فهرست مطالب

سلام و عرض ادب محضر همه کاربران عزیز و ارجمند ، امیدوارم با انرژی بیش از حد کارها و امورات خود را پیش ببرید. آیا تا بحال به این موضوع یا این عنوان برخورد کرده اید که به عنوان مثال در یک موقعیت نسبتا” حرفه ای و یا نسبتا” معمولی تحلیل هزینه ها و درآمد ها را درخواست کنند. یک سوال : چگونه یک حسابدار می تواند نحوه هزینه ها و درآمد را تحلیل و برآورد نماید؟ شما به عنوان حسابدار یک شرکت یا یک فروشگاه چگونه می توانید به این سوال پاسخ دهید ؟ ابزار شما برای این سوال چیست ؟  من به نوبه خودم خیلی با این موضوع برخورد کردم و تعداد بسیار زیادی از حسابداران و کارشناسان امور مالی را دیدم که از یک تحلیل ساده در این مورد ناتوان هستند.

بله ، شاید خیلی از شما دوستان مطالعه کرده باشید ولی خیلی عمقی و دقیق در مورد آن فکر نکرده باشید.

تجزیه تحلیل هزینه ، فعالیت و نقطه سر به سر

این همان ابزاری است که برای پاسخ دادن به همان سوال لازم دارید . یکی از مهمترین و پر کاربرد ترین ابزارو تکنیک های مشاورین مالی همین تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر است . در خیلی از موارد من به عینه دیده ام که یک کارشناس حسابداری با انجام محاسبه نقطه سربه سر در فرمول و رسم نمودار و یک توضیح کلی چقدر توانسته خود را به عنوان یک تحلیل گر مطرح کرده و به واسطه آن حق مشاوره نسبتا” خوبی را د ریافت کند. و تعداد زیادی از حسابداران حرفه ای و نیمه حرفه ای را هم دیدم که از بدست آوردن نقطه سر به سر یک فروشگاه هم ناتوان بوده و نتوانستند این تکنیک را مکمل همه تواناییهای خود کنند .

اگر تا بحال این موضوع برای شما پیش نیامده و کسی از شما محاسبه آن را نخواسته است ، خودتان پیش قدم شوید . هزینه ها را بلافاصله تفکیک کرده ، قیمت فروش را در فرمول قرارداده و حاشیه فروش و سود را بدست آورید . چندین بار این عملیات را انجام دهید تا فول شوید. آنگاه که احساس کردید می توانید توضیح دهید، در یک جلسه اختصاصی با استفاده از فرمول و قوانین ، آن را به مدیر مجموعه خود بیان کنید و به یک نتیجه گیری در مورد هزینه ها و درآمد ها و میزان سود شرکت برسید. خودتان در پایان شاهد توانایی خود خواهید بود . البته کار خیلی راحتی نیست ولی شک نداشته باشید که با تمرین و علاقه مسلط می شوید.

خیلی از دوستان و کسانی که شما را به عنوان یک کارشناس امور مالی می شناسند این نوع تجزیه و تحلیل را با رسم نمودار از شما درخواست می کنند. یکی از دوستان من قصد ایجاد یک کسب و کار جدید و سرمایه گذاری در شغل مورد علاقه اش را داشت . از من درخواست رسم نمودار و بدست آوردن برآوردی نقطه سر به سر را داشت . شما چگونه می توانید جواب او را بدهید؟ بدون هیچ عدد و رقمی ؟ امکانش سخته ، ولی ممکنه یک نمودار حدودی برای او تنظیم کنیم . اول نحوه درآمد زایی او را جویا شدم ، یعنی را ههای کسب درآمد را برآورد کردم و سپس بصورت حدودی هزینه های ثابت و متغیرش را برآورد کرده و بلافاصله در نمودار درآمد و هزینه اصل مطلب را برای او توضیح دادم .

نیاز شرکت ها و موسسات و حتی فروشگا ههای بزرگ به این نوع آنالیزها بسیار زیاد است و می تواند نقش مهمی را در حسابداری مدیریت ایفا کند. شما باید توانایی حل مشکلات هزینه یابی و کسب درآمد را با استفاده از فرمول های مرتبط با این بخش داشته باشید و بخوبی پاسخگوی مدیران ارشد خود در این زمینه باشید.

امیدورام توانسته باشم شما را بیشتر نسبت به این موضوع آگاه کرده باشم  ، انشاء الله در بخش دوم مسایل و فرمول های مربوط به نقطه سر به سر را باهم بررسی می کنیم.

پاینده و سربلند باشید.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

3 پاسخ

  1. باسلام خدمت شما آيادر اكسل فرمولي وجود دارد كه نقطه سر به سر وتجزيه وتحليل هزينه هارا داشته باشد

  2. سلام
    ممنونم از حسن سلیقه شما عالی بود خیلی اعتماد به نفس گرفتم
    خواهش می کنم خیلی زود روشهای کاربردیش رو برامون بزار

    1. سلام احمد عزیز
      متشکرم از توجه شما ، انشاءالله بزودی به جایگاههای بلند موفقیت برسید ،
      شما می توانید با عضویت در خبرنامه پرشین حساب از جدیدترین مطالب سایت با خبر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :