فهرست مطالب

به نام خدای یکتا و سلام به همه کاربران ، این بهترین عنوانی بود که برای این بخش در نظر گرفتم . شاید خیلی از ما حسابداران به دلیل مشغله خیلی زیاد و توجه به نکات مربوط به اجرای قوانین در کار خودمان ، فقط تکنیک ها و مباحث همان شغل را مسلط باشیم و از دیگر موضوعات فاصله بگیریم . مثلاً حسابداربازرگانی هستیم و تمرکز و تسلط ما بر موضوعات این رشته است ، در صورتی که از حسابداری تولیدی و صنعتی دور شده ایم . مطالعه روزانه 5 دقیقه به دیگر عناوین و مطالب حسابداری می تواند معلومات شما تقویت کرده و شما را با همه مطالب تخصصی نزدیکتر کند .

در این بخش باهم یک مطالعه 5 دقیقه ای روی یکی از مباحث مهم حسابداری تولیدی داریم و سعی می کنیم دانستنیهای قبلی  را برای شما یادرآوری کنیم .

قیمت تمام شده کالا و خدمات را چگونه تعیین و مشخص می کنید ؟

هزینه یابی ، یک رکن بسیار مهم در تعیین قیمت تمام شده کالا و خدمات می باشد که بوسیله سیستم های هزینه یابی قیمتها مشخص خواهد شد . اگر در سیستم هزینه یابی ، مواد ، دستمزد و سربار را با اطلاعات واقعی ثبت کنیم به آن هزینه یابی واقعی می گویند. اما اگر در سیستم هزینه یابی مواد و دستمزد را بر اساس اطلاعات واقعی و سربار بر اساس اطلاعات برآوردی باشد اصطلاحا” هزینه یابی نرمال گفته می شود و همچنین در سیتم هزینه یابی استاندارد ، مواد و دستمزد و سربار براساس استاندارد ثبت می شود .

مفاهیم جدید هزینه یابی چیست ؟

  • هزینه یابی بر مبنای فعالیت ABC

هزینه یابی بر مبنای فعالیت ABCاست که مخفف Activity Base Costing می باشد . در این نوع سیستم یک رابطه علت و معلولی بین وقوع هزینه ها و فعالیت ها برقرار می شود که در نتیجه برای هر فعالیت یک عامل هزینه در نظر گرفته می شود و هزینه ها بر مبنای عامل هزینه زای مصرف شده به هر کدام از محصولات تخصیص داده می شود .

  • هزینه یابی بر مبنای هدف

در این نوع سیستم حداکثر قیمت تمام شده مجاز یک محصول قبل از طراحی و تولید برآورد می شود . یعنی بهای تمام شده در این نوع سیستم هزینه یابی برابر است با یک حاشیه سود قابل قبول .

کاربرد سیستم هزینه یابی سفارش کار چیست ؟

زمانی این سیستم به کار برده می شود که محصولات تولیدی طی یک دایره و یک دوره معین و با یکدیگر مشابه نباشند و از یکدیگر قابل تفکیک باشند . این سیستم بیشتر در مورد شرکت های پیمانکاری ، کارخانجات کشتی سازی ، هواپیما سازی ، تعمیرگاه های اتومبیل و نظایر آنها کاربرد دارد .

به طور کلی ویژگی های شرکت هایی که از سیستم هزینه یابی استفاده می کنند عبارتند از :

  1. تولیدات آنها طبق سفارش مشتری انجام شود .
  2. طراحی و شکل محصول توسط مشتری ارائه می شود .
  3. تولیدات آنها معمولا” تکراری نبوده و دارای مشخصات منحصر بفرد است .
  4. بهای تمام شده تولیدات آنها معمولا” متفاوت است .
  5. مشتری محصولات این گونه شرکت ها معمولا” قبل از تولید محصول وجود دارد و سپس محصول مورد نظر تولید می شود .
  6. رهگیری هزینه های تولید به هر سفارش یا محصول به راحتی امکان پذیر است .
  7. قیمت فروش اینگونه محصولات معمولا” بر اساس درصدی از بهای تمام شده تعیین می شود .
  8. معمولا” در اینگونه شرکت ها هزینه انبارداری و بازاریابی ناچیز است .

در سیستم هزینه یابی سفارش کار ، هر یک از محصولات به عنوان یک مرکز هزینه تلقی گردیده و برای هر سفارش یک کارت سفارش با شماره های معین در نظر گرفته می شود و هزینه های انجام شده برای تکمیل هر سفارش ، مواد مستقیم ، دستمزد مستقیم و سربار ساخت در این کارت ثبت می گردد ، کارتهای هزینه سفارش در واقع معین حساب کالای در جریان ساخت محسوب می شود .

در این سیستم محاسبه نرخ جذب سربار ضرورت پیدا می کند زیرا در زمان تحویل کالا به مشتری و به تبع آن محاسبه سود یا زیان هر سفارش اطلاعات واقعی سربار در دسترس نمی باشد، بنابراین باید از سربار جذب شده استفاده گردد.

شاید مطالعه مقاله هزینه سربار جذب نشده و مالیات برای تکمیل اطلاعات شما جالب باشد.

امیدوارم با این مطالعه چند دقیقه ای ، توانسته باشم خلاصه ای از مطالب تخصصی را برای شما یادآوری کنم . اگر در این قسمت احتمال کمرنگ شدن معلومات خود را می بینید حتما” در این موضوعات بیشترمطالعه و تمرین داشته باشید .

موفقیت و پیروزی یکایک شما ، آرزوی ماست .

ارادتمند شما – میثم حاجی محمدی

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

5 پاسخ

  1. با سلام خدمت شما دوست گرامی جناب آقای حاجی محمدی

    ضمن تشکراز شما بخاطر نشر اطلاعات و علوم حسابداری به منظور آگاهی بخشی دراین زمینه به دیگران.
    اگرخداوند توفیق دهد بزودی در مرکز رشد شهرستان کنگان استان بوشهر اقدام به راه اندازی شرکتی جهت ارائه ی خدمات تخصصی حسابداری به شرکت ها(smeها) و مدارس غیردولتی خواهیم بود . که در آینده نیز از مطالب شما بهره خواهیم جست. ضمناً درانمنطقه اگرکاری داشته باشید خوشحالم که برای حضرتعالی انجام بدهم. با ارزوی توفیق09179700124

    1. سلام مهدی منصوری عزیز
      خیلی ممنون از حسن توجه شما دوست عزیز و خیلی خوشحالم که می خواهید یک حرکت تخصصی و مستقل در زمینه حسابداری انجام دهید ، امیدوارم با توکل به خدا و تلاش خیلی زیاد بتوانید یک واحد حرفه ای را دایر کنید . خوشبختانه در کشور ما اساتید و افراد حرفه ای زیادی در این رشته فعالیت می کنند که بنده عضو کوچک این مجموعه بزرگ هستم . خوشحال میشم بتونم برای پیشبرد اهداف ناب در این رشته برای شما و دیگر کاربران کمکی بکنم.

  2. ممنون از راهنمایی مفیدتون. آیا شما یه مرکزآموزش حسابداری برای بالا بردن سطح حسابداری درتهران سراغ دارید که معرفی کنید؟ ممنون

  3. سلام من دانشجوی ترم آخرحسابداری هستم. چطور میتوانم برای کاربازار آماده شوم؟(یعنی اطلاعات وروش کار دربازار رو یادبگیرم.ممنون

    1. سلام میلاد عزیز
      اولین و مهمترین حرکت برای ورود به بازار کار شرکت در دوره های کارآموزی معتبر به همراه آشنایی و تسلط بر استانداردهای حسابداری و قانون مالیاتهای مستقیم است . الان درگیری کارفرمایان در اجرای قوانین مالیاتی بیشتر از انجام امور حسابداری شده است . در دوره کارآموزی هم مهمترین آیتم های یادگیری ماهیت همه حسابها و پیاده سازی کدینگ حسابها ،ثبت سند استاندارد ، نحوه تحریر دفاتر قانونی ، اجرای قوانین مالیانی و تسلط کامل بر نرم افزار حسابداری است .
      موفق باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :