فهرست مطالب

مستمری بازماندگان واجد الشرایط متوفی مرد یا زن بیمه شده چگونه است؟ این موضوع سوالی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. همچنین به پوشش فوت بیمه عمر و انواع آن هم میپردازیم. افراد سرپرست خانواده پدر یا مادر  همیشه نگران این موضوع هستند که بعد از فوت آن ها به صورت عادی یا بر اثر حوادث چه کسی بازماندگان خانواده را از نظر مالی تامین می‌کند.

اگر فردی بیمه فوت شده باشد، از مستمری بازماندگان تامین اجتماعی بهره مند می‌شود. برای آشنایی بیشتر با مستمری بازماندگان متوفی مرد یا زن بیمه شده و همچنین به فرمول نحوه محاسبه حقوق متوفی خواهیم پرداخت. در این مقاله ما را همراهی کنید.

بیمه فوت چیست؟

همیشه یکی از دغدغه های اصلی سرپرست خانواده ها این است که اگر روزی دچار سانحه شده و فوت کنند تکلیف بازماندگان از نظر مسائل مالی چه میشود و چه کسی هزینه افراد خانواده را بر عهده می گیرد؟ بیمه فوت یک راه حل مناسب جهت از بین بردن این دغدغه هاست. بیمه فوت نقش یک حمایت گر اقتصادی را برای اعضای خانواده متوفی ایفا می‌کند.

در این قسمت بهتر است با بیمه عمر آشنا شویم چرا که در بیمه عمر پوشش های مربوط به فوت بیمه گزار وجود دارد. بیمه گزار با خرید بیمه عمر از خدمات و پوشش های آن بهره مند می شود که پوشش های فوت هم شامل آن می شود که در ادامه بیشتر به آن میپردازیم. در مورد معافیت مالیاتی بیمه عمر در مقاله اش بیشتر بخوانید.

بیمه عمر چیست و چند نوع پوشش فوت دارد؟

در بیمه عمر فرد بیمه شونده وقتی مبلغی را تحت عنوان حق بیمه پرداخت می کند به شکل سالانه یا در بازه زمانی تعیین شده توسط خودش از خدمات و پوشش های بیمه عمر استفاده می کند. بیمه گر هم در ازای پولی که دریافت می کند مکلف است در مواقعی که لازم است خدماتی مانند خسارات ناشی از فوت و حوادث را به فرد بیمه شونده یا اعضای خانواده او پرداخت کند.

همچنین در بیمه عمر تمامی حق بیمه های پرداختی بیمه شونده در بیمه عمر سرمایه گذاری می شود و با گذشت هر سال از سمت بیمه عمر سودی تحت عنوان سود تضمینی و سود مشارکت به بیمه شونده تعلق می گیرد. در نهایت جمع سرمایه بیمه شونده به همراه سود پرداخت شده در پایان قرارداد به بیمه گزار پرداخت می‌شود.

انواع پوشش فوت بیمه عمر در دو نوع پوشش فوت عادی و پوشش فوت در اثر حوادث خلاصه می‌شود

پوشش فوت عادی:

در این نوع از پوشش اگر فرد بیمه شونده در طول مدت قرارداد بیمه عمر فوت کند، بیمه گر موظف است مبلغی را تحت عنوان غرامت ناشی از فوت به شکل عادی به بازماندگان بیمه شونده که اسمشان در فرم بیمه عمر آمده است را پرداخت کند که باید به زمان خرید بیمه عمر توسط بیمه گزار هم توجه شود.

پوشش فوت بر اثر حوادث:

در بعضی از مواقع فرد بیمه شونده به خاطر هر شرایطی به شکل اتفاقی و در اثر حادثه فوت می کند. در این شرایط بیمه گر موظف است طبق قوانین بیمه به بازماندگانی که اسامی آن ها در فرم بیمه عمر آمده مبلغ خسارت و پوشش فوت بر اثر حادثه را پرداخت کند.

یکی از اصلی ترین پوشش های بیمه عمر، پوشش فوت است و همچنین پرداخت خسارت وارده به بازماندگان در صورت فوت فرد بیمه شونده. به همین علت به بیمه عمر بیمه فوت هم گفته می‌شود.

پیشنهاد میشود بخوانید: بیمه تکمیلی چیست؟ و شرایط بیمه تکمیلی چیست؟

مستمری بازماندگان متوفی مرد یا زن بیمه شده تامین اجتماعی

طبق ماده 21 قانون کار فوت کارگر یکی از دلایل خاتمه کار است و طبق ماده 21 در پایان کار کلیه مطالباتی که ناشی از قرارداد کار و مربوط به دوره اشتغال کارگر است در صورت فوت او به وارث قانونی وی پرداخت خواهد شد که تا تعيين تكليف وارث قانونی و انجام مراحل اداری و برقراری مستمری توسط سازمان تامين اجتماعی، اين سازمان موظف است نسبت به پرداخت حقوق متوفی به ميزان آخرين حقوق دريافتی به طور علي الحساب و به مدت سه ماه به عائله تحت تكفل اقدام نمايد.

طبق ماده 23 مستمری بازماندگان متوفی مرد یا زن بیمه شده که کارگر هم بودند از لحاظ دريافت حقوق يا مستمری های ناشی از فوت، بيماری، بازنشستگی، بيكاری، تعليق، از كارافتادگی كلی و جزئی و يا مقررات حمايتی و شرايط مربوط به آنها تابع قانون تأمين اجتماعی خواهد بود.

شرایط دریافت مستمری بازماندگان

بر اساس ماده‌ ۸۰ بازماندگان‌ واجد شرایط‌ بیمه‌ شده‌ متوفی‌ در یکی‌ از حالات‌ زیر مستمری‌ بازماندگان‌ دریافت می کنند:

  • در صورت‌ فوت‌ بیمه‌شده‌ بازنشسته‌
  • در صورت‌ فوت‌ بیمه‌شده‌ ازکارافتاده‌ کلی‌ مستمری‌ بگیر
  • در صورت‌ فوت‌ بیمه‌شده‌ای‌ که‌ در ده‌ سال‌ آخر حیات‌ خود حداقل‌ حق‌ بیمه‌ یکسال‌ کار را در آخرین‌ سال‌ حیات‌ پرداخته‌ باشد

به موجب قانون اصلاح مواد ۴۳، ۴۴ و ۸۰ قانون تأمین اجتماعی، مصوب 76/7/27 بند ۳ ماده ۸۰ اصلاح و ۳ تبصره به آن الحاق شده است. متن بند ۳ و تبصره‌های الحاقی به شرح زیر است.

در صورت فوت بیمه‌شده‌ای که در ده سال آخر حیات خود حداقل حق بیمه یکسال کار، مشروط بر اینکه ظرف آخرین سال حیات حق بیمه ۹۰ روز کار را پرداخت کرده باشد.

تبصره1_ بیمه‌شدگان مشمول قانون تأمین اجتماعی که قبل از تصویب این ماده واحده فوت شده و به هر علت در مورد آنان مستمری برقرار نشده است، حسب مورد مشمول شرایط مقرر در این بند یا تبصره ۲ هستند.

تبصره 2_ چنانچه بیمه شده فاقد شرایط مقرر در این بند باشد ولی حداقل ۲۰ سال حق بیمه مقرر را قبل از فوت پرداخت کرده باشد، بازماندگان وی از مستمری برخوردار خواهند شد. در تعیین متوسط مزد یا حقوق ماهانه مشمولان این تبصره برای محاسبه میزان مستمری، تبصره ماده ۷۷ قانون تأمین اجتماعی ملاک عمل قرار می‌گیرد.

تبصره 3_ بیمه‌شده‌ای که از تاریخ تصویب این قانون به بعد فوت می‌شود و فاقد شرایط مقرر در این بند می‌باشد، چنانچه سابقه پرداخت حق بیمه او کمتر از ۲۰ سال و بیشتر از ۱۰ سال باشد، به بازماندگان وی در ازای هر سال سابقه پرداخت حق بیمه، غرامت مقطوعی معادل یک ماه حداقل دستمزد کارگر عادی در زمان فوت به طور یکجا و به نسبت سهام مقرر در ماده ۸۳ قانون تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود.

قوانین فوت بیمه شده تامین اجتماعی

تبصره ۳ بند ۳ ماده ۸۰ به موجب مصوبه مورخ 86/3/22 مجلس شورای اسلامی و 86/11/20 مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح متن زیر اصلاح شده است:

🔻 در صورت فوت بیمه‌شده‌ای که بین ده تا بیست سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته‌باشد به بازماندگان وی به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه بدون الزام به رعایت ماده (۱۱۱) قانون تأمین اجتماعی و به نسبت سهام مقرر در ماده (۸۳) همان قانون مستمری پرداخت می‌گردد

🔻 بیمه‌شده‌ای که از تاریخ تصویب این قانون به بعد فوت می‌شود چنانچه سابقه پرداخت حق بیمه او از یک سال تا ده سال باشد به بازماندگان وی در ازاء هر سال سابقه پرداخت حق‌بیمه غرامت مقطوعی معادل یک ماه حداقل دستمزد کارگر عادی در زمان فوت به طور یکجا و به نسبت سهام مقرر در ماده(۸۳) قانون تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود

🔻 در مواردی‌ که‌ بیمه‌شده‌ بر اثر حادثه‌ ناشی‌ از کار یا بیماری‌های‌ حرفه‌ای‌ فوت‌ نماید

تبصره (الحاقی 87/2/18): 

هرگاه مستمری‌بگیر بازنشسته یا ازکارافتاده به مدت شش ماه مستمری بازنشستگی یا ازکارافتادگی کلی خود را مطالبه ننماید، بازماندگان واجد شرایط وی حق دارند موقتاً مستمری و یا حقوق وظیفه قانونی خود را تقاضا و دریافت کنند.

درصورتی که معلوم شود شخص مذکور در حال حیات است وضع مستمری او به حالت اول اعاده می‌گردد. بازنشستگان کلیه صندوقهای بازنشستگی کشور نیز مشمول این تبصره خواهند بود.

بازماندگان واجد شرایط جهت دریافت مستمری چه کسانی هستند؟

بعبارتی کدامیک از بازماندگان متوفی مستحق دریافت مستمری هستند؟

طبق ماده‌ ۸۱ بازماندگان‌ واجد شرایط‌ متوفی‌ که‌ استحقاق‌ دریافت‌ مستمری‌ را خواهند داشت‌ به شرح زیر هستند:

  • عیال‌ دایم‌ بیمه‌شده‌ متوفی‌ مادام‌ که‌ شوهر اختیار نکرده‌ است‌
مستمری بازماندگان متوفی
مستمری بازماندگان متوفی مرد یا زن بیمه شده چگونه است؟

یک تبصره به بند ۱ در تاریخ 74/6/21 به موجب قانون الحاق یک تبصره به بند ۱ ماده ۸۱ قانون تأمین اجتماعی اضافه شده است که متن تبصره عبارت است از:

همسران بیمه‌شده متوفی که شوهر اختیار نموده‌اند (عقد دائم) در صورت فوت شوهر دوم، توسط تأمین اجتماعی مجدداً به آنها مستمری پرداخت خواهد شد. بار مالی ناشی از این تبصره از محل سه درصد (۳%) کمک دولت به بیمه‌شدگان تأمین خواهد شد. آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف مدت دو ماه توسط سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

  • فرزندان‌ متوفی‌ در صورتی‌ که‌ سن‌ آنان‌ کمتر از هجده‌ سال‌ تمام‌ باشد و یا منحصراً به‌ تحصیل‌ اشتغال‌ داشته‌ باشند یا به‌ علت‌ بیماری‌ یا نقص‌ عضو طبق‌ گواهی‌ کمیسیون‌ پزشکی‌ موضوع‌ ماده‌ ۹۱ این‌ قانون‌ قادر به‌ کار نباشند

شرایط برخورداری فرزندان اناث کارمندان دولت مشمول قانون تأمین اجتماعی، به موجب قانون اجازه پرداخت وظیفه و مستمری وراث … مصوب 63/10/2 که در ذیل آمده است و قانون پرداخت مستمری به فرزندان زنان متوفی مصوب 86/10/5 که در صفحه ۳۱۳ آمده است، تغییر کرده است:

قانون اصلاح تبصره ۲ ماده واحده قانون اجازه پرداخت وظیفه و مستمری وراث کارمندان مصوب آذر ماه ۱۳۳۸ و برقراری حقوق و وظیفه در مورد فرزندان و نوادگان مصوب 63/10/2 مجلس شورای اسلامی که اصلاحی آن در تاریخ 79/2/13 آمده است.

تکلیف بیمه کارگر بعد از فوت کارفرما

دقت داشته باشید اگر فوت کارفرمای شخص حقیقی باعث تعطیلی کارگاه شود باید به موضوع ماده 15 قاون کار توجه کند. در صورتی که رابطه کاری یک کارگر به علت فوت کارفرما قطع شده و در نهایت کارگاه تعطیل شود و همچنین بنا به تشخیص مراجع حل اختلاف امکان بازگشایی وجود نداشته باشد در این صورت کارگر مستحق دریافت مزایای پایان کار و … است.

کارگر با داشتن دادخواست علیه وارث قانونی به راحتی قادر است خواسته خود را در مراجع حل اختلاف علنی کند. اما با توجه به این که قطع رابطه کاری کارگر با کارگاه غیر ارادی بوده است داشتن سایر شرایط مندرج در ماده قانون بیمه بیکاری شامل حمایت تمام و کمال این قانون خواهند شد.

ماده های واحده

الف) از تاریخ تصویب این قانون حقوق وظیفه و مستمری موضوع تبصره ۲ ماده واحده قانون اجازه پرداخت وظیفه و مستمری وراث کارمندان مصوب آذر ماه ۱۳۳۸ در مورد ورثه ذکور تا پایان بیست سالگی و چنانچه به موجب مدارک مثبته در یکی از دانشگاهها یا مؤسسات آموزشی رسمی عالی مشغول تحصیل باشند تا پایان بیست و پنج سالگی قابل پرداخت خواهد بود.

ب) حقوق وظیفه سهم فرزندان و نوادگان اناث کلیه مستخدمین وزاتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها و همچنین سازمانهای دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و مشمولین قانون استخدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و قانون تأمین اجتماعی که طبق قوانین و مقررات مربوطه برقرار شده یا بشود با رعایت کلیه قوانین و مقررات مورد عمل به شرط نداشتن شوهر و شغل قابل پرداخت می‌باشد.

تبصره 1_ حقوق وظیفه سهم فرزندان و نوادگان اناث که براساس قوانین قبلی به علت رسیدن به سن مقرر قطع شده است به شرط آنکه شوهر و یا شغل نداشته باشند مشمول مقررات بند (ب) مذکور خواهد بود.

تبصره 2_ آیین نامه موضوع این ماده واحده توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و سه تبصره در جلسه روز یکشنبه دوم دی ماه یکهزار و سیصد و شصت و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 63/10/15 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

  • پدر و مادر متوفی‌ در صورتی‌ که‌ اولاً تحت‌ تکفل‌ او بوده‌ ثانیاً سن‌ پدر از شصت‌ سال‌ و سن‌ مادر از پنجاه‌ و پنج‌ سال‌ تجاوز کرده‌ باشد و یا آنکه‌ به‌ تشخیص‌ کمیسیون‌ پزشکی‌ موضوع‌ ماده‌ ۹۱ این‌ قانون‌ ازکارافتاده‌ باشند و در هرحال‌ مستمری‌ از سازمان‌ دریافت‌ ندارند

شرایط مستمری بازماندگان بیمه شده زن

بر  اساس ماده‌ ۸۲ مستمری بازماندگان‌ متوفی بیمه‌شده‌ زن‌ با شرایط‌ زیر از مستمری‌ استفاده‌ خواهند کرد:

  • شوهر مشروط‌ بر اینکه‌ اولاً تحت‌ تکفل‌ زن‌ بوده‌ ثانیاً سن‌ او از شصت‌ سال‌ متجاوز باشد یا طبق‌ نظر کمیسیون‌ پزشکی‌ موضوع‌ ماده‌ ۹۱ این‌ قانون‌ ازکارافتاده‌ بوده‌ و در هرحال‌ مستمری‌ از سازمان‌ دریافت‌ نکند
  • فرزندان‌ باید شرایط زیر را داشته باشند:

الف‌) پدر آنها در قید حیات‌ نبوده‌ یا واجد شرایط‌ مذکور در بند اول‌ این‌ ماده‌ باشد و از مستمری‌ دیگری‌ استفاده‌ نکند.

ب) سن‌ آنها کمتر از هجده‌ سال‌ تمام‌ باشد و یا منحصراً به‌ تحصیل‌ اشتغال‌ داشته‌ باشند تا پایان‌ تحصیل‌ و یا به‌ علت‌ بیماری‌ یا نقص‌ عضو طبق‌ گواهی‌ کمیسیون‌ پزشکی‌ موضوع‌ ماده‌ ۹۱ این‌ قانون‌ قادر به‌ کار نباشند. در مورد فرزندان اناث مطابق قانون اصلاح تبصره ۲ ماده واحده قانون قانون اجازه پرداخت وظیفه و مستمری وراث کارمندان … مصوب 63/10/2 که در ذیل بند ۲ ماده ۸۱ آمده است عمل می‌شود.

  • پدر و مادر در صورتی‌ که‌ اولاً تحت‌ تکفل‌ او بوده‌ ثانیاً سن‌ پدر از شصت‌ سال‌ و سن‌ مادر از پنجاه‌ و پنج‌ سال‌ تجاوز کرده‌ باشد و یا آنکه‌ به‌ تشخیص‌ کمیسیون‌ پزشکی‌ موضوع‌ ماده‌ ۹۱ این‌ قانون‌ ازکارافتاده‌ باشند و در هرحال‌ مستمری‌ از سازمان‌ دریافت‌ ندارند

میزان مستمری بازماندگان تامین اجتماعی

طبق ماده‌ ۸۳ سهم‌ مستمری‌ هریک‌ از بازماندگان‌ بیمه‌شده‌ متوفی‌ به‌ شرح‌ زیر است:

  • میزان‌ مستمری‌ همسر بیمه‌ شده‌ متوفی‌ معادل‌ پنجاه‌ درصد مستمری‌ استحقاقی‌ بیمه‌‌شده‌ است‌ و در صورتی‌ که‌ بیمه‌ شده‌ مرد دارای‌ چند همسر دائم‌ باشد مستمری‌ به‌ تساوی‌ بین‌ آنها تقسیم‌ خواهد شد
  • میزان‌ مستمری‌ هر فرزند بیمه‌ شده‌ متوفی‌ معادل‌ بیست‌ و پنج‌ درصد مستمری‌ استحقاقی‌ بیمه‌ شده‌ می‌باشد و در صورتی‌ که‌ پدر و مادر را از دست‌ داده‌ باشد مستمری‌ او دو برابر میزان‌ مذکور خواهد بود
  • میزان‌ مستمری‌ هر یک‌ از پدر و مادر متوفی‌ معادل‌ بیست‌ درصد مستمری‌ استحقاقی‌ بیمه‌ شده‌ می‌باشد. مجموع‌ مستمری‌ بازماندگان‌ بیمه‌ شده‌ متوفی‌ نباید از میزان‌ مستمری‌ استحقاقی‌ متوفی تجاوز نماید هرگاه‌ مجموع‌ مستمری‌ از این‌ میزان‌ تجاوز کند سهم‌ هر یک‌ از مستمری‌بگیران‌ به‌ نسبت‌ تقلیل‌ داده‌ می‌شود
  • اگر یکی‌ از مستمری‌بگیران‌ فوت‌ شود یا فاقد شرایط‌ استحقاقی‌ دریافت‌ مستمری‌ گردد سهم‌ بقیه‌ آنان‌ با توجه‌ به‌ تقسیم‌بندی‌ مذکور در این‌ ماده‌ افزایش‌ خواهد یافت‌ و در هرحال‌ بازماندگان‌ بیمه‌ شده‌ از صددرصد مستمری‌ بازماندگان‌ متوفی‌ استفاده‌ خواهند کرد

تبصره‌: منظور از مستمری‌ استحقاقی‌ بیمه‌ شده‌ متوفی‌ مستمری‌ حین‌ فوت‌ او است. در مورد بیمه‌ شدگانی‌ که‌ دراثر هر نوع‌ حادثه‌ یا بیماری‌ فوت‌ شوند، مستمری‌ استحقاقی‌ عبارت‌ است‌ از مستمری‌ که‌ برای‌ بیمه‌ شده‌ ازکارافتاده‌ کلی‌ حسب‌ مورد برقرار می‌شود. همسران مردان متوفی تحت پوشش از این پس حقوق کامل دریافت می کنند.

حقوق بیمه تامین اجتماعی بعد از فوت

بنا به تبصره ماده 77 قانون تامین اجتماعی در صورتی که بیمه فرد فوت شده بین 10 الی 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، به بازماندگان متوفی به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه بدون در نظر گرفتن و رعایت ماده 111 قانون تامین اجتماعی و با توجه به ماده 83 همان قانون مستمری بازمانده متوفی پرداخت خواهد شد.

بیمه شده ای که بعد از تاریخ تصویب این قانون فوت شود اگر سابقه پرداخت حق بیمه وی از 1 سال تا 10 سال باشد، به بازمانده متوفی در ازای هر سال سابقه پرداخت حق بیمه مبلغی تحت عنوان غرامت مقطوعی که معادل 1 ماه حداقل حقوق کارگر عادی است در همان زمان فوت به شکل کامل و یکجا و به نسبت سهم قرار داده شده در ماده 83 قانون تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

دقت داشته باشید زمانی که مشخص شود شخص گفته شده یا همان متوفی در قید حیات است وضع مستمری وی به حالت اعاده تبدیل می شود. همچنین بازنشستگان تمامی صندوق های بازنشستگی کشور ایران هم شامل این قانون هستند.

میزان مستمری‌ هریک‌ از بازماندگان‌ بیمه‌ شده‌ متوفی‌
مستمری بازماندگان متوفی مرد یا زن بیمه شده چگونه است؟

نحوه محاسبه حقوق متوفی

میزان مستمری بازماندگان بدین شکل است که از یک سی ام حقوق متوسط بیمه شده ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه، مشروط به این که این مبلغ از 50% حقوق متوسط ماهانه او کمتر و از 100% آن بیشتر نیز نباشد. اما منظور از حقوق متوسط، جمع کل حقوق بیمه شده که به مآخذ آن حق بیمه دریافت گردیده است؛ ظرف 720 روز قبل از فوت تقسیم بر روز های کاری ضربدر عدد 30 است.

دقت داشته باشید که حداقل مستمری بازماندگان آن دسته از آن بیمه شدگانی که شرایط لازم در بند 3 ماده 80 قانون را نداشته اند؛ ولی دارای سابقه پرداخت حق بیمه بین 1 تا 20 سال هستند با رعایت قوانین طبق فرمول محاسبه خواهند شد:

 حداقل دستمزد سال فوت * سنوات پرداخت حق بیمه
 30

= حداقل مستمری پرداختی

هزینه کفن و دفن فرد فوت شده به عهده بیمه است یا خیر؟

بر اساس ماده‌ ۸۴ هرگاه‌ بیمه‌شده‌ فوت‌ کند هزینه‌ کفن‌ و دفن‌ او از طرف‌ سازمان‌ تأمین‌ خدمات‌ درمانی‌ پرداخت‌ خواهد شد. با توجه به انحلال سازمان تأمین خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی جایگزین سازمان تأمین خدمات درمانی شده است.

کلام آخر

بیمه فوت یک راه مناسب جهت خاتمه دادن به نگرانی های سرپرست خانواده است  چه مرد و چه زن چراکه دیگر ناراحت این موضوع نیستند که بعد از فوت آن ها چه کسی بازماندگان را از لحاظ مالی حمایت می کند و یا مستمری بازماندگان متوفی مرد یا زن بیمه شده چه خواهد شد. در ضمن مزایای بیمه تکمیلی فرد بیمه شده پس از فوت او برای بازماندگانش ادامه دارد که میتوانید در مقاله اش مطالعه بفرمایید. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد.

پر بحث ترین مقالات مرتبط

دیگر مقالات مرتبط

34 پاسخ

  1. با سلام و احترام
    داماد من کلا ۹ سال و ۱۱ ماه و ۳ روز سابقه بیمه داره
    حدود ۸ سال بیمه اختیاری بوده (۲۷ درصد) و دوسال آخر رو بیمه مشاغل آزاد ۱۲ درصد انجام داده
    متاسفانه الان فوت شده و حق بیمه امسال رو تا پایان ۱۴۰۲ واریز کرده
    آیا با توجه به اینکه ۲ سال آخر بیمه ۱۲ درصدی بود، مستمری به خانوادش تعلق میگیره؟؟؟
    از حسن توجه شما سپاسگزارم

    1. سلام دوست عزیز
      سایت پرشین حساب پاسخگوی سوالات شما در حوزه حسابداری و مالیاتی است. برای دریافت پاسخ سوال خود، با سامانه ارتباط مردمی سازمان تامین اجتماعی با شماره 1420 تماس حاصل نموده از کارشناسان این سازمان کسب تکلیف نمایید.

    1. سلام دوست عزیز
      مستمری بیمه شده پس از فوت، بر اساس مدت زمان بیمه پردازی او تعیین و به وراث پرداخت می‌شود. برای اطمینان از میزان مستمری دریافتی با سامانه ارتباط مردمی سازمان تامین اجتماعی با شماره 1420 تماس حاصل نموده و از کارشناسان این سازمان نیز پرسش نمایید.

  2. باسلام
    آیا بعد از برقراری مستمری برای بازمانده امکان خرید بیمه سربازی برای متوفی جهت افزایش سابقه بیمه امکان دارد .

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص از سامانه ارتباط مردمی سازمان تامین اجتماعی با شماره 1420 راهنمایی دریافت نمایید.

  3. سلام همسر من قبل از ۵۰ سالگی فوت کردن و ۷ سال سابقه بیمه دارند،فقط همین هفت سال تعلق میگیره یا بیشتر میشه،

  4. سلام
    همسر بنده دو ماه پیش ایست قلبی کردن و فوت شدن. دو سال و نیمه ازدواج کردیم. قبل از ازدواج ۲ سال سابقه بیمه تامین اجتماعی داشتن و ۲ سال اخر بیمه نداشتن. الان بعد از فوتشون مستمری به من تعلق میگیره؟

    1. سلام دوست عزیز
      بر اساس ماده 80 قانون تامین اجتماعی، بازماندگان واجد شرایط بیمه شده متوفى در یکى از حالات زیر مستمرى بازماندگان دریافت خواهند داشت:
      1- در صورت فوت بیمه شده بازنشسته
      2- در صورت فوت بیمه شده ازکارافتاده کلى مستمرى بگیر
      3- در صورت فوت بیمه شده اى که در ده سال آخر حیات خود حداقل حق بیمه یک سال کار، مشروط بر اینکه ظرف آخرین سال حیات، حق بیمه 90 روز کار را پرداخت کرده باشد.
      لازم است بدانید بررسی سوابق بیمه پردازی متوفیان و تعیین میزان مستمری بازماندگان بر عهده واحد درآمدهای سازمان تامین اجتماعی است. برای اطلاع از میزان مستمری دریافتی به واحد درآمدهای سازمان تامین اجتماعی مراجعه نمایید.

  5. سلام ،ببخشید پدر مرحوم بنده کلا متفرقه سه سال سابقه بیمه دارد ،مستمری که به مادرم باید بدهند چقدر است.ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      بر اساس ماده 80 قانون تامین اجتماعی، بازماندگان واجد شرایط بیمه شده متوفى در یکى از حالات زیر مستمرى بازماندگان دریافت خواهند داشت:
      1- در صورت فوت بیمه شده بازنشسته
      2- در صورت فوت بیمه شده ازکارافتاده کلى مستمرى بگیر
      3- در صورت فوت بیمه شده اى که در ده سال آخر حیات خود حداقل حق بیمه یک سال کار، مشروط بر اینکه ظرف آخرین سال حیات، حق بیمه 90 روز کار را پرداخت کرده باشد.

      لازم است بدانید بررسی سوابق بیمه پردازی متوفیان و تعیین میزان مستمری بازماندگان بر عهده واحد درآمدهای سازمان تامین اجتماعی است. برای اطلاع از میزان مستمری دریافتی به واحد درآمدهای سازمان تامین اجتماعی مراجعه نمایید.

  6. باسلام همسرم ۲۰سال سابقه کار داشت ومن من مستمری دریافت میکنم میخواهم بدانم افزایش حقوقم چگونه محاسبه میشودچون نه درصد بازنشستگی بهم میدن نه کارگری

    1. سلام دوست عزیز
      طبق تبصره 3 ماده 80 قانون تامین، در صورت فوت بیمه شده‌ای که بین ده تا بیست سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد به بازماندگان وی به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه بدون الزام به رعایت ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی و به نسبت سهام مقرر در ماده ۸۳ همان قانون (سهم مستمرى همسر بیمـه شـده متـوفى معـادل 50% مسـتمرى استحقاقى بیمه شده است) مستمری پرداخت می‌گردد. برای اطلاع دقیقتر از نحوه محاسبه مستمری دریافتی خود به واحد درآمدهای سازمان تامین اجتماعی مراجعه یا با شماره 1420 تماس حاصل نمایید.

  7. ضمن سپاس از پاسخ شما. یعنی هیچ امکانی برای برقراری مستمری ایشان وجود ندارد. چون مطابق ماده 80 یک سال بیمه و سه ماه آخر تاکید شده است. این در حالیست که ایشان کمتر از یک ماه سابقه پرداخت بیمه دارند و در محل کار دچار عارضه سکته شده اند و همین دلیل فوتشان است.

    1. از اینکه مطالب ارائه شده توسط سایت پرشین حساب رضایت خاطر شما را فراهم نموده است، بسیار خرسندیم.
      تصمیم در زمینه برقراری مستمری برای بازماندگان، بر عهده سازمان بیمه تامین اجتماعی است. از این رو با شماره 1420 تماس حاصل نموده و از سازمان بیمه کسب تکلیف نمایید.

      1. باسلام،
        پدرمن یازده سال وهشت ماه بیمه پرداخت کرده و سابقه داره،و نزدیک یکساله که فوت کرده،و من بیست سال هست که شوهرم فوت کرده وبادخترم زندگی میکنم و ازدواج نکردم،هفته پیش بااصرار اطرافیان رفتم پیگیرشدم ببینم حقوقی بمن میرسه،گفتن فقط سه روز ازیک ماه، این یعنی چی؟
        ایا ارزش داره اقدام کنم!؟باخواهرا وبرادرم بریم انحصاروراثت کنیم و..‌.
        ماهانه چه مبلغی بمن پرداخت میشه؟

        1. سلام دوست عزیز
          تعیین مستمری بازماندگان متوفیان بر عهده واحد درآمد سازمان تامین اجتماعی است. در نتیجه برای اطلاع از میزان مستمری دریافتی به واحد درآمد سازمان تامین اجتماعی مراجعه و یا با شماره 1420 تماس حاصل نمایید.

  8. ضمن سپاس از توضیحات خوبتان. یک سوال دارم: دایی من 20 روز (کمتر از یک ماه) سابقه پرداخت بیمه را دارد و در محل کار سکته کردند و به رحمت خدا رفتند. آیا به همسرشان مستمری تعلق می گیرد؟

    1. سلام دوست عزیز
      بیمه شدگان برای دریافت مستمری بیمه باید شرایطی را احراز نمایند. یکی از مهم‌ترین این شرایط داشتن سابقه بیمه پردازی است. بر اساس ماده 80 قانون تامین اجتماعی در صورتی که فرد بیمه شده در 10 سال آخر حیات خود حداقل بیمه یک سال کار را پرداخته باشد، مشروط به اینکه در آخرین سال حیات 90 روز بیمه را پرداخت کرده باشد، بازماندگان او مشمول دریافت مستمری بازنشستگی هستند.

  9. س.همسر من یازده سال بیمه تامین اجتماعی باغداری پرداخت کرده ودر سن ۳۷سالگی به علت بیماری قلبی فوت کردن والان من وپسرم وارث هستیم ایا به ما حقوق کامل پرداخت میشه وتااخرین روز فوت هم بیمه کامل پرداخت کرده که بع علت فوت دیگه بیمه پرداخت نکرده.والان سه ماهه فوت کرده که هنوز حقوقش درست نش ه به خاطر مشکلات تاریخ فوت که اشتباهی زده بیمارستان.الان بریم دنبال بیمه این سه ماه رد یکجا میدن.و کفن ودفن هم تعلق میگیره

    1. سلام کاربر گرامی،
      در سامانه خدمات الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی به آدرس https://eservices.tamin.ir در منوی مستمری بگیران – مستمری بازمانده – درخواست برقراری مستمری توسط بازماندگان را ثبت کنید.
      اگر در زمان فوت، شخص بیمه بوده میتوانید در سایت مذکور منوی بیمه شدگان – حمایتهای کوتاه مدت – درخواست کمک هزینه مراسم ترحیم را ثبت کنید.

      1. سلام وقت بخیر ببخشید من حقوق مستمری مادرم که فوت شده رو میخوام بگیرم بعد یه برگه به من دادن نوشته تاریخ برقراری مستمری از تاریخ فوت مادرم یعنی اون حقوق قبلی ها بعد فوتشون رو هم به من میدن یا نه

        1. سلام دوست عزیز
          تعیین تکلیف مستمری بازنشستگان، معمولا بر عهده سازمان بیمه‌گر آنها است. در صورتی که متوفی مستمری بگیر تامین اجتماعی بوده‌اند، برای پیگیری مستمری پرداخت نشده به واحد درآمد سازمان تامین اجتماعی مراجعه نمایید.

      2. .سلام وقت بخیر
        دختری که مجرد که جایی مشغول به کار هستش و بیمه میریزه. اگه فوت کنه حقوق اش به کسی میرسه؟

        1. سلام کاربر گرامی،
          صرفا به والدین که البته شرایطی دارد. ، برای تحت پوشش قرار گرفتن پدر و مادر و برخورداری آنها از خدمات تامین اجتماعی، باید سن پدر 60 سال تمام و مادر 55 سال تمام باشد.
          یا در صورتی که پدر و مادر بیمه شده تحت تکفل فرزند باشند و در زمان تحت تکفل قرار گرفتن بیمه شده تامین اجتماعی نباشند.

  10. باسلام پدر من ۲۱ سال پیش فوت شدن و سابقه بیمه پدرم ۷ سال بوده و قبل فوتش ۷ سال بوده که بیمه پرداخت نکرده و بعدشم که دیگه فوت شدن درکل میشه ۲۸ سال پیش و من هم طلاق گرفتم و ۲۲ سالمه خواستم بدونم بیمه ایشون به من تعلق میگره واگر میگیره این ۲۱ سالی که ایشون مرده رو به من میدن یا فقط ۷ سال رو؟؟؟؟

    1. سلام کاربر گرامی،
      بله تعلق میگیرد. سهم مستمری هر فرزند بیمه شده متوفی، معادل 25% مستمری بیمه شده است و تا زمانی که شرایط بازماندگان همچنان برقرار باشد مثلا دختر مطلقه ازدواج نکند و … میتواند از این مستمری بهره مند شود. نحوه محاسبات ریالی آن را باید از شعبه بیمه مربوطه سوال نمایید.

  11. سلام
    کارمند آ.پ هستم با15سال سابقه و بنا بدلایلی رسمی نشدم بجز6ماه آزمایشی ،آیا اداره مذکور میتونه یکطرفه لغو قراردادکنه؟2-درصورت فوت ناشی از کرونا و یا ….خانواده ش چطوری حمایت میشه ؟منظورم مقرری ماهانه و پاداش و …(5سال سابقه بیمه تامین اجتماعی و10سال بیمه بازنشستگی کشوری دارم)

    ممنون میشم اگه پاسخ سوال منو بدین🙏

    1. با سلام
      لطفا موضوع خود را در شماره واتساپ 09900079534 مطرح نمایید تا توسط کارشناس بررسی گردد و راهنمایی لازم صورت گیرد .

  12. سلام
    با عرض پوزش
    اگر مستمری بگیری که تحت پوشش تامین اجتماعی است فوت کند و فرزندان او خود در سازمانی شاغل باشند و تحت تکفل فرد مستمری بگیری که فوت کرده نباشند ، و تنها همسر فرد متوفی تحت تکفل فرد فوت شده بوده است ، میزان پرداخت مستمری به همسر او چقدر است ؟
    آیا همان پنجاه درصد است ؟ یا اینکه با توجه به نداشتن فرد تحت تکفل دیگری ، مستمری کاملی که قبلا به فرد متوفی پرداخت می شده تماما به همسر فرد متوفی پرداخت خواهد شد ؟

    از قبول زحمت شما در پاسختان بی نهایت سپاسگزارم

  13. سلام . در رابطه با مشکلی که برام پیش اومده میخواستم بپرسم امیدوارم بتونید کمکم کنیدمن چهار سال در شرکتی کار کردم و تا پایان امسال قرارداد دارم ولی آخر آبان اخراجم کردن من میتونم برای قرار دادم شکایت کنم ؟ به کجا باید مراجعه کنم ،آیا بیمه بیکاری به من تعلق میگیرد؟چه راهنمایی میتونید به من بدید

    1. سلام کاربر عزیز
      بله شما میتونید بخاطر قراردادتون که تا پایان سال بوده و الان اخراج شدید به اداره کار و امور اجتماعی اعتراض کنید. و همچنین این اداره نیز می تواند به شما برای معرفی به کار جدید به شما کمک کند.
      برای دریافت بیمه بیکاری هم میتونید اقدامات لازم را انجام بدید.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع نامنویسی دوره حضوری آنلاین ۳۳ ام صفرتاصدمالیات ۱۴۰۲

آخرین بروزرسانی ها :

بروز ترین دوره ها :