فهرست مطالب

angize1

به نام ایزد منان و عرض سلام و ادب دارم خدمت همه دوستان و کاربران عزیز و ارجمند ، در این بخش قصد دارم شاگرد اولی های دنیای حسابداری را به شما معرفی کنم. به نظر شما شاگرد اول چه کسی است ؟ شاید خیلی از شما در دوران خوش ابتدایی و حتی دیگر مقاطع در این جایگاه قرار گرفته باشید. یک دانش آموز منضبط ، با اخلاق و درس خوان که به لحاظ کسب نمرات خوب و بالا ، از بقیه پیشی گرفته و مورد تشویق همه همکلاسی ها و دبیران خود قرار گرفته است . این یک مثال ساده از شاگرد اولی بود ، حالا تصور آن را در رشته حسابداری بکنید! به نظر شما چه کسی شاگرد رتبه یک حسابداری است ؟ و چه ویژگیهایی می تواند داشته باشد؟ قبل از ادامه موضوع ، باید عرض کنم امروز صحبتم بیشتر یک قسمت اجرا در رشته حسابداری است که بیشتر مربوط به مجریان می شود ، که البته کارآموزان و کسانی که در این قسمت کمی مشکل دارند می توانند مخاطب این بخش ما باشند .

کارنامه کار حسابداری ….؟

خیلی از شما دوستان با این واژه آشنایی دارید و متوجه موضوع بحث ما شده اید . اظهارنامه عملکرد سال مالی کارنامه کار و حاصل نتایج فردی  است که به عنوان حسابدار مجری بخش مالی یک مجموعه می باشد. تمامی اعداد و ارقامی که داخل اظهارنامه ثبت می شود ، می تواند نتیجه دقیق بررسی ها و تلاشهای یک حسابدار باشد که با مهارت خاص خود صورتهای مالی مورد نظر حوزه مالیاتی و دیگر جداول  پیوست را تکمیل کند. شاید به گمان خیلی از افرادیکه اطلاعی از جزئیات و روند تکمیل اظهارنامه مالیاتی ندارند ، یک فرآیند تکمیل و جایگذاری اعداد باشد ، در صورتیکه اظهارنامه ای که بر پایه اسناد و مدارک تکمیل شود بالغ بر 50 آیتم کنترلی خیلی حساس دارد که اگر کوچکترین اشتباهی در ثبت ارقام شود ممکن است دیگر قسمتها را دچار مشکل کند.

موضوع مهم دیگر لینک شدن برخی آیتم ها به صورت مستقیم با دیگر واحدهای مالیاتی و بررسی و کنترل آن است . به عنوان مثال گزارشات فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده . اگر چه بصورت دوره ای و سه ماه یکبار هستند ولی در مجموع یکساله از طریق اظهارنامه سالیانه صحت سنجی می شوند . به عنوان مثال درآمدها و فروش : شما باید درآمدها را طوری در اظهارنامه مالیاتی نشان دهید که دقیقاً نمایشگر جمع 4 دوره مالیات بر ارزش افزوده و گزارشات فصلی همان سال باشد و کوچکترین مغایرتی نداشته باشد. متاسفانه در سال 91 این یکی از عمده ترین مشکل برخی از حسابداران و مجریان بخش مالی بوده که نتوانستند این تطابق را به نحو احسن اجرا کنند و موجب زیر سوال رفتن گزارشات معاملات و اظهارنامه ارزش افزوده شدند.

توصیه مهم 

برگردیم سراغ شاگرد اولی شدن ، شما برای اینکه در تمام مراحل شغل حسابداری موفق باشید باید سعی کنید شاگرد اولی شوید نه در تکمیل اظهارنامه و عملیات آخر سال ، بلکه در تمامی مراحل از ابتدا باید سعی کنید منضبط ، با اخلاق ، پر توان و سرشار اطلاعات به روز و مفید باشید که واقعاً در موقع تکمیل اظهارنامه گرفتار سردرگمی و بی نظمی و کمبود زمان نشوید . به عنوان مثال الان زمان مناسبی برای کنترل های نهایی حسابها و اسناد سال 92 است که پس از آن اسناد را قطعی کنید و آماده صدور سند اختتامیه شوید. آرزوی قلبی من هم این است که امسال شاهد یک ارائه خوب و قابل قبول از طرف مجریان و دست اندر کاران حوزه مالی در تکمیل و ارائه اظهارنامه ها باشیم .

راستی دوستانی که منتظر آموزش تصویری و کاربردی اظهارنامه هستند باطلاعشون برسونیم که این بسته آموزشی بزودی از طریق همین سایت منتشر خواهد شد ، در خبرنامه عضو شوید تا اولین احبار سایت ، و دیگر مطالب را از طریق ایمیل باخبر شوید.

موفق و سربلند شوید.

میثم حاجی محمدی

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :