فهرست مطالب

img1389062103

به نام خدا و سلام

امروز در خدمت شما هستم با معرفی سیستم حسابداری یکی دیگر از مشاغل بند ب ماده 96 قانون مالیاتهای مستقیم ، نمایشگاه های اتومبیل !!!

فکر میکنم کمتر حسابداری تا به حال پروژه بنگاه های اتومبیل را در لیست پروژه های اجرایی خود قرار داده باشد،در صورتی که خود این صنف به تنهایی شامل چندین مجموعه قدرتمند در قالب نمایشگاه و هزاران واحد تجاری با عنوان بنگاه اتومبیل در حال فعالیت هستند.و بازهم شاید فکر کنید منظور از بنگاه فقط بنگاه های خودروهای سبک باشد !! در صورتی که اینطور نیست از خودروهای سنگین و بنگاه های دیزل نباید غافل شوید !!

اصلی ترین نقطه ضعف این گروه از مشاغل عدم تسلط کافی در ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و همینطور عدم ثبت رویدادها در دفاتر درآمد و هزینه می باشد. بطوری که بسیاری از این بنگاه ها اعتقادی به اخذ دفاتر پلمپ نداشته و به علی الراس شدن و گاهاً توافقات این چنینی بسنده می کنند.

مشکلات فروشگاه های اتومبیل دست کمی از بنگاه های املاک نداشته و در حال حاضر عدم تطابق اظهارنامه های 4 دوره ارزش افزوده با اظهارنامه عملکرد همان سال، جرائم بسیار چشمگیری را برگه مطالبه مالیات بر ارزش افزوده آنان  نمایش داده می شود . بازهم تعداد واحدهایی که در حوزه ارزش افزوده نیز توافق کرده اند کم نیستند ولی یک سوال ؟؟؟؟؟

آقای صاحب بنگاه و فروشگاه اتومبیل چرا؟؟ چرا باید انقدر جریمه شوید؟ آیا مبلغ سالیانه جرائم و مالیات علی الراس خود را به تعداد ماه تقسیم کرده اید؟

این سوالی است کمتر کارشناسی از این افراد پرسیده و جواب آن هم خیلی سخت نیست!

هنوز یادم نرفته روزی که سراغ یکی از فروشگاه های قدرتمند رفتم و در مورد تخصص خودم به ایشان توضیح دادم خیلی تعجب کردم ! ایشان می گفتند مگر غیر از افرادی که کار حسابداری انجام می دهند کسانی هستند که کار مالیاتی انجام دهند؟

شاید پیش خودتون فکر کنید که این یک فروشگاه که دلیل نمی شود ولی جالب است بدانید برداشت 70 درصد مشاغل از حسابداران افرادی هستند که فقط با نرم افزار ثبت سند انجام می دهند و باصطلاح اپراتور هستند و کارشناسان مالیاتی را با عنوان وکیل می شناسند.

حالا من و شما به این دوستان می گوییم که مشکل شما به نرم افزار حسابداری و ثبت به قول خودتان چند تا سند حسابداری ختم نمی شود و مشکلات مالیاتی مانند گرداب شما را در خود می بلعد.

XLX_sm_1186139582 - Copy

برای این کار باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید :

خرید مستقیم اتومبیل: صاحب نمایشگاه اتومبیل را از دست فروش و یا کمپانی شخصا خریداری می کند تا بتواند با فروش آن به قیمت بالاتر سود کسب کند.

اتومبیل امانی : بیشتر بنگاه ها اتومبیل دیگران را به قصد فروش در نمایشگاه در معرض دید مشتری قرار می دهند تا با فروش آن پورسانت خود را از صاحب اصلی اتومبیل دریافت کنند.

اتومبیل تهاتری : در این حالت بنگاه دار با همکار خود و یا مشتری اوتمبیل را رد و بدل می کند مثلا هیوندا آزرا 2005 با هیوندا سانتافه 2014 تعویض شده و به قیمت روز مابه التفاوت اخذ می شود که همینجا 2 حالت وجود دارد :مالک  اتومبیل مورد معاوضه شخص بنگاه دار بوده و یا امانی می باشد.

اتومبیل تصادفی : این تیپ هم باب بوده خرید اتومبیل تصادفی و باصطلاح چپی از مشتری و انجام فرآیند بهسازی و تقویت به قصد فروش در بازار، حالت دیگر اتومبیل تصادفی بصورت اوراق بوده که در اینجا قطعات خودرو فروخته شده و بدنه بصورت ضایعات فروشگاه به فروش می رسد.

اتومبیل وارداتی: برخی از صاحبان بنگاه ها شخصا در سال چندین اتومبیل برند و قیمت بالا را از واردکننده خریداری می کنند و یا حتی از طریق حساب ال سی بصورت مستقیم از دبی و یا ارمنستان و آذربایجان وارد کشور می کنند.

اتومبیل نمایشی : شاید دیده باشید در برخی از بنگاه ها یک اتومبیل بسیار قدیمی ولی خیلی تمیز جهت امور تبلیغاتی به نمایش گذاشته می شود، این حالت به 2 صورت کرایه ای و یا خرید مستقیم در فروشگاه قرار داده می شود و اکثر اوقات فقط جنبه تبلیغات داشته و فروشی نیست.

سفارش اتومبیل : این حالت هم در اتومبیل وارداتی دیده می شود و هم در اتومبیل داخلی، به این صورت که مشتری فروشگاه سفارش را به صاحب بنگاه می دهد و بعد از پرداخت بیعانه، فرآیند خرید انجا می شود. این حالت در خرید فروش کامیون و اتوبوس بیشتر دیده می شود.

اتومبیل های اسپرت : در این حالت اتومبیل به قصد تجهیز و اسپرت کردن خریداری می شود که پس از فرآیند قطعه گذاری بهای تمام شده تعیین شده و قیمت فروش خودرو مشخص می گردد. بنگاه های خاصی پذیرش سفارش این تیپ را دارند.

حالا تقریبا در جریان منبع درآمد این واحدها قرار گرفته اید که در ادامه اوراق حسابداری را و نرم افزار را خدمت شما معرفی می کنم:

اصلی ترین سند : برگه خرید و فروش خودرو است که بیشتر با نام قولنامه شناخته می شود . پورسانت درج شده منبع درآمد خدمات بوده و مشمول ارزش افزوده و گزارشات فصلی می شود.

از دیگر اسناد اوراق خرید، هزینه و دارایی ها می باشد .

هزینه های فروشگاه هم بیشتر شامل  هزینه اجاره ، حقوق ، غذا ، ملزومات ، تبلیغات ، ایاب و ذهاب ، بازاریابی و هزینه های مالی می باشد.

همانطوریکه می دانید دفاتر پلمپ این واحدها، دفتر درآمد و هزینه بوده که باید توسط حوزه مالیاتی پلمپ گردد.

نرم افزار حسابداری متناسب با این شغل : ساده ترین نرم افزار مانند هلو هم به خوبی می تواند سیستم مالی فروشگاه را کنترل نماید.

قیمت گذاری : شما نمی توانید حتی با تراکنش های بالای این صنف مبلغ سالیانه 10میلیون تومان را پیشنهاد دهید مگر در شرایط خاص و مشتری خاص بنگاه های خرده فروش بیش از ماهیانه 500 هزار تومان هزینه نمی کنند.

زمان اجرای پروژه : اجرا می تواند بصورت پاره وقت اجرا گردد البته با آموزش نیروی مستقر بنگاه جهت جمع آوری مستندات برای حسابدار

 

امیدوارم بتوانید خیلی سریع وارد این بازار خیلی خوب شوید و درآمدهای بسیار خوبی را از آن خود کنید.

 

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :