فهرست مطالب

Fotolia_41787731_Subscription_XXL

با سلام به همه کاربران عزیز پرشین حساب ، حسابداران و همه علاقمندان به مطالب جدید  ، در این بخش یکی از با هیجان ترین بخش های کار حسابداری را برای شما توضیح می دهم . بخشی که شاید همه حسابداران با آن سرو کار نداشته باشند ، ولی کسب اطلاعات می تواند اندوخته معلومات آنها را بیشتر کند و علاقه آنان را برای اجرای کارهای مالی در این حوزه بیشتر کند . واقعا” پروسه خرید کالا و ورود آن به کشور هم برای سرمایه گزاران و هم برای کارگذاران دارای قاعد خاص خود است و پیش رفتن در عمق این مسائل می تواند هیجانات و نوسانات آن را بالاتر ببرد.

مدیران مالی و حسابداران هم در کنار سرمایه گذاران شرایط خاص خود را دارند و باید بر ابزارهای کاربردی این عملیات تسلط کافی داشته باشند تا بتوانند در حوزه امور بین الملل حرفی برلای گفتن داشته باشند . در حالت کلی مراحل انجام یک معامله پس از مذاکرات مقدماتی تا دریافت کالا و ترخیص آن از گمرک به شرح زیر است :

1- دریافت پیش فاکتور یا پرفرمها
2- تهیه و تنظیم فرمهای ثبت سفارش و فرم های بانکی
3- گشایش اعتبار ارزی
4- تنظیم بارنامه و اسناد حمل
5- ابلاغ وصول اسناد حمل
6- واریز اعتبار اسنادی ( پیش نویس اسناد )
7- انجام امور مربوط به ترخیص کالا
8- استرداد ودیعه

یکی از موارد مهمی که شما باید دراین بخش به آن توجه داشته باشید بخش اعتبار اسنادی است .
[box type=”success” align=”aligncenter” ]اعتبار اسنادی قراردادی است که به موجب آن بانک خریدار به درخواست خریدار بانک دیگری را مجاز میدارد تا چناچه طی مدت معین فروشنده اسناد حمل کالای مورد نظر را طبق شرایط مندرج در اعتبار به آن بانک واگذار نماید ، حداکثر تا میزان مبلغ اعتبار وجه به حساب او واریز گردد و سپس اسناد فوق را جهت واگذاری به خریدار برای بانک دستور دهنده ارسال دارد.[/box]

پیش فاکتور ( PROFORMA-INVOICE ) : سندی است که توسط فروشنده تنظیم ، مهر و امضا می گردد و شامل مشخصات کامل و نام و نشانی فروشنده ، خریدار ، نوع کالا ، وزن ، قیمت واحد و کل آن می باشد . برحسب دستور خریدار در یک یا چند نسخه صادر می گردد ، ممکن است برحسب مقررات کشور وارد کننده فاکتور بایستی توسط اتاق بازرگانی CHAMBEROF COMMERCE محل گواهی و امضا گردد .

Cardboard boxes isolated on white

مبلغ فاکتور ممکن است بر حسب قرارداد خرید منعقده بین خریدار و فروشنده بر اساس یک از موارد زیر باشد :

• سیف CIF ( Cost-Insurance-and Friect )
بر این اساس قیمت تنظیم شده در فاکتور عبارتست از بهای کالا و حق بیمه و هزینه حمل کالا تا مقصد تعیین شده توسط خریدار ، CIF دارای مقررات خاص خود خود است ، اول اینکه تهیه کالا باید مطابق با شرایط قرارداد خرید باشد ، دوم ، پرداخت کرایه حمل تا بندر مقصد بوسیله کشتی متناسب با نوع کالا از مسیر متداول و پرداخت مخارج محموله و تخلیه کالا در بندر مقصد .

• سی اند اف C and F ( Cost – and – Friegt )
تقریبا” مشابه با حالت قبل است ، قیمت تنظیم شده در فاکتور شامل فقیمت کالا ، هزینه حمل تا بندر مقصد است ، هزینه بیمه توسط خریدار پرداخت می شود . تفاوت آن در موارد زیر است :

1- Full Liner Term : چنانچه قیمت تعیین شده در فاکتور بر این اساس باشد به این معناست که علاوه بر قیمت کالا و هزینه حمل هزینه تخلیه کالا در مقصد نیز توسط فروشنده در مبلغ فاکتور قید شده است و به کشتی حامل کالا در مقصد خسارت تاخیر و تخلیه تعلق نخواهد گرفت . ( خسارت برعهده فروشنده است )

2- Freeout : در این روش از حمل کالا مبلغ فاکتور مربوط می شود به بهای کالا بر اساس تحویل روی عرشه کشتی در بندر مقصد خسارت توقف و هزینه تخلیه بعهده خریدار خواهد بود .
ادامه این مطالب را می توانید در بخش دوم دنبال کنید . امیدوارم آشنایی نسبی را حاصل کرده باشید .

برای همه شما آرزوی پیشرفت روز افزون را دارم .

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :