فهرست مطالب

به نام خدا و سلام به همه ی شما عزیزان که باز هم همراه ما هستید و ما را در جمع خودتان پذیرایید.

در پی گزارشات قبل و در راستای تکمیل موارد مربوط به تکمیل وتهیه اطلاعات ترازنامه بر آن شدم تا امروزطبقه بندی بدهی های جاری را به حضورتان عرضه کنم.می دانیم که بدهی ها نیزمانند دارایی ها درترازنامه به دو دسته گسترده تقسیم می شوند. انشاا… درروزهای آتی طبقه بندی هزینه های غیر جاری را نیزارائه خواهم کرد.

 طبقه بندی بدهی های جاری:

بدهی های جاری تعهداتی هستند که انتظارمی رود از طریق استفاده از دارایی های جاری موجود ویا ایجاد بدهی های جاری دیگرحذف شوند .اگربدهی ظرف مدت یک سال یا چرخه عملیات-هرکدام طولانی تراست-تسویه شود درردیف بدهی های جاری قرار خواهد گرفت.

بیشتر بدهی های جاری به مبلغ قابل پرداخت آینده ثبت می گردند یعنی در ثبت بدهی های کوتاه مدت باید رقمی ثبت شود که ما درآینده ازبابت این بدهی خواهیم پرداخت .

بدهی های جاری شامل موارد زیر هستند:

1-اسناد پرداختنی :

شامل دو دسته تجاری وغیر تجاری می شوند. اسناد پرداختنی تجاری ناشی از فعالیتهای اصلی واحد تجاری در طول دوره مالی جاری است ولی اسناد پرداختنی غیرتجاری ممکن است به دلیل فعالیتی غیر ازفعالیت اصلی واحد تجاری ایجاد شود. اسناد پرداختنی به ارزش اسمی خود در ترازنامه گزارش می شوند.

2-حسابهای پرداختنی :

حسابهای پرداختنی نقطه مقابل حسابهای دریافتنی هستند. حسابهای پرداختنی زمانی بوجود می ایند که واحد تجاری مبادله ای (خرید کالا ودریافت خدمات)به صورت نسیه انجام داده باشد.این حسابها نیز به دودسته تجاری وغیر تجاری تقسیم می شوند.واین حساب به مبلغی که انتظار می رود برای تعهدات پرداخت شود،ثبت می گردد.

3-حصه (سهم) جاری تعهدات بلند مدت:

تعهدی که قبلا در قالب بلند مدت طبقه بندی می شده ولی حال قراراست ظرف یک سال یا چرخه عملیات-هرکدام طولانی تراست- تسویه شود،باید تجدید طبقه بندی شده و به صورت یک بدهی جاری گزارش شود. با این حال ، حصه جاری تعهد بلند مدت ، مشروط بر اینکه دارایی های موجود درتاریخ ترازنامه که بازپرداخت آن بدهی از محل آنها صورت می گیرد، به عنوان جاری طبقه بندی نشده باشد ، گاهی اوقات تحت عنوان بدهی بلند مدت طبقه بندی می گردد.

4- سود سهام پرداختنی:

سود سهام پرداختنی معمولا جزو بدهی های جاری است . معمولا واژه سود بیان کننده سود نقدی است ولی سه نوع سود دیگر نیز وجود دارد.

الف) سود سهام به شکل دارایی: (سود سهام به شکل دارایی غیر از وجه نقد)

ب ) سود سهام به شکل سند : ( اسناد وعده دار برای پرداخت سود نقدی سهام در آینده )

ج) سود سهمی : ( سود سهام در قالب توزیع سهام خود شرکت )

با اعلام سود (به استثنای سود سهمی) معمولا یک بدهی جاری ایجاد می شود.سود سهمی ، به توزیع سهام شرکت اعلام کننده مربوط می گردد و در نتیجه دارایی های شرکت توزیع نمی شود . به همین دلیل سود سهمی قابل توزیع ، بدهی تلقی نمی گردد ، بلکه به عنوان یکی از اجزای حقوق صاحبان سهام گزارش می شود.

5- بدهی های تعهدی یا معوق:

در طول دوره حسابداری شرکتها معمولا هزینه هایی را متحمل می شوند که بابت آنها تاپایان دوره مالی،وجهی پرداخت نمی گردد.اصطلاحا به این هزینه ها هزینه های معوق (تعهدی) یا بدهی های معوق (تعهدی) اطلاق می شود.

برای مثال سود تضمین شده سهام ممتازبا گذر زمان ایجاد می شود و اگرتاریخ پرداخت سود تضمین شده با پایان دوره حسابداری مقارن نباشد،در پایان دوره حسابداری بابت سود تضمین شده تحقق یافته که هنوز پرداخت نشده است،یک بدهی وجود خواهد داشت ونیز درموردپرداخت هزینه حقوق و دستمزد کارکنان که تاپایان سال پرداخت نشده است نوعی هزینه معوق خواهد بود.

6-مالیات بر درآمد پرداختنی (ذخیره مالیات):

تعهدات مربوط به مالیات بردرآمد درصورتیکه طی یک سال مالی یا چرخه عملیات-هرکدام طولانی تراست-تسویه شود جزو بدهی های جاری طبقه بندی می گردد.از آنجا که مبلغ مالیات بردرآمد قبل ازصدور برگ قطعی به طور برآوردی مشخص می شود وبه طور معمول بین مالیات محاسبه شده توسط شرکت ومالیات تعیین شده توسط ممیزتفاوتهایی وجود دارد،این تعهدات به عنوان ذخیره در متن ترازنامه منعکس می گردد. مالیات بردرآمد به صورت خالص یعنی پس از کسر پیش پرداختهای مالیاتی مربوط در ترازنامه منعکس می گردد.

به امید خدا طی روزهای آتی طبقه بندی بدهی های غیر جاری برایتان تشریح می گردد تا طبقه بندی دارایی ها و بدهی ها کامل شود.

    اعظم رزی

توصیه حسابداران حرفه ای به حسابداران نوپا (بخش اول)

توصیه حسابداران حرفه ای به حسابداران نوپا (بخش دوم)

توصیه ی مهم حسابداران حرفه ای به حسابداران نوپا (بخش سوم)

توصیه مهم حسابداران حرفه ای به حسابداران نوپا (بخش چهارم)

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :