فهرست مطالب

مالیات حق تمبر چیست؟

حق تمبر مالیاتی از انواع مالیات‌های مستقیم بوده که از طریق الصاق و ابطال تمبر بر مدارک، اسناد و اوارق و در اصل به منظور به رسمیت شناختن یا لازم‌الاجرا کردن آن‌ها، از متقاضی دریافت می‌گردد.

حق تمبر چک بانکی چقدر است؟

طبق این ماده از هر برگ چکی که از طرف بانک‌ها چاپ می‌شود، در زمان چاپ 200 ریال حق تمبر اخذ می‌گردد.

حق تمبر اوراق برات و فته طلب یا سفته چقدر است؟

تبصره: حق تمبر مالیاتی مقرر در این ماده بابت کمتر از 1000 (یک هزار) ریال معادل حق تمبر 1000 (یک هزار) ریال خواهد بود.

جریمه عدم پرداخت حق تمبر

درصورت تخلف از مقررات این فصل، متخلف علاوه بر اصل حق تمبر، معادل 2 برابر آن جریمه خواهد شد.

قوانین مالیاتی ممکن است تغییراتی داشته باشند و این تغییرات در قالب یک اصلاحیه تصویب و منتشر شوند. آگاهی از قوانین اصلی و تغییرات و اصلاحات آن‌ها برای همه مؤدیان مالیاتی یک امر ضروری است. یکی از این اصلاحات مربوط به قوانین مالیات‌های مستقیم است که باعث تغییر برخی قوانین در بخش‌های مختلف شد.

ما قصد داریم تا در این مقاله بطور خاص به تغییرات و اصلاحات مفاد قانون مالیات بر حق تمبر یا قانون حق تمبر مالیاتی بپردازیم. اما قبل از هر چیز اجازه دهید توضیح کوتاهی در مورد حق تمبر ارائه کنیم.

مالیات حق تمبر چیست؟

در تیر ماه سال 1394 اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم تصویب شد و بر اساس آن نیز برخی از قوانین مربوط به نظام مالیاتی کشور در تمامی بخش‌ها اصلاح شد. همانطور که اشاره کردیم آشنایی مؤدیان مالیاتی به این تغییرات و همچنین تسلط بر بخش‌ها و بندهای مختلف این قانون، امری ضروری است. 

حق تمبر مالیاتی از انواع مالیات‌های مستقیم بوده که از طریق الصاق و ابطال تمبر بر مدارک، اسناد و اوارق و در اصل به منظور به رسمیت شناختن یا لازم‌الاجرا کردن آن‌ها، از متقاضی دریافت می‌گردد. در قانون مالیات‌های مستقیم، مفاد مالیات بر حق تمبر شامل مواد 44 تا 51 است. در ادامه مفاد این قانون به تفصیل ارائه شده است.

در انتهای مقاله نیز چندین نمونه برای آشنایی با شیوه محاسبه مالیات حق تمبر آمده است که با کمک آن‌ها براحتی می‌توانید مالیات حق تمبر در شرایط مختلف را محاسبه کنید.

مفاد قانون حق تمبر مالیاتی

ماده 44 حق تمبر چک بانکی

طبق این ماده از هر برگ چکی که از طرف بانک‌ها چاپ می‌شود، در زمان چاپ 200 ریال حق تمبر اخذ می‌گردد.

ماده 45 اوراق مشمول حق تمبر

از اوراق مشروحه زیر نسبت به مبلغ آن‌ها و معادل نیم در هزار، حق تمبر اخذ می‌گردد:

– برات
– فته طلب یا سفته

تبصره: حق تمبر مالیاتی مقرر در این ماده بابت کمتر از 1000 (یک هزار) ریال معادل حق تمبر 1000 (یک هزار) ریال خواهد بود.

ماده 46 اسناد و مدارک و اوراق مشمول مالیات حق تمبر

از کلیه اسناد تجاری قابل انتقال که در ایران صادر شده و یا معامله و مورد استفاده قرار می‌گیرند (به استثنای اوراق مذکور در ماده 45 و ماده 48 این قانون) و همینطور اسناد کاشف از حقوق مالکیت نسبت به مال التجاره از قبیل بارنامه هوائی و دریائی و همچنین اوراق بیمه مال التجاره، 5،000 (پنج هزار) ریال و بارنامه زمینی و صورت وضعیت مسافری 1000 (یک هزار) ریال حق تمبر دریافت خواهد شد.

مؤسسات حمل و نقل، مسئول تنظیم دقیق بارنامه هستند و باید هویت و نشانی صحیح صاحب کالا و سایر اطلاعات مربوطه را در بارنامه درج کنند. لازم به ذکر است که کلیه نسخ کافی اوراق مذکور باید حداقل تا 5 سال از تاریخ صدور نگهداری شود.

تبصره از اوراق و مدارک به شرح مقرر در این تبصره حق تمبر اخذ می‌گردد

1- از کارت معافیت هر یک از مشمولان که به انحای مختلف از انجام دادن خدمت وظیفه معاف می‌شوند، بابت صدور کارت معافیت مذکور، مبلغ 10،000 (ده هزار) ریال حق تمبر دریافت می‌شود.

2- از هر گونه گواهینامه رانندگی بین المللی مبلغ 50،000 (پنجاه هزار) ریال حق تمبر دریافت می‌شود.

3- از هر پلاک ترانزیت انواع خودرو و همچنین از شماره‌گذاری هر وسیله نقلیه‌ای که به صورت موقت وارد کشور می‌شود، مبلغ 200،000 (دویست هزار) ریال حق تمبر دریافت می‌شود.

4- از گواهینامه رانندگی انواع خودرو به ازای هر سال و به مدت اعتبار، مبلغ 1000 ریال حق تمبر دریافت می‌شود.

5- از کارنامه و گواهینامه دانش‌آموزان دوره ابتدائی، راهنمائی و متوسطه، مبلغ 1000 ریال حق تمبر دریافت می‌شود.

6- از دانشنامه و گواهی دانشنامه کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و بالاتر، مبلغ 10،000 (ده هزار) ریال حق تمبر دریافت می‌شود.

7- از گواهی ارزش تحصیلی دوره‌های ابتدائی، راهنمائی و متوسطه خارجی، مبلغ 20،000 (بیست هزار) ریال حق تمبر دریافت می‌شود.

8- از گواهی ارزش تحصیلی دوره‌های فنی و حرفه‌ای خارجی و دانشگاهی خارجی، مبلغ 50،000 (پنجاه هزار) ریال حق تمبر دریافت می‌شود.

9- از پروانه مامائی یا مدرک تحصیلی دوره کاردانی و دندانپزشکی تجربی، مبلغ 20،000 (بیست هزار) ریال حق تمبر دریافت می‌شود.

10- از پروانه مشاغل پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، دامپزشکی و داروسازی، مبلغ 100،000 (یکصد هزار) ریال حق تمبر دریافت می‌شود.

11- از جواز تأسیس، کارت شناسائی واحدهای تولیدی و معدنی، کارت بازرگانی، پروانه وکالت و کارشناسی و سایر پروانه‌های کسب و کار بابت صدور، مبلغ 100،000 (یکصد هزار) ریال و بابت تجدید آن‌ها مبلغ 50،000 (پنجاه هزار) ریال حق تمبر دریافت می‌شود.

حق تمبر مالیاتی

ماده 47 اسناد و مدارک بانکی مشمول حق تمبر

از کلیه قراردادها و اسناد مشابه آن‌ها به شرح زیر که بین بانک‌ها و مشتریان آن‌ها مبادله یا از طرف مشتریان تعهد می‌شود، در صورتی‌که در دفاتر اسناد رسمی ثبت نشوند، معادل 10،000 (ده هزار) ریال حق تمبر اخذ می‌گردد:

1- برگ قبول شرایط عمومی حساب جاری

2- قرارداد وام یا اعطای تسهیلات از هر نوع که باشد و نیز اوراق و فرم‌های تعهدآوری که بانک‌ها به نام‌های مختلف در موقع انجام معاملات به امضای مشتریان خود می‌رسانند.

3- قراردادهای انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری

4- وکالت‌نامه‌های بانکی که در دفتر بانک تنظیم می‌شوند و مشتریان حق امضای خود را به شخص دیگری واگذار می‌نمایند.

5- قراردادهای دیگری که بین بانک‌ها و مشتریان منعقد می‌شود و طرفین تعهدات و مسئولیت‌هایی را به عهده می‌گیرند و به امور مذکور در این ماده مرتبط می‌شود.

6- ضمانت‌نامه‌های صادره از طرف بانک‌ها

7- تقاضای صدور ضمانت‌نامه در صورتی‌که تقاضا از طرف بانک قبول شده و ضمانت‌نامه صادر گردد.

8- تقاضای گشایش اعتبار اسنادی برای داخل ایران یا برای کشورهای خارجی در صورتی که تقاضا از طرف بانک قبول شده و اعتبار اسنادی گشایش یابد.

حق تمبر مالیاتی

ماده 48 ثبت شرکت و مالیات بر حق تمبر

سهام و سهم‌الشرکه کلیه شرکت‌های ایرانی موضوع قانون تجارت به استثنای شرکت‌های تعاونی بر اساس ارزش اسمی سهام یا سهم‌الشرکه به قرار نیم در هزار مشمول حق تمبر خواهد بود. کسور صد ریال هم صد ریال محسوب میشود.

تبصره: حق تمبر سهام و سهم‌الشرکه شرکت‌ها باید ظرف مدت 2 ماه از تاریخ ثبت قانونی شرکت و در مورد افزایش سرمایه و سهام اضافی باید از تاریخ ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت‌ها از طریق ابطال تمبر پرداخت شود.

افزایش سرمایه در مورد شرکت‌هایی که قبلاً سرمایه خود را کاهش داده‌اند تا میزانی که حق تمبر آن پرداخت شده است مشمول حق تمبر مجدد نخواهد بود.

ماده 49 حق تمبر اوراق و اسناد صادر شده در ایران و خارج از ایران

در صورتی‌که اسناد مشمول حق تمبر موضوع مواد 45، 46، 47 و 48 این قانون در ایران صادر شده باشد، صادرکنندگان باید تمبر مقرر را بر روی آن‌ها الصاق و ابطال نمایند.

هر زمان که اسناد مذکور در خارج از کشور صادر شده باشد، اولین شخصی که اسناد ذکر شده را متصرف می‌شود باید قبل از هر نوع امضاء اعم از ظهرنویسی، معامله، قبولی یا پرداخت به ترتیب فوق عمل نماید.

در هر صورت کلیه اشخاص یا مؤسساتی که در ایران اسناد مذکور را معامله، دریافت یا تأدیه می‌نمایند، متضامناً مشمول پرداخت حقوق مقرر خواهند بود.

ماده 50 معرفی نهادهای دولتی مسئول چاپ اوراق مشمول مالیات حق تمبر

وزارت امور اقتصاد و دارایی مجاز است سفته، برات، بارنامه و اوراق دیگر مشمول حق تمبر را چاپ و در دسترس متقاضیان قرار دهد. وزارت امور اقتصاد و دارایی می‌تواند در مواردی که مقتضی بداند، به جای الصاق و ابطال تمبر به دریافت حق تمبر در قبال صدور قبض مالیات اکتفا نماید.

ماده 51 جریمه عدم پرداخت حق تمبر

درصورت تخلف از مقررات این فصل، متخلف علاوه بر اصل حق تمبر، معادل 2 برابر آن جریمه خواهد شد.

حق تمبر را چگونه پرداخت کنیم؟

بعد از این که شرکت ثبت شد یا سرمایه آن افزایش پیدا کرد باید حق تمبر سرمایه را پرداخت کنید. میزان حق تمبر در این حالت برابر با نیم در هزار کل سرمایه یا سرمایه افزایش یافته است. مدت 2 ماه از زمان ثبت یا افزایش سرمایه برای پرداخت حق تمبر فرصت هست. در صورت عدم پرداخت به موقع، جریمه میشوید.

پرداخت حق تمبر به صورت غیر حضوری

برای پرداخت حق تمبر به صورت غیر حضوری باید شناسه یکتای اداره ثبت را وارد کنید.

برای دریافت شناسه یکتا برای شرکت تازه تاسیس با شماره پیگیری وارد سامانه اداره ثبت شرکت ها شوید. سامانه شناسه یکتا را به شما نشان می دهد.

ابتدا وارد سامانه پرداخت الکترونیک مالیات شوید. شناسه یکتا، شناسه ملی شرکت و نیز کد امنیتی را در قسمت های مربوطه وارد نمایید.

اگر سوالی مشاهده می کنید که مربوط به شما نیست، شماره همراه تان را وارد کرده و گزینه پرداخت آنلاین را بزنید.

مثال‌ هایی از حق تمبر مالیاتی

مثال 1

آقای حیدرپور در صدد اخذ وام به مبلغ 150،000،000 ریال از یکی از بانک‌ها است. اگر بانک 160% از مبلغ اصل وام نامبرده را، سفته دریافت کند. محاسبه حق تمبر سفته وام مورد نظر به صورت زیر خواهد بود:

توضیحات محاسبات

مبلغ سفته‌ای که باید خریداری شود240،000،000=160%*150،000،000
حق تمبر سفته مذکور120،000=0.5/1000 *240،000،000

مثال 2

کارگاه تراشکاری نصر از کارآموزان خود بابت وثیقه معادل 300،000 ریال سفته اخذ می‌کند. محاسبه مبلغ حق تمبر مالیاتی سفته مذکور به صورت زیر خواهد بود:

حق تمبر مالیاتی سفته۱،۰۰۰ ریال = کمتر از ۱،۰۰۰ ریال = 150= 0.5/1000 * 300،000
مثال حق تمبر مالیاتی سفته

با توجه به تبصره ماده 45 مبلغ حق تمبر سفته مذکور، 1000 ریال است.

مثال 3

شرکت آبسال (سهامی عام) در تاریخ 01/02/1387 اقدام به انتشار 20 هزار سهم 5،000 ریالی نموده است. اگر ارزش بازار هر سهم 4،900 ریال باشد، محاسبه حق تمبر مالیاتی انتشار سهام شرکت مذکور به صورت زیر خواهد بود:

توضیحات محاسبات حق تمبر مالیاتی

ارزش اسمی سهام100،000،000 = 20،000 * 5،000
حق تمبر سهام50،000 =0.0005 * 100،000،000
مثال حق تمبر مالیاتی سهام

مثال 4

شرکت افسون (با مسئولیت محدود) دارای ۵ شریک است. مجموعه ارزش اسمی سهم‌الشرکه آن‌ها به مبلغ 540،000،000 ریال است. شرکت پس از گذشت ۵ ماه از تاریخ تشکیل هنوز مبادرت به پرداخت حق تمبر ننموده است. محاسبه مبلغ حق تمبر و جریمه شرکت مذکور طبق مواد 48 و 51 ق.م.م به صورت زیر خواهد بود:

توضیحات محاسبات هزینه حق تمبر و جریمه

مبلغ حق تمبر270،000 = 0.0005 * 540،000،000
جریمه دیرکرد تأدیه نمودن حق تمبر540،000 = ۲ * 270،000
کل مبلغ پرداختی810،000 ریال
مثال محاسبه حق تمبر و جریمه

کلام آخر

همانطور که اشاره کردیم تمامی مؤدیان مالیاتی باید بر کلیه قوانین مالیاتی و البته اصلاحات و تغییرات آن مسلط باشند. ما در این مقاله کلیه اصلاحات مربوط به قانون حق تمبر مالیاتی را ارائه کردیم و در نهایت نیز مثال‌های زده شد تا بتوانید میزان حق تمبر را در شرایط مختلف محاسبه کنید. اگر مورد مالیاتی دارید که نیازمند راهنمایی در این زمینه است، برای دریافت مشاوره مالیاتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

18 پاسخ

  1. با سلام و تشکر از مطالب مفیدتان . خواستم بپرسم آیا ممکنه که کلاس آموزشی بصورت حضوری دایرکنید ؟

    1. سلام دوست عزیز
      از اینکه مطالب ارائه شده توسط سایت پرشین حساب رضایت خاطر شما را فراهم نموده است، بسیار خرسندیم.
      در صورت برگزاری دوره حضوری در سایت پرشین حساب اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

    2. سلام دوست عزیز
      از اینکه مطالب ارائه شده توسط سایت پرشین حساب رضایت خاطر شما را فراهم نموده است، بسیار خرسندیم.
      اطلاع رسانی در خصوص کلاس‌های حضوری و یا غیرحضوری از طریق سایت پرشین حساب انجام می‌شود.

  2. باسلام برای ثبت نام وام مشاغل خانگی فیش مالیاتی یا تمبر ابطال شده میخوان نمیدونم از کجا و چگونه باید تهیه کنم لطفا راهنمایی کنین ممنون

    1. سلام کاربر گرامی،
      افزایش سرمایه از محل سود انباشته مشمول پرداخت حق تمبر معادل نیم در هزار مبلغ افزایش سرمایه است.

        1. سلام کاربر گرامی،
          افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده سهامداران مشمول ماده 48 ق م م و در نتیجه مشمول پرداخت حق تمبر نیم در هزار است. اما طبق ماده 27 قانون رفع موانع تولید، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا بازار خارج از بورس موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (بورس و فرابورس) که از محل آورده نقدی یا مطالبات حال شده سهامداران افزایش سرمایه می دهند، از پرداخت حق تمبر موضوع ماده (۴۸) قانون مالیات های مستقیم و تبصره آن معاف هستند.

  3. سلام. برای تمبر مالیاتی به مبلغ 10000تومان.بهم گفتن برم اداره مالیات. آیا غیرحضوری بصورت آنلاین میتونم واریز کنم. البته برا وام فنی حرفه ای از اداره صنعت گفتن؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      برای پرداخت حق تمبر به صورت غیرحضوری وارد سامانه پرداخت الکترونیک مالیات شوید. شناسه یکتا، شناسه ملی شرکت و نیز کد امنیتی را در قسمت های مربوطه وارد نمایید. فیلدهای مربوطه را پر کرده و گزینه پرداخت آنلاین را بزنید.

    2. سلام کاربر گرامی،
      برای پرداخت حق تمبر به صورت غیرحضوری وارد سامانه پرداخت الکترونیک مالیات شوید. شناسه یکتا، شناسه ملی شرکت و نیز کد امنیتی را در قسمت های مربوطه وارد نمایید. فیلدهای مربوطه را پر کرده و گزینه پرداخت آنلاین را بزنید.

  4. سلام و عرض ادب شرکت با مسعولیت محدود دارم کاملا غیر حضوریم و برای کارهای قانوی شرکت زدم سهم هر شریک ۲۰ میلیون تومان زدم
    اومدم حق تمبر پرداخت کنم چند گزینه بود میشه بفرمایید من چه راهی برم که کمترین هزینه تمبر باشه

    1. سلام کاربر گرامی،
      حق تمبر سهام و سهم الشركه شركتها بايد ظرف دو ماه از تاريخ ثبت قانونی شركت و در مورد افزايش سرمايه و سهام اضافی از تاريخ ثبت افزايش سرمايه در اداره ثبت شركتها از طريق ابطال تمبر پرداخت شود.
      طبق ماده 48 ق م م، سهام و سهم‌الشرکه کلیه شرکت‌های ایرانی به استثنای شرکت‌های تعاونی بر اساس ارزش اسمی سهام یا سهم‌الشرکه، نیم در هزار مشمول حق تمبر خواهد بود.
      مبلغ نیم در هزار به نسبت ارزش اسهمی سهام ثابت است و تغییر نخواهد کرد.

    1. سلام کاربر گرامی،
      خوشحالیم که آموزش های سایت پرشین حساب برای شما مفید واقع شده است.

    1. حق تمبر باید به اداره مالیات پرداخت شود. برای پرداخت حق تمبر به صورت غیرحضوری وارد سامانه پرداخت الکترونیک مالیات شوید. شناسه یکتا، شناسه ملی شرکت و نیز کد امنیتی را در قسمت های مربوطه وارد نمایید. فیلدهای مربوطه را پر کرده و گزینه پرداخت آنلاین را بزنید.
      برای دریافت شناسه یکتا برای شرکت تازه تاسیس با شماره پیگیری وارد سامانه اداره ثبت شرکت ها شوید. سامانه، شناسه یکتا را به شما نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :