فهرست مطالب

در راستای طرح تحول نظام مالیاتی و برای کنترل بیشتر و بهتر ادره امور دارایی بر عملکرد مودیان و جهت جلوگیری و کاهش فرار مالیاتی، از ابتــدای سال ۱۳۹۳، سازمان امور مالیاتی طرح بکارگیری از سامانه های فروشگاهی و صندوق های فروشگاهی توسط صاحبان مشاغل را تهیه، تدوین و لازم الاجرا نمود که اين حرکت ، در اجرای مفاد ماده (۱۲۱) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بخشنامه شماره ۱۰۷۰۴/۲۰۰ مورخ ۱۶/۶/۱۳۹۲ سازمان امور مالیاتی کشور، همچنین دستورالعمل مواد (۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر) قانون مالیاتهای مستقیم و ماده (۱۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده و آیین‌نامه اجرایی ماده (۷۱) قانون نظام صنفی، مشخصات و نحوه دریافت اطلاعات از سامانه های فروشگاهی مورد نظر سازمان اجرا گردیده است.

صندوق فروشگاهی به صندوق فروش (pos) یا رایانه ای که دارای نرم افزار فروشگاهی می باشند و جهت ثبت اطلاعات حداقل خرید و فروش روزانه و هزینه و نگهداری موجودی در یک واحد شغلی مورد استفاده قرار می گیرند، اطلاق می گردد.

مزایای استفاده از سامانه فروشگاهی

استفاده از این سامانه ها همچنین مزایای زیادی برای استفاده کنندگان به همراه دارد. صندوق فروش داراي نرم افزار فروشگاهي است و جهت ثبت اطلاعات خريد و فروش روزانه و هزينه نگهداري موجودي کالا در يک واحد شغلي مورد استفاده قرار مي گيرد. استفاده صاحبان مشاغل از اين سامانه ، موجب بهبود وضعيت کسب و کار آنان شده و با توجه به کاربري سريع و راحت اين سامانه و سخت افزارهاي طراحي شده در آن از جمله صندوق، بارکد، اسکنر، پرينتر، نمايشگر مشتري و غيره استفاده از اين سامانه ، افزايش فروش را به دنبال خواهد داشت.  همچنين با توجه به سادگي نرم افزارهاي فروشي که بر روي اين دستگاههاي مکانيزه تعبيه شده ، اتلاف انرژي پرسنل و فروشندگان به حداقل رسيده و اين امر موجب صرفه جويي بسيار زياد در هزينه ها خواهد شد. از ديگر مزاياي سامانه هاي فروشگاهي اين است که صاحبان مشاغل با توجه به اطلاعات متنوع جمع آوري شده توسط نرم افزارهاي فروش اين دستگاه ، قادر مي باشند گزارشات متعددي را در زمينه تحليل عملکرد فروش و نيز طبقه بندي اجناس و کالاهاي موجود تهيه نمايند. اين گزارشات به آنها کمک خواهد کرد تا با توجه به زمانهاي مناسب فروش کالا، نسبت به اتخاذ تصميم در خصوص مقدار و حجم سفارشات خريد و سرمايه مورد نياز اقدام نمايند. اين امر صاحبان مشاغل و فروشندگان را براي اينکه چه زماني براي حراج اجناس و کالاهاي اضافي مناسب است ، ياري خواهد داد. بزرگترين مزيت سامانه هاي فروشگاهي اين است که کليه عمليات فروشگاه اعم از ) فروش – انبار – حسابداري ) توسط يک سيستم اتوماتيک و يکپارچه صورت مي گيرد و نکته قابل توجه اين است که کليه اين عمليات بدون حضور فروشنده نيز روال خود را ادامه خواهد داد و البته امکان رديابي و کنترل بر روي کليه فاکتورهاي فروش، خريد و انبار، تغيير موجودي کالا براي فروشنده وجود دارد و اين مسئله فروشنده را قادر مي سازد تا هيچگاه کسري موجودي، عودت بيهوده کالا و اشتباهات اعداد و ارقامي در موجودي صندوق نداشته باشد.  نرم افزارهاي طراحي شده در اين سامانه باعث امنيت و آسودگي خاطر فروشنده می شود زیرا با تعريف سطح و ميزان دسترسي کارکنان به اطلاعات صندوق ، فروشنده را از اين جهت که غير از وي کارکنان ديگر به ميزان فروش و موجودي صندوق و اطلاعات مهم ديگر دسترسي ندارند مطمئن خواهد ساخت.سامانه هاي فروشگاهي به نوعي طراحي شده اند که امنيت کامل را براي جلوگيري از هر گونه سخت افزار خارجي و نامطمئن دارا مي باشند و اين امر باعث ايجاد محدويت در دسترسي به سيستم فروش و در نتيجه ايجاد اطمينان خاطر کارفرما و امنيت اطلاعات فروش مي شود. در حال حاضر ميليونها فروشگاه در سرتاسر دنيا از اين سيستم براي مديريت و اداره فروشگاه خود استفاده مي نمايند. استفاده و بهره برداري از اين سيستم باعث خواهد شد تا صاحبان مشاغل به جاي صرف نيرو و اتلاف وقت جهت انجام کارهاي جاري و جمع آوري اطلاعات خريد و فروش ، وقت و انرژي خود را براي مديريت و بررسي فروش و برنامه ريزي و خلاقيت براي فروش بيشتر صرف نموده و درآمد بيشتري را کسب نمايند. بد نيست بدانيم در جامعه کنوني که فضاي رقابتي در کسب و کار و مشاغل وجود دارد مشتري مداري و جذب و نگهداري مشتري يکي از نکات مهم سود آوري است .سامانه هاي فروشگاهي با امکانات موجود فروشندگان را قادر خواهد ساخت در کمترين زمان و با صدور فاکتور الکترونيکي فهرست خريد مشتري را به وي عرضه کرده و با حفظ احترام مشتري مراتب رضايت وي را کسب نمايند .

ذکر اين نکته ضروري است که سازمان امور مالياتي کشور در بخشنامه هاي خود اعلام کرده که هزينه هاي انجام شده بابت خريد ، نصب و راه اندازي دستگاه سامانه صندوق فروش توسط صاحبان مشاغل ( اعم از سخت افزار و نرم افزار ) از درآمد مشمول ماليات موديان مالياتي که ملزم به نصب اين سامانه هستند در اولين سال استفاده قابل کسر مي باشد .

ضمنا موديان مالياتي ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروشگاهي در صورت عدم استفاده از سامانه هاي مذکور از معافيت مالياتي مقرر در قانون براي سال مربوط محروم خواهند شد.

 

1-  10 گروه اول  مشمولین که از ابتدای سال 92   ملزم به تهیه سامانه فروشگاهی شدند:

  1. فروشندگان سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر
  2. آهن آلات
  3. فروشندگان لوازم صوتی و تصویری
  4. فروشندگان انواع رایانه و قطعات سخت افزاری
  5. فروشندگان ماشین های اداری و لوازم و قطعات و تجهیزات مربوط به آنها
  6. فروشندگان لوازم خانگی ( شامل برقی ، گازی و نفتی )
  7. هتل و هتل آپارتمان
  8. تالار پذیرایی، رستوران ها ، چلو کبابی ها و اغذیه فروشی ها
  9. مشاوران املاک و مستغلات
  10. داروخانه‌ها

2- 10گروه جدید که از ابتدای سال 1393 مشمول استفاده از طرح سامانه های فروشگاهی میشوند:

سازمان امور مالياتي کشور با صدور اطلاعيه اي 10 گروه جديد استفاده از سامانه هاي فروشگاهي را به شرح زیر اعلام کرد.

  1. فروشندگان لوازم يدکي خودروهاي سبک و سنگين و ماشين‌آلات راه‌سازي، کشاورزي و ساختماني (نمايندگي، عمده و خرده فروش)
  2. صاحبان تعميرگاههاي مجاز خودرو و انواع وسائط نقليه سنگين و ماشين‌آلات راه‌سازي، کشاورزي و ساختماني
  3. فروشندگان تجهيزات و تأسيسات حرارتي و برودتي، شوفاژ و تهويه مطبوع و لوازم مربوط (نمايندگي، عمده و خرده فروش)
  4. فروشندگان لوازم بهداشتي ساختمان (نمايندگي، عمده و خرده فروش)
  5. فروشندگان تزئينات ساختمان (موکت، کفپوش، انواع پرده، کاغذ ديواري، شومينه و کارهاي تزييني چوبي و فلزي) (نمايندگي، عمده و خرده فروش)
  6. فروشندگان انواع تلفن (ثابت و بي سيم)، همراه و تجهيزات جانبي آن (نمايندگي، عمده و خرده فروش)
  7. توليدکنندگان و فروشندگان مبل، مصنوعات چوبي و فلزي و غير فلزي اعم از اداري و خانگي (نمايندگي، عمده و خرده فروش)
  8. فروشندگان فرش ماشيني ، تابلو فرش، موکت و قاليچه ماشيني (نمايندگي، عمده و خرده فروش)
  9. فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي (نمايندگي، عمده و خرده فروش)
  10. فروشندگان لوازم طبي بيمارستاني،آزمايشگاهي و دندان پزشکي و دندان سازي وانواع لوازم وتجهيزات پزشکي (نمايندگي، عمده و خرده فروش)

همچنین فایل Pdf بخشنامه شماره ۵۰۳۹۳۲۰۰ جهت مطالعه و دانلود شما کاربران عزیز در لینک زیر قرار گرفته است.

در پست های بعدی نحوه تهیه و ثبت نام در سامانه اینترنتی امور مالیاتی به شما عزیزان ارائه میشود.

دانلود بخشنامه شماره ۵۰۳۹۳۲۰۰

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. با سلام
    در صورتی که واحد صنفی (طلا فروشی) تمامی فاکتور های فروش و خرید خود را از طریق نرم افزارهای حسابداری تخصصی طلا که مورد تایید اداره مالیاتی میباشد ، ارسال نماید
    آیا باز هم ملزم به استفاده صندوق مکانیزه هست ؟
    جهت خرید صندوق مکانیزه اگر مرکز معتبر یا خاصی رو مد نظر دارید ممنون میشم اطلاع رسانی کنید

    1. سلام کاربر عزیز
      در صورت استفاده از نرم افزار مورد تایید دارایی دیگه نیازی به صندوق فروشگاهی نمی باشد.
      جهت خرید صندوق فروشگاهی هم بهتره به اتحادیه صنف طلافروشان مراجعه کنید چون معمولا شرکتهای معتبری با آنها در اینباره در ارتباط هستند.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :