فهرست مطالب

دوستان خوبم سلام. زندگی عرصه اشتباهات کوچک و بزرگ ماست؛ مهم اینه که از هر اشتباه درس بگیریم و اون رو به بهترین نحو جبران کنیم. وقوع اشتباه در حسابداری هم اجتناب‌ناپذیر است؛ پدر حسابداری نوین، لوکا پاچولی، می‌گوید: کسی که کاری نمی‌کند، اشتباهی نیز مرتکب نمی‌شود؛ و کسی که اشتباهی نمی‌کند، هیچ چیز یاد نمی‌گیرد. در این مقاله قصد داریم برخی از اشتباهات حسابداری و نحوه تصحیح اشتباهات حسابداری را برای شما عنوان کنیم؛ همچنین چگونگی اصلاح سند حسابداری و ثبت سند اصلاحی مربوطه را با ذکر مثال به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع اشتباهات در حسابداری

کار با اعداد و ارقام، دقت به ابعاد چندگانه حساب‌ها و ثبت سند حسابداری، احتمال وقوع خطا را در حسابداری اجتناب‌ناپذیر می‌کند؛ همچنین عواملی چون تنوع و پیچیدگی موضوعات، حجم زیاد کار، خستگی، کسالت، بی‌اطلاعی، بی‌دقتی و عملیات تکراری نیز احتمال اشتباه را افزایش می‌دهد. اغلب اشتباهاتی که در حسابداری رخ می‌دهند غیرعمدی هستند. اما گاهی افراد به قصد سوءاستفاده، پنهان‌کاری و یا ارائه نادرست اطلاعات مالی اشتباهات عمدی نیز انجام می‌دهند.

اشتباهات اعم از عمدی یا غیرعمد ممکن است در موارد زیر روی دهد:

تجزیه و تحلیل معاملات

ثبت نادرست و یا عدم ثبت معاملات در دفتر روزنامه

نقل اقلام از دفتر روزنامه به دفتر کل

مانده‌گیری از حساب‌ها

نقل مانده حساب‌های دفتر کل از یک صفحه به صفحه دیگر

انتقال مانده‌ها به تراز آزمایشی

جمع زدن ستون‌های تراز آزمایشی

اصلاح حساب‌ها

ثبت سند اصلاحی

طبقه‌بندی اشتباهات دفترداری

سخت‌ترین مرحله تصحیح اشتباهات حسابداری، کشف آنهاست. به همین خاطر این مرحله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اشباهات حسابداری و دفترداری از لحاظ امکان کشف در جریان عادی عملیات حسابداری به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • اشتباهاتی که موجب عدم توازن تراز آزمایشی می‌شوند
  • اشتباهاتی که موجب عدم توازن تراز آزمایشی نمی‌شوند

اشتباهات موثر بر توازن تراز آزمایشی

اشتباهات زیر، توازن تراز آزمایشی دو ستونی و یا دوستون آخر تراز آزمایشی چهار ستونی را به هم می‌زنند:

1- جمع غلط ستون‌های مانده حساب‌ها در تراز آزمایشی

2- عدم انتقال یک طرف ثبت روزنامه به حساب‌های دفتر کل

مثال: در فروش نقدی طرف بدهکار معامله به درستی به حساب صندوق یا بانک منتقل شده است؛ اما طرف بستانکار ثبت یعنی فروش در حساب کل فروش وارد نشده است.

3- انتقال هر دو طرف یک ثبت روزنامه به ستون بدهکار یا ستون بستانکار حساب‌های دفتر کل

مثال: در نقل ثبت روزنامه مربوط به خرید نقدی 100,000 ریال کالا؛ حساب خرید به درستی بدهکار شده؛ اما در نقل طرف بستانکار اشتباه شده و مبلغ مزبور به جای ستون بستانکار حساب صندوق به ستون بدهکار صندوق منتقل شده است.

4- نقل مبلغ نادرست به حسابهای دفتر کل

مثال: یک طرف ثبت روزنامه‌ای به مبلغ 100,000 ریال اشتباها به مبلغ 10,000 ریال به حساب مربوط در دفتر کل وارد شده است.

5- نوشتن رقم بدهکار و بستانکار نامساوی برای یک معامله در دفتر روزنامه

مثال: طرف بدهکار یک ثبت روزنامه، 20,000 ریال و طرف بستانکار آن اشتباها 200,000 ریال نوشته شده است.

نکته: در مورد آخر، احتمال این نوع اشتباه در ثبت‌های مرکب بیشتر است.

اشتباهات غیرموثر بر توازن تراز آزمایشی

اشتباهات زیر بدون آن که بر توازن تراز آزمایشی چهار ستونی تاثیر بگذارند، موجب عدم تطابق رقم گردش عملیات دفتر روزنامه و دفتر کل می‌شوند:

  • عدم انتقال دو طرف یک ثبت روزنامه به حساب‌های مربوطه در دفتر کل
  • انتقال دو طرف یک ثبت روزنامه با مبلغ کمتر یا بیشتر، به حساب‌های مربوطه در دفتر کل
  • وقوع اشتباهات خنثی کننده

مثال: در صورتی که جمع ستون بدهکار یکی از حساب‌های دارایی و جمع ستون بستانکار یک از حسابهای بدهی به یک میزان کمتر یا بیشتر از واقع قلمداد شود.

راهکارهای کشف اشتباهات موثر بر توازن تراز جهت اصلاح سند حسابداری

معمولا کشف و ثبت سند اصلاحی حسابداری برای اشتباهاتی که توازن تراز آزمایشی را به هم می‌زنند، ساده‌تر است. برای کشف اشتباهاتی که موجب عدم توازن تراز آزمایشی می‌شود، روش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • جمع زدن مجدد ستون‌های تراز آزمایشی به صورت برعکس؛ یعنی اگر ستون‌ها ابتدا از بالا به پایین جمع زده شده، بار دوم از پایین به بالا جمع زده می‌شود.
  • مقابله مانده حساب‌های دفتر کل با اقلام مندرج در تراز آزمایشی
  • کنترل نقل مانده حساب‌ها از یک صفحه به صفحه بعد در دفتر کل
  • کنترل محاسبات مربوط به مانده‌گیری حساب‌های دفتر کل
  • بررسی ستون عطف دفتر روزنامه برای پیدا کردن اقلامی که احتمالا به دفتر کل نقل نشده‌اند
  • بررسی صحت انتقال اقلام از دفتر روزنامه به حساب‌های دفتر کل؛ مقابله یکایک مبالغ ثبت شده در دفتر روزنامه با مبالغ نقل شده به حساب‌های دفتر کل

ترفندهای میانبر برای کشف بعضی اشتباهات

در مواردی که تراز آزمایشی توازن ندارد؛ گاهی حسابداران برای صرفه‌جویی در محاسبات و کاهش زمان کشف اشتباه، از راه‌های میانبر استفاده می‌کنند: ابتدا مبلغ اختلاف جمع ستون‌های تراز آزمایشی را تعیین می‌کنند؛ سپس آزمون‌های زیر را انجام می‌دهند:

ثبت سند اصلاحی تصحیح اشتباهات حسابداری

♦ اگر مبلغ اختلاف مضربی از 9 (بر 9 بخش‌پذیر) باشد؛ ممکن است اشتباه ناشی از مقلوب شدن ارقام یا به عبارتی پس و پیش نوشتن ارقام باشد.

 مثال: مانده حساب صندوق، 1,015,200 ریال است؛ اما در انتقال به تراز آزمایشی رقم مقلوب و 1,012,500 ریال نوشته شده باشد؛ مبلغ اشتباه 2700 ریال است که مضربی از 9 می‌باشد. آگاهی از چنین احتمالی می تواند در پیدا کردن اشتباه موثر باشد.

♦ اگر مبلغ اختلاف زوج باشد؛ ممکن است اشتباه ناشی از ثبت مبلغ بدهکار در ستون بستانکار و یا عکس آن باشد.

مثال: مانده حساب اثاثه اداری 4,200,000 ریال است؛ اشتباها در ستون بستانکار تراز آزمایشی نوشته شده است؛ به این ترتیب، تفاوت جمع ستون بدهکار و بستانکار تراز آزمایشی، دو برابر مبلغ 4,200,000 ریال یعنی 8,400,000 ریال است. در این حالت حسابدارها، میزان اختلاف را نصف و عدد 4,200,000 را جستجو خواهند کرد.

♦ اگر اختلاف دو ستون تراز آزمایشی مضربی از 10 باشد (نظیر 10 و 100 و 1000)؛ احتمالا اشتباه در جمع زدن ستون‌ها پیش آمده است. در چنین حالتی، حسابدارها در وهله اول جمع‌ها را کنترل می‌کنند.

♦ تعیین اختلاف بین گردش عملیات در تراز آزمایشی چهار ستونی و گردش عملیات دفتر روزنامه؛ این روش در یافتن اشتباهاتی نظیر عدم ثبت کامل یک معامله موثر است.

بررسی علل اشتباهات غیرموثر بر توازن تراز جهت ثبت سند اصلاحی

کشف و اصلاح سند حسابداری برای اشتباهاتی که توازن تراز آزمایشی را به هم نمی‌زنند، کار پیچیده و زمان‌بری است. در ادامه به چند روش اشاره می‌کنیم.

♦ تجزیه و تحلیل غلط یک معامله: در تجزیه و تحلیل یک معامله ممکن است حساب‌هایی که باید بدهکار یا بستانکار شوند، به درستی تعیین نشود؛ در نتیجه یک قلم به حساب نامناسبی منتقل گردد.

مثال: هزینه تعمیرات یک ماشین اشتباها به حساب دارائی نقل شود. این‌گونه اشتباهات را اشتباه اصولی نیز می‌نامند.

♦ از قلم افتادگی: این اشتباه زمانی رخ می‌دهد که یک یا چند معامله به دلایلی نظیر گم شدن اسناد و مدارک اولیه در دفتر روزنامه ثبت نشود.

مثال: فروش کالا به یکی از مشتریان در دفتر روزنامه ثبت نشود؛ در نتیجه به حساب‌های مربوطه در دفتر کل نیز انتقال نیابد.

♦ ثبت کردن یک معامله به مبلغی کمتر یا بیشتر در دفتر روزنامه

مثال: در ثبت یک خرید به مبلغ 1,000,000 ریال، پس از کسر 10% تخفیف تجاری به جای آن که معامله به مبلغ 900,000 ریال در دفتر روزنامه ثبت شود، رقم 1,000,000 ریال ملاک ثبت قرار گیرد.

♦ نقل نکردن دو طرف یک ثبت روزنامه به حساب‌های دفتر کل

نکته: این اشتباه بر توازن تراز آزمایشی اثر ندارد؛ ولی به طوری که قبلا گفته شد، هنگام تهیه تراز آزمایشی چهار ستونی، رقم گردش عملیات دفتر روزنامه با رقم گردش عملیات حساب‌های دفتر کل یکسان نخواهد بود.

♦ اشتباه در نقل اقلام: این اشتباه زمانی رخ می‌دهد که معامله به درستی در دفتر روزنامه ثبت شود؛ ولی مبلغ صحیح بدهکار یا بستانکار، اشتباها به بدهکار یا بستانکار حساب‌های دیگری نقل شود.

مثال: در نقل یک قلم که در دفتر روزنامه به درستی به حساب صندوق بدهکار شده است، اشتباها به جای حساب صندوق، حساب بانک بدهکار شده است.

♦ اشتباهات متقابل و خنثی کننده: گاه اثر یک اشتباه با وقوع اشتباه دیگری دقیقا به همان مبلغ، خنثی می شود.

مثال: مانده یک حساب دارائی در دفتر کل اشتباها معادل 100,000 ریال بیش از واقع محاسبه شده است؛ از سویی، مانده یک حساب بدهی نیز به همین مبلغ اضافه‌تر منظور شده است؛ به این ترتیب، این دو اشتباه یکدیگر را خنثی می‌کنند.

نکته: بسیاری از اشتباهات مذکور در جریان کار به عنوان مثال هنگام ثبت دریافت و پرداخت‌ها، مقابله اسناد و مدارک با حساب‌ها و یا در زمان رسیدگی به حساب‌ها کشف می‌شوند؛ در همان زمان اصلاح سند حسابداری نیز انجام می‌شود. ولی این احتمال وجود دارد که اشتباهاتی مدت‌ها کشف نشده باقی بمانند.

تصحیح اشتباهات حسابداری و ثبت سند اصلاحی

اشتباهات دفترداری را می‌توان به دو دسته اصلی زیر طبقه‌بندی کرد:

  • اشتباه در ثبت روزنامه
  • اشتباه در نقل اقلام از دفتر روزنامه به دفتر کل

اشتباه در ثبت دفتر روزنامه

1- ثبت بدهکار و بستانکار نامساوی برای یک معامله

2- ثبت یک معامله به مبلغی بیشتر یا کمتر از واقع

3- تجزیه و تحلیل نادرست یک معامله (بدهکار و بستانکار کردن نادرست حساب‌ها)

🔻نکته

در صورتی که اشتباهات در حساب‌های بااهمیت و پس از گذشت دوره مالی رخ داده باشد، اصلاح آنها با کمک تعدیلات سنواتی در حسابداری انجام خواهد شد.

نحوه اصلاح دفاتر و ثبت سند حسابداری اصلاحی

علیرغم اهمیت فوق‌العاده کشف اشتباهات، تصحیح اشتباهات حسابداری، چگونگی اصلاح اسناد حسابداری نیز بسیار مهم است؛ گاهی یک ثبت غلط می‌تواند مسئله را بسیار پیچیده‌تر کند. در ادامه شما را با شیوه اصولی تصحیح اشتباهات حسابداری آشنا می‌کنیم.

کشف اشتباه در ثبت دفتر روزنامه قبل از نقل به دفتر کل 

اگر اشتباه پیش از نقل به دفتر کل کشف شود، معمولاً با کشیدن خط روی مبلغ یا عنوان حساب غلط و نوشتن مبلغ یا نام حساب صحیح در بالای آن تصحیح می‌شود. حسابداری که این تصحیح را انجام می‌دهد معمولاً حاشیه دفتر را پاراف می‌کند.

مثال 1: در تاریخ 97/8/15 دریافت مبلغ 1,212,500 ریال از یک مشتری اشتباها به مبلغ 1,215,200 ریال به در دفتر روزنامه ثبت شده است.

اصلاح ثبت اشتباه

تاریخشرحبدهکاربستانکار
97/8/15صندوق1,212,500 
 حساب دریافتنی 1,212,500

 

1,215,200

 دریافت از آقای الف بابت فاکتور شماره ….  

مثال 2: در تاریخ 97/5/20 دریافت مبلغ 1,412,500 ریال از یک مشتری اشتباها به حساب بانک ثبت شده است.

اصلاح ثبت اشتباه

تاریخشرحبدهکاربستانکار
97/5/20صندوق

 

بانک

1,412,500 
 حساب دریافتنی 1,412,500
 دریافت از آقای ب بابت فاکتور شماره ….  

کشف اشتباه در ثبت دفتر روزنامه پس از نقل به دفتر کل

اشتباهاتی که پس از نقل به دفتر کل کشف می‌شوند با تهیه و ثبت سند اصلاحی در دفتر روزنامه تصحیح می‌شوند.

مثال 1: در تاریخ 98/9/20 فروشگاه البرز یک فایل کابینت به مبلغ 35,000,000 ریال خریداری نمود؛ حسابداری خرید فایل کابینت را اشتباها به ترتیب زیر در دفتر روزنامه ثبت و سپس به حساب‌های دفتر کل نقل نمود.

تاریخشرحبدهکاربستانکار
98/9/20ملزومات35,000,000 
 اثاثیه اداری 35,000,000
 بابت خرید فایل کابینت  

با کشف این اشتباه در تاریخ 98/9/28 متوجه می‌شویم که حساب ملزومات 35,000,000 ریال بیشتر از واقع و حساب اثاثه اداری معادل همین مبلغ بستانکار شده است. بنابراین با تهیه و ثبت سند اصلاحی آن در دفتر روزنامه و نقل به حسابهای دفتر کل اشتباه مزبور تصحیح می‌شود.

 روش اول: 

تاریخشرحبدهکاربستانکار
98/9/28اثاثیه اداری70,000,000 
 ملزومات 35,000,000
 صندوق 35,000,000
 تصحیح ثبت مورخ 9/20 که در آن خرید یک عدد فایل کابینت به جای حساب اثاثه اداری به حساب ملزومات اداری بدهکار شده است  

روش دوم: برگرداندن ثبت اولیه غلط و نوشتن ثبت صحیح است؛ که به ترتیب زیر انجام می‌شود.

تاریخشرحبدهکاربستانکار
98/9/28اثاثیه اداری35,000,000 
 ملزومات اداری 35,000,000
 بابت برگشت ثبت 9/20 که در آن خرید یک فایل کابینت اشتباها به حساب ملزومات اداری منظور شده  
98/9/28اثاثه اداری35,000,000 
 صندوق 35,000,000
 بابت ثبت صحیح خرید فایل کابینت در تاریخ 9/20  

مثال 2: تصور کنید در مثال فوق اشتباه ناشی از ثبت غلط مبلغ معامله باشد؛ مثلا فایل کابینت خریداری شده به جای 35,000,000 ریال به 3,500,000 ریال در دفتر روزنامه ثبت و به حساب‌های دفتر کل نقل شده باشد؛ با تهیه و ثبت سند اصلاحی در دفتر روزنامه و نقل به حساب‌های دفتر کل، اشتباه مزبور تصحیح می‌شود.

تاریخشرحبدهکاربستانکار
98/9/28اثاثه اداری31,500,000 
 صندوق 31,500,000
 تصحیح ثبت اشتباه مورخ 98/9/20 که خرید یک فایل کابینت به جای مبلغ 35,000,000 ریال اشتباها به مبلغ 3,500,000 ریال ثبت شده است.  

وقوع اشتباه در نقل اقلام از دفتر روزنامه به دفتر کل

گاهی در مواردی که ثبت اولیه معاملات و عملیات مالی در دفتر روزنامه به درستی انجام گرفته است؛ اما یک قلم به مبلغ غلط، به طرف نادرست حساب و یا به حساب نامربوط نقل می‌شود. اشتباهاتی که در نقل اقلام رخ می‌دهد به دو دسته تقسیم می‌شوند:

1- اشتباه در نقل اقلامی که موجب عدم توازن تراز آزمایشی می‌شود

اشتباهاتی نظیر انتقال یک قلم به مبلغ غلط یا به طرف نادرست حساب موجب عدم توازن تراز آزمایشی می‌شود. این گونه اشتباهات را می‌توان به یکی از دو روش زیر تصحیح کرد:

  • کشیدن خط روی مبلغ غلط و نوشتن مبلغ صحیح در بالای آن و یا در ستون مناسب حساب مربوط در دفتر کل.
  • تعیین تفاوت مبلغ غلط و مبلغ صحیح و ثبت آن در حساب مربوط در دفتر کل به نحوی که اثر اشتباه خنثی شده، مانده حساب اصلاح شود.

نکته: در تصحیح اشتباه به روش‌های فوق، حسابداری که اصلاح را انجام می‌دهد باید در ستون شرح حساب مربوط در دفتر کل یا در حاشیه دفتر توضیح مختصری بنویسد و دفتر را پاراف کند.

مثال: خرید نقدی به مبلغ 7,300,000 ریال ملزومات به طور صحیح در دفتر روزنامه ثبت شده است؛ اما به جای این مبلغ اشتباها مبلغ3,700,000 ریال به حساب ملزومات در دفتر کل نقل شده است؛ در نتیجه مانده حساب ملزومات معادل 3,600,000 ریال کمتر از واقع است. تصحیح این اشتباه به صورت زیر است:

روش اول: روی مبلغ 3,700,000 ریال در دفتر کل خط کشیده می‌شود و مبلغ 7,300,000 ریال در بالای آن نوشته می‌شود.

روش دوم: مبلغ 3,600,000 ریال تفاوت مبلغ صحیح و مبلغ غلط ذیل آخرین رقم ثبت شده در حساب ملزومات دفتر کل نوشته و در مقابل آن در ستون شرح دفتر کل جمله “تفاوت ناشی از نقل غلط مبلغ خرید ملزومات در تاریخ……..” نوشته می‌شود.

ثبت سند اصلاحی

2- اشتباه در نقل اقلامی که موجب عدم توازن تراز آزمایشی نمی‌شود

اشتباهاتی نظیر نقل یک قلم به حساب نامربوط موجب عدم توازن تراز آزمایشی نمی‌شود. این‌گونه اشتباهات معمولاً در جریان تطبیق حساب‌ها نظیر تطبیق حساب بانک در دفتر کل با صورتحساب ارسالی بانک، بررسی حساب مشتریان، شمارش موجودی ملزومات و یا کالا کشف می‌شوند؛ که با تهیه و ثبت سند اصلاحی در دفتر روزنامه و نقل به دفتر کل تصحیح می‌شود.

مثال: در تاریخ 98/10/25 به مبلغ 10,000,000 ریال بابت خرید قطعات یدکی برای تعمیر وسائل نقلیه پرداخت شده است؛ این خرید در دفتر روزنامه به درستی به حساب هزینه تعمیر وسائل نقلیه بدهکار و حساب بانک بستانکار شده است؛ اما در نقل این معامله به حساب‌های دفتر کل اشتباها مبلغ 10,000,000 ریال بجای حساب هزینه تعمیرات وسائل نقلیه به حساب وسائل نقلیه بدهکار شده است. برای تصحیح این اشتباه ابتدا اثر اشتباه بر حساب‌های هزینه تعمیرات وسائل نقلیه دقیقاً تعیین می‌شود؛ سپس با تهیه سند اصلاحی ثبت زیر در دفتر روزنامه نوشته می‌شود.

تاریخشرحبدهکاربستانکار
98/10/25هزینه تعمیرات وسایل نقلیه10,000,000 
 وسایل نقلیه 10,000,000
 تصحیح نقل مربوط به خرید قطعات یدکی در 10/25 که به درستی در دفتر روزنامه ثبت اما در نقل به دفتر کل اشتباها حساب وسایل نقلیه بدهکار شده است .  

با تشکر از استاد مرتضی علیزاده (مدرس حسابداری) که ما را در تهیه این نوشتار راهنمایی نمودند.

برای کوتاه کردن مسیر ارتقای شغلی قطعا پیشنهاد ما شرکت در دوره غیرحضوری آموزش حسابداری حسابداران ثروت آفرین است که دوره ای بسیار کامل و پر از محتوای غنی حسابداری است که در حل مشکلات حسابداران و همچنین کمک در گرفتن پروژه های حسابداری بسیار کمک کننده است.

 

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

80 پاسخ

  1. سلام
    در بهمن 1401 یک سری پرداختی مربوط به بدهی های مالیاتی سال های گذشته بوده که شرکا پرداخت کردند و فیش های آنها را فراموش کردند به حسابداری تحویل بدهند . و من هم سند پرداخت آن را نزده ام و سال مالی هم بسته شده است . در اول فروردین 1402 امکان صدور سند وجود دارد ؟

  2. سلام، ما تو شرکت یک مغایرت بانکی خیلی زیادی داریم که مربوط به سالهای قبلی بوده و مانده سیستم بیشتر از مانده بانک هستش و بعد از گذشت چند ماه هنوز هم نتونستن دلیل مغایرت رو پیدا کنن ولی من میخوام سند افتتاحیه امسالم درست پیش بره. ممنون میشم راهنمایی کنید که چه سندی باید ثبت بشه که این مغایرت اصلاح بشه؟ آیا تحت عنوان زیان این رو ثبت کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      برای رفع مغایرت بانکی با تهیه صورتحساب بانک (در سالهایی که مغایرت وجود دارد) و مقایسه با سیستم شرکت می‌توانید موارد غیرمنطبق را یافته و تعیین تکلیف نمایید.
      در این خصوص می‌توانید از مطلب “مغایرت گیری در حسابداری چیست؟” نیز استفاده نمایید. در صورت تمایل می‌توانید برای پیشگیری از مشکلات بعدی نسبت به رزرو وقت مشاوره برای حل مشکلات مالی و مالیاتی خود با شماره 28111228-021 تماس حاصل نمایید.

  3. سلام. یک عملیات خرید 25 روز پیش جا افتاده است. در آن روز هم هیچ سندی صادر نشده است. چطور می توانیم سندی به آن تاریخ بزنیم و آن را اعمال کنیم که شماره سندها بهم نریزد. در واقع چطور می توان سندی را در آینده بین سندهای دیگر جا کرد به صورتی که شماره سندها و تاریخ ها بهم نریزند ؟ با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      مطابق جزء 1 بند الف ماده 6 آیین نامه تحریر دفاتر حسابداری (موضوع ماده 95 ق.م.م)، رویدادهای مالی باید بر اساس استانداردهای حسابداری و روزانه به ترتیب تاریخ وقوع در دفتر روزنامه ثبت و حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به دفتر کل منتقل گردد. تغییر شماره اسناد، به منزله مخدوش کردن اسناد حسابداری است که موجب رد دفاتر قانونی میشود. حتی ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در گزارشات مالی مجموعه نیز شود.

      1. سلام خسته نباشید
        یک مورد از یک سند جا افتاده توی دفتر روزنامه و اون مربوط به قسمت بدهکار بوده و من متوجه نشدم و بستانکاران رو شروع به نوشتن کردم اما هنوز سند جدید ننوشتم بعد از اون
        اون یک مورد جا مونده رو باید چیکار کنم ؟

  4. سلام عرض ادب
    سوالی داشتم – اگر یه شرکت در سال 97 ماشین آلاتی ( دارایی ثابت ) را فروخته باشد و داخل دفاتر ثبت نشده باشد – و در سال 1401 بخواهد این اشتباه را اصلاح و فروش آنرا را ثبت کند – نحوه ثبت آن و مسائل مالیاتی مرتبط با این اشتباه چگونه هست ؟؟؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      لازم است برای عدم ثبت فروش در زمان وقوع رویداد، اسناد و دلایل محکمی داشته باشید. ثبت موارد جا مانده از سال‌های قبل در حساب تعدیلات سنواتی انجام می‌شود.

  5. با سلام و خسته نباشید،من سه سطر از حسابها که ماهیتشون بستانکار بوده اشتباها در ستون بدهکار دفتر روزنامه نوشتم مشکلی پیش میاد؟؟چطور درستش کنم ؟!

    1. سلام دوست عزیز
      روی موارد نادرست خط قرمز کشیده و موارد صحیح را در ستون صحیح درج نمایید. در صورتی که دفاتر شما مخدوش نباشند، مشکلی در زمان رسیدگی نخواهید داشت.

      1. سلام، سال گذشته از بانک صورتحساب سال 1400موسسه رو خاستیم، متصدی بانک با رویت حساب در سیستمشون اعلام کردن ک کارکردی نیست در برگه درخواستمون نوشتنن و مهر امضا کردن، ولی امسال ک صورتحساب سال 1401 درخواست کردیم مانده اولیه بانک همخوانی نداشت و بعدش متوجه شدیم ک سال قبل تر 700 تومن کارمزد بانکی داشتم ک در صورتحساب 1400 اعمال نشده بود. الان چه ثبتی باید زده بشه؟

        1. سلام دوست عزیز
          بر اساس اصل تطابق درآمد و هزینه، ثبتهای مربوط به درآمد و هزینه در هر دوره مالی، در همان دوره مالی ثبت می‌شود. اما در برخی موارد امکان ثبت موارد مربوط به دوره‌های مالی قبلی در حساب تعدیلات سنواتی وجود دارد. برای اطلاع از نحوه ثبت اقلام مربوط به دوره‌های قبلی، مطلب تعدیلات سنواتی را مطالعه نمایید.

  6. سلام وقتتون بخیر، ۱۸۰۰۰ ریال ملزومات خریداری شده که دوبار به حساب ملزومات در دفتر کل نقل شده و طرف بستانکار این ثبت هم فقط یکبار به دفتر کل نقل شده‌.ثبت اصلاحی این مورد چی میشه؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      برای ثبت نادرست، ثبت معکوس انجام دهید و در شرح، موضوع را توضیح دهید. همچنین برای اصلاح دفتر کل، کافی است حساب ملزومات را یک بار بستانکار نمایید.

  7. سلام وقت بخیر …. اشتباه من در درج تاریخ بوده است برای زمانی که اسناد حسابداری به صورت دایم میخایم بفرستیم داخل سیستم و سند قطعی بشه و برای دارایی ارسال کنیم بیشتر تاریخ ها اشتباه می باشند و موجودی بانک ها هم متعیر شده اند… یک دفتر خیریه داریم ….‌لطف کنید بگید چیکار باید کرد ممنونم

    1. سلام کاربر گرامی،
      ترتیب ثبت اسناد مهمه و تاخیر در تحریر عملیات باعث رد دفاتر میشود.
      طبق ماده 16 آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394/04/31، تأخیر تحریر دفاتر روزنامه بیش از 15 روز و تأخیر تحریر دفتر کل زاید بر حد مجاز مندرج در این آئین­نامه باعث رد دفاتر خواهد شد.
      در صورتی که به منظور سوء استفاده نباشد تا 15 روز به تشخیص اداره امور مالیاتی و بیش از آن به تشخیص هیات سه نفری حسابرسان موضوع بند 3 ماده 97 ق م م، اگر با توجه به دلایل توجیهی مودی و نحوه تحریر دفاتر و رعایت استانداردهای حسابداری و درجه اهمیت ایرادات مطروحه از سوی اداره امور مالیاتی و رعایت واقعیت امر، احراز نمایند که ایرادات مزبور به اعتبار دفاتر خللی وارد نمیکند، مکلف است نظر خود را مبنی بر قبولی دفاتر و اسناد و مدارک اعلام نمایند.

  8. سلام وقت بخیر
    یک شرکت خدماتی داریم که حسابهای پرداختنی و دریافتنی آن در سیستم حسابداری مانده بستانکار و بدهکار به اشتباه از سالهای مالی قبل داشته و همینطور چندسال این مبالغ در حسابهای شرکت ادامه داشته و انباشته شده است در حالی که این چنین مطالبات یا بدهی های وجود واقعی ندارد و مربوط به اشتباه ثبتی سنوات قبل است ولی اصلاح انها در سیستم حسابداری اعمال نشده حال اگر بخواهیم حسابهای دریافتنی و پرداختنی آن را واقعی بکنیم چه کار باید بکنیم؟ و چه ثبتی باید بزنیم؟ و آیا اداره امور مالیاتی قبول میکنه؟ چه مستنداتی نیاز داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      برای اصلاح اشتباهات موجود در ثبتهای حسابداری از حساب تعدیلات سنواتی استفاده میشود. به این ترتیب میتوانید مانده های نادرست را اصلاح نمایید. در نهایت این حساب به حساب سود و زیان انباشته بسته میشود.
      تعدیلات سنواتی مالیات با رعایت مقررات تعیین شده مورد قبول سازمان مالیاتی است.
      سازمان امور مالیاتی بر اساس دستورالعمل شماره 21012/200 مورخ 1391/10/25، نحوه برخورد با تعدیلات سنواتی را در زمان رسیدگی مالیاتی مطرح نموده‌ است.
      وجود مستندات درآمد و هزینه و اسناد مربوط به گردش واقعی حسابهای مذکور برای ثبت تعدیلات سنواتی لازم است.

  9. سلام وقت بخیر
    تو رو خدا اینو جواب بدین دارم میمیرم از استرس
    ما یه خرید دستگاه داشتیم که من به جای اینکه توی دارایی شناسایی اش کنم ، زدم توی هزینه ها الان چی میشه؟؟؟؟؟ مشکل خیلی بدی برای اظهارنامه پیش میاد؟ راهی برای اصلاحش هست؟😔

    1. سلام کاربر گرامی،
      اگر دستگاه خریداری شده عمر نسبتا طولانی دارد و برای عملیات شرکت خریداری شده لازم است در حساب دارایی ثابت ثبت شود. تا یک ماه پس از مهلت ارسال اظهارنامه، میتوانید اظهارنامه اصلاحی ارسال کنید.
      البته اگر مبلغ تمام شده یک دارایی تحصیل یا ایجاد شده کمتر از 10% حد نصاب معاملات کوچک موضوع قانون برگزاری مناقصات در آن سال باشد، در سال تحصیل یا ایجاد قابل استهلاک خواهد بود.

  10. سلام اگر دو صفحه کامل از دفتر روزنامه را اشتباها با سند بزنیم باید همه سطوح را خط بزنیم مجدد بنویسیم؟ امکانش نیست دو صفحه را کلا ابطال اعلام کنیم؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      اگر اشتباه قبل از نقل به دفتر کل کشف شود، معمولاً با کشیدن خط روی مبلغ یا عنوان حساب غلط و نوشتن مبلغ یا نام حساب صحیح در بالای آن تصحیح می‌شود.

  11. باسلام. بعدازثبت اسناد در دفترروزنامه و بستن ( درپایان ثبت اسناد دردفترروزنامه انتهای آن خط کشیده می شود) حالا همکارم که دفاتر را نوشته ؛ دیدم سند ترازاختتامیه را ثبت نکرده . امکانش هست روی خطی که کشیده شده سند اختتامیه را ثبت کنم و ادامه دهم و دوباره بعدازثبت تراز اختتامیه ؛ در انتها خط کشیده و ببندم؟ یا اینکه روی خطی که کشیدم باید با خودکار قرمز بصورت هاشور خط بکشم ؟امیدوارم مطلب را خوب بیان کرده باشم.

    1. سلام کاربر گرامی،
      میتوانید با خودکار قرمز روی خط کشیده شده، خط بکشید و سند اختتامیه را ثبت کنید. بهتر است قبل از انجام این کار این موضوع را با ممیز مالیاتی در میان گذارید.

  12. سلام وقت بخیر
    من یه مبلغی که درامد بود رو تو سال 99 تو سیستم نزدم . سال بعد متوجه شدم و اون مبلغ رو سال 1400 ثبت کردم . باید همون درامد بزنم یا تعدیل سنواتی؟ و به چه شکل باید سند بزنم
    متشکر

    1. سلام کاربر گرامی،
      با توجه به اصول و مفروضات حسابداری، طبق اصل تحقق درآمد، درآمد در زمان تحقق، باید شناسایی شود، حتی اگر وجه مورد معامله وصول نشده باشد؛ در واقع اصل تحقق درآمد زمان درست شناسایی و ثبت درآمد واحد اقتصادی را در حساب‌ها و صورت‌های مالی مشخص می‌کند. بنابراین ثبت درآمد سال گذشته در سال جاری در حساب تعدیلات سنواتی انجام میشود. که حسابهای دریافتی یا وجوه نقد بدهکار و حساب تعدیلات بستانکار خواهد شد.

    1. سلام کاربر گرامی،
      مهلت دریافت دفاتر تا قبل از شروع سال مالی مدنظر است و باید در مهلت قانونی و به درستی نگارش شود با توجه به اینکه مهلت برای دفاتر مذکور گذشته امکان دربافت مجدد دفاتر نیست.
      اگر اشتباها برای شرکت دیگری نوشته شده باشد یعنی عملا دفاتر رد هست و تکالیف ان به درستی انجام نشده است.

    1. سلام کاربر گرامی،
      چون اشتباه سهوی است معمولا این موارد باعث رد دفاتر قانونی نخواهد شد. البته هنگام تحویل دفاتر قانونی حسابداری این مورد را برای ممیز مالیاتی توضیح دهید. روی ایتمهای اشتباه خط قرمز بکشید.

  13. سلام از کامپیوتری که استفاده می‌کنم قدیمی هست و تاریخ و ساعت رو باید هر روز درست کنم ولی اشتباه به جای سال 1400اشتباه سال دیگه ای رو گذاشتم و همه موارد که ثبت زدم اشتباه در سال دیگه ثبت شده راهی هست بتونم درستش کنم؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      سوال شما واضح نیست، اگر منظور ثبت اطلاعات در نرم افزار حسابداری هست میتوانید خروجی اکسل از نرم افزار گرفته و اطلاعات را در سال درست وارد کنید.

    1. تعداد مشخصی برای اصلاح اشتباهات در دفاتر وجود ندارد اما سعی کنید دفاتر را با دقت نوشته تا کمتر نیاز به اصلاح باشد.

  14. سلام
    تا چند اشتباه در دفتر روزنامه مجاز هستیم مثلا اعداد را اشتباه نوشتیم و خط بزنیم درست آنرا بنویسیم…این اشتباه تا چند بار ایرادی نداره

    1. سلام کاربر گرامی،
      تعداد مشخصی برای خط خوردگی ها در دفاتر وجود ندارد اما سعی کنید دفاتر را با دقت نوشته تا کمتر نیاز به اصلاح باشد. البته اگر تعداد اصلاحات بیش از حد باشد باعث حساسیت ممیز خواهد شد که این به نوع خط خوردگی (ماهیت عدد و شرحی که خط خورده) هم بستگی دارد.

  15. سلام در دفتر روزنامه یک سند جا موند هنوز حساب رو نبستم و دوتا سند بعدش زدم.دوتا سند رو معکوس کنم تا به سند اصلی برسم و اضافه کنم؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      هنگام جا افتادن رکورد بین سندهای بعدی، روی یک سطر آزاد از دفتر روزنامه سند جا افتاده را با شرح مشخص ثبت میکنیم:”ثبت آرتیکل جا افتاده از سند شماره …. “

    1. در اولین زمان باید ثبت شده و منبع پرداخت هم مشخص باشد.
      برای ثبت هم ابتدا باید منشا پرداخت سند رو مشخص کنید. برای راهنمایی بیشتر پیام خود را با جزئیات در واتساپ 09900079534 مطرح نمایید.

  16. سلام
    یک وام اجاره به شرط تملیک ساختمان را بعلت نبودن اسناد ثبت نکردم.حالا بعد از گذشت حدود ۲ سال متوجه این اشتباه شدم.چکار باید بکنم. لطفا راهنمایی کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      لطفا سوال خود را با توضیح جزئیات بیشتر در واتساپ 09900079534 مطرح کنید تا توسط کارشناس بررسی و پاسخ داده شود.

  17. با سلام .۲ سال پیش برنامه حسابداری جدید گرفتم تو سند افتتاحیه که دستی زدم مبلغ چند تا از دارایی های ثابت رو اشتباها اضافه زدم . ثبت اصلاحی تو سال جاری رو چی باید بزنم . تشکر

    1. سلام
      لطفا موضوع خود را در واتس اپ 09207112980 مطرح کنید تا توسط کارشناس بررسی و پیگیری شود.

  18. با سلام . برنامه حسابداری جدید که گرفتم تو سند افتتاحیه که دستی وارد کردم مبلغ چند تا از اقلام دارایی های ثابت رو بیشتر زدم .ثبت اصلاحی چه باید بزنم . ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. با سلام
      برای اصلاح حساب می توانید مبلغ اضافی ثبت شده دارایی را بستانکار و طرف حساب آن را بدهکار کنید .

  19. با سلام
    سند درآمد از خدمات ثبت کردم ولی بعد آزمایشی که قرار بود انجام بشه لغو شد و ازمایش دیگری جایگزین شد برای برگشت از درامد آزمایش اول کدام حسابدار رو بدهکار کنم بهتر است؟

  20. با سلام . خسته نباشید . تراکنش های بالای صد میلیون تومان را چطور در دفترکل و روزنامه . ثبت بزنیم ؟

    1. با سلام
      لطفا موضوع خود را مجدد در شماره واتساپ ۰۹۹۰۰۰۷۹۵۳۴ یا ۰۹۲۰۷۱۱۲۹۸۰ مطرح نمایید تا توسط کارشناس بررسی گردد . باتشکر

  21. سلام
    من در سال ۹۸ ۱۳میلیون را بجای اینکه بزنم بحساب جاری شرکا زده بودم به حساب یکی از شرکتهای طرف حسابم.حالا دفاتر را نوشتیم رفت.تو سال ۹۹ چکارش کنم؟

  22. سلام وقت بخیر
    من در نوشتن دفتر کل نوشتن یک حساب رو در یکی از اسناد جا انداختم یعنی مثلا از تعداد ۴۳ سند در سند ۳۶ نوشتن حساب پیش پرداخت ها جا مونده باید چیکار کنم؟

  23. سلام -ته جمع دفتر روزنامه 14 اقم ميباشد ولي وقتي جمع ته دفتر 16 رقم ميشود رقم 15و 16 كجا بايد تحرير شود .مرسي

      1. سلام
        دفتر کل رو اشتباه در دفتر سال بعد نوشتم
        ولی چیزی که هست اینکه شرکت به کار خودش پایان داده و درآمد صفر هست
        الان برای ما جریمه میاد ؟
        و اینکه چون در دفتر سال مالی بعد نوشته شده آیا کاری میشه کرد؟

        1. سلام کاربر گرامی،
          جابجا نوشتن دفاتر سالهای قبل با سالهای بعد از اشتباهات دفتر نویسی است که مشمول جریمه خواهد شد. این جریمه از جرائم قابل بخشش بوده و با صحبت با ممیز مالیاتی امکان بخشش وجود دارد.

  24. سلام وقت بخیر
    در دفتر روزنامه یک سند هزینه ای، اضافه ثبت شده که باید حذف شود..از آنجا که تعداد سندها ۳۸۲ عدد میباشد و سندی که باید حذف شود سند شماره ۸۹ است و کل سندها یک ردیف به بالا جابجا میشوند آیا امکان اصلاح و خط زدن برای الباقی سندها تا آخر هست ؟یا راهکاری دیگر برای جلوگیری از رد دفاتر؟
    تو ضیح اینکه دفتر کل هنوز تحریر نشده است
    ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام

      پاسخ به موضوع شما نیاز به بررسی کارشناس دارد لطفا موضوع خود را در تلگرام یا واتس اپ 09207112980 مطرح کنید

  25. باسلام . من تو سال ۹۸ سود بانکی رو که اومدم ثبت بزنم کد تفصیلیشو اشتباهی کارمزد زدم تو اظهارنامه سود بانکی کمتر اعلام شد چیکار باید بکنم

    1. سلام
      اگر عدد کوچیک و قابل توجه نیست کاری نکنید ولی اگر بزرگه و قابل توجه ، تا فرصت دارید میتونید اظهارنامه اصلاحی تهیه و ارسال کنید

  26. سلام خسته نباشید
    توی دفتر کل حساب فروش جای بدهکار بستانکار 17 تا از سند ها رو جابه جا نوشتم چکار کنم؟؟

    1. سلام
      باید دفاتر شما بازبینی و سپس راهنمایی شوید.
      لطفا عکسی از صفحه دفتر مربوطه بگیرید و به شماره 09207112980 پشتیبان اموزشی پرشین حساب از طریق تلگرام ارسال کنید تا راهنمایی لازم برای شما صورت گیرد.

  27. اگر خریدی را در سال 97زده باشیم ولی فاکتور آن در سال 98 به دستمان رسیده باشد چگونه میتوان اصلاح کرد

    1. سلام
      دو راه وجود دارد
      اول پیگیری کنید تا فاکتوری به تاریخ ثبت سند حسابداری در صورت امکان تهیه نمائید در غیر اینصورت
      راه دوم باید در سال جدید ثبت قبلی خود را معکوس کرده و آن سند را کان لم یکن کرده و سود و زیان انباشته شما دچار تغییرات میشود و در تاریخ دریافت فاکتور آنرا ثبت نمائید.

    1. با سلام
      شما میتوانیید با خط قرمز اصلاح نمایید برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانیید دستور العمل تحریر دفاتر را مطالعه نمایید
      موفق پیروز باشید

  28. سلام
    در دفاتر سال 96 مانده تسهیلات دریافتنی شرکت اشتباه ثبت شده . حال برای سال مالی 97 چطور باید اصلاحش کنم؟
    براساس گزارشی که از بانک میگیریم در پایان هرسال مانده اصل و جریمه و سود تسهیلات هم مشخص هست .ثبت تک تک اونها به چه شکل هست .و اینکه پس از پایان دوره مالی مبلغ جریمه ای که به خاطر پرداخت نکردن مبلغ اقساط به تسهیلات اضافه میشه باید چطور ثبت بزنم؟

    1. سلام درود
      اول باید پیدا کنید کدام سر فصل اشتباه ثبت گردید است
      تهسیلات حقوق نیافت بدهکار بابت سود جریمه هارو به عنوان هزینه مالی ثبت نمایید

  29. یسری اشتباهات ثبتی وانتقالی رو تشریح بدین .مفیده براسایتتون
    مثلا اگربجای بدهکاردارایی بدهکارهزینه ثبت بشه چی میشه ودههاحالتهای دیگه

  30. من مبلغ پرداخت بیمه تامین اجتماعی را در یک ماه را اضافه زدم یعنی 23821575 بوده بصورت 32821575 وارد کردم که این باعث کاهش بیمه من در آخر سال و این مبلغ را در بستانکاران (اظهارنامه ) وارد کردم الان باید چیکار کنم تا این مبلغ اصلاح کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟طور خدا راهنمایی کنید.

    1. با سلام. این مشکل را با کارشناس درآمد خودتان در شعبه مربوطه در میان بگذارید. پس از تایید نهایی و پرداخت اصلاح لیست نیازمند طی مراحل اداری است

        1. سلام دوست عزیز
          در صورتی که کلیه رویدادها را بادقت، به تاریخ روز و بر اساس مستندات ثبت نموده باشید، این مسئله به تنهایی مشکل ساز نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :