ؟

نظر من این است که جواب این سوال را می توان در انتخاب هدف جستجو کرد، یعنی من پیش خودم اینطور فکر میکنم که دوست دارم در آینده ای نزدیک یک حسابدار حرفه ای و با تجربه شوم و یا یک کارمند قوی با روابط عمومی بالا و همه فن حریف شوم که شاید فلان شرکت هم ازمن خوشش بیاید؟

دوستان عزیر توجه داشته باشید که قبول کردن کارهای اداری در کنار حسابداری نیازمند یک مدیریت زمانی کاملا” با برنامه است ، اگر توانایی این کار رادارید پس معطل نکنید هم حقوق بالا می گیرید هم همه فن حریف هستید ، ولی اگر مبتدی و یا فعلا” تمرکز بالا ندارید خود را متمرکز روی کار تخصصی خود کنید.

موضوع تمرکز را می توانید اینطور برای مدیران خود توضیح دهید که در صورت نداشتن تمرکز بر کار حسابداری و بوجود آمدن اشتباهات در اسناد ، باعث کم رنگ شدن هوشیاری امور مالی و پاسخگویی در مواردی است که شاید اگر حواس شما کاملا” روی آن متمرکز بود هیچوقت این اشتباه بوجود نمی آمد .

امیدوارم هیچوقت و درهیچ موردی اشتباه نداشته باشید و با تمرکز کارها را به سرانجام برسانید .

موفق و سربلند و پیروز باشید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

9 پاسخ

  1. سلام.ممنون به خاطر تمامی مطالب مفیدی که ارائه میدین
    من خودم این مورد را تجربه کردم و همین استرس وو فشار عصبی باعث شد تصمیم جدی برای ادامه تحصیل و مسلط شدن به کار حسابداری به طور همزمان بگیرم.

  2. سلام .من رشته ام اقتصاده. و در استخدامی در برای رشته شغلی حسابداری شرکت کردم
    الان برای گزینش نمیدونم چی بخونم
    در حقیقت هیچی از حسابداری نمیدونم
    میشه بهم کمک کنید
    و بهم ایمیل بدید چی بخونم
    چیکار کنم
    ممنون

  3. سلام…با تشکر از پاسختون که مایه ی دلگرمی است.به نظر من اگر همکاری بین محیط آکادمیک و دانشگاه وجود نداشته باشه هیچوقت به موفقیت نخواهیم رسید و در سطح کلان هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

    با تشکر و قدردانی از شما
    موفق باشید

      1. خوب شد این متن اصلاحی را ارسال کردید من هم با دیدن پیغام قبلی شما تعجب کردم چون منظور من هم این بود که دانشجویان عزیز بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی با گذراندن دوره کارآموزی ( کاربردی !!! ) کمی با بازار کار دست و پنجه نرم کنند .

  4. با سلام و خسته نباشید….
    من فارغ التحصیل رشته حسابداری هستم و یکسال قبل در یک شرکت حسابداری مشغول به کار شدم.و دقیقاا با همین مشکلی روبرو شدم که شما در این متن به آن اشاره کردید….یعنی بعد از گذشت یکسال خیلی تجربه حسابداری ندارم ولی در عوض به کارهای اداری بیشتر وارد شدم تا تجربه رشته ام رو بدست بیارم و با توجه به محیط پراسترس مجبور به ترک کار شدم.
    هدفم از نوشتن این پیام تآیید سخن شماست و اینکه من چه کنم؟آیا ورود به کارشناسی ارشد برای قدرت بالاتر راهی درست است؟ما تو رشته کارشناسی کلی دروس سخت می خونیم و ترم آخر صورت مالی تلفیقی تهیه می کنیم ولی سر کار میریم ولی در مباحث اولیه می مونیم.
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنین

    1. با سلام و احترام محضر شما کاربر گرامی
      خوشحالم از اینکه این مطلب ، مورد توجه شما قرار گرفته است ،
      بله متاسفانه مشکل بسیاری از فارغ التحصیلان همین است ، اصلی ترین شرط موفقیت در رشته حسابداری علاقمندی و تلاش بی وقفه است ، این تلاش می تواند هم در کارشناسی ارشدو بالاتر به نتیجه برسد ، هم در اشتغال به کار حسابداری ، بستگی به خودتان دارد ، یکی را انتخاب کرده و مرحله به مرحله پیش بروید ، استرس را بطور کامل کنار گذاشته و تمرکز تان روی انتخابتان باشد . با علاقمندی و جدیت دنبال کنید و سعی کنید بهترین باشید.
      از دوره های کارورزی در موسسات معتبر حسابداری و حسابرسی غافل نشوید ، بسیار مفید و سودمند است و می تواند درس های خوانده شده در دوره کارشناسی را بصورت کاربردی تر به شما تفهیم کرده و استرس را از شما دور کند .
      تمرکز در کار یعنی اینکه اگر مشغول به کار می شوید کوچکترین کار حسابداری را به بهترین شکل ممکن انجام داده و یک مقدار تنوع را در همان کار زیادتر کنید و سعی نکنید یکنواخت پیش بروید . در مسیر کارشناسی ارشد هم تمرکز شما باید در پیگیری دروس و تخقیقات مرتبط با آن باشد .
      امیدوارم این توضیحات تاحدی به انتخاب مسیر شما کمک کند .
      موفق و پاینده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :