فهرست مطالب

پیشتر در مقاله نحوه ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی،‌ روش و مراحل ثبت در سامانه الکترونیکی را توضیح دادیم، اما ممکن است که شما هنگام ورود اطلاعات با مشکلاتی روبرو شده باشید و سوالاتی که پایین تر مطرح کردیم،‌ سوال شما باشد که پیشنهاد میکنیم آنها را بررسی کرده و مشکل خود را رفع نمایید.

اگر وارد سایت Tax.gov.ir شوید بخش پاسخ به سوالات رایج را می بینید که به تازگی توسط سازمان امور مالیاتی راه اندازی شده تا مودیان بتوانند با آسودگی خاطر بیشتری اظهارنامه ها و دیگر تکالیف خود را ارائه کنند. باهم سوالات مهم این بخش را مرور می کنیم:

1.عدم ثبت نام مجدد موديان

فرآيند ثبت نام الکترونيکي موديان مالياتي (به صورت دو مرحله‌اي) براي هر مودي فقط و فقط يک نوبت انجام مي‌پذيرد. بنابراين آن دسته از موديان گرامي که در دو سال اخير اقدام به ثبت نام الکترونيکي نموده‌اند، به هيچ وجه نبايستي اقدام به ثبت نام مجدد براي همان بنگاه اقتصادي نمايند و مي‌توانند با استفاده از اطلاعات ثبت نام قبلي نسبت به انجام امور مالياتي الکترونيکي خود اقدام نمايند.

2. روش دریافت مجدد کد رهگیری مالیاتی مفقود شده

آن دسته از موديان که کد رهگيري ثبت نام الکترونيکي ايشان مفقود گرديده است، مي‌توانند با مراجعه به بخش “ثبت نام و صدور شماره اقتصادي” سامانه عمليات الکترونيکي موديان مالياتي به نشاني www.TAX.gov.ir و با استفاده از امکان “يادآوري کد رهگيري و اطلاعات ثبت نام” نسبت به دريافت مجدد اين کد اقدام بعمل آورند.

3. عدم پيش ثبت نام ساير شرکاي واحدهاي شغلي مشارکتي

آن دسته از واحدهاي شغلي (کسبي) اشخاص حقيقي که مالکيت آن به صورت مشارکتي است، در مرحله پيش ثبت نام صرفاً يکي از شرکا (شريک اصلي) به عنوان نماينده واحد شغلي نسبت به پيش ثبت نام اقدام مي‌نمايد.

در مرحله دوم ثبت نام الکترونيکي و پس از دريافت پاکت نام کاربري و رمز عبور، اطلاعات ساير شرکا دريافت و در سامانه ثبت مي‌گردد. کليه شرکاي واحد کسبي، پس از ثبت اطلاعات ايشان در مرحله ثبت نام، بايستي با استفاده از کد رهگيري مرحله پيش ثبت نام شريک اصلي نسبت به ارائه اظهارنامه انفرادي اقدام نمايند.

شايان ذکر است در صورت وجود اطلاعات شرکا در سامانه ثبت‌نام موديان و يا سامانه مديريت عمليات مالياتي مشاغل امکان تسليم اظهارنامه براي کليه شرکاي واحد شغلي فراهم خواهد بود.

4. کد پستي ثبت‌نام، مربوطه به محل فعاليت

در فرآيند ثبت نام الکترونيکي کد پستي که موديان، به ويژه صاحبان محترم مشاغل، در بخش نشاني محل فعاليت ارائه مي‌نمايند، بايستي مربوط به محل فعاليت شغلي ايشان بوده و به هيچ وجه کد پستي محل سکونت مودي در اين بخش قابل قبول نیست.

5. نحوه آگاهي موديان از آخرين وضعيت ثبت‌نام

موديان گرامي مي‌توانند با مراجعه به گزينه “پيگيري سريع وضعيت ثبت‌نام شماره اقتصادي” در بخش “ثبت‌نام و صدور شماره اقتصادي”، سامانه عمليات الکترونيکي موديان مالياتي به نشاني www.TAX.gov.ir نسبت به استعلام آخرين وضعيت خود در فرآيند ثبت‌نام الکترونيکي اقدام نمايند. اين امکان براي واحدهاي پاسخگوئي ادارات کل امور مالياتي نيز پيش‌بيني گرديده است.

6. ثبت‌نام الکترونيکي موديان، شرط بهره‌مندي از مزاياي اظهارنامه الکترونيکي

انجام ثبت نام الکترونيکي موديان، شرط بهره مندي از خدمات تسليم الکترونيکي و غير حضوري اظهارنامه مي‌باشد. در اين ارتباط تکاليف موديان حقوقي (شرکت‌ها) و اشخاص حقيقي (صاحبان واحدهاي کسبي شغلي) به قرار زير است:

الف) اشخاص حقوقي:

اين دسته از موديان بايستي پس از پيش ثبت نام و انجام اعتبارسنجي مربوطه، نسبت به تکميل مرحله دوم ثبت نام الکترونيکي اقدام نموده باشند.

ب ) اشخاص حقيقي:

اين دسته از موديان بايستي پس از پيش ثبت نام، اطلاعات پيش ثبت نام ايشان در مرحله اعتبارسنجي مورد تأييد قرار گرفته و يا نسبت به رفع ايرادات اطلاعات پيش ثبت نام خود اقدام نمايند تا اطلاعات مرحله پيش ثبت نام ايشان تأييد گردد.

7. عدم نياز به تحويل نسخه کاغذ اظهارنامه

بنا بر تصميم سازمان امور مالياتي کشور، موديان محترم مالياتي در سال جاري پس از تکميل و ارسال نهايي اظهارنامه خود به صورت الکترونيکي نيازي به تسليم نسخه کاغذي اظهارنامه به ادارات امور مالياتي نخواهند داشت و اظهارنامه ارسال الکترونيکي نهايي شده، تسليم قانوني شده تلقي مي‌گردد.

8. چگونگي بهره مندي از مزاياي پرداخت الکترونيکي (غير حضوري) ماليات

آن دسته از موديان گرامي که پيش ثبت نام الکترونيکي خود را به انجام رسانيده‌اند و اطلاعات مرحله پيش ثبت نام ايشان تأييد گرديده است، پس از دريافت پاکت حاوي نام کاربري و رمز عبور ثبت نام مرحله دوم، و با استفاده از نام کاربري و رمز عبور مذکور، مي‌توانند از مزاياي دريافت قبض و پرداخت اينترنتي ماليات بدون نياز به حضور در ادارات امور مالياتي و يا شعب بانک بهره‌مند گردند.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :