فهرست مطالب

با نام خدا و سلام وخسته نباشید فراوان به همه شما همراهان همیشگی پرشین حساب . از اینکه هر روز با ما هستید احساس شادمانی می کنیم .

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که در پایان سال حسابهایتان را بسته اید و حسابرسی نیز انجام شده است ، ولی یک رویداد باعث می شود که شما مجبور شوید تمام حسابها را تعدیل کنید . امروز می خواهیم بدانیم

رویدادهای پس از تاریخ ترازنامه چیست ؟

به دلیل اینکه مراحل بستن حسابها در حسابداری در پایان سال و انجام حسابرسی و آماده سازی گزارش سالانه مستلزم صرف زمان زیادی است ، معمولا حسابداران صورتهای مالی شرکت را هفته ها پس از پایان سال مالی منتشر می کنند. البته فعالیت های روزمره و عادی شرکت از این قضیه مستثنا شده است . ممکن است یک رویداد مالی خاص بین تاریخ تهیه صورت های مالی (پایان دوره ) و تاریخ انتشار صورت های مالی رخ دهد .

چون به موقع بودن یکی از خصوصیت های مهم اطلاعات حسابداری است ، آگاهی دادن به سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندگان صورتهای مالی ، از وقوع این رویداد توسط مدیریت شرکت ، مهم و اساسی است . این اطلاعات گاهی اوقات می تواند موجب تغییرپیش بینی جریان های نقدی آتی شرکت شود و برای ذی نفعانی که بر جریان های نقدی شرکت تکیه می کنند مهم تلقی شود .

رویدادهای پس از تاریخ ترازنامه به دو دسته تقسیم می شوند :

1- رویدادهای تعدیلی

رویدادهای تعدیلی رویدادهایی هستند که شواهد و مدارک بیشتری در مورد شرایط موجود در تاریخ ترازنامه در اختیار قرار می دهد و متعلق به شرایط موجود در تاریخ ترازنامه می باشد ، لز همین رو انجام تعدیل مبلغ گزارش شده در صورتهای مالی را لازم می کنند.

مثلا اگر شرکت یک دعوی حقوقی داشته که از بابت آن یک بدهی چشمگیری شناسایی کرده است و بین تاریخ تهیه و انتشار صورتهای مالی این بدهی تسویه شود ، این رویداد به عنوان یک رویداد تعدیلی شناخته می شود ، چون بدهی قبل از تاریخ صورتهای مالی رخ داده بود و اکنون که تسویه شده باید در صورتهای مالی همان سال تعدیل شود.

2- رویدادهای غیر تعدیلی

رویدادهای غیر تعدیلی رویدادهایی هستند که دارای شواهد و مدارک در مورد شرایطی هستند که در تاریخ ترازنامه وجود نداشته است و بین دو تاریخ تهیه و انتشار صورتهای مالی رخ داده است . این رویدادها تعدیل ارقام منعکس شده در صورتهای مالی را الزامی نمی کند ، بلکه این رویدادها ممکن است در یادداشت های توضیحی ، جدول ها و یا پیش صورت ها ( صورت های ضمیمه ای که اثر اطلاعات جدید را ازپیش منعکس می سازد ) نشان داده شوند .

اگر یک شرکت پساز تاریخ ترازنامه اقدام به دریافت وام کند یا استقراض انجام دهد، این رویداد چون در تاریخ ترازنامه وجود نداشته است لذا یک رویداد غیرتعدیلی است ، بنابراین باید افشا گردد .
حوادثی از قبیل آتش سوزی ، فروش بخشی از شرکت ، خسارات ناشی از سیل و زلزله ، خرید یک شرکا دیگر و تسویه دعوی حقوقی که پس از تاریخ ترازنامه رخ داده است نمونه هایی از این دست می باشد .
همچنین رویدادهای دیگری نیز ممکن است اتفاق بیفتدکه جزو هیچکدام از دودسته بالا نباشد ولی برعملیات شرکت اثر گذار باشد ، مثل تغییر مدیریت شرکت . این رویدادها نه نیازی به تعدیل دارند و نه افشا می شوند .
نکته قابل توجه در اینجا این است که واحد تجاری نباید سود سهام مصوب پس از تاریخ ترازنامه یا سود سهام پیشنهادی را به عنوان بدهی در تاریخ ترازنامه شناسایی کند . تقسیم سود ، دریادداشت های توضیحی همراه صورتهای مالی افشا می شود .
اگر پس از تاریخ ترازنامه ، انحلال واحد تجاری صورت گیرد یا توقف فعالیت های واحد تجاری اعلام شود ، صورتهای مالی نباید بر مبنای تئاوم فعالیت تهیه و ارائه گردد .
واحد تجاری باید تاریخ صورتهای مالی و اسامی تایید کنندگان آنرا افشا کنند . آگاهی از تاریخ تایید صورتهای مالی برای استفاده کنندگان مهم است ، چون صورتهای مالی رویدادهای پس از آن تاریخ را منعکس نمی کنند .
با توجه به اهمیت موضوع رویدادهای پس از تاریخ ترازنامه استاندارد حسابداری شماره 5 با همین عنوان چاپ شده است .اگر مطالب ارائه شده در بالا برایتان جذاب بود می توانید ، با مراجعه به استاندارد شماره 5 اطلاعات بیشتری در این زمینه گرد آوری کنید .

هیچ کس تنها  نیست ، او در همه حال کنار ماست . ( خدا ، بی همتای اول )

اعظم رزی

هر گونه کپی برداری و انتشار از مطالب بدون ذکر نام منبع ( سایت پرشین حساب ) غیرقانونی می باشد و پیگیری قانونی به دنبال خواهد داشت !

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :