فهرست مطالب

سقف بدهی ممنوع الخروجی

در مقاله شرایط و نحوه ممنوع الخروجی مدیران اشخاص حقوقی صحبت کردیم اما همیشه وقتی صحبت سقف بدهی ممنوع الخروجی می شود توجه همه به سمت بدهی مالیاتی جلب می شود در صورتی که اين پنج گروه عبارتند از: بدهكاران قطعي مالياتي و بدهكاراني كه به موجب صدور حكم قطعي دادگاه يا صدور اجرائيه در اجراي ثبت سازمان ثبت اسناد و املاك، بدهي آنها محرز شده، افرادي كه در خارج از ايران به خاطر تكدي، ولگردي، سرقت، كلاهبرداري و هرعنوان ديگري داراي سوءشهرت باشند، كساني كه مسافرت آنها به خارج از كشور به تشخيص مقامات قضايي مخالف مصالح جمهوري اسلامي ايران باشد، كساني كه به موجب اعلام كتبي مقامات قضايي حق خروج از كشور را ندارند و افرادي كه اخذ گذرنامه و خروج از كشور آنها به اراده فرد ديگري (پدر، شوهر و…) محول شده است.

یکی از مشکلات اساسی در مالیات توضیحاتی را ارائه کنم که برخی از شرکتها و اشخاص با آن تا حدودی آشنایی دارند و برخی دیگر هم کاملاً بی اطلاع هستند و شاید موقعی متوجه آن شوند که کمی دیر شده باشد. البته من سعی کردم مطالب زیادی در این باره منتشر نکنم چون شاید کلمه ای است که کمی ایجاد نگرانی کند ولی در این پست سعی دارم با پاسخ به کامنت یکی از فعالان اقتصادی، به اطلاع رسانی درباره ممنوع الخروج شدن کمک کنم.

ببر اساس قوانين از خروج مجدد افرادي که در خارج از کشور در،سفرهاي قبلي جرم، فساداخلاقي و ساير اعمال خلاف شئونات جمهوري اسلامي انجام دهند، جلوگيري خواهد شد.يكي از ابهاماتي كه درروند خروج ممنوع شدن افراد وجود دارد اين است كه در هنگام صدور راي خروج ممنوع شدن اين حكم به افراد ابلاغ نمي‌شود.

يکي از سوالات متداول مسافران خارج از کشور قبل از سفر اين است که آيا «ممنوع‌الخروج» هستند يا خير. در راستاي پيشگيري از ايجاد اختلال در مسافرت و برنامه‌ريزي‌هاي مسافران خارج از کشور، هموطناني که قصد مسافرت دارند، مي‌توانند پيش از مسافرت شخصا با ارائه اصل گذرنامه به ادارات گذرنامه تهران و استان‌ها مراجعه کرده واز آخرين وضعيت خروج خود مطلع شوند.

به موجب ماده 133 قانون آيين دادرسي كيفري با توجه به اهميت و دلايل جرم، دادگاه مي‌تواند قرار عدم خروج متهم از كشور را صادر كند. مدت اعتبار اين قرار 6 ماه يكبار است، اما اگر دادگاه لازم بداند مي‌تواند هر 6 ماه يكبار آن را تمديد كند. اين قرار پس از ابلاغ ظرف 20 روز در دادگاه تجديدنظر استان قابل اعتراض است. بر اساس اين ماده قانوني ومفاد ساير قوانين موجود، ممنوع الخروج شدن افراد معمولا پنج دليل مشخص دارد و تنها 5 گروه از افراد اجازه خروج از مرزهاي كشور را ندارند.

یک دیدگاه مشاوره با موضوع ممنوع الخروج شدن 

بدهی ممنوع الخروجی

برای پاسخ به این سوال باید چند پارامتر مهم را در نظر بگیرید و طبق آن برنامه ارائه دهید.

نکته اول : آیا قرارداد به حوزه مالیاتی و اداره تامین اجتماعی ارائه شده است؟ و اگر بله آیا کارکردهای قرارداد برای طرفین گزارش شده است؟

نکته دوم : در گام بعدی باید ببینید چه ماده های قانونی را برای حل این مسئله بکار ببرید. در اینجا دو ماده مهم مالیاتی برای پاسخ درگیر می شود ماده 202 و ماده 216

در ماده 202  قانون مالیاتهای مستقیم عبارت «برای اشخاص حقوقی تولیدی دارای پروانه بهره برداری از مراجع قانونی ذی ربط از بیست درصد(۲۰%) سرمایه ثبت شده و یا مبلغ پنج میلیارد (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال، سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی تولیدی از ده درصد(۱۰%) سرمایه ثبت شده و یا دو میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال وسایراشخاص حقیقی از یکصدمیلیون(۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال» جایگزین عبارت «ده میلیون ریال» می شود.

که در این سوال باید ببینیم این چه نوع شرکتی بوده است و میزان سرمایه آن چقدر است؟ و فقط به نظر کارشناس مالیاتی بسنده نکنیم!

در مورد پرداخت علی الحساب اینطور برداشت می شود که مودی مبلغ بدهی را پذیرفته و هیچگونه اعتراضی نداشته است و حالا باید اوراق توافق و یا اقساط بدهی بررسی شود تا شرط استفاده از هرگونه از بخشودگی مالیاتی در این وضعیت تمکین به مالیات می باشد که همراه با ارائه دفاتر و اظهارنامه صورت گرفته باشد.

در ادامه مادة 216 را بررسی می کنیم تا بیشتر روند رسیدگی برای شما مشخص شود. مرجع رسيدگي به شکايات ناشي از اقدامات ‌اجرايي راجع به مطالبات دولت از اشخاص اعم از حقيقي يا حقوقي‌که طبق مقررات اجرايي مالياتها قابل مطالبه و وصول مي‌باشد هيأت حل اختلاف مالياتي خواهد بود. به شکايات مزبور به‌ فوريت و خارج از نوبت رسيدگي و رأي صادر خواهد شد. رأي ‌صادره قطعي و لازم‌الاجراء است‌.
این مودی باید به این تبصره خیلی مهم دقت داشته باشد و از او سوال شود:

تبصرة 1 ـ در مورد ماليات‌هاي مستقيم در صورتي که شکايت ‌حاکي از اين باشد که وصول ماليات قبل از قطعيت‌، به موقع اجرا گذارده شده است هرگاه هيأت حل اختلاف مالياتي شکايت را وارد دانست ضمن صدور رأي به بطلان اجرائيه حسب مورد قرار رسيدگي و اقدام لازم صادر يا نسبت به درآمد مشمول ماليات مؤدي ‌رسيدگي و رأي ‌صادر خواهد کرد. رأي ‌صادره ‌از هيأت حل اختلاف ‌قطعي است‌.

این تبصره بیشتر در مورد مالیات بر ارزش افزوده مصداق دارد:

تبصرة 2 ـ در مورد ماليات‌هاي غيرمستقيم هرگاه شکايت‌ اجرايي از اين جهت باشد که مطالبة ماليات قانوني نيست مرجع‌ رسيدگي به اين شکايت نيز هيأت حل اختلاف مالياتي خواهد بود و رأي هيأت مزبور در اين باره قطعي و لازم‌الاجراء است‌.

مفاد اين تبصره شامل جرايم قاچاق اموال موضوع عايدات‌ دولت و بهاي مال قاچاق از بين رفته و نيز آن دسته از ماليات ‌هاي‌ غيرمستقيم که طبق مقررات مخصوص به خود در مراجع خاص ‌بايد حل و فصل شود نخواهد بود.

ضمناً برای پاسخ به تاکید اعتراض لازم است آگاهی شما درباره نحوه اعتراض به حوزه مالیاتی با این رای بالاتر برود:

ارسال دادنامه وحدت رویه شماره 961 دیوان عدالت اداری درباره قانون طرح و استماع نبودن اعتراض مودیان مالیاتی نسبت به برگ مالیات قطعی در دیوان عدالت اداری

طبق دادنامه وحدت رویه، رسیدگی به اعتراض مودی به برگ مالیات قطعی پیش از رسیدگی و صدور رای قطعی از سوی هیات حل اختلاف مالیاتی، موضوع تبصره 1 ماده 216 قانون مالیاتهای مستقیم بدواً قابلیت طرح و استماع در دیوان عدالت اداری را ندارد. بنابراین ضرورت دارد ادارات امور مالیاتی و و احدهای حقوقی زیر مجموعه سازمان امور مالیاتی کشور به هنگام تهیه پاسخ و لایحه دفاعیه نسبت به شکایات و اعتراض های مودیان مالیاتی به برگ مالیات قطعی، به مفاد دادانامه یاد شده و صدور قرار رد شکایت مودی را از مرجع قضایی درخواست نماید.

این مطلب را ببینید: سقف مبلغ ممنوع الخروجی چقدر است؟

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

20 پاسخ

  1. سقف بدهی شخصی ، مثلا دوست من 7 فقره چک ، حدود 100 میلیون بدهی داره . الا پول نداره چکهاش رو پاس کنه . چکهاش برگشت خوردن . آیا ممنوع الخروج میشه دوستم

    1. سلام
      اصولا عوامل زیر باعث ممنوع الخروجی میشود:

      – کسانی که بدهی قطعی مالیاتی دارند و متخلفین از انجام تعهدات ارزی
      – اشخاصی که توسط رای دادگاه بدهکار شناخته شده یا بخاطر صدور اجراییه در اجرای ثبت اسناد و املاک کشور، از طرف دولت بدهکار شناخته ‌‌می‌شوند
      – افرادی که به دلایلی مانند سرقت، تکدی گری و کلاهبرداری و یا هر جرم دیگری در خارج از ایران دارای سوء شهرت هستند
      – اشخاصی که بنا به دلیل مغایرت سفر خارجی آنان با مصالح جمهوری اسلا‌‌می‌، از سفر آنان به خارج از کشور ممانعت ‌‌می‌شود. به طور معمول مقامات قضایی به این اشخاص در این زمینه یک ابلاغیه کتبی را ارسال ‌‌می‌کنند.
      – افرادی که اخذ گذرنامه و خروج از کشور آن ها، به اراده فرد دیگری مانند پدر، شوهر و قیم محول شده باشد (اشخاص زیر 18 سال با اجازه کتبی ولی و قیم آن ها و زنان شوهردار با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری با اجازه دادستان می توانند برای خروج از کشور گذرنامه دریافت کنند)؛
      – بدهکاران بانکی (و بدهکاری که به دلیل عدم معرفی مال یا عدم دسترسی به اموال وی به درخواست بستانکار وفق مقررات از خروج وی از کشور جلوگیری می شود)
      – تما‌‌می‌ بدهکارانی که از پرداخت مالیات فرار کرده اند

      برای استعلام ممنوع الخروجی از لینک زیر اقدام کنید
      https://exitban.ssaa.ir/

  2. ما از مقالات شما خیلی استفاده می کنیم برای بخش حسابدارای ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :