فهرست مطالب


با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه شما کاربران محترم که بازهم منتظر ما هستید تا به ما همراه باشید.بحث امروز ادامه مباحث گذشته در خصوص حسابرس و انجام کارهای حسابرسی می باشد امیدوارم با خواندن این مطالب با کار حسابرس آشنا شوید وبتوانید به حسابرسان در کارشان کمک کنید.

حسابرسی دارایی های ثابت وغیرمشهود

حسابرسی دارایی های ثابت وغیرمشهود برای منظورهای زیر انجام می شود :
1- ممکن است دارایی که اصلا خریداری نشده و وجود خارجی ندارد یا دارایی مستهلک شده در ترازنامه منعکس شود و برای آنها هزینه استهلاک وسایر هزینه های نگهداری ، تعمیرات منظور شود که باعث کاهش درآمد مشمول مالیات می شود .
2- دارایی بیش از قیمت تمام شده در حساب ها منعکس می شود .
الف ) برای اینکه هزینه های استهلاک وسایر هزینه ها بیشتر در حساب ها منظور شود .
ب ) در موقع فروش دارایی سود کمتری نشان داده شود .
3- دارایی های مستهلک شده از حساب ها خارج شود .

  •   در موقع فروش دارایی سود فروش که عبارت است از کل مبلغ فروش در صورت حساب ها نشان داده نشود .
  • در موقع انحلال ، دارایی مستهلک شده جزء دارایی های شرکت ارزیابی نگردد .

تعریف دارایی های ثابت

دارایی ثابت به آن قسمت از دارایی های یک مؤسسه اطلاق می شود که منظور از خرید آن ها ، فروش نبوده بلکه در نتیجه تملک یا کنترل این دارایی ها ، مؤسسه قادر به ادامه فعالیت بوده و هدف اصلی خود را که بدست آوردن سود می باشد آسانتر سازد .
در رسیدگی به اقلام دارایی های ثابت مندرج در ترازنامه اداره امور مالیاتی نباید فقط به اثبات انطباق ترازنامه با دفاتر اکتفا کند ، بلکه بایستی وجود چنین دارایی ها را اثبات نماید .بعضی دلیل وجود ثبتی در دفاتر از بابت دارایی ها ، دلیل قاطع نسبت به وجود آن دارایی ها باشد ، و لو این که حسابرس در حین انجام رسیدگی های خود تمام مدارک مربوط به خرید و دریافت دارایی ها را مشاهده کرده باشد .
ثبت دفاتر فقط نشان دهنده آن هستند که چنین دارایی باید وجود داشته باشد و وظیفه حسابرس است که وجود این دارایی ها و تعلق آن ها را به مؤسسه ثابت نماید .رسیدگی هایی که در مورد دارایی های ثابت باید انجام گیرد به شرح زیر می باشد :

1-اثبات مالکیت

از طریق رسیدگی به اسناد و مدارک دارایی و حصول اطمینان از مجوز خرید و هدف خرید و مشاهده مدارک و شواهد موجود .

2-اثبات وجود

از طریق مشاهده عینی با مراجعه به محل دارایی و بازرسی و پرسش .

3-اثبات ارزش

رسیدگی به نحوه خرید دارایی و انطباق با روش های مالی مربوط از نظر استعلام بها و غیره و اثبات صحت مبالغی که به عنوان قیمت تمام شده و یا قیمت ارزیابی شده دارایی در حساب ها منعکس شده از طریق رسیدگی به اسناد و مدارک خرید .
تذکر : در صورتی که توسط شرکاء یا مؤسسین دارایی به عنوان سرمایه غیر نقدی معرفی شود؛ باید توجه نمود که مقررات قانون تجارت در مورد ارزیابی دارایی رعایت شده باشد .

4-اثبات تصرف

اثبات این که دارایی دراختیار مؤسسه می باشد .در غیر این صورت بایستی به موارد زیر توجه شود :
الف ) درآمد حاصل از اجاره در حساب ها منعکس می باشد یا خیر .
ب ) هزینه های استهلاک و سایر هزینه های جاری دارایی در صورتی که در حساب ها منظور شده باشد قابل قبول نبوده و در این مورد درآمد مشمول مالیات 75% اجاره دریافتی خواهد بود ( به استثنای زمین که مشمولاستهلاک نبوده و سایر دارایی ها غیر از ملک و ملک با ماشین آلات )

5- رسیدگی به میزان استهلاک دارایی های ثابت

  • آن قسمت از دارایی ثابت که بر اثر استعمال یا گذشت زمان با سایرعوامل بدون توجه به تغییر قیمت ها ارزش آن تقلیل می یابد قابل استهلاک است .
  • مآخذ استهلاکقیمت تمام شده دارایی می باشد و استهلاک از تاریخی محاسبه می شود که دارایی قابل استهلاک آماده برای بهره برداری ، در اختیار مؤسسه قرار گیرد .در صورتی که دارایی در خلال ماه در اختیار مؤسسه قرار گیرد ، ماه مزبور در محاسبه منظور نخواهد شد . در مورد کارخانجات دوره بهره برداری آزمایشی جزء بهره برداری محسوب نمی گردد .
  • هزینه تاسیس و هزینه زائد درآمد دوره قبل از بهره برداری و دوره بهره برداری آزمایشی ، از تاریخ بهره برداری به مدت ده سال به طور مساوی قابل استهلاک است .
  • در صورتی که بر اثر فروش مال قابل استهلاک یا مسلوب المنفعه شدن ماشین آلات زیانی متوجه مؤسسه گردد ، زیان حاصل معادل ارزش مستهلک نشده دارایی منهای حاصل فروش ( در صورت فروش ) یکجا قابل احتساب در حساب سود و زیان همان سال می باشد .
  •   هزینه مربوط به تعمیر یا تغییر اساسی دارایی قابل استهلاک از زمان انجام هزینه حسب مورد بر اساس نرخ و کل مدت مقرر در این جدول برای آن دارایی قابل استهلاک خواهد بود . در صورتی که تغییراتاساسی مربوط به خط تولید باشد استهلاک با نصف مدت یا دو برابر ضریب جدول استهلاک محاسبه می شود .
  •   افزایش بهای دارایی های مؤسسه ، ناشی از ارزیابی مجدد دارایی ها قابل استهلاک نخواهد بود ( به استثنای شرکت هایی که 100% سرمایه های آنها متعلق به دولت می باشد مطابق ماده ی 62قانون برنامه ی سوم توسعه )
  • دارایی های مؤسسه که به صورت دست دوم خریداری می شود طبق مقررات این جدول قابل استهلاک است .
  • دارایی هایی که قیمت تمام شده آنها به طور کامل مستهلک گردد تا زمانی که درمالکیت مؤسسه باشد باید بهای تمام شده و میزان استهلاک آن دارایی ها به طور کامل در دفاتر نشان داده شود .
  • نرخ استهلاک کوره هایی که در جدول پیش بینی نشده در هر مورد تابع حداقل نرخ استهلاک ماشین آلات در آن سند خواهد بود . آجرها و مواد نسوز مورد مصرف در ساخت یا تعمیر کوره هایی که در این جدول پیش بینی شده در سال استفاده در حساب هزینه بهره برداری پذیرفته می شود .
  •  هزینه تاسیس از بابت مطالعات فنی و تهیه پروژه صنایع موضوع بند 4 ماده 149 قانون سال 66 بر اساس مقررات بند مزبور قابل استهلاک است ( تا مدت 10 سال از تاریخ بهره برداری به طور مساوی ) .
  •   در صورتی که مال قابل استهلاک پس از آمادگی برای بهره برداری به علت تعطیل بودن یا هر علل دیگری مورد استفاده واقع نشود ، میزان استهلاک آن در مدتی که مورد استفاده واقع نشده است معادل 30% نرخ استهلاکی خواهد بود که در این جدول برای آن تعیین گردیده است . در صورتی که محاسبه استهلاک بر حسب مدت باشد 70% باقیمانده مدتی که دارایی در آن مدت مورد استفاده قرار نگرفته است به مدت تعیین شده برای استهلاک دارایی در این جدول اضافه خواهد شد .

امیدوارم از مطالب امروز استفاده بهینه را برده باشید.

اعظم رزی

حسابرسی که ترس ندارد (بخش اول)

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :