فهرست مطالب

The questionnaire

کارآموزان حسابرسی مواظب باشند

گاروهوانسیان فر :

کارآموزان، به‌خصوص کارآموزان بی‌تجربه، از هیچ چیز حسابرسی خبر ندارند و هر کاری که به آنها محول می‌شود، باید بدون چون و چرا انجام دهند و آنها اطلاع ندارند که حسابرسی چیست و در نهايت چه مطالبی را باید یاد بگیرند و در امر حسابرسی به‌کار برند.

بنابراین، این وظیفه شرکا و مدیریت یک موسسه است که کارآموزی لازم را به کارکنان خود ارائه بدهند.اصولا هر موسسه حسابرسی باید یک دستور‌العمل کارآموزی برای خود داشته باشد و هر کارآموز بی‌تجربه که وارد آن موسسه می‌شود، طبق آن دستور‌العمل کار آموزی، به او آموزش کافی داده شود تا بعد از 4 یا 5 سال، حسابرس ارشد و بعد از ده سال کار، مدیر ارشد شود.در كتابي ‌خواندم که یک شخص که دارای ضریب هوشی خوب و بالا است (البته نسبتا بالا)، باید بعد از 10 تا 12 سال بتواند در موسسه‌ای که کار می‌کند، در جايگاه شرکای آن موسسه درآید.دستورالعملی که در مورد آن صحبت کردم، می‌تواند برنامه کارآموزی را از تیک زدن و جمع کردن شروع و پله پله کارآموز را به درجات بالا در یک موسسه راهنمایی کند. البته به کارآموزان توصیه می‌کنم که کارآموزی خود را از یک موسسه حسابرسی خوب آغاز کنند و حتی‌الامکان در 4 یا 5 سال اول، محل کار خود را به هر دلیلی که باشد، عوض نكنند. کار آموزان خود باید به دنبال فرا گرفتن انواع کارها باشند به نحوی که کار را از زیر دست مافوق‌های خود بکشند. باید از خود مایه بگذارند و مطالعات وسیع در زمینه حسابداری، حسابرسی، قانون مالیات‌ها، قانون تجارت و… داشته باشند.کارآموزان نباید در اوقات بیکاری خود دور هم بنشینند و داستان‌های زیبا و جذاب برای یکدیگر تعریف کنند. من شاهد این بودم که اکثریت کار آموزان ترجیح می‌دهند که در اوقات فراغت در موسسه (بین دو کار حسابرسی)، با هم بحث‌های شیرین داشته باشند و از مطالعه کتب حرفه‌ای گریزان هستند.کارآموزان هم باید هشیار باشند و توجه كنند در هر کار حسابرسی جدید، موارد جدید یاد می‌گیرند و به طرف جلو پیش می‌روند. ساکن بودن در یک مرحله کارآموزی، موجب ضرر آنها در آینده خواهد شد. کارآموزان باید متوجه شوند که بعد از 4 یا 5 سال کارآموزی، کلیه عناوین حساب‌ها را رسیدگی کرده‌اند و معلومات آنها رو به رشد بوده است. برای این کار می‌توانند به کاربرگ‌های حسابرسی سال قبل مراجعه کنند ولی به هیچ وجه کپی کردن را جزو کار خود قرار ندهند.

در آخر این نوشتار، پیشنهادی به جامعه حسابداران رسمی ایران دارم که کلاس‌های کارآموزی عملی برای کارآموزان، از مبتدی تا مدیر ارشد برگزار کنند و در آنجا از حسابرسان با سابقه، کار کشته و با معلومات روز به منظور آموزش عملی حسابرسی به کارآموزان استفاده کنند البته اگر این کلاس‌ها به نحو صحیح و مناسب برنامه‌ریزی شده باشد، کارآموزان مبتدی حتما به درجه مدیر ارشدی در حسابرسی می‌رسند.

عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره حسابداری مدیریت انگلستان، حسابدار خبره حسابداری مدیریت جهانی

نویسنده یادداشت منتشرشده  در روزنامه دنیای اقتصاد : خانم زهره حیدری
منبع : جامعه حسابداران رسمی ایران

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. آیا برای ورود به حرفه حسابرسی سن مهم است؟؟…اصلاً چطور می شود مدیران این موسسات را قانع کرد برای استخدام

    1. شرایط سنی نداره چون بیشتر این موسسات خصوصی هستند و چیزی که برای آنها مهمه میزان سابقه و علاقمندی داوطلبین است و مهمتر تعهدی است که شما باید به آنها بدهید . معمولاً هم قرارداد استخدام پیمانی با نیروها منعقد می کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :