فهرست مطالب

اشخاص حقوقی تا چه زمانی باید اظهارنامه خود را ارسال کنند؟

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی تا 31 تیر 1402 است.

آیا مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی قابل تمدید است؟

بله. در صورت صلاحدید سازمان مالیاتی، مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی قابل تمدید است. تمدید مهلت ارسال از طریق همین مطلب به اطلاع شما خواهد رسید.

مهلت ارسال اظهارنامه اجاره چه زمانی است؟

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر اجاره برای کلیه مودیان برای هر سال مالی، 31 تیر ماه سال بعد است. جزئیات را در مطلب بخوانید.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی یکی از مهم‌ترین مهلتهایی است که کلیه مودیان باید نسبت به آن حساس باشند. در زمانی که حسابداران درگیر تهیه و جمع‌آوری اسناد و مدارک درآمدها و هزینه‌ها هستند و مدیران مالی به کنترل صورت‌های مالی اساسی و تطابق حساب‌ها برای ارائه اظهارنامه مالیات بر عملکرد مشغولند، کوچکترین بخشنامه یا اطلاعیه از سوی سازمان مالیاتی برای تیم مالی حائز اهمیت است. در این نوشته آموزش مالیات همراه ما باشید تا شما را از آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه اشخاص حقیقی، حقوقی و املاک با خبر نماییم.

توی پکیج آموزش جامع مالیات پرشین حساب میتونی هر چیزی که برای تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی ات بهش احتیاج داری رو یک جا یاد بگیری. روی لینک زیر کلیک کن.

آموزش جامع مالیات

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

سازمان مالیاتی به منظور ارائه خدمات بهتر، برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی مهلت‌های متفاوتی در نظر گرفته است.

مهلت قانونی ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی

مطابق ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) باید اظهارنامه مالیات بر درآمد خود را برای عملکرد یک سال مالیاتی (از ابتدای فروردین تا انتهای اسفند) با شرایط زیر تهیه و به سازمان مالیاتی ارسال نمایند:

  • برای هر واحد شغلی و یا هر محل به صورت جداگانه تهیه شود
  • مهلت ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد برای هر سال، حداکثر تا پایان خرداد ماه سال بعد است

مالیات بر درآمد این اشخاص بر اساس نرخ ماده 131 ق.م.م، محاسبه و مطالبه می‌شود.

برای اطلاع از نحوه تنظیم و مهلت ارسال اظهارنامه صاحبان مشاغل (اشخاص حقیقی)، مطلب راهنمای تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی را ببینید.

مهلت تسلیم اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی

بر اساس ماده 110 قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص حقوقی باید اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان متکی به دفاتر و اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهار ماه پس از پایان سال مالیاتی تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت کنند. به عبارت دیگر، آخرین زمان اظهارنامه مالیاتی عملکرد اشخاص حقوقی که سال مالی آن‌ها مطابق سال شمسی یعنی از ابتدای فروردین آغاز و تا بیست ‌و ‌نهم اسفند ادامه دارد، حداکثر تا 31 تیر ماه سال بعد خواهد بود.

در مقاله راهنمای تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی برای عملکرد سال 1401 کلیه نکات مربوط به تکمیل اظهارنامه اشخاص حقوقی را برای شما مطرح نموده‌ایم.

مهلت ارسال مالیات بر درآمد
مهلت ارسال مالیات بر درآمد

مهلت تسلیم اظهارنامه اجاره املاک

بر اساس ماده 80 ق.م.م اشخاصی (اعم از حقیقی و حقوقی) که به واسطه دریافت اجاره املاک به کسب درآمد مشغول هستند، موظفند اظهارنامه خود را برای هر سال مالی تا آخر تیر ماه سال بعد به همراه مدارک مربوطه به سازمان مالیاتی تسلیم و مالیات متعلق را طبق مقررات پرداخت نمایند.

! نکته

دقت کنید که تنها موجران حقیقی مشمول ارسال فرم اظهارنامه اجاره املاک به صورت مجزا هستند؛ اشخاص حقوقی موظفند درآمد حاصل از اجاره املاک خود را در زمان ارسال اظهارنامه عملکرد در همان فرم اظهارنامه عملکرد، گزارش نموده سپس مالیات متعلقه را بپردازند. به بیان دیگر اشخاص حقوقی برای درآمد اجاره املاک خود، اظهارنامه مالیاتی مجزایی تکمیل نمی‌کنند.

تمدید مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی سال 1402 (برای عملکرد 1401)

روزهای پایانی تسلیم اظهارنامه مالیاتی، معمولا روزهای پراسترسی هستند؛ از سویی حجم زیادی از مودیانی که نتوانسته‌اند اظهارنامه خود را تکمیل و ارسال نمایند در تکاپوی تهیه و ارسال اظهارنامه هستند و از سوی دیگر بروز مشکلاتی نظیر قطعی برق و یا کندی نت، اضطراب ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی تمدید مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی می‌تواند آرامشی نسبی ایجاد نماید.

آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی سال 1402 (عملکرد سال 1401)

سازمان امور مالیاتی، با هدف تشویق مودیان به خوداظهاری مالیاتی، مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی برای عملکرد 1401 را به مدت 10 روز تمدید نمود. بر این اساس آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی مشاغل (اشخاص حقیقی) برای عملکرد 1401، پایان روز شنبه 10 تیر ماه 1402 بود.

خوب است بدانید:

بر اساس تبصره 1 ماده 177 ق.م.م هر گاه آخرین مهلت تسلیم گزارشات مالیاتی مصادف با تعطیل یا تعطیلات رسمی یا عمومی باشد، اولین روز بعد از تعطیلات مزبور، جزء مهلتهای قانونی جهت تسلیم گزارشات محسوب خواهد شد.

آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه اشخاص حقوقی سال 1402 (عملکرد 1401)

آخرین مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی در سال 1402 برای عملکرد 1401، پایان روز شنبه 31 تیر ماه 1402 است.

بر این اساس تاکنون اخباری مبنی بر تمدید مهلت اظهارنامه شرکتها منتشر نشده است. در صورتی که مطابق قانون مهلتی جهت تمدید اظهارنامه اشخاص حقوقی در نظر گرفته شود، شما عزیزان را در همین صفحه آگاه خواهیم نمود.

آخرین مهلت ارسال اظهارنامه املاک سال 1402 (عملکرد 1401)

مطابق قوانین مالیاتی ایران آخرین مهلت ارسال اظهارنامه اجاره املاک، پایان روز شنبه 31 تیر ماه 1402 است.

کلام آخر

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی بر اساس ماهیت اشخاص (اعم از حقیقی و حقوقی) متفاوت است. اما آنچه در کنار ارسال به موقع اظهارنامه مالیاتی حائز اهمیت است، انجام صحیح تکالیف مالیاتی است. اساتید ما در پرشین حساب کلیه نکات مربوط به مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی را در آموزش جامع مالیات برای شما در نظر گرفته‌اند. با این آموزش یک بار برای همیشه چالش‌های مالیاتی خود را حل نمایید.

ما مسیر پیچیده و پرفراز و نشیب تکالیف مالیاتی را برای شما هموار و لذت بخش می‌نماییم.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :