فهرست مطالب

ثبت شرکت

برخی از موسسین شرکتها تصور می کنند با ثبت شرکت مسئولیتی ندارند تا زمانی که کار یا فعالیتی را بطور رسمی شروع کنند. این در حالی است که ثبت شرکت نقطه شروع ارتباط گیری شرکتها با دیگر نهادها مانند سازمان امور مالیاتی کشور است. امروز تصمیم داریم نکاتی در خصوص مراقبت های مالیاتی شرکتهای تازه تاسیس خدمت شما ارسال نماییم . مطالب امروز صرفا جهت زنگ خطر برای شرکت ها و موسساتی می باشد که در ابتدا یا انتهای  سال 93 به ثبت رسیده اند و تازه تاسیس هستند.

هنگامی که به عنوان یک حسابدار در یک شرکت تازه تاسیس استخدام شدید،پیگیری و رعایت بعضی از قوانین مالیات های مستقیم می تواند کمک شایانی به واحد تجاری کند.
بدیهی ست عدم رعایت این موضوعات هزینه ها و جرائمی را در پی خواهد داشت که کارفرما از چشم شما خواهد دید.
بنده سعی کرده ام در این مقاله نکاتی را برای شما بیان کنم تا از پیشامدن این مشکلات جلوگیری کند.
عمده ترین مشکل که ممکن است این واحدهای تجاری با آن روبرو شوند عدم داشتن اطلاعات و دانش کافی در این مورد است،وقتی با آنها صحبت میشود اینگونه بیان میکنند که مگر شرکت تازه تاسیس معافیت ندارد؟ یا مگر شرکت تازه تاسیسی که هنوز فعالیتی شروع نکرده نیاز به تشکیل پرونده مالیاتی و پلمپ دفاتر دارد؟

ثبت شرکت

جواب پرسش هایی از این قبیل را این چنین برای شما خواهم گفت؛

یک شرکت در بدو تاسیس و زمانی که به ثبت رسید اقدامات زیر را در اسرع وقت باید انجام دهد:
1-تشکیل پرونده مالیاتی(هر واحد تجاری تازه تاسیس 2 ماه از زمان ثبت شرکت فرصت دارد تا نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام نماید)
2-پرداخت مالیات بر سرمایه شرکت (حق تمبر ثبت شرکت به میزان نیم در هزار سرمایه ثبتی شرکت ظرف 2 ماه از تاریخ ثبت شرکت باید به اداره دارایی پرداخت گردد و عدم پرداخت حق تمبر یا تاخیر در پرداخت شامل جریمه ای معادل 2 برابر حق تمبر خواهد بود.)
3-دریافت کد اقتصادی (یکی از اقدامات اساسی بعد از ثبت شرکت اخذ کد اقتصادی ست چرا که طبق قوانین مالیات های مستقیم کلیه معاملات واحدهای تجاری باید با استفاده از کد اقتصادی صورت گیرد)

4-پلمپ دفاتر قانونی (واحد های تجاری تازه تاسیس تا 1 ماه پس از ثبت شرکت فرصت دارند نسبت به دفاتر قانونی خود(روزنامه و کل) اقدام نمایند.لازم به ذکرست که در سال تاسیس شما هم باید دفاتر سال جاری و هم دفاتر سال آتی را پلمپ نمایید.)
5-دریافت گواهی ارزش افزوده(اگر واحد تجاری جزء مودی های مشمول ارزش افزوده میباشد باید سریعا نسبت به تشکیل پرونده ارزش افزوده و اخذ گواهی ارزش افزوده اقدام نماید.)
بارها مشاهده شده که شرکت ها در این امر سهل انگاری کرده اند و دچار زیا نهای جبران ناپذیری شده اند.
شایع ترین مشکل مربوط به زمانی ست که شرکت های مذکور در مرحله قبل از بهره برداری هستند و یک سری هزینه ها و خریدهای ارزش افزوده داری انجام داده اند و بعلت اینکه گواهی ارزش افزوده خود را هنوز دریافت نکرده اند،نمی توانند مبالغ ارزش افزوده پرداخت شده خود را جزء اعتبار مالیاتی خود قلمداد کنند و از نظراداره دارایی اعتبار مالیاتی از زمان دریافت گواهی ارزش افزوده مورد قبول خواهد بود وبه این صورت ارزش افزوده پرداخت شده شما سوخت میشود و قابل استرداد نخواهد بود.
6-دریافت کد بیمه
و اما رویه حسابداری شرکت های تازه تاسیس
دانستن نکات زیر کمک کننده به حسابداران شاغل در شرکت های تازه تاسیس خواهد بود

1-هزینه هایی که کارفرما قبل از ثبت واحد تجاری انجام داده ست مورد قبول اداره دارایی نخواهد بود مگر هزینه های تاسیس شرکت
در بسیاری از مواقع کارفرمایان گرامی قبل از اینکه اقدام به ثبت شرکت کنند هزینه ها و فعالیت هایی در راستای ایجاد شرکت انجام میدهند(مانند شروع به ساخت سوله یا خرید دستگاه ها و ماشین آلات و ..)؛باید توجه داشت این هزینه ها و فعالیت ها زمانی قابل درج در دفاتر شرکت هستند که بعد از تاریخ ثبت شرکت باشند.
2-هزینه های تاسیس:موسسین واحد تجاری هزینه هایی از قبیل مخارج حقوقی برای تهیه اساسنامه و شرکت نامه و یا آگهی روزنامه رسمی و در حالت کلی مخارج ثبت شرکت پرداخت میکنند. این هزینه ها جزء هزینه های قابل قبول میباشند و با توجه به ماده 149 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 31/04/1394 به میزان صد در صد در سال تاسیس قابل مستهلک شده میباشند و شما میتوانید کلیه این مخارج را بعنوان هزینه در سال تاسیس در دفاتر شرکت نشان دهید.
3-هزینه های قبل از بهره برداری: قبل از بهره برداری زمانی ست که شرکت به ثبت رسیده ولی هنوز به بهره وری یا تولید نرسیده است و طبق استاندارد 24 هزینه های قبل از بهره وری یا مربوط به ساخت دارایی ثابت یا تحصیل دارایی نامشهود ست و یا هزینه هایی ست که منافع آتی دارد و یا منافع آتی ندارد.

مخارجی که بابت ساخت و یا تحصیل دارایی و یا کالا میباشد باید به بهای تمام شده آیتم های ذکر شده اضافه گردد و هزینه ها نیز در سر فصل هزینه ها نشان داده شوند.
حتی ممکن ست در این اثنا واحد تجاری درآمدهایی نیز داشته باشد(زمانی که هنوز به بهره وری نرسیده است)مانند درآمد فروش نمونه و یا فروش ضایعات و یا سود سپرده؛ که اصطلاحا به اینها درآمدهای قبل از بهره وری گفته میشود و در سر فصل درآمدها در دفاتر شرکت باید نشان داده شود.

اکثر شرکت های تازه تاسیس و شرکت هایی که در سال مالی گذشته فعالیتی نداشته اند تصور میکنند در حال حاضر تکلیف مالیاتی بر عهده آنان نبوده و  نباید اظهار نامه مالیاتی بنویسند و این کاملا اشتباه است .

اگر شركتي در سال مالي گذشته هيچگونه فعاليتي ننموده باشد  و یا تازه تاسیس باشد مي تواند به دارايي عدم فعاليت شركت را اعلام نمايد . جهت اعلام عدم فعاليت شركت تشکیل پرونده در حوزه مالیاتی الزامی است ، همینطور توجه به نکات زیر نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.

– جهت اعلام عدم فعاليت بايد تشكيل پرونده دارايي نمود و بدون تشكيل پرونده عدم فعاليت معنايي ندارد .برای تشکیل پرونده دانستن موارد زیر الزامی می باشد

1 – اصل و تصویر آگهی تاسیس در روزنامه رسمی کشور

2- اصل و تصویر اساسنامه (سال مالی شرکت مشخص گردد )

3- اصل وتصویر شرکتنامه و تقاضانامه یا اظهارنامه ثبت شرکت

4- اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه سهامداران و صاحبان امضای مجاز

5- گواهی امضای صاحبان امضای مجاز اشخاص حقوقی در دفترخانه اسناد رسمی

6- اصل و تصویر سند مالکیت شخص حقوقی (در صورتیکه ملک به نام شخص حوقی باشد )

7- اصل و تصویر آخرین تغییرات در روزنامه رسمی (در صورتی که تغییراتی داشته باشد )

8- وکالت نامه یا معرفی نامه کتبی از طرف شرکت (چنانچه مدیر عامل حضور نداشته باشد )

9- اصل و تصویر قرارداد اجاره نامه  در سه نسخه (در صورت اجاری بودن ملک )

تذکر ۱: مستاجر صراحتا شرکت  باشد (مستاجر مدیر عامل شرکت مورد قبول نمی باشد )

تذکر ۲ : چنانچه محل قانونی شرکت محل سکونت مدیر عامل بوده و شرکت به صورت خانوادگی تاسیس شده باشد نیز بایستی اجاره نامه به نام شرکت تنظیم گردد

بعد از تشکیل پرونده اداره داریی به شما یک کد اقتصادی 13 رقمی که با 411 ویا 511 که اصطلاحاً قدیم نامیده می شود، به صورت محرمانه در اختیار شما قرار می دهد. این کد در حین تشکیل پرونده در حوزه مالیاتی انجام خواهد شد.پس از تشکیل پرونده و دریافت کلاسه پرونده فعال اقتصادی به عنوان مودی شناخته می شود.

مطابق با ماده ۱۱۰ چهارماه پس از پایان سال مالی مودیان می بایست اظهارنامه مالیاتی خود را به حوزه مالیاتی بصورت کاملا الکترونیکی ارسال نمایند. نکته مهم اینجاست اگر هیچ گونه فعالیتی نداشته تسليم اظهارنامه بی گردش (صفر) به همراه نامه عدم فعالیت الزامیست.

نویسنده و گردآورنده : ملیحه ایرجی

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

6 پاسخ

  1. با سلام و عرض ادب
    چه شرکت های تازه تاسیسی مکلف به انتخاب حسابرس می باشند
    ممنون از سایت خوب و پربار شما

    1. سلام و ممنون از حسن انتخاب شما
      شرکت تازه تاسیس الزام ندارد مگر طبق دستورالعمل ماده ۲۷۲ از ابتدای سال ۹۶ به حجم درآمدی برسند. مدل دیگر شرکتها هم شرکتهایی هستند که پذیرفته شده سازمان بورس و یا فرابورس هستند.

  2. با سلام

    مطالب کامل و مفیدی بود مخصوصا برای شرکت های تازه تاسیس که اغلب فعالیتی را شروع نکرده اند
    با سپاس از نویسنده خانم ایرجی و آقای حاج محمدی از تیم پرشین حساب

    امیدی از شیراز

    1. سلام جناب آقای امیدی
      خوشحالیم که مطلب برای شما و سایر دوستان کاربردی و مفید واقع گردیده است.با آرزوی موفقیت روزافزون

  3. باسلام،
    شرکت ثبت شده با مسئولیت محدود داریم که بدلیل نبود سرمایه فقط و فقط ثبت کرده ایم و هیچ گونه فعالیتی نداشته و نداریم. آیا به نظرتان مشمول مالیات و جریمه میشویم. لازم بذکر است تا کنون کد اقتصادی دریافت نکرده ایم.

    1. سلام دوست عزیز مطابق قوانین تا دو ماه بعد از ثبت لازم است تا اقدامات مربوط به تشکیل پرونده مالیاتی انجام شود. ارائه اظهارنامه عدم فعالیت هم از جمله اقدامات مهم است که لازم است ارائه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :