فهرست مطالب

مساله ایی که همه حسابداران با آن درگیر هستند بحث زمان است. با هر حسابداری که صحبت میکنیم و از مشکلاتش می پرسیم همه به یک مشکل مشابه اشاره دارند و آن هم جمله : “وقت نداریم است “

بعضی از امور حسابداری با گذشت زمان از حالت دستی خارج و به سبک نرم افزار و سیستمی تبدیل شد و  انجام گرفت. به طوری که قانون های جدید هم جایگزین استانداردهای قدیمی شد. یکی از وقت گیر ترین کارها، مغایرت گیری حسابهاست. وقتی دو حساب مرتبط به هم دارای اختلاف در مانده حساب شود باید رسیدگی  انجام شود و به دنبال آن با ثبتهای اصلاحی، حساب ها اصلاح گردد.


مغایرت گیری حساب بانکی یکی از متداول ترین نوع مغایرت گیری هاست که در دوره های زمانی مختلف در شرکت انجام میشود.

سه روش برای تهیه صورت مغایرت بانکی وجود دارد:

1) روش مبنا قرار دادن مانده صورتحساب بانک
2) روش مبنا قرار دادن مانده دفاتر شرکت
3) روش مبنا قرار دادن مانده واقعی

روش مبنا قرار دادن مانده صورتحساب بانک

در این روش با انجام دادن اصلاحاتی از مانده بانک طبق دفاتر شرکت به رقم مانده بانک طبق صورتحساب بانک می رسیم.

روش مبنا قرار دادن مانده دفاتر شرکت

در این روش با انجام دادن اصلاحاتی از مانده بانک طبق صورتحساب دریافتی از بانک به مانده بانک طبق دفاتر شرکت می رسیم.

روش مبنا قرار دادن مانده واقعی

در این روش با انجام دادن اصلاحاتی از مانده بانک طبق دفاتر و طبق صورتحساب بانک ، مانده واقعی به دست خواهد آمد.

مواردی که باید در تهیه صورت مغایرت به آن توجه نمود

در تهیه صورت مغایرت بانکی باید طرف بدهکار حساب بانک طبق دفاتر را با طرف بستانکار صورتحساب بانک، و بالعکس رسیدگی شود. هر کدام که مشابهه بود تیک شود و اقلام مغایرت با عنوان اقلام باز مشخص شود.

از جمله اقلامی که باعث اختلاف مانده بانک طبق دفاتر و طبق صورتحساب بانک میشود، کارمزدهای بانکی است که بنا به دلایل مختلف بانک، بابت ارائه خدمتی که داشته، کارمزد و هزینه بانکی را کسر کرده که در دفاتر شرکت ثبت نشده است. این اقلام به دلیلی اینکه اقلام ناچیزی هستند به آنها توجه نمیشود ولی با انباشته شدنشان به اختلاف عمده دو مانده حساب منجر خواهد شد.

مورد دیگر چکهاییست که صادر میکنیم و در تاریخ سررسید در دفاتر شرکت ثبت پاس شدن چک را خواهیم زد در صورتی که شاید این چک بنا به دلایل مختلف دیر تر پاس شود و یا اصلا عودت شود، که در این صورت نیز حساب ما دچار اختلاف خواهد شد.

مغایرت گیری

واریزی های نامشخص از دیگر موارد اختلاف دو مانده حساب بانکیست.برای مثال بدون اینکه طلبی از کسی داشته باشید وجهی به حساب بانکی شما واریز میشود ولی شما نمیدانید.

مورد دیگر مربوط به چکهای دریافتی از مشتریان و سر حساب گذاشتن آنهاست. برای مثال در دفاتر خود ثبت سند چک دریافتی از مشتری و وصول آن در تاریخ مورد نظر را انجام میدهیم. ولی در زمان وصول در بانک به دلیل کسری موجودی حساب مشتری، چک عودت میشود بدون اینکه ما از آن مطلع باشیم. در این حالت هم

همه این موارد گاها باعث اختلاف میشود که حسابدار برای یافتن مغایرت هایی که بین دو مانده حساب به وجود میآید باید زمان و دقت بالایی صرف کند تا بتواند آن را پیدا کند. اگر حسابداران در انتهای روز حسابهای پولی خود را با سند ثبت نمایند و هر روز با استفاده از تلفن بانک و صورتحسابهای روزانه اقدام به مغایرت گیری نمایند قطعا کمتر دچار این مسائل خواهند شد.

پیشنهاد میکنیم مقاله مغایرت یابی اظهارنامه ارزش افزوده با گزارشات فصلی با اکسل را مطالعه نمایید و اکسل تطابق را دانلود نمایید.

⬇️ دانلود pdf جزوه صورت مغایرت بانکی

⬇️ دانلود اکسل صورت مغایرت بانکی

در هر حال سرعت عمل به همراه دقت بالا در این کار از مهارت های یک حسابدار به شمار می آید. امیدوارم هیچ وقت حسابهای زندگیتون دچار اختلاف نشود.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام و وقت بخیر.
    من مغایرت گیری هزینه های شرکت رو با مبنا قرار دادن دفاتر شرکت انجام دادم.در حال حاضر ازم خواسته شده ثبت مربوط به مانده ی مغایرت گیری رو بزنم.چه ثبتی باید زده بشه؟
    هزینه های شرکت بدهکار
    تنخواه گردان بستانکار
    به این شکل؟

    1. سلام دوست عزیز
      در روش مبنا قرار دادن مانده دفاتر شرکت با انجام برخی ثبت های اصلاحی از مانده بانک طبق صورت حساب بانکی به مانده بانک طبق دفاتر حسابداری شرکت می رسند و ثبت حسابداری جهت رفع مغایرت بستگی به حسابی که ثبت نشده یا به اشتباه کمتر یا بیشتر ثبت شده است دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :